Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28 besök senaste veckan (10770 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 859



Är det Torrsump system på en sådan här fin bil?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Tord skrev:
Men visst har du nåt från Biltema på den?

Jag tror ändå inte det. Skulle vara nån USB-laddare eller mobiltelefonhållare. Tänkte köpa ventilhattar imorgon, det blir nog första grejen

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Katten på min Lotus var lika fast värre, efter att tändspolen varit kass ett tag.

Aha - kan ju förklara saken. thumbs up En av mina spolar var ju dållig, ganska dyr spole i sånt fall.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Är det Torrsump system på en sådan här fin bil?

Mvh, Per


Nä. Porsche kallar det "integrated dry sump lubrication" men det är i stort ett helt vanligt oljetråg fast lite klurigt designat med bafflar och sånt så att oljeförsörjningen klaras av även vid höga G.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Nu har jag varit på Gotland med Grosshandlar'n Racing!



Fantastisk resa, sällskap, bana, väder, mat och allt annat. Två dagar på banan och personbästana haglade. Gjorde också en sista-minuten-fix med att programmera om TPMS-systemet. Rätt ball att ha en PIWIS-dator, är inte mycket den inte kan göra!



Vinterns tillförlitlighets-fixar funkade bra och jag hade noll tekniska issues (inget tillbedjande av tändspoleguden, Tord). Förmodligen berodde det på att vi tog de högre makterna på allvar. PC: crippa75



"Jag kom runt nerför backen, på fullt ställ - och då stod det där, rådjuret!" Åhörarna är skeptiska...



Körningen gick bra överlag, GT4:an är fin på GR:s fullvarv med både högfartspartier på syd och mer teknisk körning på nord.



Men sedan tog däcken slut. Riktigt skum slitning där näst yttersta klacken försvann in till korden och vidare. Jag tänker aldrig mer köpa Cup 2 Connect, ett beslut som naturligtvis underlättas av att Michelin själva slutar med Connect-funktionaliteten. Har två uppsättningar AR-1 liggande hemma så nu blir det åka av!





Så nu: på med nya mackor. Dröjer nog några veckor innan jag kommer ut på bana igen med 50-årsfester, studentfiranden och jobb. Den som väntar på nåt gott!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



i96danma skrev:
Men sedan tog däcken slut. Riktigt skum slitning där näst yttersta klacken försvann in till korden och vidare. Jag tänker aldrig mer köpa Cup 2 Connect, ett beslut som naturligtvis underlättas av att Michelin själva slutar med Connect-funktionaliteten. Har två uppsättningar AR-1 liggande hemma så nu blir det åka av!


Maila till martin.karlbom@michelin.com eller till klas.linden@michelin.com med bilder och information om bil, hjulvinklar, däckstryck och fråga om deras syn på slitaget.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41647

Forumägare
Forumägare

Där slits mina CUP2C också mest, oberoende storlek. Ju bredare desto mindre iof. På samma ställe som Toyoveck ungefär

_________________
Magnus Thomé
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
ThomasT skrev:

Maila till martin.karlbom@michelin.com eller till klas.linden@michelin.com med bilder och information om bil, hjulvinklar, däckstryck och fråga om deras syn på slitaget.

Tack, Thomas - jag gjorde det. Får se vad de svarar.

Magnus Thomé skrev:
Där slits mina CUP2C också mest, oberoende storlek. Ju bredare desto mindre iof. På samma ställe som Toyoveck ungefär

Ja, bakdäcken ser ju ut "som vanligt". Funderar på om det kan vara fabrikationsfel. 🤷‍♂️

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
crippa75
Älvsjö
Här sen Apr 2014
Inlägg: 27



i96danma skrev:




Krökt rygg, men jag är i alla fall rädd om hjälmen

_________________
Christian Grandt
982 GT4
997 Turbo ex
997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



"Klassiskt" Cup 2 slitage tyvärr.
När jag vid ett tillfälle pratade med Euromaster vid en bana så förslog dom 2,7kg varmtryck istället..... jo tjena!
Bara att konstatera att Cup 2 är ingen bra eller renodlat R-däck.
Snabbt gatdäck utan helt katastrofala vattenegenskaper som passar nybilsförsäljningen väl för aktiva bilar. Mer än så är det nog tyvärr inte.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
crippa75
Älvsjö
Här sen Apr 2014
Inlägg: 27



mittmotor skrev:
"Klassiskt" Cup 2 slitage tyvärr.
När jag vid ett tillfälle pratade med Euromaster vid en bana så förslog dom 2,7kg varmtryck istället..... jo tjena!
Bara att konstatera att Cup 2 är ingen bra eller renodlat R-däck.
Snabbt gatdäck utan helt katastrofala vattenegenskaper som passar nybilsförsäljningen väl för aktiva bilar. Mer än så är det nog tyvärr inte.


Det känns ju som att köra på ballonger vid 2,5... När/om jag når 2,5 så avbryter jag stinten... Ja, du har rätt. Det är ett snabbt gatdäck

_________________
Christian Grandt
982 GT4
997 Turbo ex
997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Har inte fått något svar från Michelin, däremot bytt ut gummit på en av fälguppsättningarna samt fått dit TPMS. Jäklar vad styva AR-1 är jämfört med Cup 2 Connect! Ser fram emot att testa dem...



Fortfarande inte tvättat bilen sedan jag ställde in den när jag kom från Gotland...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



i96danma skrev:
Har inte fått något svar från Michelin, däremot bytt ut gummit på en av fälguppsättningarna samt fått dit TPMS. Jäklar vad styva AR-1 är jämfört med Cup 2 Connect! Ser fram emot att testa dem...



Fortfarande inte tvättat bilen sedan jag ställde in den när jag kom från Gotland...


Tror du kommer bli nöjd.
Ser ut som dom slits mycket precis i början men sen håller dom i bra.
Mycket, mycket bättre däck än Cup 2 enligt min mening. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41647

Forumägare
Forumägare

Många som är nöjda med AR-1 på sina bakhjulsdrivna bilar. Yarisen däremot blir väldigt understyrd med dom om man har breda dimensioner. Baken får liksom oändligt fäste och man får köra bara med framhjulen om ni förstår hur jag menar. Har även hört att framhjulsdrivna bilar ibland blir samma.

Blir intressant att höra hur du kommer tycka respons o styrprecision är.

_________________
Magnus Thomé
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Jag körde två uppsättningar på min Boxster innan jag sålde den, gillade dem skarpt. Hittade precis fakturan på en av de uppsättningarna - 9000 känns helt plötsligt ganska prisvärt... 😖

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
Fick svar:

Michelin skrev:
Vi har tyvärr sett detta slitage på "andra ribban" på vissa dimensioner Cup 2 Connect uteslutande på framdäck och framförallt på bilar som är 4-hjulsdrivna. Vi har även vidtagit åtgärder för att minimera detta slitage genom att modifiera gummiblandningen på andra ribban på de flesta berörda dimensionerna.

Mitt råd är att välja nedan framdäck vilket kommer att lösa problemet.

698035 MICHELIN 245/35 ZR20 (95Y) EXTRALOAD TL PILOT SPORT CUP 2 N1 MI


Jag läser det som "kass konstruktion men det tänker vi inte kompensera för. Köp de nya, de är bättre".

Fick också mail från Michelin att jag ska kompenseras med EUR400 för Connect-funktionaliteten som de stänger ner inom kort. Häpp!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
s60racing
Strängnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 5



mittmotor skrev:
"Klassiskt" Cup 2 slitage tyvärr.
När jag vid ett tillfälle pratade med Euromaster vid en bana så förslog dom 2,7kg varmtryck istället..... jo tjena!
Bara att konstatera att Cup 2 är ingen bra eller renodlat R-däck.
Snabbt gatdäck utan helt katastrofala vattenegenskaper som passar nybilsförsäljningen väl för aktiva bilar. Mer än så är det nog tyvärr inte.


Vi kör 6 timmars långlopp med cup2or. Säkert avverkat ett 20-tal däck. Kör ca 2.1-2.3 däcktryck varmt på 1280kg volvo s60 challenge bil med ca -3.5 camber runtom. Framdäcken räcker precis ett race innan de tar slut på innerskuldran.
Aldrig sett ett sånt slitage på några av våra däck. Känns som för högt däcktryck + för lite camber + överkörning = mängder av understyrning som däcket fått hantera genom att kasa på tvären med mittpartiet som plog.

_________________
Per Sandberg
Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/
Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/
Toyota GR Yaris - Bruksbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41647

Forumägare
Forumägare

CUP2 eller CUP2 Connect?

_________________
Magnus Thomé
Citera
s60racing
Strängnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 5



Magnus Thomé skrev:
CUP2 eller CUP2 Connect?


Om frågan var till mig så normalt CUP2 men råkade köpa connect av misstag en gång. Märkte ingen skillnad.

Såg din AR-1 kommentar med Yarisen ovan. Jag körde min på Gelleråsen för första gången i torsdags. AR-1 235/40r17 runt om, ca -3 camber fram o ca -2 bak. Hyffsat välbalanserad och undertyrde bara om man tog med för mycket fart i instyrning. Rumpan satt som du skrev som berget. Någon tendens till lite minimalt med has bak vid lastväxling i hög fart, tex mellan snabba vänstern och ingång depå kurvan.
Kan tänka mig att tendenserna blir tydligare med mer gummi och om man har jämt camber runt om.

2 varv med video finns under varvtider här på rejsa. På varv 2 kan man se när jag åker för fort in i Hårnålen o får understyrt innan jag får ner farten till greppnivån.

_________________
Per Sandberg
Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/
Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/
Toyota GR Yaris - Bruksbil
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



s60racing skrev:
mittmotor skrev:
"Klassiskt" Cup 2 slitage tyvärr.
När jag vid ett tillfälle pratade med Euromaster vid en bana så förslog dom 2,7kg varmtryck istället..... jo tjena!
Bara att konstatera att Cup 2 är ingen bra eller renodlat R-däck.
Snabbt gatdäck utan helt katastrofala vattenegenskaper som passar nybilsförsäljningen väl för aktiva bilar. Mer än så är det nog tyvärr inte.


Vi kör 6 timmars långlopp med cup2or. Säkert avverkat ett 20-tal däck. Kör ca 2.1-2.3 däcktryck varmt på 1280kg volvo s60 challenge bil med ca -3.5 camber runtom. Framdäcken räcker precis ett race innan de tar slut på innerskuldran.
Aldrig sett ett sånt slitage på några av våra däck. Känns som för högt däcktryck + för lite camber + överkörning = mängder av understyrning som däcket fått hantera genom att kasa på tvären med mittpartiet som plog.


I mitt fall inget av ovanstående anledningar.
4º camber fram och 3,5º bak, ligger på 2,15-2,2bar varmtryck.
Möjligen överkörning då men AR-1:orna klarar körstilen.
Skämt å sido, sett massor som har detta problemet med Cup2 (och Cup2C), främst på framdäck.
Troligen har Michelin sett det också eftersom de försöker åtgärda det.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623


Trådstartare
mittmotor skrev:
s60racing skrev:
Vi kör 6 timmars långlopp med cup2or. Säkert avverkat ett 20-tal däck. Kör ca 2.1-2.3 däcktryck varmt på 1280kg volvo s60 challenge bil med ca -3.5 camber runtom. Framdäcken räcker precis ett race innan de tar slut på innerskuldran.
Aldrig sett ett sånt slitage på några av våra däck. Känns som för högt däcktryck + för lite camber + överkörning = mängder av understyrning som däcket fått hantera genom att kasa på tvären med mittpartiet som plog.


I mitt fall inget av ovanstående anledningar.
4º camber fram och 3,5º bak, ligger på 2,15-2,2bar varmtryck.
Möjligen överkörning då men AR-1:orna klarar körstilen.
Skämt å sido, sett massor som har detta problemet med Cup2 (och Cup2C), främst på framdäck.
Troligen har Michelin sett det också eftersom de försöker åtgärda det.

Instämmer. Jag har gjort av med ett gäng Cup 2 och inte heller sett något liknande slitage. Jag har ungefär 3 grader camber fram och kör 2,2 bar, var noga med att värma däcken. De började inte understyra förrän mittenklacken var borta, fram tills dess "vanligt" Cup-slitage.
Nu skrev ju Michelin själva att det var "fel" på däcken så jag håller med Thomas, som ju bevisat sin snabbhet i mittmotorbilar.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28 besök senaste veckan (10770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande