Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (9968 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
erikjakan skrev:
Gå på 265/30 19 eller 245/30 19 istället. Det kommer se svinstort ut med 660mm däck fram. Dessutom svårare att få hjulupphängningen korrekt med vettig ride height.


Jag vill inte ha så låg däckssida.

Hjulupphängningsgeometrin är inga som helst problem. Åkhöjden påverkar ju inte alls, eftersom jag väljer hjulupphängningspunkterna helt fritt.

Vad är det du oroar dig för? Spårviddsförändringen eller?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



chevyz240 skrev:
erikjakan skrev:
Gå på 265/30 19 eller 245/30 19 istället. Det kommer se svinstort ut med 660mm däck fram. Dessutom svårare att få hjulupphängningen korrekt med vettig ride height.


Jag vill inte ha så låg däckssida.

Hjulupphängningsgeometrin är inga som helst problem. Åkhöjden påverkar ju inte alls, eftersom jag väljer hjulupphängningspunkterna helt fritt.

Vad är det du oroar dig för? Spårviddsförändringen eller?


Det är inte speciellt låg däckssida?

Om du kan välja helt fritt så kan det funka, tänker att det kan bli trångt mellan tråg/motor/ huv?











Tex såhär såg min 635a ut med 19" och väldigt sänkt bil = Lite skrinda varning.







Medans idag föredrar jag en Grupp A spec på hjulstorlek som i detta fall är 16"












Men nu när du valt 19" pga andra anledningar, gå på låg profil är mitt tips



Jag antar att du också sett Dariuz 240z? =)



Unknown 240z

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
erikjakan skrev:
chevyz240 skrev:
erikjakan skrev:
Gå på 265/30 19 eller 245/30 19 istället. Det kommer se svinstort ut med 660mm däck fram. Dessutom svårare att få hjulupphängningen korrekt med vettig ride height.


Jag vill inte ha så låg däckssida.

Hjulupphängningsgeometrin är inga som helst problem. Åkhöjden påverkar ju inte alls, eftersom jag väljer hjulupphängningspunkterna helt fritt.

Vad är det du oroar dig för? Spårviddsförändringen eller?


Det är inte speciellt låg däckssida?
https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-14-51-52_20130831_125655.jpg
Om du kan välja helt fritt så kan det funka, tänker att det kan bli trångt mellan tråg/motor/ huv?











Tex såhär såg min 635a ut med 19" och väldigt sänkt bil = Lite skrinda varning.

https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-14-59-56_bild_796.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-14-59-56_bild_162.jpg




Medans idag föredrar jag en Grupp A spec på hjulstorlek som i detta fall är 16"

https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-15-03-50_fia-group-a-bmw-635- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-15-03-50_1983-bmw-635-csi-gro . . . .
https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-15-03-50_1983-bmw-635-csi-gro . . . .








Men nu när du valt 19" pga andra anledningar, gå på låg profil är mitt tips



Jag antar att du också sett Dariuz 240z? =)

https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-15-09-10_81006502.jpg

Unknown 240z
https://rejsa.nu/im/user/3423/2023-10-16-15-09-10_3832d080cb104793e776 . . . .


Nja, däcksvalet påverkar ju inte utrymmet för motorn om jag satt en åkhöjd jag vill ha. Du tänker kanske på om det skulle vara en framvagnsbalk under motorn?

Min motor ligger långt bakom framhjulen, plus att det är ett rörchassi. Ingen framvagnsbalk. Allt får plats.

Japp, jag har sett alla de bilarna.

Som sagt, jag skulle egentligen vilja ha 17"-hjul, men då finns inte däck eller fälgar som jag vill ha.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ännu mer inspo 😊

https://www.ruffiancars.com/

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
De senaste veckorna har jag fortsatt modellera i Blender. Jag provade en bakspoiler, men jag tycker att den döljer linjerna över bakskärmarna, som är rena linjer som jag verkligen gillar. Efter det gjorde jag en vinge, som jag tror är vägen jag ska gå. Jag kanske inte behöver bestämma mig just nu, eftersom fästpunkterna förmodligen kan fås att fungera med antingen en spoiler eller en vinge.

Jag kontrollerade även spelet mellan framskärm och framdäck vid fulla hjulutslag och full kompression, och som jag var rädd tog 255/35-19-däcken i. Jag har redan höjt överkanten av framskärmarna och jag känner att utseendet kommer att försämras om jag höjer dem ytterligare. Jag vill verkligen inte gå till lägre däcksprofil på grund av grepp-, komfort- och skaderiskskäl, men jag tror att jag måste välja ett 255/30-19 däck istället. Jag kommer att modellera det inom en snar framtid.

Som tidigare finns det massor av skavanker, missar, grejer som saknas i modellen, men jag är fortfarande på grovmodelleringsstadiet, för att få en allmän känsla för formen. Än så länge är jag ganska nöjd och exalterad! 🙂

En bra sak är att det finns gott om spel mellan motor och motorhuv. Jag kanske ska prova en lägre huvlinje för att se hur det ser ut.











Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Blendermodellerandet fortsätter.

Jag är ganska nöjd med formen på bilen i stort. Jag har börjat lägga till mer detaljer, till exempel har jag gjort huven som en separat del. Jag tog även däcken från en modell som ingick i en Blenderkurs jag har köpt; 3D Cars: Inside And Out ( https://blendermarket.com/products/3d-cars-inside-and-out-in-blender ) Jag var tvungen att modifiera dem genom att ändra diametrarna och bredderna. De ser verkligen ut som om de är riktiga! En av de mer fantastiska grejerna är att texten och alla detaljer på däckssidan faktiskt är tredimensionella! Det görs genom att konvertera en bild i gråskala till en tredimensionell textur. Jag kan varmt rekommendera kursen; den innehåller några bra trick för att göra modelleringen mycket enklare och med bättre resultat!

Nu är jag i ett skede där jag ska prova olika förändringar av bilens form för att se vad jag gillar bäst. När det är klart kommer jag att lägga till alla återstående detaljer. Jag har till exempel provat tre olika välvningar av karossidan. Jag har också börjat experimentera med formen på dörröppningen.

Även om man kan rotera modellen på datorskärmen, använda olika brännvidder och skärpedjup på kameran, tycker jag ändå att det är väldigt viktigt att ha en fysisk modell att kunna känna på och titta på. Jag har redan en modellbil i skala 1:18, så jag 3D-printade min i samma skala. Karossen skrevs ut i två delar med 0,12 mm lager. Det tog mer än 86 timmar! Jag 3D-printade även däck och fälgar. Innan jag tar ett slutgiltigt beslut om formen på bilen kommer jag förmodligen att 3D-printa en i skala 1:8 eller ännu större.

Renderingarna börjar bli mer förfinade, med skärpedjup och riktiga bakgrunder. De börjar kännas mer och mer realistiska. Jag gillar också att testa olika färger och typer av lack. I kursen lärde jag mig hur man skapar en anpassningsbar metallicfärg där man kan ändra storleken på metallicflingorna, hur mycket apelsinskal man har plus en massa andra parametrar. Det är riktigt coolt och man kan få lacken att se mer realistisk ut.

Snart tror jag att jag ska försöka komma tillbaka i garaget och fortsätta det fysiska arbetet med bilen!




















Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Riktigt snoffsiga renderingar!

En lite visuell kommentar; bilen har runda och goa former, men grillen är nästan helt fyrkantig? Skulle detta kunna harmoniseras ihop lite mer?

_________________
Magnus Falk
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Förlåt om jag tjatar om framspoilern men har du gjort någon bild utan denna?
-Håller med, angående grillen. Skulle ge en mer "factory look" med lite rundare kanter.
-Biler ser grym ut i övrigt thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Blev själv nyfiken på hur proportionerna skulle bli med mindre markerad frontspoiler.... ?

1 min snabbskiss...


_________________
Magnus Falk
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
stilldouble skrev:
Riktigt snoffsiga renderingar!

En lite visuell kommentar; bilen har runda och goa former, men grillen är nästan helt fyrkantig? Skulle detta kunna harmoniseras ihop lite mer?


Tackar!

Bilen har ju original en helt fyrkantig grill. Dels vill jag behålla mycket av bilens DNA, plus att jag gillar utseendet, så den kommer inte rundas något.


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Förlåt om jag tjatar om framspoilern men har du gjort någon bild utan denna?
-Håller med, angående grillen. Skulle ge en mer "factory look" med lite rundare kanter.
-Biler ser grym ut i övrigt thumbs up


Tackar!

Jodå, jag har testat både mindre spoiler och ingen alls, men det är väldigt nära så här jag vill ha den. Jag kommer väl prova lite olika varianter, men jag tror inte de kommer skilja jättemycket från den här. Som jag svarat i ett annat svar; bilens grill är fyrkantig "factory"!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
stilldouble skrev:
Blev själv nyfiken på hur proportionerna skulle bli med mindre markerad frontspoiler.... ?

1 min snabbskiss...



Det har jag testat, men jag gillar inte det. Den kommer nog som sagt hamna ganska nära det utseende den har nu, även om det kanske blir små ändringar.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Bara som en tanke... har du simulera en vägbula... eller ett parkerings garage... fast bilen är kanske tänkt endast för bankörning... en kompis simulerade höjd under bil mot standarden för en vägbula... hans oljetråg gick sönder och den orten... fick betala tråg bärgning och reparation.. men så hade han på fötterna.. byggde själv en jättefin (i mina ögon) metalspoliler på min alfaRomeo alfetta gt ( gtv) -76. Vid första vägbula ..smög... fick åka hem och skruva bort den.. hänger fortfarande på garage väggen nu ca 35 år gammal.. .. och bilen står ute och rostar...tittar på den ibland...

_________________
Michael Thulesius
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Michael Th skrev:
Bara som en tanke... har du simulera en vägbula... eller ett parkerings garage... fast bilen är kanske tänkt endast för bankörning... en kompis simulerade höjd under bil mot standarden för en vägbula... hans oljetråg gick sönder och den orten... fick betala tråg bärgning och reparation.. men så hade han på fötterna.. byggde själv en jättefin (i mina ögon) metalspoliler på min alfaRomeo alfetta gt ( gtv) -76. Vid första vägbula ..smög... fick åka hem och skruva bort den.. hänger fortfarande på garage väggen nu ca 35 år gammal.. .. och bilen står ute och rostar...tittar på den ibland...


Dels kommer jag inte ha jättelåg markfrigång, sen kommer jag dessutom ha ett höjningssystem som höjer bilen vid hinder.
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Egentligen hade jag tänkte krypa tillbaka in i garaget igen och fortsätta det fysiska arbetet på bilen, men jag har fastnat framför datorn. Jag har testat olika proportioner och formändringar på bilen. Det här är ett exempel på vad jag gjort. Naturligtvis har jag renderat allt i massor av vyer. Mer finns att se på: https://www.instagram.com/mechanix_menace/ eller https://youtu.be/K6ZgtmLCZvc



Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag har testat några grova versioner av olika dörröppningar. Jag vill att dörröppningen ska harmonisera med sidorutsöppningen. Jag kommer nog att köra på något liknande den sista varianten. Jag tycker att den bakåtlutande dörrframkanten ger en känsla av fart.

För att få en känsla av bilens storlek har jag lagt in en gammal bild av mig själv vid Blendermodellen.

Jag hittade först ett foto på mig bredvid bilen i garaget. Jag justerade sedan kameravinkeln och brännvidden i Blender för att matcha den bilden. Sedan fick jag frilägga mig ur garagebilden. Nästa steg var att ladda ner en Blender-modell av en man. Efter det ändrade jag hans storlek och kroppsställning för att matcha min. Sen kunde jag matcha min storlek till Blendermannens storlek i Photoshop. Jag var tvungen att ändra min högra arm och hand lite och jag var också tvungen att modifiera Blendermannen en massa för att få skuggorna att matcha mig. Sedan lade jag till lite skuggor, oskärpa och ändrade andra parametrar på bilden av mig för att få den att smälta in passa så bra som möjligt i Blenderscenen. Det är inte perfekt, men med tanke på att jag är nybörjare på det här är jag ganska nöjd!

Så här står Henrik med sin Datsun 240Z på Münsterplatz i Ulm, Tyskland 2005!

https://youtu.be/l60XrXXGtfM
https://youtu.be/hUNyTeoN1p8



















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag har gjort en liten sammanställning med olika vyer av bilen.

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Efter att ha 3D-modellerat en längre period är jag tillbaka i garaget igen. Jag har fått alla bitar på plats till de bakre fjädringstornen. Helsvetsning sker senare.























Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Meh! Hur kan jag ha missat den här tråden? Kul att se att saker och ting går framåt.

chevyz240 skrev:


Tur att du har rätt prioriteringar också.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Kraniel skrev:
Meh! Hur kan jag ha missat den här tråden? Kul att se att saker och ting går framåt.

chevyz240 skrev:


Tur att du har rätt prioriteringar också.


Tack Daniel!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (9968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande