Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018- första gången på Mantorp
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2133 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615


Trådstartare
Cédric skrev:
Verkar märkligt att inte bromsarna skulle hänga med, min bil väger något mer och har något mer effekt, ganska liknande viktfördelning, har funkat helt utan fade även med relativt sansade belägg som Hawk HP+ och orginalbromsar utan kylning.



hsb skrev:
Låter som något är fel, när jag hade bilen och värmt upp DTC60 fram / DTC30 bak bromsade den väldigt aggressivt, jag körde med Motul RBF-600 vätska och Yokohama A052 däck.
Har själv haft en 718 Spyder och den bromsade inte i närheten lika hårt med standardbeläggen (samma bromsar och belägg som GT4).


Jag vet inte om jag bara är kräsen när det gäller bromsarna. Det är ju inte så att bromsarna helt brunnit upp, dom ser fina ut och har inte slitit hårt på beläggen, så dom verkar ju tåla det hyfsat. och jag tror inte det är nåt fel på dom. Men efter 10min så har jag vid några tillfällen haft bra pedalkänsla (stum pedal) men inte fått den retardation jag hade tidigare. Jag är inte 100 säker på vilka belägg som sitter på, jag har inte bytt dom själv, men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4138



"men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall."

Du har väl ABS, då ska inga hjul låsa.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615


Trådstartare
Janne J skrev:
"men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall."

Du har väl ABS, då ska inga hjul låsa.


Vad jag menar är att bromsarna har så bra bett att ABS:en faktiskt börjar jobba, nu får jag aldrig något ABS ingrepp och det betyder ju också att det finns mer grepp i däcken och jag skulle kunna stanna fortare med större bromsar. Det är visserligen få av mina tidigare bilar som enkelt "låst upp" varma r-däck men på min M3:a och min TT-RS har ABS:en ofta jobbat i slutet av inbromsningen kanske med lite aggressivare belägg men ändå.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615


Trådstartare
Hittade en gammal video på min GOPRO när jag körde min gamla M2:a på en av miataklubbens konbanekörningar. Jag saknar denna bil ibland, motorn låter så bra!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4138



Japp, då är jag med på ditt resonemang thumbs up

Min upplevelse är att det ibland är häpnadsväckande stor skillnad på belägg och belägg, utan att göra något annat än beläggbyte kan pedalkänsla och upplevd bromsverkan vara som dag och natt.

Just nu kör jag på Ferodo DS 1,11 på Mussen ( Porsche/Brembo ok ) och är helnöjd, jämfört med tidigare Brembo HP2000 belägg så är skillnaden stor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare

iqbad skrev:
En liten video på mitt bästa varv. Tyvärr fokuserar ju kameran mest inne i bilen så man ser ju inte så bra ut. Några tips på hur man fixar detta?






På min Gopro 7 så ställer jag ner EV-kompensation (efter att protune är påslaget) och sätter de två ISO till 100. Att det blir bättre balans mellan ljus inne o ute hjälper ju en del


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018- första gången på Mantorp
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande