Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum NSHC | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 33 besök senaste veckan (146998 totalt) |
Nshc (Nordic six hour cup) är en billig o kul racingform som jag hoppas fler team får upp ögonen för. Även om serien har bensinbegränsning så betyder det inte att bilarna går sakta! reglementet är ganska fritt o vi har j-la kul ihop även när vi inte har hornen ute(läs rejsar). två hårda rejs är det kvar för i år! KOM Å KOLLA!! #60 NSHC
_________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||
Vi har fortfarande fel i elsystemet på vår Sierra-GSI 16v så vi hoppar tävlingen den 18 för att försöka få fart på sakerna till finalen,måste köra någon tävling för att se alla barnsjukdomar för nästkommande år
_________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||
Det där vet jag hur det är... (av egen erfarenhet)
"Äh, vi tar nästa race som shakedown för att kolla att allt funkar" . . "Äh, vi tar nästa race som shakedown för att kolla att allt funkar" . . "Äh, vi tar nästa race som shakedown för att kolla att allt funkar" . . "Äh, vi tar nästa race som shakedown för att kolla att allt funkar" _________________ Magnus Thomé |
||
NSHC är en intressant tävlingsform, inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv.
Två grundförutsättningar är gemensamma, däck och bränsle. Visst, det finns bättre däck än Euromaster för att köra 6-timmars race, men alla använder samma typ av däck vilket gör att varvtiderna pga däck utjämnas och att kostnaden hålls nere. Bränslerestriktion gör att skillnader i effekt utjämnas, massa pulver är inte konkurrenskraftigt om man vill nå poäng/resultat. Arrangörerna står även för tankningen, det går alltså inte att kapa tid genom att snabba upp tank-monentet, lika för alla. Nej, det går inte ut på att köra med ett ägg under gasen och sedan få gängstryk av teamkollegorna om det spräcks, men, det gäller att köra taktiskt. Roligt, jodå, rätt mycket faktiskt. Kom förbi Gelleråsen och kolla, se till att pumpa teamen på info, det är ett öppet gäng som uppskattar frågor och intresse. Risken är dock stor att det skapar lite funderingar. Mvh Anders |
||
Berätta gärna lite mer.
Vilka biler ? trim / begränsningar ? hur många förare per bil ? kostnad ? (väldigt ca. -jag vet- ) hur många race per år ? osv osv. /Bo (som vil rejsa, men inte vet vad, när och mot vem..... (och som inte har penga heller )) _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||
Hej,
Du finner några svar på dina frågor i reglementet för NSHC. http://www.karlskogamotorstadion.com Skall försöka besvara dina frågor Bilar: Blandat, golfar och framhjulsdrivna japanska fordon, kolla resultatlistan. - trim / begränsningar ? original insprut, rätt fritt, men för mycket trim sker på bekostnad av att bränslet inte räcker 6 timmar, det är en balansgång. -hur många förare per bil ? Det styrs av reglementet som anger max körtid resp vila. Ett byte tar några minuter, svårt att ta igen den tiden på banan, fyra förare är troligtvis mest effektivt om man vill konkurrera om placering, tre förare medför kortare körpass och fler byten. -kostnad ? (väldigt ca. -jag vet- ) Allt som kan gå sönder kommer att gå sönder och det kostar, det handlar då om att försöka förutse det oförutsedda, vi använder därför en fiktiv schablon kostnad. Vi har sedan valt att dela upp kostnader i rörliga per tävling samt fasta. De fasta kostnaderna är periodiserade baserat på teknisk livslängd, ex bromsoken räknar vi med att dom funkar i tre säsonger och skall sedan bytas ut, en tredjedel av kostnaden tar vi då varje år. Årskostnaden fördelas sedan per antal tävlingar. Rätt enkelt. Sedan går det att lura sig själv hur mycket som helst och räkna kors o tvärs. oberoende av, det kostar en del att tävla. Vi landar på ungefär 10tkr/race dag. -hur många race per år ? 7 tävlingar per år, planeringen för 2005 är inte klar, men blir väl ungefär lika många. Det finns två sätt att komma igång: -Leta reda på något team som behöver förare -Skaffa nåt färdigt, skramla ihop lite glada kamrater och börja. Vi kör nu på Lördag, orange BMW, team 30, det är bara att komma dit om du har några funderingar. Kolla även på www.hagalundracing.com Glasklart? Nä, troligtvis inte, men Tony som driver NSHC och medlemmar från andra team kan säkert fylla på med sina erfarenheter. /Anders
|
||
Gå in på www.sportfoto.just.nu där finns bilder från sista racet samt tidigare race för att bilda er en uppfattning om våra bilar.
Besök även mässan i stockholm nu i november där en av våra bilar kommer att finnas närvarande. MVH Mats _________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||
Nshc 2005 består av 8 st tävlingar det blir mycket bilåka för pengarna det! kolla in mer på WWW.NSHC.NU
Kolla gärna in våran egen sida oxå WWW.Nydratt.Has.it _________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||
Försökte hitta Khumo 712 på http://www.dawadack.se/ som är den svenska generalagentens sida. Men det verkar som om 712 inte finns längre.
Spännade med ny däcktyp som inte finns, någon som vet något? /Tobias Hagalund racing _________________ |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Kumho 712 Kommer att sluta tillverkas..... hmm låter bekant va?? Jag vet att det blir Kumho KU31 istället!
P./ #60 Nydrätt racing _________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||
Jaha en ny onsdagsträning väntar!
inkörning av bromsar står på tapeten sen bär det av till Norge!! (om inget negativt inträffar på träningen) PG.#60 _________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||
finns att se på www.motorz.se
|
||
Någon som vill fortsätta att få ut bilen på banan i år.
orginal Kadett 2.0 16v GSI 150Hp motor Opel omega låda. Det som bör fixas innan race Något fel i elektroniken , tror att jag koplat in kontakten mellan motorn och ordinarie elsystem fel. Jag har testat att bytt alla givare , box , luvmasse mätera mm mm. Samma resultat motorn käns lite orkeslös och tycks gå på nödprogram. Bilen är klar vad det gäller vagnbok dock ej besiktad i år men de 2 föregående åren . bilen har transponder. Pris ide 35 000 bilder finns på http://www.sportfoto.nu/sierra4sale/ _________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||
_________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||
ännu en dumpning av priset på min Sierra 23.000:-
http://www.sportfoto.nu/sierra4sale/ _________________ Mats Olsson Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se |
||
Var upp en sväng och kollade in starten och någon timmes rejs på kullen idag.
Lite bilder blev det också såklart. Alla bilder finns i större format om så önskas, bara maila. http://www.4gti.com/motorsport/tavli |
||
Allmänt banåkaforum NSHC | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 33 besök senaste veckan (146998 totalt) |