Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök idag (17463 totalt)
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Tack för den informationen, uppskattas verkligen! Vill inte gärna bränna ner garaget

Har inte förtunning hemma, fungerar det lika bra med balsamterpentin eller t-röd? annars köper jag en burk.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Nu har jag fått tillbaka insug och vattenpumpshus från polaren som hjälpt mig svetsa. Blev så jäkla bra! Det är tajt som attan men kommer förhoppningsvis att fungera.


_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Söndagsfunderar lite på tryckplatta. Är det en big no no att köpa begagnad tryckplatta? Varför jag frågar är att jag hittat en tryckplatta från en Audi a4 3.0 tdi v6 som skulle passa min bil. Om jag förstått det rätt är det samma som i rs4. Spontant känns det bättre att köpa en begagnad krallig än en standard ny.


https://rrr.lt/en/used-part/brc22543-audi-a4-s4-b7-8e-8h-pressure-plat . . . .

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



30 euro är väl värt en chansning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Det är lite så jag resonerar också. Den ser ju okey ut på bilderna, men det är ju svårt att säga utan att ha den i handen.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



Rs4 b5 kopplingen är annars rätt billig ny väl? Typ 1500-2000 sist jag kollade?

Rätt billigt för en koppling som pallar mot 500 häst i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Jag måste ha b6/b7 240 mm. Den enda tryckplattan jag hittat är sachs perfomance som går på 4000 kr.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Fick i staget till intercoolern igår. Var lite osäker på om fyrkantsröret skulle vara krallig nog men den känns galet stabil. Hade tänkt göra några snedsträvor bakåt men tror nog jag hoppar det om jag inte märker att bilen rollar mycket.

(Notera att skruvarna inte är kortade och kabeln trycker på bakifrån vilket ger vinkeln framåt på intercoolern)




_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Hej det ser bra ut, kul att det rör på sig! Hur är fästena undertill?

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Behövs fästen under? trodde det räckte med över..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Har bara skruvat på en intercooler och den vill jag minnas hade fästen både upptill och nertill (ok det var ett tag sen). Lär väl skaka som sjutton när du gasar på banan
Finns säkert många här som vet bättre än undertecknad...
Önskar mina projekt rörde på sig litet snabbare. Imorgon skall jag börja med bakre karossfästet på Cobrareplican- alltid något!

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Den sitter nog kvar med bara slangarna som håller fast den, lite beroende på hur väl de sitter fast.... Men då ska man nog montera flexibelt i övre fästena också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Gunnarsson skrev:
Behövs fästen under? trodde det räckte med över..


Det är ju inte omöjligt att få aluminium att spricka av vibrationer och stötar...

Bra sätt är att ställa laddluftkylaren på gummielement i vardera underkant, sedan ett eller två gummielement som håller i den i överkant så den inte rör på sig.

Finns ju gummielement med tex M8 skruv ut på båda sidor, en sådan är smidig att använda. Värt att tänka på är att en sådan gummielement inte klarar hängande last utan bara stående last.

_________________
Roland Johansson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Tack för svar!

Har köpt såna gummielement men intercoolern kom lite för långt ner med dem tyvärr. Dock trodde jag att det gick att hänga intercoolern i dem.

Var ute nyss och kollade och verkar inte vara någon jättekatastrof. Tror jag kan göra en upphängning som går till kylarfästet på något sätt. Får klura lite.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Avve skrev:

Önskar mina projekt rörde på sig litet snabbare. Imorgon skall jag börja med bakre karossfästet på Cobrareplican- alltid något!


Grymt ju! Tycker det går ganska segt ändå, kan i bästa fall vara ute typ 4 timmar per vecka i garaget. Vill bli klar snabbare! Men än så länge finns motivationen också så bäst att passa på att smida medan järnet är varmt

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Jag väntar med att lägga ut bilder och info tills Cobran åtminstone är körbar, trist med typ två inlägg per år😂
Väldigt nice att du har motivation och litet tid. Mitt nästa projekt blir nog en variant av 924 GTP... den snyggaste frontmotorisen av alla...

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Ja jäklar, 924 gtp är häftig. Kommer att följas!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Gunnarsson skrev:
Tack för svar!

Har köpt såna gummielement men intercoolern kom lite för långt ner med dem tyvärr. Dock trodde jag att det gick att hänga intercoolern i dem.

Var ute nyss och kollade och verkar inte vara någon jättekatastrof. Tror jag kan göra en upphängning som går till kylarfästet på något sätt. Får klura lite.


Du måste kunna montera hela intercoolern lite högre.
Min sitter i denna höjden, men då lite längre in. Jag gjorde hål i "tvärbalken" för luft flöde. Min balk är inte mycket till balk längre.

Edit bättre bild.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Grymt, jäkligt stor den intercoolern!

Yes, bara det att jag är rätt nöjd med den jag gjort.. ska se vad jag kan göra.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Gunnarsson skrev:
Grymt, jäkligt stor den intercoolern!

Yes, bara det att jag är rätt nöjd med den jag gjort.. ska se vad jag kan göra.


Biltema 600*300 mm

Fick plats mellan rambenen, om man gjorde lite plats.... Ville fortfarande få på original kofångare och ha kvar det mesta av originalutseendet.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Gunnarsson skrev:
Tack för svar!

Har köpt såna gummielement men intercoolern kom lite för långt ner med dem tyvärr. Dock trodde jag att det gick att hänga intercoolern i dem.

Var ute nyss och kollade och verkar inte vara någon jättekatastrof. Tror jag kan göra en upphängning som går till kylarfästet på något sätt. Får klura lite.


Dom är gjorda för stående last, vid hängande last brukar de gå i två bitar...

Det är definitivt roligare att göra rätt nu än stå vid en banträff eller någonstans långt bort och inse att det inte fungerade så bra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök idag (17463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande