Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
691 besök senaste veckan (22235 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Ändrade mig. Känns som det är lika bra att lyfta toppen nu när jag ändå plockat bot det mesta som krävs.

Markeringen på kamdrevet verkar stå rätt, skall kolla svanghjulet också.
Vad är det man skall/bör mäta upp på kammarna?



_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Läst på lite mer och det skall nog lösa sig detta, behöver bara få tag i en smidig avdragare till kamdrevet som har smalare armar än den jag testat med. I övrigt är det inte mycket kvar innan toppen skall gå att lyfta.

Har också insett att min styrväxel är slut så den åkte av idag. Om någon har en frisk servostyrväxel liggande så är jag spekulant.

Fortsätter städa motorrummet, det är skit ööööverallt.. 😬

Finns det nån som fixar ventilkåpor? Hörapparatsbiege känns rätt trist.. 😝


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Efter att ha letat smidig avdragare två dagar fick jag tipset att ta bort kamgivaren på baksidan och försiktigt knacka av drevet.

Nästa garagepass blir det förhoppningsvis topplyft.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Finally! The top is off och just nu är jag glad att jag lagt ner tiden på det.

Cylinder två är helt torr, de andra hade olika nivåer av "fukt" i sig, både på kolvtopp och i topplocket så jag antar att det indikerar att det inte varit helt tätt. Inget koks på koltopparna och bara genom att torka med lite papper kommer metallen fram. Loppen ser också kanonfina ut, inga synliga repor eller kännbara vändkanter.

Toppen ser också generellt väldigt fin ut så långt jag som lekman kan bedöma men kommer ändå lämnas på översyn.

Toppackningen var heeelt slut, det kan tom jag bedöma, några smakprov nedan..




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Oj! Den var verkligen sjukt risig!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Sådär har de jag plockat isär också sett ut, tror inte det är så allvarligt, tittar man på konstruktionen av blocket så är en hel del av packningen helt öppen ner mot vevhuset, det som man ska titta efter är när det blir så här:
( bilden är från en 2.5 8V )
Vid kl 7 så är det en spricka i tätningsringen och man ser hur den tryckts ut.


Vändkanter ska inte finnas, då är något generalfel på den cylindern.

Kommer du att byta kolvringar också?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Ok, då behöver man kanske inte bli helt förskräckt ändå. 😅

Kolvringarna har jag inte beslutat om än, pratat en del med Tolli som menade att de brukar hålla väldigt länge men däremot rekommenderade han att byta till en ny förstärkt oljepickup vilket jag fått tips som här också, även med balansaxlarna kvar tenderar de att ge upp ibland. Så, sumpen skall av och kanske plockar jag en kolv och kollar läget.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Alla vet vart detta slutar Richard, lättare med motorn i stativ

_________________
Patrik Skoog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Patrik Skoog skrev:
Alla vet vart detta slutar Richard, lättare med motorn i stativ


Jag sitter och tänker lite samma sak. Jag har ett motorstativ om han behöver låna.
Vad finns det för uppgraderingar till S2 motorer egentligen? Kanske någon kan lägga in lite smaskiga bilder här i tråden? Som inspiration till ägaren tänker jag.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Motorn sitter i ett motorstativ, det är rött och tillverkat i Stuttgart. 😊

Tack för erbjudandena men nu har det gått så nångt att det inte känns värt besväret att lyfta ur den längre.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Om motorn gått över 20000 mil och blåryker lite så hade jag inte tvekat en sekund på att byta kolvringar, som jag skrivit tidigare så är blocket av alusil där man genom en speciell process honar fram loppen så ytan blir väldigt hård, detta gör att det är kolvringarna som slits istället för loppen.
Finns det repor i loppen så beror det nästan alltid på kolvringshaveri, har sett det själv på kompisens 944 turbo som jag bytte toppackning på och som också behövde en ny kolv i öd.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Den har gått över 20k, närmare 28. 😊 Oklart om den ryker blått, bara kört några km, men den rök iaf rejält vitt. Och det är ju trist att dela den igen för att byta kolvringar.. 😊

_________________
Rikard Ahlin
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



And ersJepp sson skrev:
Vad finns det för uppgraderingar till S2 motorer egentligen?


i min sitter en extra baffel med lucka, och oljepickupens upphängning är förstärkt
And ersJepp sson skrev:
Kanske någon kan lägga in lite smaskiga bilder här i tråden? Som inspiration till ägaren tänker jag.


det blir inte smaskigare än med hembyggda förgasare, här på en 2.7S från en herre jag köpte lite andra grejor av ...skillz

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Inte hunnit skruva så mycket på sista tiden men det händer lite ändå.

Toppen är nu genomgången med nya avgasstyrningar som mycket riktigt var slitna, ventiltätningarna är förstås bytta och säten har frästs med 3 vinklar och ventiler är inslipade.
Gick snabbare än jag trodde så det är dags att ta tag i bottendelen asap. En ny oljepickup är inhandlad och ligger hos Tolli som skall förstärka den med en plåt under nästa vecka.

Styrväxeln visade sig också vara en aning sliten så för säkerhetsskull är en helrenoverad inköpt av Sandén så skall det inte vara några problem med den heller framöver.

Div packningar mm är inköpt till återmonteringen och en hög skruv skall på ytbehandling innan montering, så lite framsteg är det allt. Nu behövs mest lite garagetid.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Se över vevlagren. 2:ans cylinder är en akilleshäl

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
JohnC skrev:
Se över vevlagren. 2:ans cylinder är en akilleshäl

Will do, är på dagens agenda om jag konmer så långt.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Kom aldrig så långt att jag kom åt bottendelen men det närmar sig. Rev av oljefilterhus, främre krängare mm och konstaterade än en gång att det var en bra idé. Oljefilterhuset var fullt av kristalliserad glykol och det var generellt rejält geggigt som det mesta annat i motorrummet. Bussningarna till krängaren var olika höger och vänster och de var allmänt trötta förstås så det blir nya prylar där med.

Tröstar mig med att toppen iaf är fin numera.




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Inte så mycket aktivitet i garaget, jobb och resande har tagit all tid, men har börjat samla på mig prylar för ihopmontering.

En ny oljepickup är inköpt då dessa tydligen har en tendens att gå av med tiden och Tolli kommer förstärka den innan montering.

Det har också ramlat in en bra hög packningar mm så förhoppningsvis kan jag börja skruva ihop grejorna igen, byter i princip allt i packningsväg. En helrenoverad styrväxel från Sandén har också trillat in då den gamla kändes shady.

En påse skruv har också åkt iväg på ytbehandling, tanken är väl att försöka få motorrummet att se lite trevligare ut men det blir inte utställningsfinish.

Ventilkåpan skall också få en omgång bläster och färg, Ahnelövs känns som ett vettigt alternativ men om nån här gör den typen av jobb så är jag öppen för förslag.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Nu är det skarpt läge, börjat kolla på bottendelen och känner att jag är på djupt vatten. 😬

Ser nedan vevstakslager OK ut?



Kollar på kolvar och kolvringarna också och allt ser nästan oförskämt fräscht ut men mina lekmannaögon Bilen har ändå gått 28000mil.






Skall mäta kolvringsgapet också, måste bara fixa ett bladmått 🤪




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Kolvringsgapet är ca 0,55 på översta och specen 0,2-0,5 vad jag förstår så det blir nog till att beställa ringar mm imorgon..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Rikard Ahlin skrev:
Kolvringsgapet är ca 0,55 på översta och specen 0,2-0,5 vad jag förstår så det blir nog till att beställa ringar mm imorgon..

Mina kolvringar låg som dina på/strax över, och jag fick rådet att inte byta.
Likaså med lagren, är det inget tokigt med dem (som är lite svårt att avgöra med bara en bild) så är det bara att köra vidare.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
691 besök senaste veckan (22235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande