Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
157 besök senaste veckan (10769 totalt)
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Janne J skrev:
Vill man vara lite proaktiv så kan man lägga en svets mellan fjäderbenet och spindeln som en förstärkning.
Lås skruvarna som håller fjäderbenet mot kulbulten, vet av egen erfarenhet att de kan vibrera loss...


Skadar säkert inte att lägga en svets, får se hur jag gör.

Ja det är tanken att låsa dom skruvarna.
Satt original låsbleck där nu, får se om jag återanvänder dom eller kör låsbricka + Loctite

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Efter demontering visade det sig att fjädertallrikarna inte var så fina som jag trodde från början.

Så nu blir planen istället att kapa bort tallrikarna och svetsa dit gängade hylsor.
Rotade fram ett par gamla Proflex coiloverrör på jobbet som jag kan sticka av till lämplig längd och sedan svarva ur lite invändigt för att få tajt och fin passform över benen.

Därefter får dom gå iväg på ytbehandling så gängan inte rostar.





_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Blir lite uppdateringar dag-för-dag på fjäderbenen då jag pysslar med dom på jobbet under lunchrasterna.

Idag kapade jag bort original fjädertallrikar, blästrade benen och kapade till gänghylsorna.
Imorgon ska jag svarva ur hylsorna knappt en millimeter för att få en tajt och fin passform över benen innan de ska svetsas fast.

Sen ska jag börja anpassa 240-insatserna för Cortina-bruk,
dvs. schimsa om och korta slaglängden lite samt tillverka distanser som ska ligga i botten på benet för att toppmuttern sen ska kunna låsa fast insatsen.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Blir riktigt proffsigt det där

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Tack, försöker hålla en någorlunda seriös nivå på saker och ting med den här bilen som är i ett sånt bra skick att börja med.
Escorten var ju ganska långt ifrån skicket som den här bilen är i.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Svarvade ur dom gängade hylsorna idag till lagom tajt passform och därefter fick en kollega TIG'a fast dom på benen.
Återstår lite puts innan dom går iväg på ytbehandling.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



Tanke... vill man elförzinka en spindeltap? Tänker sprödhet... fast det kanske inte är ett tema.
Helt klart blir det ju en trevligare yta på grejerna.. spindeltappar brukar nu vara råa..

kanske överkurs...

_________________
Michael Thulesius
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Michael Th skrev:
Tanke... vill man elförzinka en spindeltap? Tänker sprödhet... fast det kanske inte är ett tema.
Helt klart blir det ju en trevligare yta på grejerna.. spindeltappar brukar nu vara råa..

kanske överkurs...

Jag fick fjäderben elförzinkade och rådet var då att maskera spindeltappen


_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Från jobbet brukar vi lämna massor av fjäderben på ytbehandling och det är väl till 95% grejer som går tävling och det har aldrig varit några problem p.g.a. ytbehandlingen såvitt jag vet.

Dom få spindeltappar som är spruckna vid service brukar vara grejer som gått rally i massor av år, och då även tappar som inte blivit behandlade.


Men jag noterar och uppskattar tanken

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Införskaffade ett par Bilstein B6 till Volvo 240 och tog isär dom.






Därefter schimsade jag om dom, kortade slaglängden 30mm och monterade ihop igen.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Lite söndagspyssel i form av sprayburksrenovering av bromsoken.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



P 16 ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Vet faktiskt inte, ser ut som det om man jämför med dessa: https://www.burtonpower.com/xl-front-brake-caliper-lh-mk1-ford-escort- . . . .

Men mäter jag mina bromsbelägg så ska dessa passa och där står det Girling typ 14 i beskrivningen (men P16 i länken): https://www.burtonpower.com/brake-pads-escort-mk1-p16-not-rs-cortina-m . . . .

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Små uppdateringar är också uppdateringar.

Modifierade ett par topplagringar till Volvo 240 så de passar i Cortinans kaross.
Tror dock att det kan bli nödvändigt att borra upp hålen i karossen nån tiondel då M8'orna i topplagringarna är lite grövre än original UNF-skruvarna.





Har börjat klura lite på naven också, tror jag skulle behöva typ såna här för att få frigång mellan hjul och nya fjädern: https://www.retroford.co.uk/product/mk1-cortina-alloy-front-hub-full-k . . . .

Tänker dock att jag borde få samma effekt genom att montera längre pinnbult i mina originalnav + tillverka en lagom tjock spacer med bra passform mot navcentrum och pinnbultarna,
så spacern inte kan röra på sig.

Är egentligen lite emot spacers men tankar kring det?

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag har kört länge - och mycket - med spacers på min bil eftersom mina fälgar har "fel" offset
för mina nav.

Så länge spacern har bra passning och bra navstyrning är det inget att oroa sig för alls, kör bara!

Plåtfälg mot alu är kanske enda funderingen men den här bilen lär väl aldrig se vintervägar och då är ju galvaniska strömningar inget större problem, dessutom går det ju fint att smörja lite i förebyggande syfte på kontaktytan. (Funkar ju fint på varenda Svensson-bil med alufälgar på stål-nav....)

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Spacer med navstyrning ger ju samma resultat. Men det kan vara tajt att göra en spacer som "bara" är 10 mm om man ska ha navstyrningen, det måste ju finnas material så det håller ihop. Annars får man svarva en ny centrumkopp som förlänger original navstyrning...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Tack för input.

Beställde nya längre pinnbult med UNF-gänga (för att få lika fram och bak) så ska jag klura lite på utformning av spacern.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 129


Trådstartare
Tack för tipset

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4114



RCM skrev:
Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.


Fundera på om du kan göra en enkel adapter/spacer med lite offset, har för mig att det inte blir så mycket av att bara göra hålen ovala.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
157 besök senaste veckan (10769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande