Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-28 AMS Trackday på Anderstorp
1, 2   >>
5798 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jaha, då var premiären på Anderstorp avklarad för min del!
Det var en kul träff med många fina bilar, trevligt folk, och möjlighet att åka med i en del roliga bilar. thumbs up
Eller vad sägs om Fredrik Ekblom, Thed Björk, Rickard Göransson, Robin Rudholm, som bl a rattade runt BMW Mr CSL(kompressormatad! ), Porsche Carrera 4S, BMW X5 4,8, BMW 120(nya 1-serien!), Audi RS6 Plus(?), Mercedes AMG 55 kombi, Chrysler Crossfire cab, Nissan 350Z.

Men det roligaste var naturligtvis att köra själv!!!
4 st 1/2-timmes pass ger hela 2h effektiv körtid.
De c:A 40-50 bilarna som var på plats delades in i tre grupper, beroende på tidigare banerfarenhet.
I "proffsklassen" , där jag körde, var vi bara c:a 10 st.
10 bilar utspridda på Anderstorps långa slinga, gjorde at man i princip hade banan för sig själv.
Precis när min grupp åkte ut på sitt första pass, så började det regna.
Det gjorde det hela lite spännande! Speciellt som det var första gången jag körde på den banan.
De flesta körde in i depån, men jag trotsade vädrets makter och passade på att utnyttja möjligheten att lära mig behärska Lådbilen på sliprigt underlag.
Kan vara bra att ha i bakfickan om man skulle råka hamna på en krokig landsväg i Eifelbergen,
där jag har hört att vädret kan vara lite nyckfullt ibland.
Känner mig åtminstone nöjd med att jag under detta pass körde i princip jämnt med Robin Rudholm i Carrera 4S:en!

Sen torkade det upp och under resten av dagen var banan torr. thumbs up
Då kunde man börja testa ut lite olika spårval och bromspunkter.
Inbromsningen efter långa rakan är rätt häftig!!!
De långa karusellkurvorna är rätt kul och framförallt i den sista innan depån kan man köra hiskligt fort i!!!
Under mitt sista 1/2-timmespass hann jag med 15 + ut- och invarv. 3 st varv under 1:54(1:53:49 som bästa tid).
7 st 1:54-varv, 3 st 1:55 varv och 2 st 1:56-varv. De senare pga omkörningar.
Vet inte om det är bra tider?!? Men tror inte det var många gatregistrerade bilar som var snabbare igår i alla fall.

Tack AutOMotor&Sport för en mycket trevlig dag!!! thumbs up
Hoppas det blir fler sådana!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Peeter skrev:
(1:53:49 som bästa tid)
Vet inte om det är bra tider?!?

Det är nog mycket bra. Speciellt för att vara första gången. När jag körde i våras på OSCs träff vet jag några som talade om att de kom ner till 2 min. med BMW M3 E30s. Jag var långsammare men tack och lov vet jag inte med hur mycket eftersom jag inte tar tid.

(Anderstorp gynnar vär generellt bilar med mycket pulver.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

En Esther, en Caterham Blackbird och en 944 Turbo körde 1,48-tider när vi i roadsport var där och tävlade 03.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Peeter skrev:
(1:53:49 som bästa tid)


din bil gick rätt bra!!!....jag hade inte en chans att hänga på med min 7en på rakorna, klockade inte mig själv tyvärr

åkte med Robin Rudholm i Porschen några varv....han laddade verkligen stenhårt en mycket trevlig upplevelse faktiskt, fick dessutom lite nyttiga tips på spårval mm

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
P.P. skrev:
En Esther, en Caterham Blackbird och en 944 Turbo körde 1,48-tider när vi i roadsport var där och tävlade 03.

OJ!!!
Ja, då har man mycket kvar att lära!!!
Att jag inte hänger med en Caterham Blackbird, förstår jag iofs.
944 Turbon är nog bra mycket snabbare på långa rakan.
Undrar vad det var för motor i Esther:n?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Hej Peeter!
Visst var det skoj, försökte säga hej då men du körde ju varv på varv på varv på slutet så jag åkte.

I övrigt lade jag vantarna på Mattias Ekström samt Ted Björk. Mattias och jag smiskade runt en hel del i plusen samt min egen orginal RS6a. Ted Björk fick smiska min RS6a kul .
Mattias och jag smiskade E55kombi(vilken gunghäst ) De båda killarna är supertrevliga och över lunchen surrade vi mest om Nurburgring.

Själv lånade jag plusen ut på banan för att jämföra med min. De extra 30 hästarna samt att vridet( i övrigt samma vrid i RS6+ samt RS6 560nm) håller i 400varv mer känns inte mycket på bana.
Körde dock plusen tidigare i veckan på gatan och kan då notera en marginel skillnad. I övrigt är plusen 1cm lägre och det känns givet sportigare.

Man fick en hel del goda råd av killarna. Roligast var när jag frågade Mattias E om inte han kunde ta plusen och jag min RS6a och gasa lite. Sagt och gjort han håller fullt ut och jag efter och Peeter efter mig. Sedan byter vi och jag lägger mig först. Vi körde klart jämt, enligt Mattias E verkade jag öka marginellt mot plusen på vissa partier. Frågade om jag fick citera och det var ok.

Det bör nämnas att plusens fram däck var helt blanka inner font. Peeter är oxå med i det hela och vi har skit skoj. Efter ett eller två varv minns inte riktigt har vi lådbilen flåsandes i nacken. Jag och Mattias viker av till depå.
Mina tider låg på 1,57 1,58 som bäst men under rejset med plusen kom jag nog ner till ca 1,55/ 1,56 enligt Peeter som låg bak flåsandes med timern. Själv togs dock bara 3 tider totalt under eftermmidag.
Håller med Peeter det var nog inga gatbilar som var snabbare än lådbilen.

Det tråkiga med RS6 är att så fort oljetempen går över 120grader går bilen in i nödprogramm. Detta kan ske med min bil efter 2 till 5 varv på Anderstorp. Beroende på hur länge bilen vilar emellan varven. Detta kan kännas ganska frustrerande ibland. Goda nyheter med plusen visade det sig, den har ju 2 extra kyl aggregat så den klarar ett tag till innan den lägger av. Har aldrig lyckats att få bilen till nödprogramm på gatan bör nämnas och tro mig jag har testat.

Självklart lägger bilarna inte av helt utan D mode kommer in även fast man kör växelväljaren på självklara S mode samt att bilen i övrigt tappar ork allt för att uppmana mig som kör att det är dags att varva ner.

oj vad mycket det blev......
Tack Auto motor och sport sk....t kul

PS: Tack Mattias och Ted för alla goda råd. Och tack Ted för att du vågade åka med mig

Göte

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Motor i Esthern? Åhh, inget märkvärdigt, en gammal sur Golf uniside-snurra...

















Kärleksfullt ihopplockad på Trendab till en av de anställda där. Tror den gav 205hk.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
P.P. skrev:
Motor i Esthern? Åhh, inget märkvärdigt, en gammal sur Golf uniside-snurra...

Kärleksfullt ihopplockad på Trendab till en av de anställda där. Tror den gav 205hk.

Hmm, ok kanske c:a 40 hk mer än Lådbilen. Men 5 sek är mycket tid!!!
Den kanske hade bra bromsar också?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
RS6 skrev:
Man fick en hel del goda råd av killarna. Roligast var när jag frågade Mattias E om inte han kunde ta plusen och jag min RS6a och gasa lite. Sagt och gjort han håller fullt ut och jag efter och Peeter efter mig. Sedan byter vi och jag lägger mig först. Vi körde klart jämt, enligt Mattias E verkade jag öka marginellt mot plusen på vissa partier. Frågade om jag fick citera och det var ok.

Det bör nämnas att plusens fram däck var helt blanka inner font. Peeter är oxå med i det hela och vi har skit skoj. Efter ett eller två varv minns inte riktigt har vi lådbilen flåsandes i nacken. Jag och Mattias viker av till depå.
Mina tider låg på 1,57 1,58 som bäst men under rejset med plusen kom jag nog ner till ca 1,55/ 1,56 enligt Peeter som låg bak flåsandes med timern. Själv togs dock bara 3 tider totalt under eftermmidag.
Håller med Peeter det var nog inga gatbilar som var snabbare än lådbilen.

Göte

Rätt inställning, Göte!
Du var verkligen där för att lära dig köra och utnyttja din bil till fullo!!! thumbs up
och du hade ju inga problem att hänga på "Plusen"! thumbs up
Jag hade också skoj under dessa varv
För ni fick en lucka i början som jag fick "jobba in"
Det var lite fippligt med tidtagaruret på depårakan, men till slut fick jag in snitsen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



BTG skrev:
När jag körde i våras på OSCs träff vet jag några som talade om att de kom ner till 2 min. med BMW M3 E30s.


Då hade vi ju en chikan på rakan .

1.53-1.54 är ju rätt fort thumbs up . Men allt är ju relativt. Redan på 70-talet gick det ju på 1.23

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Peeter skrev:
RS6 skrev:
Man fick en hel del goda råd av killarna. Roligast var när jag frågade Mattias E om inte han kunde ta plusen och jag min RS6a och gasa lite. Sagt och gjort han håller fullt ut och jag efter och Peeter efter mig. Sedan byter vi och jag lägger mig först. Vi körde klart jämt, enligt Mattias E verkade jag öka marginellt mot plusen på vissa partier. Frågade om jag fick citera och det var ok.

Det bör nämnas att plusens fram däck var helt blanka inner font. Peeter är oxå med i det hela och vi har skit skoj. Efter ett eller två varv minns inte riktigt har vi lådbilen flåsandes i nacken. Jag och Mattias viker av till depå.
Mina tider låg på 1,57 1,58 som bäst men under rejset med plusen kom jag nog ner till ca 1,55/ 1,56 enligt Peeter som låg bak flåsandes med timern. Själv togs dock bara 3 tider totalt under eftermmidag.
Håller med Peeter det var nog inga gatbilar som var snabbare än lådbilen.

Göte

Rätt inställning, Göte!
Du var verkligen där för att lära dig köra och utnyttja din bil till fullo!!! thumbs up
och du hade ju inga problem att hänga på "Plusen"! thumbs up
Jag hade också skoj under dessa varv
För ni fick en lucka i början som jag fick "jobba in"
Det var lite fippligt med tidtagaruret på depårakan, men till slut fick jag in snitsen.


Ehhhh.. sorry menade så klart Fredrik Ekblom som jag lade vantarna på och körde med.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:

1.53-1.54 är ju rätt fort thumbs up . Men allt är ju relativt. Redan på 70-talet gick det ju på 1.23


Kan det möjlilgen ha varit F1:or?!?

När jag var och tittade på en BPR-deltävling(föregångaren till FIA GT-serien) i mitten på 90-talet, så vill jag minnas att de körde runt på c:a 1:30.
Fredrik Ekblom var med och körde Koits Porsche då och han sa att dom hade kört runt på 1:33.
Men att han hade svårt att få ner kraften i backen pga av för dålig diff. bakhjulet hade spunnit så mycket att hjulhuset fylldes med rök, som även trängde in i kupén.
Men det var väl uppåt 7-800 hästar i den dubbelturbo IMSA-motorn från en Porsche 962 som satt i den bilen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Anderstorp är en bana som kräver mycket motor av en Seven. Den långa flygrakan passar utmärkt för fikapaus på toppvarv.

De långa sveparna har ju dock sin charm och vänstern efter karuseller är ju också skojig. Annars är det ju mycket raksträckor. Då jag körde där senast så gick det på 1.50,9 (med cirkus 130 hk). Jag var nöjd med det tills Gunnar ("Gunnars Garage-Gunnar") på småländska konstaterade att Roadsport A körde på neråt 1.45-1.46 då det begav sig. Nu tror jag dock att han mindes lite fel.

(Gunnars råd om hur man skall få ner tiderna är obetalbart:
- En får gase mere och bromse mindre.")

Jannes Esther (tror att det är den som avses härovan) går på 1.14,66 på Gälleråsen så det är en vansinnigt välartad bil.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Själv var jag nere på 1.46.3 innan bakhjulet lossnade. Det var lite synd för jag tror att jag hade kunnat köra ett par sekunder snabbare med lite fler varv. Mest minnesvärt var nog det varvet jag körde om en porshe och en M3:a på yttern i två av 180 graderssvängarna

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Erik Selim Lundkvist skrev:
Själv var jag nere på 1.46.3 innan bakhjulet lossnade. Det var lite synd för jag tror att jag hade kunnat köra ett par sekunder snabbare med lite fler varv. Mest minnesvärt var nog det varvet jag körde om en porshe och en M3:a på yttern i två av 180 graderssvängarna


Jag vill köpa vingar för pengana... Och lägre chassi och ha en bil med vettig aerodynamik....

Fast vänta... Då är det ju inte en seven längre... Hmmm...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Nej, det var inte Janne (han har en Crossflow-topp på sin), utan Lasse Svensson i sin och Thomas Erikssons gamla bil.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Peter S skrev:
Anderstorp är en bana som kräver mycket motor av en Seven. Den långa flygrakan passar utmärkt för fikapaus på toppvarv.

De långa sveparna har ju dock sin charm och vänstern efter karuseller är ju också skojig. Annars är det ju mycket raksträckor. Då jag körde där senast så gick det på 1.50,9 (med cirkus 130 hk). Jag var nöjd med det tills Gunnar ("Gunnars Garage-Gunnar") på småländska konstaterade att Roadsport A körde på neråt 1.45-1.46 då det begav sig. Nu tror jag dock att han mindes lite fel.

(Gunnars råd om hur man skall få ner tiderna är obetalbart:
- En får gase mere och bromse mindre.")

Jo, man tappar nog mycket på långa rakan med en seven.
Mina bromsar känns inte heller helt 100%.
Med bättre bromsar, så skulle jag kunna bromsa bra mycket senare på många ställen.
Vänstern in på depårakan fick jag heller aldrig till perfekt.
Där vill bilen understyra.

1:50,9 med 130 hk verkar väldigt bra!
Vad väger din bil?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Peeter skrev:
1:50,9 med 130 hk verkar väldigt bra!
Vad väger din bil?


Över 480 under 500. På en höft.

Det som jag dock var nöjdare med varv att jag satte 3 var i följd inom 2 hundradelssekunder. Det är det som jag är mest nöjd med hittills av vad jag gjort bakom ratten. Kan dock tilläggas att jag nötte mycket bana det året... (2002) Tror att jag nötte ut tre och en halv omgång Ecsta V700 till corden.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Peter S skrev:
Erik Selim Lundkvist skrev:
Själv var jag nere på 1.46.3 innan bakhjulet lossnade. Det var lite synd för jag tror att jag hade kunnat köra ett par sekunder snabbare med lite fler varv. Mest minnesvärt var nog det varvet jag körde om en porshe och en M3:a på yttern i två av 180 graderssvängarna


Jag vill köpa vingar för pengana... Och lägre chassi och ha en bil med vettig aerodynamik....

Fast vänta... Då är det ju inte en seven längre... Hmmm...


Sälg din seven och köp en Racersport 1800 (Clubman). Det finns ett par till salu så det är bara att slå till

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



bilder

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Erik Selim Lundkvist skrev:
Sälg din seven och köp en Racersport 1800 (Clubman). Det finns ett par till salu så det är bara att slå till


Jag är fortfarande lite putt på att jag missade Svarta Maskens...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Eftersnack
2004-08-28 AMS Trackday på Anderstorp
1, 2   >>
5798 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande