Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7077 totalt) |
Har haft en liten diskussion huruvida gamla BTCC/STCC bilarnas uppgivna effekt på 300 hk vid 8500 rpm kan stämma, gäller 2 liters cylindervolym sugmotor alltså.
Vad tror ni, är det möjligt eller är det överdrivna siffror? Man blir lite tveksam när man tänker att de vid dubbla varvet (17000 rpm) skulle ha teoretiska 300 hk/liter vilket F1-bilarna precis lär nå upp till men då vid ca 19000 rpm. _________________ Anders Berglund |
||||||
Tja vad jag hört så låg dom värsta på en bra bit över 300 hk på slutet...... så varför inte? |
||||||
Kan man räkna linjärt på litereffekt och varvtal?
Borde inte fyllnadsgraden bli sämre vid ett högre varvtal (iaf om man dubblar). |
||||||
Redan -96 -97 ngt bromsade Brunstedt sina Opelmotorer och den värsta lämnade 312hk om jag minns rätt. BMW påstod samma siffra för Ekbloms 98:a men 298 ska tydligen varit betydligt mer sannt...
Men i de värsta bilarna som höll ut och utvecklades fram till 2000 och 2001 så var man nog och iaf snuddade vid 330hk...men de siffrorna sjönk kraftigt med drifttimmarna...eller ska vi säga minuter. Volvos renoveringsintervall ska ha varit 50 mil. det fanns en anledning varför alla hade träningsmotorer och man bytte varje Fredag eller Lördagskväll. Vad sägs om förvärmning av kylvattnet och oljan för att uppnå rätt lagerspel så att motorn överhuvudtaget kan startas? |
||||||
Honda S2000 ger ju 120 hk/l i standard gatutförande... i en vardagsbil me andra ord... ( rekord för serietillverkade bilar tror jag..)
så att fila till en racemotor till 150 hkr/l bör inte vara vidare svårt.... _________________ MackeMaehlum |
||||||
Men hur mycket varvar en S2000? 10500rpm kanske?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nä, men runt 9'. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Åfan...? Det låter som minst 12000rpm i slutet på rakorna............. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Redan -93 plockade audi ur 272 hk ur 2L 16v motorn. (senare 285hk och sen i a4(-95) 310hk)
Den första motorn : http://www.danbbs.dk/~brd/competitio 272 Hk ( 200 kw ) v. 8500 o/min. 240 Nm v.7000 o/min. http://www.audiquattrofan.de/audiqua _________________ |
||||||
På min tvåtakts Saab från 1964 i tidstypiskt grupp 2 trim ligger jag en bit över 100 hk/liter
Så 150 hk/liter på en modern racersugmotor borde väl inte vara någon omöjlighet? Visselrigen får man idag hålla tillgodo med såna där odugliga 4-taktare, men något ska väl dom duga till _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
citat:
Visselrigen får man idag hålla tillgodo med såna där odugliga 4-taktare, men något ska väl dom duga till Hmm, brukar inte du flänga runt banorna med en åpel surdisel? och mig vetligen är det en 4-taktare _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Han brukar skylla på att den ökade % av olja i drivmedlet kompencerar... Fast så värst sur vet jag inte om man kan säga att den är. |
||||||
Lidströms 330 hk siffra stämmer rätt bra med det som kom ut mot slutet av BTCC-eran.
Jämförelsen mot F1 är fullt relevant. Jag fick veta budgetar för några av av toppteamen i BTCC under sista året [EDIT dvs sista året med supertouringreglementet]. Över 400 mille! Det är vad Prost hade som säsongsbudget för F1 samma år. |
||||||
Det var precis detta som Göran Malmberg påvisade i en tråd med jämförelse mellan några stora V8:or och F1motorer. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Dock så hade dom inte fria händer som f1 stallen har i princip. Topparna och blocken var var från produktions motorer så hade dom helt fria händer med motorerna så hade det varit ännu mer hk.
Sen kan man ju alltid låta dom stall som inte hänger med få använda fler cylindrar o mer varvtal för att det skall vara rättvist > _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
om reglementet styrde ett max på volym*varvtal skulle man kanske välja lite lågvarvigare maskiner. Men eftersom ingen tävlingsserie haft ett sånt reglemente (?) är det svårt att veta var optimum skulle ligga. När dammet har lagt sig är det enkelt att se vad som blev snabbast men det är svårt att gissa innan. |
||||||
Det är möjligt, men kräver ca 125% fyllnadsgrad. (observera att detta är mitt eget "enkla " uttryck). För mer specifiserad syn på t,ex bmep, se annan tråd i ämnet). Och det är rätt mäktigt, så vi kan säga att det gränsar till vad man kan åstadkomma. Skulle det vara en bromsbänkseffekt eller som monterat i bilen med avgasrör o luftfilter, eller vad dom nu använder för utrustning? Som jämförelse så ligger F-1 bilarna lägre i fyllnadsgrad, men de lider av andra problem för att få ut mer effekt genom att öka varvtalet. Men även tänkta orsaker till detta gick vi igenom i samma tråd. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Vi ska kanske inte blanda in Sport 2000 i en diskussion om Super Touring. Det lär röra till det ordentligt. Men en liten blänkare då... I ST var det tillåtet att fylla igen hela kanalen och förbränningsrummet vilket man oxå gjorde. Ett motorblock på en Nissan Primera tog 40h att färdigställa från produktionsklart till race. och detta är bara två exempel. Det var sjukt, mkt sjukt! Men kul. Angående S2000 kan man inte uttala sig så generellt som att ett visst antal cyl. Och ett annat varvtal ska vara en direkt fördel. Det skilljer på ventilstorlek och lyft mellan olika cylinderantal oxå och bnörjar man räkna på ventillyftsarean och sådana parametrar som vad ett större borr gör osv så börjar det jämna ut sig gaaaanska ok iaf. Varvtalet använder man nog dock i första hand som ett enkelt sätt att kontrollera överlägsenhet, iaf om man höjer/sänker mitt under säsong. Tyvärr är det svårt att dra full nytta av det dock eftersom då stämmer varken kammar, längder osv optimalt. Tidigare har väl Alfa haft absolut vassaste maskinen, men rykten från den vanliga "säkra källan" säger att de vassaste BMW-bilarna passerat 290hk så utvecklingen går otroligt snabbt. Förra året var man kung om man hade 260+. |
||||||
Allmänt banåkaforum MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7077 totalt) |