Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förslag till nytt reglemente
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45207 totalt)
J Moberg
Göteborg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 84



Hej,
Att tänka på när man skriver ett reglemente,
1. Man kan inte ta hänsyn till förare som inte utnyttjar sin bils FULLA potential.
2. Man kan inte ta hänsyn till byggare som bygger sin bil "fel", tex trimmar utan att vinna nämnvärd effekt.
3. Reglementet skall så långt det är möjligt inte innehålla tveksamheter. 1 eller 0.
4. Man kan inte ha ett reglemente som gör att alla hamnar "rätt" från början.
5. Den som skriver reglementet måste tänka på serien i första hand och inte på egna intressen.

Vi hade uppe detta på förarnas reglementsmöte på Kullen, men då alla inte var med så...

mvh
Johan Moberg, som ligger HELT FEL i klass 1(klass 1 2.25-4.25 kg/hk, min bil 4,18 kg/hk)

_________________
Johan Moberg
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Grejen är ju att igentligen så är inte klasserna som vi har nu så tokiga (förutom 4:an)
Problemet är ju att vi saknar en massa ekipage. Alla vassa turbo byggen, 24v osv som det snackas om har ju inte synts till. Johan du är väl den enda som igentligen har bra väss på maskinen (trimmat).
Däremot så borde fler kunna hamna i klass 3 idagsläget, men det har vi ju diskuterat tidigare

Man kan ju heller inte jämföra ekipage rakt av heller hur som hellst, förarkunskaperna varierar ju en hel..(tänker på min bleka insats tidigare i år)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jag trodde alla var rörande överrens om att klass två var på tok för bred?
Eller menar du i Johans förslag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
J Moberg
Göteborg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 84



Som jag ser det så är den totala bredden för stor idag. Skillnaden från klass 1 men en övre gräns på 2.25 kg/hk är för stor ner till klass 4. När någon bygger en bil som ligger på 2,25 kg/hk får vi problem. Antingen stoppar vi den eller de bilar som finns i klass 3 idag. Jag tror det blir problem att låta dessa köra samtidigt. Bättra att reglera detta reglementsenligt redan nu. Den undre gränsen är svår att ändra på, men den övre i klass 1 tycker jag skall flyttas, kanske till 2,5-2,7 kg/hk. Vidare är spannet för stort i varje klass. Det är utifrån detta jag skapat mitt förslag med klassgränser enl nedan.

klass 1 : 2,5-4,24
klass 2 : 4,25 - 5,14
klass 3 : 5,15 -

mvh
Johan

_________________
Johan Moberg
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Som ref:
Min bil á 1040kg tom = 4.49

Johan: Du som har erfarenhet av Road/modsport. Hur baserar du dina vikt/hp gränser?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



J Moberg skrev:
När någon bygger en bil som ligger på 2,25 kg/hk får vi problem. Antingen stoppar vi den eller de bilar som finns i klass 3 idag...


Johan: Jag är inte helt med där. Själv tycker jag procenträkningen slår ner alla som har en lite större motor (typ jag) men det är ju som det är. Min bil passar ju inte klass 3 utan jag får ju försöka att få fart på både bilen och mig själv. Exempel på hur jag skulle kunna nå 2.5kg/hk med ditt förslag (eftersom du angav 2.5 som max)

* Banta till 1013kg
* Stoppa ner 2st Colombo kammar
* Köra på 225 R-däck

Värre exempel:
Motor som modifieras från en lägre siffra t.ex en 1.8T på 155hp:

Bil - 775kg
Fritt avgassystem
ombyggd intercooler
Chipstrim
Breeeda r-däck
Vinge

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu måste du väl ändå ha räknat fel Kunta?

Nu har jag inte benkoll på %-tillägg för 225-däck och vad din maskin lämnar...men nga 400hk är det väl ändå inte...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Andreas Lidström skrev:
Nu måste du väl ändå ha räknat fel Kunta?

Nu har jag inte benkoll på %-tillägg för 225-däck och vad din maskin lämnar...men nga 400hk är det väl ändå inte...


Det gjorde jag men det blev inte så fel ändå. Hade fel ställt in på 2l med överladdning istället för 3 liter med insprutning. har då räknat med Johans excel ark med förslagen. Överladdningen gav 300hp medans min motor får 270hp pga trimkammarna.
R-däck = 20%
Bredare än 205 = 15%
Korrekt värde blir då 2,78kg/hk

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jösses!

Ger R-däck och över 205 så mkt tillägg!

Hmmm...

205 som bas och sedan nga % per 10 mm vore väl en bra ide för då kan de som får tag i en viss dim billigt åka med den och ta ut eller lägga i vikt.

För det är väl det ett klubbreglemente går ut på. Sä rättvist man kan göra det men med så stor variation man kan inom en tight budget... Lite av ett omöjligt uppdrag, men man kan ju gå åt rätt håll.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
J Moberg
Göteborg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 84



Kunta skrev:
J Moberg skrev:
När någon bygger en bil som ligger på 2,25 kg/hk får vi problem. Antingen stoppar vi den eller de bilar som finns i klass 3 idag...


Johan: Jag är inte helt med där. Själv tycker jag procenträkningen slår ner alla som har en lite större motor (typ jag) men det är ju som det är. Min bil passar ju inte klass 3 utan jag får ju försöka att få fart på både bilen och mig själv. Exempel på hur jag skulle kunna nå 2.5kg/hk med ditt förslag (eftersom du angav 2.5 som max)


hur menar du när du skriver att procenträkningen slår ner på lite större motorer?

Jag vill också trycka på att mitt förslag endast var ett förslag som jag presenterade på förarnas möte. Vad jag förstått har Jerry ett eget förslag med helt egna idéer, så häng inte upp er så på mitt förslag.

mvh
johan

_________________
Johan Moberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Kunta: jag har tittat på filmen från Mantorp och jag vet varför du får straff för din motor... Du kör ju helt enkelt bara förbi på rakan, det är helt sjukt vad mycket mer pulver du har. Så sluta gnälla och börja köra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



I reglementet står det:

"Däck: Gatugodkända däck."

Vad är gatugodkänt? E-märkta däck? Kräver ett förtydligande tycker jag!

Trots att jag kör BMW-CUP har jag faktiskt ett visst intresse i hur Ert reglemente kommer att se ut...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



R-Däck för mig 20 % = 38.6hk
R-Däck för en 75 TS 20% = 28,8hk

Alltså jag gnäller inte utan mitt förslag är (eftersom detta är ett diskussionsforum)
Kan man inte ge plus 40hp rätt av istället? R-däcken gynnar ju en lättare bil minst lika bra som min bil som ändå måste vara lite tyngre för att få stanna kvar i klass 2.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Andreas Lidström skrev:
Jösses!

Ger R-däck och över 205 så mkt tillägg!

Hmmm...

205 som bas och sedan nga % per 10 mm vore väl en bra ide för då kan de som får tag i en viss dim billigt åka med den och ta ut eller lägga i vikt.

För det är väl det ett klubbreglemente går ut på. Sä rättvist man kan göra det men med så stor variation man kan inom en tight budget... Lite av ett omöjligt uppdrag, men man kan ju gå åt rätt håll.


wörd!
Givet en bil och en motor är det ju bra om man kan labba med olika parametrar så mkt som möjligt, i syftet att få en konkurrenskraftig bil. Däckbredden är ju klockren på så sätt.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Hur som helst är det väldigt viktigt att vi får ut det nya reglementet så fort som möjligt, folk som bygger bilar skall ha rimlig chans att anpassa sig innan de köper på sig "fel" delar. Därför bör vi, som jag ser det, enas om nåt förslag som vi kan presentera.
Eller så lägger vi upp ett schema så vi kan ringa Jerry och fråga om nya reglementet en gång per dag...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kan hålla med dig Kunta men en tyngre bil tjänar faktiskt mer på de bättre däcken än en lättare. Den lättare lär inte överköra sin sämre däck lika lätt som du om ni hade åkt gatditon.

Men som sagt. Tillägg per 10 mm, det är en bra början för billigare ekonomi.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Andreas Lidström skrev:
Kan hålla med dig Kunta men en tyngre bil tjänar faktiskt mer på de bättre däcken än en lättare. Den lättare lär inte överköra sin sämre däck lika lätt som du om ni hade åkt gatditon.

Men som sagt. Tillägg per 10 mm, det är en bra början för billigare ekonomi.



Nja mittförslag håller ändå tycker jag Alltså:

Antingen 40hp *dish* för alla som åker r-däck <205 bredd eller avdrag 40hp om man åker på gatdäck <205 bredd
Sedan 5% för varje 10mm. Det innebär ju ändå att jag får mer tillägg för 225 bredd än en motorsvagare bil. Men jag köper inte riktigt att jag får fördel av smala 205:er iom att jag har tyngre bil.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Någon som har hört något?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
David Boman
Karlstad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 39



En sak som inte jag fattat är vem/vilka som fastställer reglementet. Är det Jerry själv, styrelsen eller årsmötet?

/David

_________________
David Boman
- BMW M3 E46 -02
- Alfa 155 ts sport -96
- Alfa 33 1.7 QV -89
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jerry.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Förslag till nytt reglemente
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande