Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 157 besök senaste veckan (10769 totalt) |
Skadar säkert inte att lägga en svets, får se hur jag gör. Ja det är tanken att låsa dom skruvarna. Satt original låsbleck där nu, får se om jag återanvänder dom eller kör låsbricka + Loctite _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Efter demontering visade det sig att fjädertallrikarna inte var så fina som jag trodde från början.
Så nu blir planen istället att kapa bort tallrikarna och svetsa dit gängade hylsor. Rotade fram ett par gamla Proflex coiloverrör på jobbet som jag kan sticka av till lämplig längd och sedan svarva ur lite invändigt för att få tajt och fin passform över benen. Därefter får dom gå iväg på ytbehandling så gängan inte rostar. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Blir lite uppdateringar dag-för-dag på fjäderbenen då jag pysslar med dom på jobbet under lunchrasterna.
Idag kapade jag bort original fjädertallrikar, blästrade benen och kapade till gänghylsorna. Imorgon ska jag svarva ur hylsorna knappt en millimeter för att få en tajt och fin passform över benen innan de ska svetsas fast. Sen ska jag börja anpassa 240-insatserna för Cortina-bruk, dvs. schimsa om och korta slaglängden lite samt tillverka distanser som ska ligga i botten på benet för att toppmuttern sen ska kunna låsa fast insatsen. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
|
||
Tack, försöker hålla en någorlunda seriös nivå på saker och ting med den här bilen som är i ett sånt bra skick att börja med.
Escorten var ju ganska långt ifrån skicket som den här bilen är i. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Tanke... vill man elförzinka en spindeltap? Tänker sprödhet... fast det kanske inte är ett tema.
Helt klart blir det ju en trevligare yta på grejerna.. spindeltappar brukar nu vara råa.. kanske överkurs... _________________ Michael Thulesius |
||
Jag fick fjäderben elförzinkade och rådet var då att maskera spindeltappen _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||
Från jobbet brukar vi lämna massor av fjäderben på ytbehandling och det är väl till 95% grejer som går tävling och det har aldrig varit några problem p.g.a. ytbehandlingen såvitt jag vet.
Dom få spindeltappar som är spruckna vid service brukar vara grejer som gått rally i massor av år, och då även tappar som inte blivit behandlade. Men jag noterar och uppskattar tanken _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Vet faktiskt inte, ser ut som det om man jämför med dessa: https://www.burtonpower.com/xl-front
Men mäter jag mina bromsbelägg så ska dessa passa och där står det Girling typ 14 i beskrivningen (men P16 i länken): https://www.burtonpower.com/brake-pa _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Små uppdateringar är också uppdateringar.
Modifierade ett par topplagringar till Volvo 240 så de passar i Cortinans kaross. Tror dock att det kan bli nödvändigt att borra upp hålen i karossen nån tiondel då M8'orna i topplagringarna är lite grövre än original UNF-skruvarna. Har börjat klura lite på naven också, tror jag skulle behöva typ såna här för att få frigång mellan hjul och nya fjädern: https://www.retroford.co.uk/product/ Tänker dock att jag borde få samma effekt genom att montera längre pinnbult i mina originalnav + tillverka en lagom tjock spacer med bra passform mot navcentrum och pinnbultarna, så spacern inte kan röra på sig. Är egentligen lite emot spacers men tankar kring det? _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Jag har kört länge - och mycket - med spacers på min bil eftersom mina fälgar har "fel" offset
för mina nav. Så länge spacern har bra passning och bra navstyrning är det inget att oroa sig för alls, kör bara! Plåtfälg mot alu är kanske enda funderingen men den här bilen lär väl aldrig se vintervägar och då är ju galvaniska strömningar inget större problem, dessutom går det ju fint att smörja lite i förebyggande syfte på kontaktytan. (Funkar ju fint på varenda Svensson-bil med alufälgar på stål-nav....) _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Spacer med navstyrning ger ju samma resultat. Men det kan vara tajt att göra en spacer som "bara" är 10 mm om man ska ha navstyrningen, det måste ju finnas material så det håller ihop. Annars får man svarva en ny centrumkopp som förlänger original navstyrning...
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Fundera på om du kan göra en enkel adapter/spacer med lite offset, har för mig att det inte blir så mycket av att bara göra hålen ovala. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 157 besök senaste veckan (10769 totalt) |