Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (24485 totalt) |
Insåg efter att ha funderat lite att det kommer vara näst intill omöjligt att komma åt att spänna med haknyckel på plats om jag sätter den med gängan utåt, så det fick bli inåt. Så, en sida helt klar för återmontering.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Funderat ett par gånger på varför jag river ner en ihopskruvad bil, men påminns av att det alltid är något som behöver fixas och mycket riktigt, en av bussningarna till bakvagnsupphängningen var kass.
Nån som ligger på en bit 60mm delrin/pom-stång? _________________ Rikard Ahlin |
||
Vilken härlig entusiasm och framfart Önskar att man hade den möjligheten själv
Kul att du tar hand om Karls gamla bil Sen vet jag inte om jag vågar skriva detta men det finns ju även MSCC KM att åka... Lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Well, haft semester fram tills nu så det har funnits en del tid och försökt göra några av de skitiga och tråkiga grejorna. Hoppas kunna hålla nån sorts tempo även framåt så att det blir körbart nån gång.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Hört om svaga fästen för krängaren fram och sett att en del firmor säljer förstärkningar enl bild. Så långt allt väl men har också förstått att dessa delar 944-världen i två läger, de som förstärker och de som menar att det skall flexa? Vad är era erfarenheter? Vet att en infästning knäckts på bilen tidigare. Kommer köra original hämmare och stag till att börja med och driftsäkerhet är prio.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Jag har knäckt väldigt många fästen kring kängaren i mina dar . Min mening är att original fäste vid rambenen är byggd för att flexa och håller förvånansvärt bra även om det rör sig.
Jag provade göra en liknande lösning som på bilden men den sprack vid första provkörning. Fel stål och flyttade brytkrafter har jag som misstänkta gärningsmän . Nu sitter det ett mastordontfäste med hårdplastbussningar på min bil, det rör sig inte och har funkat fint i många år. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Gissar att det har lite att göra med vad man har för typ av infästningar i övrigt också, gummi är antagligen ganska förlåtande medan ledlager eller hårdplast är tuffare mot infästningarna. Hmm, får fundera vidare. 🤔
_________________ Rikard Ahlin |
||
Rev lite mer i bilen idag och kunde konstatera att pickupen till soppan verkar helt frisk. Tydligen kan den nedre "koppen" lossna, sitter med en skruv i botten, vilket kan orsaka fuel-starvation.
_________________ Rikard Ahlin |
||
944ans orginafästen är ju tämligen vekt designade. På 924an sitter krängaren med bussningarna upp mot rambenen och med dropplänk ner mot bärarmen istället, inget flex där, oklart varför som ändrade den delen, kanske för att få mer plats för en större motor eller nåt sånt. Det är mycket krafter i en sån infästning, så det gäller ju att göra det stabbigt nog om man ska förstärka, känns som det borde vara utrett på 944an med tanke på hur många som tävlat med dom genom åren
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
jag hade problem på min 968cs att den sög luft i kurvor. plastlocketet som sitter uppe på koppen hade ändrat form så den ploppade loss hela tiden. det slutade med att jag beställde en ny tank från porsche och monterade sen va det problemet löst.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
Har du gummibussningar så kan du förstärka fästet till krängaren. Har du nåt annat än gummi måste den kunna röra sig.
Men det är väl en fråga om vad man vill ha - ett styvt fäste med stickslip i krängaren som följd eller en krängare som faktiskt nästan fungerar. Tips - lyft upp bilen och ta av hjulen, börja lyfta en sidans hjulupph med domkraft. Notera hur mycket andra sidan rör sig. På 944 är krängaren nästan bara en extra fjäder fram tyvärr. Men, det går att kurera - men man får tänka till. Plastbussningar i fästena är bra, det får gärna löpa jääääätte fritt där. I bärarmen... Om droplink = plastbussning mot krängaren så borde änden mot bärarmen vara gummi...eller nån väldigt smart utformning av plast. Men ett alternativ att överväga - droplink från fjäderben till krängare. Kommer göra underverk för funktionen. Lite tanke arbete för att få till det...men det kommer bli bra. Och du ökar utväxlingen dramatiskt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Tack Henrik!
Funderar på om inte de där KW-lila prylarna jag har liggande är för att sätta krängaren i fjäderbenet, får rodda med det när jag kommer dit. Nån som testat droplinks från 9xxteile? Känns prisvärda och ser väl ok ut? https://www.9xxteile.com/en/coupling Funderar också lite på däck och fälg, originalhjulen som är 8x16 ET53,2 med 245/45-däck ser ut att sitta låångt in. Har 20mm spacers liggande, borde kunna funka? _________________ Rikard Ahlin |
||
Satsa på att åka bakfälgar runt om, då får du 9" och kan åka 255 brett. Jag körde så på min 968 första året cup1 bakfälgar runt om.
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Jag har två uppsättningar Cup2 men inga däck så den möjligheten finns men fick också med 4 st 8x16-fälgar och 8 Kumho V70A 245/45-16 varav 4 är nya så jag tänkte börja med att slita upp dem och sen ev gå över på 255/40-17 vilket förhoppningsvis är en lite snabbare setup.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Om du ändrar dig så kan jag kanske vara intresserad om det ligger en uppsättning och dammar Den kombon som Karl körde var anledningen till att jag vågade köpa likadant, hade trott att 245 skulle vara för brett annars för en 8 tumsfälg, men dom verkar vara väldigt smala för sin storlek. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Funderar lite på droplinks bak, rotade lite i gömmorna och hittade lite blandade ledlager i M10-storlek som man borde kunna sno ihop nåt med.
Original gummidroplink har ett CC på 62mm vilket jag inte får ihop hur jag än gör. Går antagligen att lösa om jag köper uniballs med utvändig gänga och drar rakt i honan men frågan är om de funkar med länge droplinks, ca 90mm? Eftersom bakvagnen ligger i delar så har jag svårt att se vad som kan funka. 😬 Servut som de flesta eftermarknads droplinks jag hittat på nätet är längre än 62mm, men det är svårt att avgöra bara från bilder. _________________ Rikard Ahlin |
||
Jag kör med 9x17" med 255/40 runt om på bana.
På gata och slalom kör jag med 9x17" med 255/40 fram och 10x18" med 285/30 bak. Är väldigt nöjd med det. Skulle jag köpt allt nytt för bana så hade jag kollat utbud och priser på 255/40-17 och 265/35-18 innan jag bestämde mig. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (24485 totalt) |