Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28 besök senaste veckan (10770 totalt) |
Jag tror ändå inte det. Skulle vara nån USB-laddare eller mobiltelefonhållare. Tänkte köpa ventilhattar imorgon, det blir nog första grejen _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Aha - kan ju förklara saken. En av mina spolar var ju dållig, ganska dyr spole i sånt fall. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Nä. Porsche kallar det "integrated dry sump lubrication" men det är i stort ett helt vanligt oljetråg fast lite klurigt designat med bafflar och sånt så att oljeförsörjningen klaras av även vid höga G. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Nu har jag varit på Gotland med Grosshandlar'n Racing!
Fantastisk resa, sällskap, bana, väder, mat och allt annat. Två dagar på banan och personbästana haglade. Gjorde också en sista-minuten-fix med att programmera om TPMS-systemet. Rätt ball att ha en PIWIS-dator, är inte mycket den inte kan göra! Vinterns tillförlitlighets-fixar funkade bra och jag hade noll tekniska issues (inget tillbedjande av tändspoleguden, Tord). Förmodligen berodde det på att vi tog de högre makterna på allvar. PC: crippa75 "Jag kom runt nerför backen, på fullt ställ - och då stod det där, rådjuret!" Åhörarna är skeptiska... Körningen gick bra överlag, GT4:an är fin på GR:s fullvarv med både högfartspartier på syd och mer teknisk körning på nord. Men sedan tog däcken slut. Riktigt skum slitning där näst yttersta klacken försvann in till korden och vidare. Jag tänker aldrig mer köpa Cup 2 Connect, ett beslut som naturligtvis underlättas av att Michelin själva slutar med Connect-funktionaliteten. Har två uppsättningar AR-1 liggande hemma så nu blir det åka av! Så nu: på med nya mackor. Dröjer nog några veckor innan jag kommer ut på bana igen med 50-årsfester, studentfiranden och jobb. Den som väntar på nåt gott! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Maila till martin.karlbom@michelin.com eller till klas.linden@michelin.com med bilder och information om bil, hjulvinklar, däckstryck och fråga om deras syn på slitaget. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Tack, Thomas - jag gjorde det. Får se vad de svarar.
Ja, bakdäcken ser ju ut "som vanligt". Funderar på om det kan vara fabrikationsfel. 🤷♂️ _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
"Klassiskt" Cup 2 slitage tyvärr.
När jag vid ett tillfälle pratade med Euromaster vid en bana så förslog dom 2,7kg varmtryck istället..... jo tjena! Bara att konstatera att Cup 2 är ingen bra eller renodlat R-däck. Snabbt gatdäck utan helt katastrofala vattenegenskaper som passar nybilsförsäljningen väl för aktiva bilar. Mer än så är det nog tyvärr inte. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Det känns ju som att köra på ballonger vid 2,5... När/om jag når 2,5 så avbryter jag stinten... Ja, du har rätt. Det är ett snabbt gatdäck _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Har inte fått något svar från Michelin, däremot bytt ut gummit på en av fälguppsättningarna samt fått dit TPMS. Jäklar vad styva AR-1 är jämfört med Cup 2 Connect! Ser fram emot att testa dem...
Fortfarande inte tvättat bilen sedan jag ställde in den när jag kom från Gotland... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Tror du kommer bli nöjd. Ser ut som dom slits mycket precis i början men sen håller dom i bra. Mycket, mycket bättre däck än Cup 2 enligt min mening. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Många som är nöjda med AR-1 på sina bakhjulsdrivna bilar. Yarisen däremot blir väldigt understyrd med dom om man har breda dimensioner. Baken får liksom oändligt fäste och man får köra bara med framhjulen om ni förstår hur jag menar. Har även hört att framhjulsdrivna bilar ibland blir samma.
Blir intressant att höra hur du kommer tycka respons o styrprecision är. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag körde två uppsättningar på min Boxster innan jag sålde den, gillade dem skarpt. Hittade precis fakturan på en av de uppsättningarna - 9000 känns helt plötsligt ganska prisvärt... 😖
_________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Fick svar:
Jag läser det som "kass konstruktion men det tänker vi inte kompensera för. Köp de nya, de är bättre". Fick också mail från Michelin att jag ska kompenseras med EUR400 för Connect-funktionaliteten som de stänger ner inom kort. Häpp! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Vi kör 6 timmars långlopp med cup2or. Säkert avverkat ett 20-tal däck. Kör ca 2.1-2.3 däcktryck varmt på 1280kg volvo s60 challenge bil med ca -3.5 camber runtom. Framdäcken räcker precis ett race innan de tar slut på innerskuldran. Aldrig sett ett sånt slitage på några av våra däck. Känns som för högt däcktryck + för lite camber + överkörning = mängder av understyrning som däcket fått hantera genom att kasa på tvären med mittpartiet som plog. _________________ Per Sandberg Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Toyota GR Yaris - Bruksbil |
||||
Om frågan var till mig så normalt CUP2 men råkade köpa connect av misstag en gång. Märkte ingen skillnad. Såg din AR-1 kommentar med Yarisen ovan. Jag körde min på Gelleråsen för första gången i torsdags. AR-1 235/40r17 runt om, ca -3 camber fram o ca -2 bak. Hyffsat välbalanserad och undertyrde bara om man tog med för mycket fart i instyrning. Rumpan satt som du skrev som berget. Någon tendens till lite minimalt med has bak vid lastväxling i hög fart, tex mellan snabba vänstern och ingång depå kurvan. Kan tänka mig att tendenserna blir tydligare med mer gummi och om man har jämt camber runt om. 2 varv med video finns under varvtider här på rejsa. På varv 2 kan man se när jag åker för fort in i Hårnålen o får understyrt innan jag får ner farten till greppnivån. _________________ Per Sandberg Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Toyota GR Yaris - Bruksbil |
||||
I mitt fall inget av ovanstående anledningar. 4º camber fram och 3,5º bak, ligger på 2,15-2,2bar varmtryck. Möjligen överkörning då men AR-1:orna klarar körstilen. Skämt å sido, sett massor som har detta problemet med Cup2 (och Cup2C), främst på framdäck. Troligen har Michelin sett det också eftersom de försöker åtgärda det. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Instämmer. Jag har gjort av med ett gäng Cup 2 och inte heller sett något liknande slitage. Jag har ungefär 3 grader camber fram och kör 2,2 bar, var noga med att värma däcken. De började inte understyra förrän mittenklacken var borta, fram tills dess "vanligt" Cup-slitage. Nu skrev ju Michelin själva att det var "fel" på däcken så jag håller med Thomas, som ju bevisat sin snabbhet i mittmotorbilar. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28 besök senaste veckan (10770 totalt) |