Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
25 besök senaste veckan (10657 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Njuter varje dag (som jag kör, så inte alls varje dag) av att originalsystemet är tillbaka.

Men lite annat har jag stått i med. Förbereder trippen ner till Nürburg så smått. Cup 2 på bilen och en språjtans uppsättning Trofeo R som jag fortfarande hoppas kan åka med mer till Europa (hej Jonas ). Till och med tvättat bilen...

Blev inspirerad av Magnus GoPro-hållare och hittade en customizer som jag skulle vilja rekommendera: https://www.thingiverse.com/apps/customizer/run?thing_id=62800



Tanken är god men tyvärr är fästet för kameran lite smalt och passar inte, måste kolla upp modellen.

Men veckans höjdpunkt...







Jo. Jag vet att jag sa att jag inte skulle göra nåt med den här bilen. Men jag råkade bara.



Bilstein Clubsport - det blir bra som tusan! Lite synd att det bara är en vecka tills jag åker till Ringen, annars hade jag nog försökt få på dem.

Sålde ett meshnätverk till en kille, han dök upp i en superfin 944. 😍


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



i96danma skrev:

Bilstein Clubsport - det blir bra som tusan! Lite synd att det bara är en vecka tills jag åker till Ringen, annars hade jag nog försökt få på dem.


Är det så att orginal GT4 dämpare med PASM blir begränsande för varvtiderna? De går väl att justera i höjd + justerbara krängare fram/bak orginal? Så utöver däcktryck/hjulvinkar/aero så borde det finnas en del att skruva på?

Är det förändring i fjädersättning eller själva dämparsättningen (eller båda) du känner är begränsade?

_________________
Patrik Skoog
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Jag är ju så makalöst snabb så det är i princip alltid materialet som är begränsande.

Skämt åsido, jag använder den i princip bara för bankörning och är beredd att offra komfort för kontroll. Min bil har lite mer aero än original och min förhoppning är att de nya fjäderbenen ska matcha. Jag har försökt att styva upp bilen med DSC Sport-kontroller men har fortfafande väl mycket nigning vid inbromsning - skulle vilja ha lite mer skillnad mellan komfort- och sportläge.

Original har 45/80 N/mm och Clubsport-kitet har 80/120 N/mm - inte extremt. Bilsteins filosofi är att fjädrarna är grundparametern och sen kan man finjustera med dämparna.

De befintliga har ju gått 4400 mil och en del bana. Men sen är det väl så att jag tycker det är kul att fixa med bilen.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Tack för svar, ja allt blir en kompromiss med orginal grejerna då det skall passa alla kunder. Procentuellt i fjädersättning är det en stor skillnad, skall bli intressant att se hur du upplever det på bana.

_________________
Patrik Skoog
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja, jag är också nyfiken. Var i kontakt med en kille som satt Bilstein Clubsport på sin GT4 och han bytte fjädrar till 120/160 N/mm och var svinnöjd. Då schimsade han om dämparna också men det har jag inte lust att göra i det här läget, tror original blir prima.

Hade Öhlins R&T på min Boxster, där var det 24/30 original (30/37 för sportchassit) och Öhlinarna 70/80. Det kändes absolut inte styvt eller stötigt i jämförelse och GT4:an är ju ett helt annat djur. Bilstein-benen kommer i a f väl rekommenderade.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
25 besök senaste veckan (10657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande