Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
<<   1, 2, 3, 4   >>
24 besök senaste veckan (5483 totalt)
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Cassius skrev:
Blir inte motorpaketet väldigt långt med en 1.8t och 01E låda? Nog hade en haldex lösning eller en rakställd motor med fergusson system (typ BMW IX) känts mer görbart men får det bara plats är de ju bara att testa


Den får plats perfekt!
Kommer bli tyngre på höger sida som orginalet med mer vikt på högra stötdämparen som gick varm. Kartläsaren pumpade kylvätska till dämparen som nödlösning....hörsägen


_________________
Thomas Berglund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Berglundracing skrev:
Alex H skrev:
Låter som du borde ha en quaife (torsen-diff) som mellandiff. Den kommer tillåta skillnadsvarvtal mellan de två utgående axlarna men skicka moment dit det behövs, enkelt sagt.
Dock gillar inte torsen hjullyft men det lär inte vara några problem här.
Vid hjullyft så beter den sig som en öppen diff, det har hänt ett par gånger när man går över krön vid lätt sväng och bra med gas.



Det var Bakaxeldelars förslag också. Hur tror du den uppträder med svetsad mellandiff. Ser framför mig en strid ström sv pengarsom rinner iväg till 3 torsendiffar. Eller så är det mellandiffen jag satsar på först för att få grejorna att hålla. När ekonomi finns komplettera med torsen bak och sist till fram om det behovs.


Jag byggde en 330xi en gång i tiden.

Den har planetväxel i mittdiffen 37/63%, det funkade ändå helt ok på gata/bana, även med 800whp och helt öppna diffar.

Ska man få en körrolig bil som kränger lite och som gillar grus så tror jag att du skulle vilja få till att det är lite bak-biased på nåt sätt. Stum mittdiff tror jag kommer göra den bråkig/svår att rotera, samt understyrd.

Jag har försökt få till en torsen i mitten för att den är så snäll och förlåtande, sen en lamelldiff till bakhjulen, lämnat fram öppen...

Det finns risk att den vill enhjula inner fram, men med 350 hk tror jag problemet är mindre. Bäst hade vart att få till en till 70/30 split med planetväxel på nåt sätt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Med stum mittdiff så kommer den bli ett helvete att ens rulla över garagegolvet, vid körning så krävs absolut max attack för att få den att gå.
Med torsen i alla positioner så kommer den också bli rätt lynnig, kräver massa ladd.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
MaZ skrev:
Med stum mittdiff så kommer den bli ett helvete att ens rulla över garagegolvet, vid körning så krävs absolut max attack för att få den att gå.
Med torsen i alla positioner så kommer den också bli rätt lynnig, kräver massa ladd.


Ok, vad har du för förslag

_________________
Thomas Berglund
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Inte ska du vara rädd att köra med stum centerdiff, hur har du tänkt använda bilen och hur kör du?
Tex alla R5 rallybilar har stum centerdiff, många å VM-rallycrossen åkte stum center innan dom började med el osv.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Den ska gå och is och grus och lite bana. Går ju inte att klassa in den i nån rallyklass men kanske kan tigga till sig lite föråkare på nått rally.
Kör ganska hårt men är ändå rädd om grejorna. Den kommer ju vara ganska bullrig då den blir byggd som en rallybil och blir nog jobbig att pendla 7 mil till jobbet med

_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Har även lite grubblerier hur jag skall fästa motor/låda/diff.
Tänkte stumt från början för att inte få brytningar mellan lådan till bakdiffen.
Nu kommer det sitta en hardyskiva i mellan men jag är lite orolig att det blir för mycket ristande och vibrerande med stumt. Har inte koll på hur mycket 1.8t rör på sig

_________________
Thomas Berglund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Audi lådan går det ta torsen diffen ur Audi V8 bakaxel och montera i. Krävs lite mindre bearbetning men inget avancerat vad jag förstått.

Nu är inte Audi V8 någon vanlig bil längre och många diffar har väl hamnat på S4or och S2or men kan eventuellt vara en väg att gå

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Frågar igen sen ska jag bara läsa.
Ska du använda audi växellådans ordinarie framdiffrential att agera som centerdiff nu. Och växla ner ytterliggare med en bak och framdiff. Hur fort (sakta menar jag) räknar du med att den ska gå? Och igen, hur ska den diffrentialen hålla som centerdiff. Som spole / svetsad har den väl en chans men ändå

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
A8 diffen stötte jag på i mitt googlande faktiskt. Finns en på skroten i närheten som jag plockat bakbromsoken ifrån för att kunna få dit ventilerade skivor.

Jag är supertacksam för alla inputs och har nu en plan efter att snackat med Ulf På Fixit transmissionss om sista bollplank.
Har ingen egen erfarenhet av allt detta med drivlinor så främsta anledningen till att lägga upp tråden här på Rejsa är att få den hjälp jag nu fått!

1. Montera ihop hela drivlinan utan diffbromsar och provköra.
2.Svetsa mellandiffen och testköra.
3.köpa en lamelldiff till bakdrivning och testa. Lämna fram öppen.

Kända bieffekter:
Kan inte bromsa upp den med handbroms
-söka efter nån sorts brakereslea, får nog inte plats ändå.
-svänga upp den på sladd istället
Svår att flytta/rulla/svänga
-köpa en Torsen till mellandiffen. Finns inte pengar till så leva med problemet

En plan är aktuell intill genomförandet.
Därefter kommer ändringar alltid ske

Lite mer bilder.....







_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Fredin skrev:
Frågar igen sen ska jag bara läsa.
Ska du använda audi växellådans ordinarie framdiffrential att agera som centerdiff nu. Och växla ner ytterliggare med en bak och framdiff. Hur fort (sakta menar jag) räknar du med att den ska gå? Och igen, hur ska den diffrentialen hålla som centerdiff. Som spole / svetsad har den väl en chans men ändå


Syncrodiffarna har 20-21 i utväxlingsförhållande så jag köra om alla a-traktorer

_________________
Thomas Berglund
Citera
Robert1
Sthlm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 65



Fredin skrev:
Frågar igen sen ska jag bara läsa.
Ska du använda audi växellådans ordinarie framdiffrential att agera som centerdiff nu. Och växla ner ytterliggare med en bak och framdiff. Hur fort (sakta menar jag) räknar du med att den ska gå? Och igen, hur ska den diffrentialen hålla som centerdiff. Som spole / svetsad har den väl en chans men ändå


Tänkte samma sak först innan jag kom ihåg att den inte dessa diffar inte växlar ner, inte ens 5% skillnad mellan kardanvarv och drivaxel

_________________
Robert Arthursson 070-5663530
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Berglundracing skrev:
Fredin skrev:
Frågar igen sen ska jag bara läsa.
Ska du använda audi växellådans ordinarie framdiffrential att agera som centerdiff nu. Och växla ner ytterliggare med en bak och framdiff. Hur fort (sakta menar jag) räknar du med att den ska gå? Och igen, hur ska den diffrentialen hålla som centerdiff. Som spole / svetsad har den väl en chans men ändå


Syncrodiffarna har 20-21 i utväxlingsförhållande så jag köra om alla a-traktorer


Svarade dig tidigare 4/2 23.01

_________________
Thomas Berglund
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up Riktigt coolt projekt - följer med spänning!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Berglundracing skrev:
A8 diffen stötte jag på i mitt googlande faktiskt. Finns en på skroten i närheten som jag plockat bakbromsoken ifrån för att kunna få dit ventilerade skivor.



Bara så det inte blir missförstånd. Audi A8 (D2 kaross, -95 och frammåt) har INTE torsen diff bak!

Audi V8 (D11 kaross, -88 till -94) är en helt annan bil och Har torsen diff bak. Audi V8 är i de närmaste identisk chassiemässigt med Audi's C4 kaross (Audi 100 91-94, samt A6 95-97). Audi V8 är helt byggd i stål kontra A8ans aluminium chassie och kaross.

Många känner till Audi A8, få känner till Audi V8 som är en fläskigare variant av Audi 100 C3 rent designmässigt. Lustigt med tanke på att Audi V8 vann över BMW M3 E30 och MB 190 Evo i DTM inte bara ett år, utan två! Trots att det i grunden är en lyx sedan

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Cassius skrev:
Berglundracing skrev:
A8 diffen stötte jag på i mitt googlande faktiskt. Finns en på skroten i närheten som jag plockat bakbromsoken ifrån för att kunna få dit ventilerade skivor.



Bara så det inte blir missförstånd. Audi A8 (D2 kaross, -95 och frammåt) har INTE torsen diff bak!

Audi V8 (D11 kaross, -88 till -94) är en helt annan bil och Har torsen diff bak. Audi V8 är i de närmaste identisk chassiemässigt med Audi's C4 kaross (Audi 100 91-94, samt A6 95-97). Audi V8 är helt byggd i stål kontra A8ans aluminium chassie och kaross.

Många känner till Audi A8, få känner till Audi V8 som är en fläskigare variant av Audi 100 C3 rent designmässigt. Lustigt med tanke på att Audi V8 vann över BMW M3 E30 och MB 190 Evo i DTM inte bara ett år, utan två! Trots att det i grunden är en lyx sedan



Tack för infon. Bilen jag plockat bromsar ifrån är en 96'a

_________________
Thomas Berglund
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Kul projekt.
Men en Audi V8 diff som dom på ebay här ovan är ju dyrare än en Quafie diff..

Sen är V8 torsen diffen klen och så du nu ska använda den så kanske den ännu lättare går sönder..

Så börja med inget alls och satsa sedan på en Quaife.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



RallyQuattro skrev:
Kul projekt.
Men en Audi V8 diff som dom på ebay här ovan är ju dyrare än en Quafie diff..

Sen är V8 torsen diffen klen och så du nu ska använda den så kanske den ännu lättare går sönder..

Så börja med inget alls och satsa sedan på en Quaife.


Klenare än en Quafie är den, men SÅ klena är dom väl inte? Jag känner i vart fall till 3-4st som sitter bak på bilar med 6-700hk och används på strippen?

(Jag har en sån här jag ska sälja framöver förövrigt)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Cassius skrev:
RallyQuattro skrev:
Kul projekt.
Men en Audi V8 diff som dom på ebay här ovan är ju dyrare än en Quafie diff..

Sen är V8 torsen diffen klen och så du nu ska använda den så kanske den ännu lättare går sönder..

Så börja med inget alls och satsa sedan på en Quaife.


Klenare än en Quafie är den, men SÅ klena är dom väl inte? Jag känner i vart fall till 3-4st som sitter bak på bilar med 6-700hk och används på strippen?

(Jag har en sån här jag ska sälja framöver förövrigt)


Jag har en kompis som körde svart race på gatan i en S2 sedan som testade en sådan i bakdiffen och det blev skrot väldigt snabbt så sedan monterade han en lamell diff och den gick aldrig sönder, även hört om andra som rasat dessa V8 torsen diffar.

Sen är dom ju svåra att få tag i och därför blir dom dyrare för varje år som går, sen vad jag förstår så passar den inte rakt i utan det måste modifieras för att passa i andra bakdiffar och här ska den sitta i växellådan, finns det någon som ens monterat en V8 bak diff i en 01E växellåda ?
För det skiljer ju i måtten på en diff mellan växellåda mot bakdiff.


Den du har är bättre att sälja till någon med en gammal Audi.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Appropå motorvalet... Skulle detta kunna vara något (mera märkestroget).

Se "baja bug"



Citat:
Det är en motor som är utvecklad av Peugeot och Renault. Heter ES9 på peugeotiska och L7 på renaultiska. Detta är grunden för den trimmade versionen sitter i Clio V6.
Den är på strax under 3 liter, 2950 cc ungefär, 190hk i effekt och ingen vvt eller liknande. Störta anledningen att det blev denna framför generationen nyare är att det går att låsa upp original ecu.
Generationen senare har 205-210hk och fick en liten uppgradering från Porsche tror jag det var med vvt och skit. Men den går inte att låsa upp ecu på, så då hade det fått bli eftermarknadssprut och mer komplex mappning pga vvt



_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
<<   1, 2, 3, 4   >>
24 besök senaste veckan (5483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande