Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hålla i en banträff (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (6146 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Mitt inlägg var bara några allmänna funderingar över dom problem som togs upp tidigare i tråden. O jag tänkte att dom kanske kunde vara till hjälp för er.
Att ordna ett väl fungerande banmöte kan göras på hundra olika sätt, var o en gör på sitt sätt bara man själv tycker att det funkar o mötesdeltagarna är nöjda.
Sen gäller det ju som arrangör att vara lyhörd för nya idèer både inne från o utifrån på så sätt utvecklas ju träffarna o dom blir bättre o bättre (där med nte sagt att inte ni är lyhörda) .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
4: Var noga med besiktningen och plocka bort de bilar som har lite mönsterdjup om det blir regn. En del bilar körde dessutom på slicks och det borde inte tillåtas oavsett väderlek.

Här är jag kluven. Jag åkte på R-däck som sätt sina bästa dager.
Jag åkte EJ när det regnade och var sketisk när bana fortfarnde var blött/fuktig men de funkade kanon bra thumbs up Var förvånad att R-däcken i det skick är hadde sånt grepp de hadde när det var fuktigt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka gatdäck om dessa palla trycket/tempen men dessa överhettas tyvärr alldeles för fort. Vad jag nu försöker säga är att jag åkte på R-däck för att få flyt i köringen, allså INTE igentligen för att åka fortare.

Ett förslag:
om det regnar så inför då direkt omkörningsförbud och lugnt tempo

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



fuling skrev:
Ett förslag:
om det regnar så inför då direkt omkörningsförbud och lugnt tempo
Frågan är om en störtskur inte skall resultera i rödflagg direkt. Att smiska bana i regn är iofs en utmaning i sig men knappast lämpligt på ett banmöte. Fuktig bana går att hantera men vattenpölar är inte att leka med.
Det är mycket roligare när det är torrt och förutsägbart. thumbs up

Det är alltid enkelt att sitta med facit i hand och vara efterklok. Men om det går att lära för framtiden så vore det bra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Frågan är om en störtskur inte skall resultera i rödflagg direkt.

Japp, instämmer

Men lite regn/fuktig bana är ingen panik.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tidtagning eller inte så är det hur folk är funtade som avgör hur körningen blir. Om man inte får ta tid så siktar folk ändå på att vara snabbast och ballast, genom tex. att köra om/ikapp hela tiden. Det syns ju ganska tydligt vem som är snabbare även om man inte får ta tid. Så underlaget för att jämföra "storlek" finns där ändå.

Jag tycker det är synd att tidtagning inte är tillåtet. Inte för att nödvändigtvis jaga bästa tiden, men varvtiderna (och annan dataloggning) säger massor om körningen och på en banträff får man mycket mindre feedback om hur man kör än om man får ta tid.

Dom som vill jämför hastigheter/fetast däck/ballast neonljus ändå. Tidtagning har på något sätt fått symbolisera prestigekampen. Trist tycker jag.
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



fuling skrev:
citat:
Frågan är om en störtskur inte skall resultera i rödflagg direkt.

Japp, instämmer

Men lite regn/fuktig bana är ingen panik.


Det handlar om bedömningsfrågor. Rödflaggning diskuterades så snart störtskuren kom. Men eftersom 100% av förarna som var ute under störtskuren omedelbart drog ner tempot och 60% dessutom körde in i depån så beslutades det att avvakta då folks eget omdöme verkade funka. Med facit i hand kan man alltid säga att det var fel beslut.

Detta är ju det generella dilemmat även när det gäller frågor om R-däck, slicks, krav på viss säkerhetsutrustning etc etc. Det ligger i banträffens natur att det ALLTID kommer handla om en avvägning mellan ett visst mått av rimligt ansvars och risktagande från den enskildes sida och ett visst mått av ansvar och regler från arrangörens sida. Det finns inte alltid en tydlig linje för när det handlar om arrangörens regler eller förarens eget ansvar utan man har hela tiden att jobba med bedömningar. Det som jag tror kan förbättras är att ta fram ÄNNU FLER och tydliga riktlinjer för såväl förare som funktionärer så att man minskar ner bedömnings-situationerna till ett absolut minimum.

Riktlinjer hjälper den enskilde att lägga band på sig när det är påkallat att sätta stopp. Det hjälper även funktionärer att fatta beslut som kanske är impopulära hos förare som drabbas men som är bra för säkerheten. Man kommer dock aldrig ifrån att även riktlinjer kommer att handla om en avvägning mellan vad som ska regleras och inte.

Personligen så tycker jag att det kan finnas skäl för oss i SSI att utöka tiden för den s k "lugna timmen" så att det blir en egen typ av pass. Orsaken är att tempot generellt blivit högre på såväl "nybörjar-passen" såväl som de "erfarna" passen de senaste åren. Därmed blir det mycket lite utrymme kvar under dagen för de som vill ta det VERKLIGEN lugnt. Jag förordar 3 typer av pass med klara regler för vilket tempo, vilken typ av körning och hur många bilar som släpps ut under varje pass. Däremot så tycker jag inte man behöver gruppindela förare. Trots allt så ser jag inget problem om någon vill börja dagen i lugnaste passet och sen köra i ett annat pass senare. Inte heller motsatsen, om en ambitiös förare vill köra lite lugnt under eftermiddagen. Detta kräver såklart tydligare riktlinjer till funktionärer och förare så att den som kör på "fel sätt" under en viss typ av pass blir svartflaggad. Kör man t ex så fort att man direkt kommer ifatt under ett riktigt lugnt pass, så ska man åka i depå och inte ligga bakom och slicka. Vill man köra om på nybörjarpassen så gör man det endast på stora rakan. Jag tror att detta totalt sett kan minska administrationen med grupp-indelning och ändå åstadkomma det vi vill.

Jag tror även på att med hjälp av för-anmälan ställa en fråga om körpass-önskemål och lägga schemat så att den typ av pass som flest föranmälda vill köra i förekommer oftast.

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Dan Hovang skrev:

Jag tycker det är synd att tidtagning inte är tillåtet. Inte för att nödvändigtvis jaga bästa tiden, men varvtiderna (och annan dataloggning) säger massor om körningen och på en banträff får man mycket mindre feedback om hur man kör än om man får ta tid.


officiell tidtagning och offentliggörande av varvtider är inte tillåten i "prova på bilsport"-sammanhang enligt SBF.

Eftersom detta är en ganska diskuterad fråga var jag ju bara tvungen att prata med reglementesansvarig på SBF som bekräftade att det inte fanns något förbud mot användande av laptimers eller kompisar som klockade men resultaten fick man hålla för sig själv.

SBF ska se över reglerna för "prova på"-arrangemang eftersom det har blivit en enorm ökning av denna typ av arr det senaste året.

Personligen tycker jag att man skall börja gå åt det hållet att man hårddrar kravet på licens med undantag för en prova på körning (man måste ju få känna på om detta kan vara något intressant att fortsätta med) med endagslicens totalt och inte per år.
Det är inte dyrt att ta förarlicens och kurserna är ju skitroliga! (oj vad familjevolvon fick slita )


_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dan Hovang skrev:
Tidtagning eller inte så är det hur folk är funtade som avgör hur körningen blir. Om man inte får ta tid så siktar folk ändå på att vara snabbast och ballast, genom tex. att köra om/ikapp hela tiden. Det syns ju ganska tydligt vem som är snabbare även om man inte får ta tid. Så underlaget för att jämföra "storlek" finns där ändå.

Jag tycker det är synd att tidtagning inte är tillåtet. Inte för att nödvändigtvis jaga bästa tiden, men varvtiderna (och annan dataloggning) säger massor om körningen och på en banträff får man mycket mindre feedback om hur man kör än om man får ta tid.

Dom som vill jämför hastigheter/fetast däck/ballast neonljus ändå. Tidtagning har på något sätt fått symbolisera prestigekampen. Trist tycker jag.


Håller med till fullo! thumbs up

Det är inte tidtagandet i sig som är det farliga utan om folk inte har omdöme...och det har jag sett dom som inte har trots avsaknad av tidtagning...

Ingen licens = Inte ut och vingla på banträff. Det hade iaf hållt de med marginellt intresse borta och man hade höjt nivån nga snäpp. Det KRÄVS ngt av en för att man ska få köra. Vad jag vet brukar de flesta klubbar ha ngn som kan ha ett snack med ev. riskmoment under dagen och då brukar vederbörande lugna ner sig.

EDIT: Som Habbe skriver. En provning, sen vet du om du vill gå vidare. Som det är nu är det allt för många som testar på "klubbens stora årliga arr" och alla vet vi ju hur det brukar kunna se ut ibland...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Ni missar att det är en möjlighet att för en vanlig dödlig att få gasa av sig lite med sin prestandavagn, och förhoppningsvis lära sig en smula hur den beter sig om man pressar den.

Blir det för meckigt kommer folket att svika, men tanken är absolut god.

Vad gäller SBF-anslutning och licenser så upplever jag att det primärt har med försäkringar att göra för oss märkesklubbar - och där skulle jag lika gärna se någon variant av den engelska modellen - att man som privatperson kan köpa försäkring för banträffen.

Jag skulle gladeligen slanta en tusenlapp eller 2 för att veta att min bil vore täckt under en dag på banan - men den kalkylen skulle inte hålla då vi inte har samma mängd utövare som på ön där något så otäckt som njurpaj och haggis anses vara delikatesser.



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



Andreas Lidström skrev:

Det är inte tidtagandet i sig som är det farliga utan om folk inte har omdöme...och det har jag sett dom som inte har trots avsaknad av tidtagning...

Ingen licens = Inte ut och vingla på banträff.


Lika litet som körkortet är en garanti för gott omdöme bakom ratten så är inte heller licensen någon garanti för gott beteende på banan.

Jag vidhåller att det mest handlar om tydliga riktlinjer både för funktionärer och förare. Man ger varje funktionär en tydlig, väl avgränsad uppgift och tydliga riktlinjer. Riktlinjer som man hårt men rättvist också tillämpar i alla lägen konsekvent under själva träffen. Det är bättre att resurserna hos arrangören läggs på att hålla efter själva körningen under träff-arrangemanget än att springa runt och hantera licenser.

Sen är det iofs inte fel om man uppmuntrar folk att går kurser och tar licens, det ökar ju sannolikheten att man förstår att man ska följa reglerna på banan.

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Jag tror faktiskt benhårt på att ha utbildade funktionärer, men hur man skall lösa den biten är klurigt - det går trots allt åt ett gäng gubbar och tjejer under en dag?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
Tidtagning eller inte så är det hur folk är funtade som avgör hur körningen blir. Om man inte får ta tid så siktar folk ändå på att vara snabbast och ballast, genom tex. att köra om/ikapp hela tiden. Det syns ju ganska tydligt vem som är snabbare även om man inte får ta tid. Så underlaget för att jämföra "storlek" finns där ändå.

Jag tycker det är synd att tidtagning inte är tillåtet. Inte för att nödvändigtvis jaga bästa tiden, men varvtiderna (och annan dataloggning) säger massor om körningen och på en banträff får man mycket mindre feedback om hur man kör än om man får ta tid.

Dom som vill jämför hastigheter/fetast däck/ballast neonljus ändå. Tidtagning har på något sätt fått symbolisera prestigekampen. Trist tycker jag.


Precis, poängen är ju just att inte köra MOT tid, att ta tid spelar mindre roll tycker jag. Då är GT2or och GT3or större orsak till att man trycker på lite extra (Klart man är fåfäng...)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



SecretAgentMan skrev:
Jag tror faktiskt benhårt på att ha utbildade funktionärer, men hur man skall lösa den biten är klurigt - det går trots allt åt ett gäng gubbar och tjejer under en dag?

/J


Att utbilda blir ju nödvändigt om det är mycket man måste lära ut till ett fåtal personer.

Men om man t ex dubblerar antalet funktionärer så behöver man inte lära ut lika mycket. Istället ger man dem mer specialiserade uppgifter. T ex skulle man kunna ha två man i depåutsläppet - en som ENBART kontrollerar att ljus, hjälm etc är på och som ger info till föraren om vad som gäller, en annan i depån som ENBART koncentrar sig på utsläppet.
Man kan ha en funktionär som ENBART har i uppgift att rapportera när bilar går in i depå.
Man kan ha en funktionär som ENBART (på order från tornet) har i uppdrag att svartflagga ekipage en kurva före depåavfarten. Man kan vara två i tornet: en som bara kollar bilarnas beteende på banan och står i kontakt med svartflaggan, en som bara kollar att utsläpp/insläpp funkar och står i kontakt med depånavfarten och utsläppet. etc

Sen skriver man en A4-sida med tydlig roll-beskrivning för alla.
Sen beordras alla funktionärer att infinna sig på respektive kontrollpost 15 minuter före början av deras pass. Där ges de instruktioner ytterligare av den som varit funktionär passet före dem.

Då blir kontrollen på varje enskild sak som sker på banan så mycket mer fokuserad. Det blir annars lätt för mycket att hålla reda på när flaggvakter i kurvor ska dels gulflagga, dels kolla om det kommit sand på banan, dels rapportera bilar som kör vårdslöst, dels mota undan närgångna åskådare, dels berätta för utsläppet att bilar kört in i depån och dessutom komma ihåg hur en walkie-talkie funkar. Samma sak när en i utsläppet ska dels kolla att lyse/hjälm är på, dels kolla trafiken, dels svartflagga, dels prata med depåvakt och tornet etc etc.

Ju större träffarna blir med riktigt många bilar, desto mer måste rollerna funktionärs-renodlas för att hantera allt. Men med många förare på plats så har man ju också underlag att dubblera antalet funktionärer.

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



Det finns många med erfarenhet av klubbträffar på detta forum. Både deltagande och arrangerande. Vi skulle kanske ta nåt av de bättre infodokumenten och börja hacka i det för att få fram nåt bra. Detta skulle sedan kunna utmynna i funktionärsinfo samt deltagarinfo som gås igenom punkt för punkt tillsammans med arrangörsansvarig alt instruktör (som bör ha megafon).
Nu är ju jag mest träffdeltagare och googlewisser (besserwisser som inte kan nåt själv) så jag kan tyvärr inte starta detta. Men jag kan lova att om en tråd startas om varje kapitel så kommer det att växa fram något mycket bra.

Lämpliga delar?
Depå
Köer
Utsläpp
Infart
Ut/In från området

Flaggposteringar
Byte av posteringar
Radiotrafik
När gul/röd
Vad skall rapporteras som incident för svart.

Körpass
Lugna kön
Nybörjare
Erfarna
Antal bilar på banan vid varje pass
Konad passagefil på rakan?

osv

osv

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



För att göra ett litet instick i debatten vad gäller däck så är det ju som så att den mycket omdiskuterade försäkringsfrågan inte ens behöver tänkas på om man kör på slicks, använder man slicks finns det ju nämligen ingen som helst chans att försäkrningen skulle gälla !

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



Håller med Jerry att anledningen till dessa träffar är att få människor att testa bankörning och på så vis lära sig mer om sin körning och sin bil. Mycket har dem senaste åren gått mot att man måste ha en ren banbil för att våga köra. Det tycker jag är synd. Konstigt nog har vi i OSC inte delat in körpassen någon gång och ändå inte märkt det problem som alla talar om i denna tråd.

Så min vision är att så många nya vågar och vill köra på träffarna att de är en majoritet och dem snabbare är dem som får rätta sig in i tempot. Om det skulle uppfyllas så får vi såklart tänka om och lägga in nåt pass varje träff för de snabbaste. Nu har det som sagt funkat bra. Stor del i det tror jag förarmötet har för där poängterar vi att man ska visa allt man gör tydligt. Om man blir ikappåkt så går man åt sidan och blinkar.

Detta är inte kritik till någon utan hur OSC kört. Däremot tycker jag det var helt rätt av SSi att dela in körningen som de gjorde för det var verkligen stor skillnad på de snabbaste och de som var mer nybörjare. Testade båda passen och märkte vilken skillnad det var.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Bistec skrev:
För att göra ett litet instick i debatten vad gäller däck så är det ju som så att den mycket omdiskuterade försäkringsfrågan inte ens behöver tänkas på om man kör på slicks, använder man slicks finns det ju nämligen ingen som helst chans att försäkrningen skulle gälla !


Dessutom drabbar väl det även alla andra som är på banan samtidigt om jag inte minns helt fel.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Håller med om att man ska kunna ha möjlighet att prova på banåkning med sin "vanliga" bil. Men det bör ske under extremt försiktiga former! Ska man delta aktivt på en banträff så bör man ha ett fordon som är anpassat för ändamålet!
Den största anledningen till att dom deltagande som kör på en dag på räserbanan bara kör tre varv är att en "vanlig" bil inte klarar så mycket mer...
Med det menar jag att om man ska köra på en banträff där körpassen är längre så bör man nog se över sitt fordon lite nogare o oftare, framför allt på broms sidan. En sån enkel sak som att byta bromsvätska regelbundet är ett måste om man ska köra längre pass på en bana! Många bilar kanske till o med kräver större modifieringar än så för att dom ska lämpa sig för bankörning! Bara för att det är en "sportig" modell från en tillverkare så innebär inte det att den tål att smiskas hårt på en banan, inte ens i 15 min.
Ska man köra med sin "vanliga" bil så bör man nog vara sparsam med varven eller endast köra lugna såkallade familje varv.

Att bilarna som kör på en banträff ska kunna åka genom SBP i det skick som dom kommer till banan är en skälvklarhet! o då faller slicksen bort


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



bobo skrev:
Bistec skrev:
För att göra ett litet instick i debatten vad gäller däck så är det ju som så att den mycket omdiskuterade försäkringsfrågan inte ens behöver tänkas på om man kör på slicks, använder man slicks finns det ju nämligen ingen som helst chans att försäkrningen skulle gälla !


Dessutom drabbar väl det även alla andra som är på banan samtidigt om jag inte minns helt fel.



Tror inte att det faktum att någon kör med slicks innebär någon förändring för andra förare på banan vad gäller försäkringsfrågan, däremot får ju inte bilar som är avsedda för tävling och inte går igenom en besiktning hos SBP beblanda sig med "gatbilarna", då kan det nog börja bli knas med försäkringarna......

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Bistec skrev:
bobo skrev:
Bistec skrev:
För att göra ett litet instick i debatten vad gäller däck så är det ju som så att den mycket omdiskuterade försäkringsfrågan inte ens behöver tänkas på om man kör på slicks, använder man slicks finns det ju nämligen ingen som helst chans att försäkrningen skulle gälla !


Dessutom drabbar väl det även alla andra som är på banan samtidigt om jag inte minns helt fel.



Tror inte att det faktum att någon kör med slicks innebär någon förändring för andra förare på banan vad gäller försäkringsfrågan, däremot får ju inte bilar som är avsedda för tävling och inte går igenom en besiktning hos SBP beblanda sig med "gatbilarna", då kan det nog börja bli knas med försäkringarna......


Det är just det att en bil med slicks har väl problem hos SBP som var orsaken, fortfarande med reservation för minnsesproblem .

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag vill nog påstå att 90% av dom som kör banträffar vill nog mer än "prova bilen på bana" - man vill åka bana för att det är kul att köra fort! Det är kul när det svänger! Större delen av deltagarna är ju stammisar! Argument som "att lära känna bilen" är lite som när man för 15-20 år sedan försökte övertala mamma att man kan lägga in kakrecepten på en Commodore 64, när man i själva verket bara ville spela Ghost'n'goblins. Visst KAN man lägga in kakrecepten, och man har säkert nytta av den datorvana man får ändå om man nu mot förmodan skulle få för sej att lägga in kakrecepten, men det är inte därför man håller på!


Nu har jag ju bara provat Porscheklubben och BMWSC, kanske är det annorlunda i andra märkesklubbar, men det skulle isåf förvåna mej.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hålla i en banträff (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (6146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande