Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E91 335i -09
<<   1, 2, 3   >>
33 besök senaste veckan (6398 totalt)
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
I helgen som varit så fick vi äntligen till lite efterlängtade saker på bilen.

Bilen fick sig några ändringar i avgassystemet på lördagen, vi tog bort den gamla summit racing resonatorn för att få plats med en katt/ersättningsrör och så modifierade vi även dit en slutdämpare från en m135, blev riktigt bra!

Ser väldigt original och diskret ut, man ser en stor ljuddämpare hänga bakifrån





Dagen efter var det dags för mappning. Allt gick förvånansvärt smidigt, soppatorsk en gång så jag måste nog ta en titt i tanken på om venturin fungerar och skjuter över soppa från vänstra till högra tankhalvan eller vad som kärvar, kanske bara är nivågivaren. Utöver det och vakuumslang på WG som råkat vara bak och fram så gick allting bra.



Bilen gav som allra mest xxx/xxx på 2.0-2.1 bars laddtryck och vi nöjde oss där, förvånansvärt mycket med tanke på jag endast har ett 3" system.

Om ni kikar på kurvan och undrar varför det vid 4500rpm sticker iväg lite är det för att vi laddade 1.7 fram tills 4500 och därefter gav de extra 0.3-0.4 bar. Detta är inte effekten jag kommer köra runt på däremot utan vi ville se vad bilen var villig att ge. Kommer förmodligen som allra högst åka på 1.8 bar.

Bilen låter väldigt bra också skulle jag vilja påstå, hade riktigt flax med avgassystemet.

Nu kvarstår endast lite småpill och sedan tuta och köra för sommaren.

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Wow vilken effekt.

Vad blir det för effekt vid 1.8bar samt kommer du köra flera olika "mappar" ?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare

_________________
Anthony L ee
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Nice effekt! Hur kommer den klara IC delen med denna effekt 😊?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nice effekt! Hur kommer den klara IC delen med denna effekt 😊?


Tack! Blir nog att köra på map 4 som värst för att vara safe, vill i dagsläget bara att allt ska hålla fint.

Inga märkvärdiga insugstemper i bänken men fullt med fläktar och duktigt kyligt ute den dagen.

Men jag kör den största modellanpassade intercoolern som finns och det bör inte vara några problem. Min vän drog 3st repor på Mantorp Test n Tune och det var inga problem alls med insugstempen då, så bör vara lugnt! Om den drar iväg får jag kanske kika på A2W som S55 har eller nån annan lösning.

Kan se om jag hittar någon bild på intercoolern lös, den är rätt stor.

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
En bild från nätet och en på bilen. Intercoolern är "klackad" så den går upp så långt som möjligt i fronten. Måtten som finns på nätet är 86x30x28 cm.

Den bör räcka rätt långt



_________________
Anthony L ee
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Bänkades bilen med motorhuven öppen eller stängd? Har sett att Ogge brukar köra med den öppen och det ger helt andra förutsättningar än när man kör på väg/bana.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Westersund skrev:
Bänkades bilen med motorhuven öppen eller stängd? Har sett att Ogge brukar köra med den öppen och det ger helt andra förutsättningar än när man kör på väg/bana.


Man får ju ingen fartvind i bänken heller, vad gör störst skillnad?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
Westersund skrev:
Bänkades bilen med motorhuven öppen eller stängd? Har sett att Ogge brukar köra med den öppen och det ger helt andra förutsättningar än när man kör på
väg/bana.


Öppen. Men siffrorna är bara små petitesser, jag är nöjd så länge bilen går bra
Ingen bil jag ska tävla med utan bara roligt på gatan.

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
MaZ skrev:
Westersund skrev:
Bänkades bilen med motorhuven öppen eller stängd? Har sett att Ogge brukar köra med den öppen och det ger helt andra förutsättningar än när man kör på väg/bana.


Man får ju ingen fartvind i bänken heller, vad gör störst skillnad?


Tror om jag bantar gör det nog störst skillnad

_________________
Anthony L ee
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det där kommer funka fint 😊👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det där kommer funka fint 😊👍


Tryggt o höra från någon med erfarenhet!

Nu återstår det bara att skruva finliret och putsa upp lite grejer. Sen förhoppningsvis glida genom bess och bara åka i sommar! Blir kul och se om resten av drivlinan pallar.

_________________
Anthony L ee
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Zalle skrev:
erikjakan skrev:
Det där kommer funka fint 😊👍


Tryggt o höra från någon med erfarenhet!

Nu återstår det bara att skruva finliret och putsa upp lite grejer. Sen förhoppningsvis glida genom bess och bara åka i sommar! Blir kul och se om resten av drivlinan pallar.


Den kommer säkert heatsoaka lite men det gör alla turbobilar, vad bromsade du på för bränsle?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
erikjakan skrev:
Zalle skrev:
erikjakan skrev:
Det där kommer funka fint 😊👍


Tryggt o höra från någon med erfarenhet!

Nu återstår det bara att skruva finliret och putsa upp lite grejer. Sen förhoppningsvis glida genom bess och bara åka i sommar! Blir kul och se om resten av drivlinan pallar.


Den kommer säkert heatsoaka lite men det gör alla turbobilar, vad bromsade du på för bränsle?


Ja det gör det ju alltid beroende på hur länge man är på gasen osv, men enstaka pulls blir nog lugnt, kör inte direkt långlopp haha.

pump e85, osäker på halten som vi hade i just nu, vår så lär inte ha varit 85%.

_________________
Anthony L ee
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



MaZ skrev:
Man får ju ingen fartvind i bänken heller, vad gör störst skillnad?


Det är väl lite det som är dilemmat. Seriösa mappar har fläktar som dom (borde) vet flöde/hastighet på och kan då uppskatta vilken hastighet det handlar om. Öppnar man huven skapar man helt andra förutsättningar eftersom mottryck minskar och flöde genom intercooler/kylare ökar vilket ger gynnsammare förhållanden och fördelaktigare temperaturer.

Sen vad som gör störst skillnad av stängd huv/fläktar och öppen huv/fläktar är helt upp till applikationen, hur långt är ett snöre?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Zalle skrev:
Öppen. Men siffrorna är bara små petitesser, jag är nöjd så länge bilen går bra
Ingen bil jag ska tävla med utan bara roligt på gatan.


Det kommer säkert fungera bra, ett tag. Sen kommer temperaturerna krypa uppåt tror jag om du inte har uppgraderat kylningen förutom intercooler. Jag skulle inte förväntat mig att kunna köra ett normalpass på 20 minuter med map 4 utan att temperaturerna kryper för högt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
Westersund skrev:
Zalle skrev:
Öppen. Men siffrorna är bara små petitesser, jag är nöjd så länge bilen går bra
Ingen bil jag ska tävla med utan bara roligt på gatan.


Det kommer säkert fungera bra, ett tag. Sen kommer temperaturerna krypa uppåt tror jag om du inte har uppgraderat kylningen förutom intercooler. Jag skulle inte förväntat mig att kunna köra ett normalpass på 20 minuter med map 4 utan att temperaturerna kryper för högt.


Det är en kombi och inte riktigt tänkt för bana haha, så är inte så oroad. Den ska bara gå på gatan och kanske lite 402m eller 804m

Förresten när du säger kylning förutom intercooler, tänker du kylare/radiator då? Den skulle bytas men fick en som inte passade min bil. Så har inte bytt den ännu tyvärr, skulle bytas i vintras.

Allt annat är bytt i stort sett. Oljekyl osv.

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
Någon som läser tråden som har rekommendationer på ställen som ordnar hjulinställningar i södra Stockholm? Kikar på bandhagens däck eller Skanstulls däck, någon som har erfarenhet?

_________________
Anthony L ee
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Zalle skrev:
Någon som läser tråden som har rekommendationer på ställen som ordnar hjulinställningar i södra Stockholm? Kikar på bandhagens däck eller Skanstulls däck, någon som har erfarenhet?


Bandhagens däck! Danne e grym!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118


Trådstartare
erikjakan skrev:
Zalle skrev:
Någon som läser tråden som har rekommendationer på ställen som ordnar hjulinställningar i södra Stockholm? Kikar på bandhagens däck eller Skanstulls däck, någon som har erfarenhet?


Bandhagens däck! Danne e grym!


Snackade med Danne imorse, lite fullt upp nu så jag får ta och göra en hjulis mot slutet av veckan annanstans. Kanske åker dit i efterhand för finlir om det behövs

Tack för tipset!

_________________
Anthony L ee
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Zalle skrev:
Förresten när du säger kylning förutom intercooler, tänker du kylare/radiator då? Den skulle bytas men fick en som inte passade min bil. Så har inte bytt den ännu tyvärr, skulle bytas i vintras.

Allt annat är bytt i stort sett. Oljekyl osv.


Vattenkyl och oljekyl.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E91 335i -09
<<   1, 2, 3   >>
33 besök senaste veckan (6398 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande