Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7077 totalt)
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490


Trådstartare
Har haft en liten diskussion huruvida gamla BTCC/STCC bilarnas uppgivna effekt på 300 hk vid 8500 rpm kan stämma, gäller 2 liters cylindervolym sugmotor alltså.

Vad tror ni, är det möjligt eller är det överdrivna siffror?

Man blir lite tveksam när man tänker att de vid dubbla varvet (17000 rpm) skulle ha teoretiska 300 hk/liter vilket F1-bilarna precis lär nå upp till men då vid ca 19000 rpm.

_________________
Anders Berglund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



abd skrev:
Har haft en liten diskussion huruvida gamla BTCC/STCC bilarnas uppgivna effekt på 300 hk vid 8500 rpm kan stämma, gäller 2 liters cylindervolym sugmotor alltså.

Vad tror ni, är det möjligt eller är det överdrivna siffror?

Man blir lite tveksam när man tänker att de vid dubbla varvet (17000 rpm) skulle ha teoretiska 300 hk/liter vilket F1-bilarna precis lär nå upp till men då vid ca 19000 rpm.


Tja vad jag hört så låg dom värsta på en bra bit över 300 hk på slutet...... så varför inte?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Precis, fanns flera av de deltagande bilmärkena som hamnade en bra bit över 300 häst i slutet av Super Touring-eran. Ford, Nissan, Honda, Vauxhall...

_________________
Johan Meissner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



Kan man räkna linjärt på litereffekt och varvtal?
Borde inte fyllnadsgraden bli sämre vid ett högre varvtal (iaf om man dubblar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Redan -96 -97 ngt bromsade Brunstedt sina Opelmotorer och den värsta lämnade 312hk om jag minns rätt. BMW påstod samma siffra för Ekbloms 98:a men 298 ska tydligen varit betydligt mer sannt...

Men i de värsta bilarna som höll ut och utvecklades fram till 2000 och 2001 så var man nog och iaf snuddade vid 330hk...men de siffrorna sjönk kraftigt med drifttimmarna...eller ska vi säga minuter. Volvos renoveringsintervall ska ha varit 50 mil. det fanns en anledning varför alla hade träningsmotorer och man bytte varje Fredag eller Lördagskväll.

Vad sägs om förvärmning av kylvattnet och oljan för att uppnå rätt lagerspel så att motorn överhuvudtaget kan startas?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



så kör de på så tunn olja som möjligt för att minimera pumpförlusterna..

har hört nått om 0w30 olja, som precis som AL säger, förvärmdes..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Honda S2000 ger ju 120 hk/l i standard gatutförande... i en vardagsbil me andra ord... ( rekord för serietillverkade bilar tror jag..)

så att fila till en racemotor till 150 hkr/l bör inte vara vidare svårt....

_________________
MackeMaehlum
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Acke skrev:
Honda S2000 ger ju 120 hk/l i standard gatutförande... i en vardagsbil me andra ord... ( rekord för serietillverkade bilar tror jag..)

så att fila till en racemotor till 150 hkr/l bör inte vara vidare svårt....


Men hur mycket varvar en S2000? 10500rpm kanske??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



FSN skrev:
Acke skrev:
Honda S2000 ger ju 120 hk/l i standard gatutförande... i en vardagsbil me andra ord... ( rekord för serietillverkade bilar tror jag..)

så att fila till en racemotor till 150 hkr/l bör inte vara vidare svårt....


Men hur mycket varvar en S2000? 10500rpm kanske??


Nä, men runt 9'.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Claes Haglund skrev:
FSN skrev:
Acke skrev:
Honda S2000 ger ju 120 hk/l i standard gatutförande... i en vardagsbil me andra ord... ( rekord för serietillverkade bilar tror jag..)

så att fila till en racemotor till 150 hkr/l bör inte vara vidare svårt....


Men hur mycket varvar en S2000? 10500rpm kanske??


Nä, men runt 9'.


Åfan...? Det låter som minst 12000rpm i slutet på rakorna.............

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18629



Är det inte mer intressant att jämföra Nm/liter?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Redan -93 plockade audi ur 272 hk ur 2L 16v motorn. (senare 285hk och sen i a4(-95) 310hk)

Den första motorn : http://www.danbbs.dk/~brd/competition.htm
272 Hk ( 200 kw ) v. 8500 o/min.
240 Nm v.7000 o/min.

http://www.audiquattrofan.de/audiquattrofan/deutsch/audsponeu.html

_________________
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



På min tvåtakts Saab från 1964 i tidstypiskt grupp 2 trim ligger jag en bit över 100 hk/liter
Så 150 hk/liter på en modern racersugmotor borde väl inte vara någon omöjlighet?
Visselrigen får man idag hålla tillgodo med såna där odugliga 4-taktare, men något ska väl dom duga till

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Visselrigen får man idag hålla tillgodo med såna där odugliga 4-taktare, men något ska väl dom duga till

Hmm, brukar inte du flänga runt banorna med en åpel surdisel? och mig vetligen är det en 4-taktare

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Hmm, brukar inte du flänga runt banorna med en åpel surdisel? och mig vetligen är det en 4-taktare


Han brukar skylla på att den ökade % av olja i drivmedlet kompencerar...
Fast så värst sur vet jag inte om man kan säga att den är.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Lidströms 330 hk siffra stämmer rätt bra med det som kom ut mot slutet av BTCC-eran.

Jämförelsen mot F1 är fullt relevant. Jag fick veta budgetar för några av av toppteamen i BTCC under sista året [EDIT dvs sista året med supertouringreglementet]. Över 400 mille! Det är vad Prost hade som säsongsbudget för F1 samma år.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



NiklasFalk skrev:
Kan man räkna linjärt på litereffekt och varvtal?
Borde inte fyllnadsgraden bli sämre vid ett högre varvtal (iaf om man dubblar).


Det var precis detta som Göran Malmberg påvisade i en tråd med jämförelse mellan några stora V8:or och F1motorer.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Dock så hade dom inte fria händer som f1 stallen har i princip. Topparna och blocken var var från produktions motorer så hade dom helt fria händer med motorerna så hade det varit ännu mer hk.

Sen kan man ju alltid låta dom stall som inte hänger med få använda fler cylindrar o mer varvtal för att det skall vara rättvist >

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



Daniel Nihlén skrev:
NiklasFalk skrev:
Kan man räkna linjärt på litereffekt och varvtal?
Borde inte fyllnadsgraden bli sämre vid ett högre varvtal (iaf om man dubblar).


Det var precis detta som Göran Malmberg påvisade i en tråd med jämförelse mellan några stora V8:or och F1motorer.
Skönt att veta att jag kan anta rätt (ibland).
om reglementet styrde ett max på volym*varvtal skulle man kanske välja lite lågvarvigare maskiner. Men eftersom ingen tävlingsserie haft ett sånt reglemente (?) är det svårt att veta var optimum skulle ligga. När dammet har lagt sig är det enkelt att se vad som blev snabbast men det är svårt att gissa innan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



abd skrev:
Har haft en liten diskussion huruvida gamla BTCC/STCC bilarnas uppgivna effekt på 300 hk vid 8500 rpm kan stämma, gäller 2 liters cylindervolym sugmotor alltså.

Vad tror ni, är det möjligt eller är det överdrivna siffror?

Man blir lite tveksam när man tänker att de vid dubbla varvet (17000 rpm) skulle ha teoretiska 300 hk/liter vilket F1-bilarna precis lär nå upp till men då vid ca 19000 rpm.


Det är möjligt, men kräver ca 125% fyllnadsgrad. (observera att detta är mitt eget "enkla " uttryck). För mer specifiserad syn på t,ex bmep, se annan tråd i ämnet). Och det är rätt mäktigt, så vi kan säga att det gränsar till vad man kan åstadkomma. Skulle det vara en bromsbänkseffekt eller som monterat i bilen med avgasrör o luftfilter, eller vad dom nu använder för utrustning? Som jämförelse så ligger F-1 bilarna lägre i fyllnadsgrad, men de lider av andra problem för att få ut mer effekt genom att öka varvtalet. Men även tänkta orsaker till detta gick vi igenom i samma tråd.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
Dock så hade dom inte fria händer som f1 stallen har i princip. Topparna och blocken var var från produktions motorer så hade dom helt fria händer med motorerna så hade det varit ännu mer hk.

Sen kan man ju alltid låta dom stall som inte hänger med få använda fler cylindrar o mer varvtal för att det skall vara rättvist >


Vi ska kanske inte blanda in Sport 2000 i en diskussion om Super Touring. Det lär röra till det ordentligt. Men en liten blänkare då...

I ST var det tillåtet att fylla igen hela kanalen och förbränningsrummet vilket man oxå gjorde.
Ett motorblock på en Nissan Primera tog 40h att färdigställa från produktionsklart till race.
och detta är bara två exempel. Det var sjukt, mkt sjukt! Men kul.

Angående S2000 kan man inte uttala sig så generellt som att ett visst antal cyl. Och ett annat varvtal ska vara en direkt fördel. Det skilljer på ventilstorlek och lyft mellan olika cylinderantal oxå och bnörjar man räkna på ventillyftsarean och sådana parametrar som vad ett större borr gör osv så börjar det jämna ut sig gaaaanska ok iaf. Varvtalet använder man nog dock i första hand som ett enkelt sätt att kontrollera överlägsenhet, iaf om man höjer/sänker mitt under säsong. Tyvärr är det svårt att dra full nytta av det dock eftersom då stämmer varken kammar, längder osv optimalt.

Tidigare har väl Alfa haft absolut vassaste maskinen, men rykten från den vanliga "säkra källan" säger att de vassaste BMW-bilarna passerat 290hk så utvecklingen går otroligt snabbt. Förra året var man kung om man hade 260+.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
MAX effekt med 2 liter sugmotor och 8500 rpm
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande