Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 rallye -98
5389 besök totalt
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Detta är min lilla busbil. Jag har bara testat att köra på bana en gång hittills. Det var när Peugeotklubben körde Superstage på Emmaboda. Men det gav mersmak.
Har inte gjort något med själva motorn, men ett öppet luftfilter har jag monterat, om inte annat så blir det gött insugningsljud.


Specifikationer:

Chassi: Bilstein stötdämpare, fjäderbensstag, sänkt 30mm runt om, torisonfjädring bak.

Motor: TU5J2, 1,6L, 8v, 103hk, Öppet luftfilter, sportavgassystem från katalysatorn och bakåt.

Växellåda: MA5, 5växlad std låda.

Inredning: Moccaratt, omp-stol med 4-punktsbälte vid bankörning.

Fälgar: Raceline RL7 6x15"

Tjänstevikt: 920kg, tomvikt: 865kg

Två bilder från superstage på Emmaboda. Tid ss: 1:37.53





_________________
mera grus
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Clean bil! thumbs up

Sänkt 30mm.... men.... är den inte extremt låg från början?

Bruksar du den och hur upplever du isf komforten? Jag har åkt en 106 Rallye på Anderstorp och den var grym, samt provat en på väg och den var STUM. Båda var standardbilar, dvs inget modifierat i chassi m.m.


/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89



Snyggt.... Jag har alltid varit lite svag för Peugeot.... Har haft en 205GTI och en Mi16.... Tyvärr är deras nyaste modeller inte lika busiga längre... Under tiden jag hade min Mi16 ville jag gärna ha en 106GTI som inte såldes i Sverige..... Om jag inte minns fel så hade den 122hkr?

_________________
Johannes K
Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Clean bil! thumbs up

Sänkt 30mm.... men.... är den inte extremt låg från början?

Bruksar du den och hur upplever du isf komforten? Jag har åkt en 106 Rallye på Anderstorp och den var grym, samt provat en på väg och den var STUM. Båda var standardbilar, dvs inget modifierat i chassi m.m.


/Kristoffer


Nä, den är inte extremt låg från början. Det finns utrymme att sänka ytterligare om man vill. Tycker att 30mm är rätt lagom, både estetiskt och praktiskt. Det går fortfarande att köra på små skogsbilsvägar med djupa spår och gräs i mitten. (Har provat när vi skulle ut och kolla på rally)

Jag kör mest lite hemomkring med den, inga längre utflykter. Men visst är den lite stötig och stum, men det kan jag leva med. Det är en rackarns rolig bil att köra.


El Toro skrev:
Snyggt.... Jag har alltid varit lite svag för Peugeot.... Har haft en 205GTI och en Mi16.... Tyvärr är deras nyaste modeller inte lika busiga längre... Under tiden jag hade min Mi16 ville jag gärna ha en 106GTI som inte såldes i Sverige..... Om jag inte minns fel så hade den 122hkr?


106 gti är väl en mordernare variant av 205 gti, finns gott om dom i Danmark. Synd att dom inte såldes i Sverige, men det går ju att importera. Det fanns även rallye med 16v motorn på 122hk, dock inte heller dom i sverige. Hade varit kul med en 16v.

mvh
//Per

_________________
mera grus
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



OK, jag tyckte de ser låga ut - fast bak finns det ju synlig marginal.

Anderstorpsturen övertygade iaf mig om att detta var en höjdare.

Bortgångna kulturmagasinet CCC skrev "the Caterham Seven of hot hatches" och sen nåt om ... "suspension on the stiffer side of harsh."

Jag provade i Göteborg, över spårvagnsspår, bulor, kullersten och annat skit. Men så fort man lämnade centrum funkade den alldeles fantastiskt, en sån bil man direkt får förtroende för och vågar leka med. Dessutom inom rimliga hastighetsintervall. thumbs up

Sen får du ju ha ett varmt välkommen också till forumet! Sladda på!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Underbart vacker bil, 106 Rallye'sarna är bara för grymma
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Kan inte annat än hålla med, 106 Rallye e grym! Synd att den saknar lite motorstyrka bara, men man får väl importera en 16v.. Nån som vill köpa en 205:a?

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
TheFastAndTheClio
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 4



Mycket fin bil...men den har ju för klen motor, tacka vet jag Clio 16V, där får du allt smisk

_________________
-Anders Collin-
___________________________

I 300 kan ingen höra dig skrika!
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



TheFastAndTheClio skrev:
Mycket fin bil...men den har ju för klen motor, tacka vet jag Clio 16V, där får du allt smisk


Har ett fint clip från England där en rallye med 16v leker med en clio 16v


Måste sänka min också, ser ju som ett höghus jämfört med din kärra, Per.
Har precis fått mina bärarmar uppfräschade, skillnaden var som natt och dag...

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Läcker kärra Per! thumbs up Nu är vi 4 Rallyes här va? Raceline-fälgarna sitter som gjutet på Rallye'sarna. Det blir vita fälgar på min med till vårkanten. Ses vi under Franchophilia 06'?

_________________
Nils Erixon
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Vad menas med Rallye då?.. lite sportigare utrustning, eller är det en bil byggd från fabrik för rally?

Väldigt läcker bil!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



AndreasNystrom skrev:
Vad menas med Rallye då?.. lite sportigare utrustning, eller är det en bil byggd från fabrik för rally?

Väldigt läcker bil!


Rallye är ett "koncept" som Peugeot började med på mitten av 80-talet. De tog i princip GTI-bilarna, strippade dem på allt onödigt (ljudisolering, skinnsäten osv) och utrustade bilarna med något mindre motorer. Detta gjorde man för att bilarna skulle vara billiga i inköp, billiga att äga/försäkra. Men utan att göra dem mindre körglada för det.

205 Rallye och 306 Rallye är vanliga modeller utomlands.

Hoppas du hänger med i min lite luddiga förklaring

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Värt att tillägga, 106 rallye och 306 rallye kom även i versioner MED gti-motorerna.
Det är väl bara 106 rallye som såldes i sverige men tyvärr såldes det ingen modell med 16v-spisen här hemma. Synd!

_________________
Citera
TheFastAndTheClio
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 4



callek skrev:
TheFastAndTheClio skrev:
Mycket fin bil...men den har ju för klen motor, tacka vet jag Clio 16V, där får du allt smisk


Har ett fint clip från England där en rallye med 16v leker med en clio 16v


Måste sänka min också, ser ju som ett höghus jämfört med din kärra, Per.
Har precis fått mina bärarmar uppfräschade, skillnaden var som natt och dag...


De tror jag på först när jag ser det

_________________
-Anders Collin-
___________________________

I 300 kan ingen höra dig skrika!
Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag sålt 106:an och börjat bygga på nästa projekt, en mossgrön SAAB V4 -75 med 1815cc motor.
Får väl starta en ny tråd om det projektet.

_________________
mera grus
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Per Larsson skrev:
Nu har jag sålt 106:an .........
Näää?

Nåja, kanske du "gör en Bergström" och tar ut rally-205:an på ett SSK kl 2-rejs i stället? thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Pär Hansson skrev:
Per Larsson skrev:
Nu har jag sålt 106:an .........
Näää?

Nåja, kanske du "gör en Bergström" och tar ut rally-205:an på ett SSK kl 2-rejs i stället? thumbs up



Det finns fler som väntar på att få se den 205 igen - men det är i skogen

comeback!

_________________
Daniel Steiner
Citera
Ad@m
Bjärred
Här sen Okt 2003
Inlägg: 60



Daniel6xQ skrev:
Pär Hansson skrev:
Per Larsson skrev:
Nu har jag sålt 106:an .........
Näää?

Nåja, kanske du "gör en Bergström" och tar ut rally-205:an på ett SSK kl 2-rejs i stället? thumbs up



Det finns fler som väntar på att få se den 205 igen - men det är i skogen

comeback!


Japp jag väntar också. Var längesedan man var och tittade i ditt garage. Hur går det?

_________________
Adam Eliasson
Westfield SpeedSport 2000
Mini Cooper 1275
Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Ad@m skrev:
Daniel6xQ skrev:
Pär Hansson skrev:
Per Larsson skrev:
Nu har jag sålt 106:an .........
Näää?

Nåja, kanske du "gör en Bergström" och tar ut rally-205:an på ett SSK kl 2-rejs i stället? thumbs up



Det finns fler som väntar på att få se den 205 igen - men det är i skogen

comeback!


Japp jag väntar också. Var längesedan man var och tittade i ditt garage. Hur går det?


Det har inte hänt så mycket med bilen, men med garagebygget har det hänt en hel del.
Jag ska bygga klart garaget och V4:an innan jag gör något mer med rallybilen.
Sen har pappa köpt en Saab sport -65 som han ska köra rally med, så då får jag väl vara med och meka åt honom istället. Tiden räcker likson inte till till allt jag vill göra... någon som känner igen sig?

och Pär, du behöver inte vara orolig över någon konkurrans på räserbanorna, jag föredrar (precis som Daniel) grus under hjulen.

_________________
mera grus
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 106 rallye -98
5389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande