Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
KÖPES KÖPES: BMW F11 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1033 totalt) |
Krav: touring, reling, dragkrok, diesel, manuell.
Årsmodell 2011-2014, inga astronomiska mängder mil, en vettig servicehistoria. Inte sugen på alltför brokig historia med viköperdinbil, kvd och 10 ägarbyten på 2 år. Någon som har något? Har missat 3 vettiga bilar på blocket för att jag varit sen att kontakta säljare ( sen i detta fallet är ca 20 minuter efter att annonsen kommit ut.. ) Bilar med obskyr historia finns att köpa på Blocket men jag chansar på att någon här har en bra att sälja. Janne 0705829625 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har du sett denna? https://www.blocket.se/annons/stockh
Manuell ska du inte ha på en bruksbil i stan. _________________ Tony Jonsson Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul. |
||||
Den ska gå som en andrabil, kommer inte att bli mer än 500 mil om året, vad vi saknar är en bil med långfärdsegenskaper och gott om plats, 520d är att föredra med sin låga skatt och förbrukning.
Att den har gått 20000 mil är helt ok, 30000+ är inte ok, manuell är nästan ett krav. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Bra val av bil Janne. Jag är inne på min andra och gillar dem. Välj med fördel en med RWD om du ändå bara ska ha 520d. Lättare bil, lägre förbrukning, trevligare körning och inget behov av drivknutsbyte fram.
Svag länk är den fysiska styrningen av EGR-flapsen i plenumet. Ett nytt plenium kostar bara några tusen och det byter man (läs: du) på tre timmar. Om du vill messar jag dig en bild på det ställe du skall undersöka sotning/fuktning på en potentiell bil du skall köpa. Fråga: Varför skall du ha en manuell? En dieselmotor i en stor båt-liknande bil funkar bäst med automat. Det blir ett jäääkla växlande med en svag dieselmotor. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag har aldrig i mitt 60-åriga liv kört en rolig bil med automatlåda, du får gärna övertyga mig om att BMW:s automat inte dödar körupplevelsen.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nästa gång jag besöker "främre baslägret" tar vi en ny tur i min F11 med skillnaden att du får du sitta bakom ratten. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag håller med om den automatens fantastiskhet. Den kan vara snabb när den behöver och mjuk när det är bra. Men en f11 blir aldrig kul ändå _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ganska enkelt att paddelkonvertera ZF8HP-automaten. Och den växlar rätt snabbt om man pressar på litet. _________________ Tony Jonsson Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul. |
||||
Automatlådan är guld i F11, jag har sportautomaten i min så det finns paddlar. Har dock bara provat dom 1 gång då det inte finns nån anledning att peta på dom vid vardaglig körning. Extremt bra långfärdskomfort. EGR är en svaghet och min är bortkodad i samband med optimeringen så det är något jag aldrig behöver bry mig om. Slangen, eller rättare sagt flexröret, till vevhusventilationen blir spröd med tiden och jag bytte ut mitt till en 90 graders silikonslang. F11:an är min enda automatbil och jag ångrar det inte en sekund.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
När man pratar N47 diesel bör kamkedjeproblemen nämnas. De byts ofta och tyvärr kostar det en del då de sitter i bakkant av motorn.
Även jag vill slå ett slag för automat i en diesel F11. Fin bil och som tidigare nämnts är det bra med rwd för att få en lättare framvagn och känna den fina styrningen + chassiet. OT: Hade en 2022 530e xdrive via jobbet och vikten dödade körglädjen i den bilen. Jättefin bil på många sätt, men det var i ärlighetens namn en pråm där de 292 hästarna slet ihjäl sig för att flytta över 2 ton bil. _________________ M@gn u sH u l t |
||||
Jag har en F11 520d M-pkt. Köpte den när den gått 6000 mil, nu har den gått 25000. Enda felet som dykt upp förutom bromsar och däck är luftfjädringen bak. Kostar en dryg tusing per sida och man byter på mindre än en timme. Tidiga modeller före 2014/2 hade problem med att kamdreven slet ner kamkedjan som brast och gjorde motorn kaputt.
Bilen är knäpptyst vid färd, automatlådan är grym. För man växelspaken till vänster växlar lådan snabbare, trycker man in sportknappen laddar turbona snabbare och växellådan växlar ännu snabbare. Lägger man sedan på ett mjukvaruchipp från promotek går det undan riktigt bra. Manuella versioner tenderar att vara bra mycket billigare, vilket alltid är en fördel. För min egen del kan jag inte tänka mig annat än automatversionen. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Ok, ni har övertygat mig om att jag måste provköra en automat
För någon vecka sedan provkörde jag en 520d manuell och upplevde den som väldigt "rätt", det tog inte många meter innan det kändes bekvämt och hemma, allt sitter där det ska och jag kunde direkt tänka mig att äga en sådan bil. Nu var det exemplaret förvisso i bra mekanisk kondition vad det gäller motor och växellåda, men det var lite för många lacksläpp, rost på bakskärmar, vatten som stod i dörrposten på ena bakdörren ( minst en liter ), alla däck var slut, stötdämpare och bussningar rejält trötta. Ingen bil jag fick något habegär efter. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Impopulär åsikt incoming, automat är tråkigt ! MEN...
Min 428 grand coupe är 8 växlad automat med paddlar på ratten. Med 5000 mil i ryggen, kan jag säga att 8 växlar är för mycket att växla manuellt med. Man tröttnar rätt fort, så häng inte upp köpet på paddlar. En 6-växlad manuell med riktigt hög utväxling på de lägre växlarna hade vart mycket roligare. Men bilar byggs inte så längre, man kan argumentera för att det inte ens går att göra. (pga. körcyckler och förbrukning i stan) Den 8 växlade automaten har "gjort åt" 5 växlar redan i samhället. och ute på landsvägen ligger även denna bensinmotor mest och purrar på 1300-1400 rpm. 1800=uppväxling. För att komma ner tillräckligt i förbrukning ligger varvtalen så lågt, att man måste växla precis hela tiden. Vilket tyvärr gör att man "måste" ha en automat. Jag hade en 120d innan som vart manuell 6-växlad, och det är ett himla växlande. Speciellt med dieselmotorns 1500 varv kortare register. Inte ALLS som min gamla 528a där man kan köra på femman, från 45km/h till toppfart utan att ens tänka på det. Slutsats, nästan ingen alls ser jag nu _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Det där får du gärna länka en källa till, inget jag har hört talas om. Så vitt jag vet var det störst problem med kamkedjan på N47 mellan 07-09 och mellan 10-11 var problemen mer begränsade, motorer från 2012 och framåt ska i princip vara befriade från detta. Som med allt så finns det så klart måndagsexemplar. Håller man sig till 3000 mil service går det säkert att slita ut kamkedjan fortare. Man ska strunta i BMWs rekommenderade intervall och byta oljan mellan 1000-1500 mil och i automatlådan vart 12000:e mil som ZF rekommenderar. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Konstigt, jag hade dialog med BMW försäljare om detta inför jag köpte min egen. Jag har även sett senare modeller med dåliga kedjor, kanske dom hade dålig servicehistorik. Jag vet att man gjorde uppdateringar på senare modeller och i samband med 2014/2 som fick EURO6 klassificering innan den nya motorn kom. Men superbra om jag är felinformerad och har sett fel. Hur som helst så är jag extremt nöjd med min 520d. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Om man googlar hittar man inte mycket på N47 och kamkedjeproblem efter 2012, men det finns så klart enstaka fall. Att fråga en BMW försäljare är lite som att, som påläst konsument, gå in på Elgiganten och fråga vilken TV dom rekommenderar. 2014 gick BMW över till B47 istället för N47, därav Euro 6. N47 i sig klara också Euro 6 men den klassningen fanns inte när N47 blev till. Är också extremt nöjd med min. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
@Janne: Jag har messat dig ett filmklipp på var du kan se om den ingående axeln till "swirl-flapsen" läcker eller inte. Iaf på sex-cylindrig motor. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
KÖPES KÖPES: BMW F11 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1033 totalt) |