Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (146947 totalt)
SimlingRacing
Strängnäs
Här sen Aug 2012
Inlägg: 20



Åsa, gå med i NSHC gruppen på facebook. Bland medlemmarna där finns en del tjejer. www.facebook.com/groups/126963654724/

_________________
Per Sandberg
#74 Simling Racing
www.simlingracing.se
www.facebook.com/SimlingRacing
Citera
danne96
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 15



SimlingRacing skrev:
Åsa, gå med i NSHC gruppen på facebook. Bland medlemmarna där finns en del tjejer. www.facebook.com/groups/126963654724/


Sorgligt nog så finns det inte många tjejer inom svensk racing.
Det finns olika orsaker till detta som jag inte behöver ta upp här. Frågan är bara hur skall vi höja intresset och få dem ut på banorna?
Knappast via sociala medier vill jag tro.
En aktiv förarförening som kan marknadsföra oss - "ragga" debutanter (någonstans skall man ju börja).
Köra bil på bana är kul, det vet alla som provat det. Köra bil i tävling är ännu roligare, oavsett om man kör för vinst eller krigar om jumboplatsen. Tittar man närmare på motorsport så finns det ett otal olika serier i Sverige och utomlands där man kan köpa sig in i olika team.
I Sverige är motorsport en riktig folksport och elitracingen är försvinnande liten. De flesta team drivs av familjemedlemmar eller ett kompisgäng och har ytterst lite ekonomiskt stöd ifrån sponsorer.
Då kan man ibland lösa finansiering genom att sälja förarplatser till körsugna.
Motorsport är ingen billig tävlingsform, vilket de allra flesta vet.
Oavsett om man kör långlopp eller i sprintrace så är deltagande sjunkande och åldern på utövare stigande. Sorgligt! Så hur skall vi få med oss yngre förare (när pappa slutar vara huvudsponsor???)

De allra flesta inom NSHC har fasta chaffisar - andra säljer platser från tävling till tävling. Fördelarna är ju att teamen med fasta chaffisar känner bilens karaktär på gott och ont.
Hur som helst så har ju alla kul under tävlingarna med alla utmaningar ute på banan och vid depåstoppen (ofrivilliga eller inte).
Det är säkert en del saker som kan/bör"moderniseras" inom NSHC, men den diskussionen kan tas senare.
Mina önskan för framtiden är bl.a.:
* Flera tjejer in i motorsporten (i synnerhet NSHC)
* En aktiv förarförening som består av aktiva förare som vill och kan marknadsföra NSHC.

En annan sak:
Jag vill inte verka grinig eller fördömande. Men det skrämmer mig hur vissa team låter alkoholen flöda kvällen före tävling. Kan det vara en idé att göra ett alkotest på tävlingsdagen???

Det var allt... vi syns på Kullen.

# Danne

_________________
Dan Nystedt
Race4Friends: Om du vill rejsa så har vi bilarna
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



En annan sak:
Jag vill inte verka grinig eller fördömande. Men det skrämmer mig hur vissa team låter alkoholen flöda kvällen före tävling. Kan det vara en idé att göra ett alkotest på tävlingsdagen???

Det var allt... vi syns på Kullen.


Håller fullständigt med thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Glimrande killar
Detta var ju positivt och väl skrivet, nu kommer nog förare och team springande till vår serie.

Riktigt så nattsvart är nog inte racing i NSHC eller i övrig amatör nivå.
Jag personligen tycker KMF har skapat och förvaltat denna racingserie mycket bra, då de är mycket konservativa med att förändra reglementet.
Ogenomtänkta förändringar sker i de flesta serier i demokratins tecken då de team som skriker högst ofta får igenom regeländringar som gynnar deras egen sak.
Beträffande förarförening så erbjuds alla team i dagsläget att sända in önskemål om förändringar till Peter och Tony vilket borde ge samma effekt.

Nu kör vi race igen och har kul och försöker att förmedla detta till omvärlden.

MVH Tommy Karlsson WOT#1

_________________
Tommy Karlsson
Citera
danne96
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 15



tommy karlsson skrev:
Glimrande killar
Detta var ju positivt och väl skrivet, nu kommer nog förare och team springande till vår serie.

Riktigt så nattsvart är nog inte racing i NSHC eller i övrig amatör nivå.
Jag personligen tycker KMF har skapat och förvaltat denna racingserie mycket bra, då de är mycket konservativa med att förändra reglementet.
Ogenomtänkta förändringar sker i de flesta serier i demokratins tecken då de team som skriker högst ofta får igenom regeländringar som gynnar deras egen sak.
Beträffande förarförening så erbjuds alla team i dagsläget att sända in önskemål om förändringar till Peter och Tony vilket borde ge samma effekt.

Nu kör vi race igen och har kul och försöker att förmedla detta till omvärlden.

MVH Tommy Karlsson WOT#1



Tjäna Tommy

Inte riktigt så att ändra på reglementet - vissa vet ju att jag gillar R-däck och att givetvis går det fortare. Nu finns det faktiskt vettiga däck m TW 200 som faktiskt funkar väldigt bra. Dock så vill jag säga att med farten så måste säkerheten höjas. Till exempel från 1 ambulans vi har i dag till 2 ambulanser. Ja, det finns många aspekter i att ändra på reglementet - i det stora och det hela så är jag nöjd som det är i dagsläget.
När vi ser på andra långloppsserier här i Sverige så verkar det som om det har börjat spåra ur grundat (som du säger, Tommy): Ogenomtänkta förändringar sker i de flesta serier i demokratins tecken då de team som skriker högst ofta får igenom regeländringar som gynnar deras egen sak.

Jorå, Tony och Peter gör fantastiska jobb, men jag tycker att en "förarförening" kan fungera som ett språkrör till grabbarna än en och varje kommer springande med sina frågor och önskemål.
Vad jag menar med moderniseringar är till exempel att göra en mer ätbar hemsida med länk till NSHC's sida. Lite mera fart och fläkt. Detta gör att potentiella team och förare vill se NSHC som spännande och intressant.
Det vore kanske kul att ta fram jackor/tröjor med en enhetlig NSHC-profil??? Kanske få tag på några partners/sponsorer som kan ge oss bra rabatter på relaterade produkter etc.?
Egentligen har jag några idéer som kan gynna oss alla.

Och igen! Vi ses på Kullen.

# Danne

_________________
Dan Nystedt
Race4Friends: Om du vill rejsa så har vi bilarna
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



NSHC 2014

4 Maj Karlskoga (söndag)
5 Juli Kinnekulle (lördag)
9 Augusti Karlskoga (lördag)
13-14 September Kinnekulle (lördag - söndag)
27 September karlskoga (lördag)

Dax att boka in sommarens "egentid"
Jag hoppas att alla nuvarande team kommer till start samt välkomnar nya team till "vår "serie.

Försöker vi alla att bearbeta klubbar och intresserade i vår omgivning så kan vi säkert få ytterligare team till start 2014, kalendern ser ju betydligt trevligare ut än 2013 då vi körde strax efter och före vintern

MVH Tommy WOT#1

_________________
Tommy Karlsson
Citera
danne96
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 15



tommy karlsson skrev:
NSHC 2014

4 Maj Karlskoga (söndag)
5 Juli Kinnekulle (lördag)
9 Augusti Karlskoga (lördag)
13-14 September Kinnekulle (lördag - söndag)
27 September karlskoga (lördag)

Dax att boka in sommarens "egentid"
Jag hoppas att alla nuvarande team kommer till start samt välkomnar nya team till "vår "serie.

Försöker vi alla att bearbeta klubbar och intresserade i vår omgivning så kan vi säkert få ytterligare team till start 2014, kalendern ser ju betydligt trevligare ut än 2013 då vi körde strax efter och före vintern

MVH Tommy WOT#1


Ja, hoppas ni får en trevlig säsong.
Tyvärr hinner vi inte med NSHC i år. Lite andra grejer på agendan.
Men om det finns intresse där ute så är LillPorschen till försäljning.
Alternativt:
Uthyrning för enstaka tävlingar eller hela säsongen. Med eller utan support.
Den kommer att gå i en tävling och det är WINTERHELL på Mantorp den 15 - 16 mars. 24 timmars.
Den blir fullservad efter tävlingen.

Bilen är uppdaterad i motor och med massor av nytt godis.
Så om någon vet om någon som vill rejsa lite under säsongen är det bara att kontakta mig.

Bästa racinghälsningar från Danne

_________________
Dan Nystedt
Race4Friends: Om du vill rejsa så har vi bilarna
Citera
SimlingRacing
Strängnäs
Här sen Aug 2012
Inlägg: 20



Den uppdaterade teamlistan för 2014 ser riktigt kul ut!

_________________
Per Sandberg
#74 Simling Racing
www.simlingracing.se
www.facebook.com/SimlingRacing
Citera
JN Racing
Kumla
Här sen Jul 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vi är far och son x2 som tänkte försöka bygga en bil för att vara med och köra nästa säsong!

Verkar vara en riktigt rolig serie och vi hoppas få ett roligt 2015

/Micke

_________________
Mikael Nyman
Citera
SimlingRacing
Strängnäs
Här sen Aug 2012
Inlägg: 20



thumbs up

_________________
Per Sandberg
#74 Simling Racing
www.simlingracing.se
www.facebook.com/SimlingRacing
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



JN racing
Välkomna till NSHC, det är alltid trevligt med nya team som ansluter.
Om ni har möjlighet så kom och besök oss vid nästa race som är den 9/8 på Gälleråsen.
Var nyfikna och frågvisa så kommer ni att få mycket hjälp på vägen med er satsning.
kom till vår box (nr 1) så kan vi bjuda på kaffe och korv.

MVH Tommy, WOT-Racing Nr1

_________________
Tommy Karlsson
Citera
JN Racing
Kumla
Här sen Jul 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tackar Tommy!

Vi har tyvärr inte möjlighet att komma tills nästa race men vi tänkte komma ut hela teamet 27 September så vi kan kolla mer hur tävlingen ser ut! Vi kommer gärna förbi då på en korv.

Med vänlig hälsning,
Mikael Nyman

JN Racing.

_________________
Mikael Nyman
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



timerdin skrev:
jag fattar inte hur man ens orkar med så långa lopp. Själv håller jag mig till det elektriska.



Då missar man det sociala livet runt en sådan tävling. Med förarbyte och taktiken runt det, Att hela gänget får skärpa till sig och lösa problem när det krånglar. Dagen går fort när man har roligt.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Kalender 2015

2 Maj Karlskoga 6 tim

31 Maj Karlskoga 6 tim (söndag)

8 Aug Karlskoga 6 tim

12 Sep Kinnekulle 6 tim

26 Sep Karlskoga 6 tim

Tyvärr fattas det en tävling 2015, bara att hoppas att KMF kan hitta ytterligare ett datum för race så att kalendern blir full även 2015

MVH Tommy, WOT-Racing #1

_________________
Tommy Karlsson
Citera
lindwallsracing
örebro
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9



Mantorp 8 aug kul med ny bana i serien.
Nu hoppas vi på många bilar
Anders lindwall

_________________
Anders Lindwall
Citera
jansandqvist
Huddinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Bilracing är min passion och under förra året har jag börjat köra på bana. Tog formelbilslicens på Gelleråsen 2014 och nu vill jag köra tre tävlingar för att omvandla licensen till en "riktig".

Jag letar efter en förarplats i något team som har en plats ledig. Jag är ingen mekaniker, men tvekar inte för att kavla upp ärmarna när det behövs.


Med Bohlins Volvo C30 kör jag Gelleråsen på 1.25-tider. Om det räcker för att kvalificera sig för något team vet jag inte.

Om du/ni har plats i ert team, även om det bara är för att ersätta någon som saknas för ett race, skicka gärna PM till mig!

_________________
Jan Sandqvist
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Kalender 2016

30 April Karlskoga 6 tim

29 Maj Karlskoga 6 tim (söndag)

11 Juni Karlskoga 6 tim

10 Sep Kinnekulle 6 tim

24 Sep Karlskoga 6 tim

Snart är det dax igen, hoppas på ett trevligt racingår 2016 med många team.
Wot racing laddar med en ny teammedlem 2016, Edward A. Murphy, Jr.
han har trots allt varit på besök i teamet vid alla tävlingar de senaste åren så det är lika bra att han är anmäld från början.

MVH Tommy, Wot-racing#01

_________________
Tommy Karlsson
Citera
jonas.graf
Enköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej
Vad kör man med för däck?
Enligt reglerna skall det vara 205 bredd och min 200 treadwear.
Några tips på bra däck som klarar kraven?

_________________
Jonas Gräf
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Det är ganska besvärligt det där med tw då det inte anges på däck som säljs i Europa
en väg är att importera från USA där Tw anges hos däckleverantörerna.
en annan möjlighet är att kolla tirerack där finns de flesta fabrikat sedan får du jämföra om samma däck finns i Europa.

Michelin och Bridgestone vet jag har däck som är märkta med TW även i Sverige.

MVH Tommy, Wot Racing No1

_________________
Tommy Karlsson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Hej
Jag har knåpat ihop en race rapport från helgens tävling i NSHC
Det finns fortfarande plats för fler startande så jag hoppas att
det finns ytterligare några team som vill köra med oss i NSHC
Karlskoga motorförening (KMF) har drivit denna serien sedan 80 talet och arrangemangen fungerar
alldeles utmärkt.
NSHC kan stoltsera med ett stabilt tekniskt reglemente som inte förändras över natten,
samt låga driftskostnader då vår hastighets begränsande faktor är däck, vi kör med 205 bredd
och endast gatdäck.

Race rapport.
Envishet övervinner allt.
Helgens race kan vi sammanfatta som händelselöst.
Allt stämde och inga misstag begicks vilket resulterade i ett i mina ögon perfekt genomförd tävling enda problemet på hela helgen var för lite salt i carbonaran.
Det känns som att alla förberedelser äntligen betalade sig.

Helgen började med installation på plats i Box 1 på Gelleråsen, alla nycklar i ordning som vanligt från KMF
Anmälan och besiktning genomfört utan problem, sedan är det dags för matlagning och skitprat kanske det trevligaste momentet på hela helgen.
Som vanligt så är alla team välkomna att hugga in på vår middag denna gången var det pasta carbonara som vi tillagade.
Torrskogs källarbryggeri passade också på att bjuda på nybryggt öl. (Greven du får vara lite snabbare nästa gång så att du hinner smaka på Dalslands Lager)
Lördag morgon, frukost och momentkontroll på hjulmutrar och lufttryck.
Boje och Håkan körde testkörning där vi justerade bromsbalans och försökte att köra in bromsbelägg och skivor. Inga rökartider men inte heller några problem.
Tyvärr var det inte lika störningsfritt hos Team 33 som kämpar med sina värmeproblem och tvingades att köra tävlingen i "limpmode" men några snabba varv presterade dom trots allt och det är skönt att se att farten finns där trots alla motgångar, nästa gång hoppas vi att det fungerar även för 33.
Uppställning för start där vi startar enligt förra årets placeringar vilket innebar 3'e led för vår del.
Boje vår starter för dagen smet förbi några bilar i starten men Dala #7 var snabbare och ryckte iväg i ledning och drog upp ett högt tempo där vi och Raptor racing #79 hängde på efter förmåga.
Racet fortsätter och efter ca 30 minuter har vi fått upp tempot och kan passera Dala samtidigt som Raptor passade på att sätta snabbaste varv med 1.17.8 vilket är grymt snabbt med en bil som enligt teamet inte är fullt utsorterad, med ytterligare justeringar så kommer det att gå mycket fort och kanske aningen stabilare.
Boje körde stinten med stabila tider och klämde till med 1,18 som snabbast .
Första förarbytet/ tankning efter 80 minuter gick perfekt, 2,05 minuter extra för det varvet.
Håkan åker ut och rullar på helt utan missöden jämna och bra tider, även Håkan körde 1.18 varv och fick även lite backspegelgymnastik när Roy i team 33 var ute och körde.
Förarbyte nr2 avlöpte också utan strul, byte och tankning 40 liter 2,47 minuter extra på det stoppet och även första tankningen för Theo vår tankansvarige som tills i år blivit 15 år och har kommit ut ur boxen!
Stint 3 var mitt körpass, nu börjar verkligheten komma i kapp mig och hjärnspökena spelar mig ett spratt , ska verkligen bilen hålla ett helt race! Jag kände mig som en hypokondriker med FASS.
Jag koncentrerade mig mer på att lyssna och känna hur bilen uppförde sig än på att köra fort.
Men tro det eller ej bilen ramlade inte i bitar under min körning och jag fixade även dagens snabbaste varv 1.16.7.
Stint 4 nu är det Pers tur att köra, förarbytet och tankning 30liter fortlöpte utan strul 2,51 min extra på det varvet nu fick vår nya tankchef beröm från funktionärerna och var stolt som en tupp.
Per drog direkt upp ett högt tempo med snabba och jämna tider. På 184 varvet klippte han till med 1.17.6 och var därigenom snabbast på Ekerö.
Mot slutet på stint 4 kom det några regndroppar men tack och lov inget mer.
Hoppet om att vi ska komma i mål utan strul kvarstår och vårt sista förarbyte ställer heller inte till med några problem
Förarbyte och tankning 20 liter tar 2,40 minuter extra.
Boje kör vår sista stint och vid denna tidpunkt i racet har vi en bra marginal till teamen bakom så vi slår av en aning på tempot för att inte riskera något, typiskt nog så är det då som den enda incidenten på hela tävlingen uppstår och det blir lite tight vid en varvning och en mindre sammastötning med teamet som ligger på andraplats uppstår tack och lov inget som hindrar att båda bilarna fortsätter.
När det återstår 10 minuter inser vi att det kommer att funka till en seger men vi kan ju fortfarande bli snuvade på målgångs poängen så spänningen kvarstår ända till målgång.
16.43 vi passerar vi mållinjen och får målflaggan, äntligen som bil nr 1.
263 varv och 105km/h i snitt över 6h samt snabbaste varv ett fantastisk race för vår del.
Jag är stolt och tacksam att "mitt " team Wot-Racing lyckades att genomföra tävlingen helt utan misstag och problem.
Wot racing består förutom vi förare av vår trogna flaggvakt Annelie samt Glenn , Loke och Theo i depån.

Nu förstår man varför man håller på med denna sport.

Tack alla som har stöttat oss med uppmuntrande ord när det har jävlats som mest.
Och tusen tack till alla team och funktionärer samt KMF som håller NSHC vid liv.

Nu håller vi tummarna för att vi får en rolig och spännande racesäsong och trevliga middagar i box1

Tommy Karlsson, Wot- racing



_________________
Tommy Karlsson
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Hej!
Funderar lite kring det här med långlopp och har kollat lite på reglementet för klass 3.
Om jag tolkat reglementet rätt så för man köra en 1600cc bil på R-däck med en minimivikt på 700kg. Jag har en gammal Alfetta GTV som i sånnafall skulle bli aktuell, vad jag förstår så brukar dom väga ca 900kg i rejstrimm skulle man vara konkurrenskraftig i en så?
Det står att motorn är fri, sen står det att man får ändra toppen men hur är det med bottendelen? Framförallt kolvar och stakar?

_________________
Mats Berg
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (146947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande