Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (11096 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Glad midsommar alla Rejsianer! Det firar man med nytt godis, det är sedan gammalt


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Har gjort en adapterplatta för att använda Bosch Motorsport 74mm-spjällhuset på M50-insug, men då jag valt att göra den konisk istället för rak (borde inte göra någon skillnad på de här effekterna men är man petig så är man) går det inte att skära ut den utan den måste fräsas - och mina maskingubbar har stängt för semester...


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Printa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Printa?

Nja, det vill jag helst inte göra i det här fallet. Eftersom spjällhuset med tillhörande slang, som ändå väger en del, skall vara gängat i adapterplattan med ynka M6 blir det inte särskilt mycket plast som håller fast det. Skulle jag ge mig på att limma med någon form av gänglåsning så kan jag ge mig fan på att jag kommer behöva skruva loss det vid sämsta tänkbara tillfälle. Därtill att jag inte har helt bra erfarenheter av att ha 3D-printade delar i varma motorrum, ens förgasartrattar. De verkar inte tycka om värmen något värst...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Hade det varit genomgående bult hade det varit lite mer realistiskt. Vilka filamenttyper har du testat i varmare miljöer? Jag har inte riktigt koll på hur mycket längre man klarar sig temperaturmässigt med ex pc. Längre men hur långt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hade det varit genomgående bult hade det varit lite mer realistiskt. Vilka filamenttyper har du testat i varmare miljöer? Jag har inte riktigt koll på hur mycket längre man klarar sig temperaturmässigt med ex pc. Längre men hur långt?

Ja, då hade jag eventuellt kunnat tänka mig att testa. Kanske. Fast antagligen inte.

Det är främst PLA och till viss del ABS som jag testat med. Något modernt likt PC har jag faktiskt inte provat. Man kanske skulle skriva ut några delar av olika plaster och bara hänga i motorrummet i en säsong för att se hur de beter sig?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Mina däckstempkameror utskrivna i PLA monterade ovanpå innerskärmarna inne i motorrummet var lite halvmjuka efter en dag på banan

Stor skillnad med bättre material men jag tycker det som sagt är lite svårbedömt var gränsen går vad olika klarar av rent praktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420



Finns där en stepfile med tillhörande enklare ritning skicka ett pm så kanske jag kan lösa det till dig.

//Alexander

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Alexus skrev:
Finns där en stepfile med tillhörande enklare ritning skicka ett pm så kanske jag kan lösa det till dig.

//Alexander

Många tack, drar iväg ett PM!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Alexus skrev:
Finns där en stepfile med tillhörande enklare ritning skicka ett pm så kanske jag kan lösa det till dig.

//Alexander

Okej, det här är ett praktexempel på hur underbara motorsportfolk är. EN DAG efter att jag skickat så fick jag en bild på den färdig, och idag kom Alex och levererade den till mig på SSM (!).

Så jäkla underbart! Och tusen tusen tack igen!

Passar som en dröm.


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420




_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Det är inte många gånger som jag fått till en adekvat lösning på första försöket, men tror bannemig att jag kan bocka av det här på att-göra-listan direkt. Blev perfekt!







Nu är frågan - vad tror ni, flytande packning eller vanlig packning? För sugmotor spelar det ingen roll, men om man tänker överladd?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420



O-ring spår adaptern

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Alexus skrev:
O-ring spår adaptern

Har tyvärr bara 4,14mm att jobba med mellan försäkning och kant, vilket är lite för lite för att våga göra ett 2mm o-ringspår tänker jag?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Jisses, känns som att det var ett halvår sedan jag fick något gjort på bilen nu...

Såhär i semestertider så har arbetsbördan ökat mångfalt, och det har varit svårt att komma ut till garaget. Med det sagt har det faktiskt inte stått helt och fullt still, utan jag har faktiskt varit ute på lite spännande äventyr!

Förra veckan var jag och lärde mig att tillverka stötdämpare. Eller, jag tar tillbaka det där. Jag försökte lära mig att tillverka stötdämpare. Det var så mycket jag inte hade räknat med att jag behövde förstå. Innan jag väl åkte dit var jag rätt så inställd på att den stora pucken skulle vara att förstå funktionen bakom shimsning och ventil, hjärtat i dämparen, och att allt annat skulle vara en bisats. Jisses vad fel jag hade.

Efter si-så-där tolv timmar av konstant informationsmatande, när vi hade avhandlat några hundra olika individuella delar, och var inne på hur olika toleransklasser och olika materialval påverkar specifika delar kände jag mig nästan bakfull. Jag trodde också att det skulle vara åtminstone lite delar som var off the shelf - men nej, med undantag för två fjädrar och en kula och oringarna (vilket inte är alla tätningar) så är det bokstavligen inte en enda del som inte specialtillverkas. Det finns inte ens en enda skruv eller bricka någonstans som går att beställa.

Men samtidigt som det är så många fler delar och småparametrar som påverkar mycket mer än jag trodde så är det andra saker som är åt andra hållet - saker som man tror är så viktigt och spelar gigantisk roll och som är anledning att man får betala mycket för de dyraste dämparna på marknaden, men som bara är ett stort lurendrejeri.

Omfattande projekt, men förbannat häftigt. Jag ser fram när semesterperioden är över så att jag kan börja sätta mig framför CAD, mekaniska handböcker och de cirka fyra hundra ritningarna jag fick låna med mig och börja ta fram allting. Skall bli spännande att se var vi står om några år.

Och det obligatoriska skrytet - Jag har byggt den här!!!!



Nåja, det är trots allt inte mina egna delar i. Men det är ändå jag som byggt en fungerande stötdämpare från grunden, och monterat ihop varenda liten pinal, med runt 70 unika delar.





Dock vet jag inte om tidsschemat kommer att kunna hållas, hade hoppats kunna ha dämpare till min E36a färdiga i mitten av september för att kunna köra massa tester och utvärdera. Men det är så bisarrt många delar som inte bara måste ritas upp och designas, utan även fås tillverkade. Det kommer krävas en rätt så gedigen partner som både kan hålla kvalitets- och toleransstardarden samt har möjlighet att göra vissa delar i riktigt stora partier men andra (för bilspecifika infästningar) i mycket mindre. Längtar tills i framtiden när jag har en egen CNC att köra sådant här i...

Nåja, det är bara att kavla upp ärmarna och jobba på så gott det går. Hinns det inte så får jag väl köpa ett annat märke för att kunna komma igång.

Sedan har jag gjort ett nytt inköp till verkstaden som jag är fruktansvärt glad över. Sedan 2017 eller 2018 har jag varit på jakt efter en AC/DC-svets, som alla andra som håller på med fordon. Har en kompis som jobbar på Svetsteknik i Kristianstad som jag sagt till skall höra av sig när det kommer upp någon bra begagnad maskin då jag inte vill ha någon budget-enfas-historia då jag är för dålig på att svetsa så behöver en jämn maskin som håller mig lite i handen.

Så när jag var nere i Europa på väg till stötdämperiet såg jag en kass bild på TIG-svets. Bad min kompis kolla vad det var för någon, och visst var det en AC/DC-historia! Han sade att om jag ville ha den så fick jag köpa den till ett ruskigt bra pris. Visste inte vilken modell det var, vad som eventuellt följde med eller något annat, men jag slog till. Så igår åkte jag förbi, och det var en liiiite kralligare pjäs än jag först trott...



Så nu är jag en lycklig ägare av en gammal (och TUNG) men extremt välvårdad Oerlikon MTW 451. 451 hänvisar då till amperetalet, vilket innebär att jag antagligen kan släcka grannskapet om jag bränner igång den på full speta.

Inte nog med det, det följde även med en låda med tillbehör som de inte ens hade öppnat själva. Det var en extremt glad överraskning att gå igenom den.

Slangpaket i absolut nyskick, fotpedal, och "lite reservdelar" som de som bytte in den hade sagt...







Så ja, nu har jag lite drygt 130 elektroder att försöka förbruka under min livstid, och tillräckligt många gaslinser för att slippa oroa mig, om man säger så...

Nu skall jag bara lära mig att svetsa aluminium också!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Dämperiet verkar bli ett megajobb, ingen tanke på att göra klart bilen på något mer standardbetonat dämperi och få lite mer lugn o ro att bygga de där "egna"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dämperiet verkar bli ett megajobb, ingen tanke på att göra klart bilen på något mer standardbetonat dämperi och få lite mer lugn o ro att bygga de där "egna"?

Kan man lugnt säga

Jodå, som jag knåpade in där någonstans i mitten så köper jag en annan uppsättning om det drar ut allt för mycket på tiden - om inte annat så kan det vara intressant att jämföra ett väletablerat och vedertaget märke mot våra egna sedan.

Plus att det kan bli kul att plocka isär och undersöka om det har snålats in!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2188



krallig svets.. har själv en 400 amp acdc.. som vill ha 32 amp... iofs min äe merikansk dvs mellan 2 faser---

_________________
Michael Thulesius
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Nu har det stått still alldeles för länge utan att någonting egentligen hänt, men det har förberetts desto mer vilket kommer att bespara tid i längden.

Egentligen är det som håller mig still att jag väntar på ett offset-stolsfäste för att flytta stolen närmare kardantunneln. Jag skulle fått prototypen redan i början på juli, men de gick sedan på semester och har hamnat efter - ptja, ni vet hur det är med industrier. Jag vill ha stolen på plats innan jag börjar montera elpaneler, bromsjustering, spakstället och så vidare för att få allt precis där jag vill ha det, och innan det är på plats vill jag heller inte bygga bränslesystemet.

Så planen nu är att ta tag i den sista rostlagningen i skuffen för att kunna göra färdigt det istället. Men bilen är så väl inpassad mot porten att jag inte kommer åt, och eftersom jag kör med nya bärarmar som inte har plats för originalfjädern krävs det riktiga coilovers bak.

Summa summarum blev det helt enkelt så att jag följde Magnus råd och kom av ren händelse över en uppsättning Intrax som inte gått särskilt många meter då det varit gamla reservben för en asfaltsrallyåkare.





Topplagringen kom som en ren bonus, ibland skall man ha tur också! Hade ingen aning om vad det var jag köpte, då jag bara ville kunna flytta bilen...

Så nu är planen att få ihop bakvagnen och få ner bilen på backen för att kunna rulla fram den några meter och sedan hissa upp den igen. Kan lova att jag önskar att jag hade byggt in fästen för pallbockar direkt i trösklarna...

Sedan är det lite rost att laga i batterihållaren och vid bakluckan om jag inte missminner mig, sedan skall tornen bak förstärkas upp lite eftersom jag skall köra med coilovers. När det är klart hoppas jag innerligt att mitt stolsfäste kommit så att jag kan börja passa in allting och därefter bygga bränslesystem. Efter bränslet tror jag att det får bi att singla slant mellan att ge sig på elsystemet eller avgassystemet (med min nya fina svets ).

Dock fick jag min nya overall (gäller att fokusera på det viktiga innan bilen är färdig, eller hur?) i förtid. Den var beräknad först efter sommaren, men italienarna jobbar på kvickt. Måste säga att det är den skönaste overallen jag någonsin testat (och då måste jag testat fler än femtio olika overaller genom åren). Men hemskt vore det väl annars, mtp att det är samma overall (samma tillverkare, teknik och material) som gjorde Verstappens och Perez overaller till förra säsongen.

Ruskigt nöjd!


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

En bil som rullar är roligare än en som inte rullar

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (11096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande