Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden)
1, 2, 3, 4   >>
37 besök senaste veckan (746 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Då kommer nästa fråga, är Yokohama däck dåligt balanserade?

För det var ovanligt många vikter på dessa fälgar nu med dessa nya däck.




100gram på denna fälg, men dom två övre borde gått att få bara på 1 plats och då kanske färre vikter.

När jag köpte nya Cup2 så var det som mest 10 gram dock på andra fälgar, men tror inte det var så många innan på dessa fälgar heller med dom begagnade Cup2 som satt på innan.


Dom andra fälgarna med AR-1 har som mest 40 gram nu:
Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



RallyQuattro skrev:
Då kommer nästa fråga, är Yokohama däck dåligt balanserade?

För det var ovanligt många vikter på dessa fälgar nu med dessa nya däck.

Rent spontant så är fälgen du visar med mycket vikter inte rund....

Kollade hur det ser ut på mina R-däck, på 1 däck var det mycket vikter dom andra 3, inget, inget, 5g.
Och fälgen det var mycket vikter på är inte rund...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Fast nu är det i ALLA fälgarna och det sitter mest vikter på ytterdelen där ekrarna sitter där fälgen är som hårdast.

Så har lite svårt att tro att alla fälgar blivit ovala på yttersidan.

Jag är inte den som genar över alla curbs utan dom och kanter brukar jag hålla mig ifrån så gott det går.



Du ser en lång rad av vikter mot ekrarna i botten i alla fälgar samt några i ovankant.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Enda sätter är väl att knäcka loss däcken och rotera dem dit du vill, balansera och återkom.
Sitta här och hinta om att nåt företag är värdelöst, är ju värdelöst!

Jag vet iaf att om jag hade företag och visste vem du är så skulle jag ha väääldigt mycket att göra och inte riktigt ha tid att hjälpa dig

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Köp en egen däck/balansmaskin när verkstäder byter sina. Snabbt intjänat om man åker lite track-days.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
SUCK !!
Det är INGET klagande på företaget och dom kommer få byta fler däck åt mig utan detta är en fundering om färg märkning och balansering utav 052:or !!

Hade hoppats att någon annan som kör med Yokohama däck hade läst och skrivit hur det ser ut med vikter på dennes fälgar och hur färg markeringarna sitter?
Alltså är Yokohama känt för att behöva fler däcks vikter än tex Michelin eller extra känsliga för vart färg markeringarna hamnar?


Balansmaskiner kan jag låna, men behöver då köpa egna svarta klister vikter, men dom jag känner har normala krängarmaskiner som inte grejer denna typ av däck.

Och att köpa en däck krängarmaskin som klarar denna typen av däck och storlek blir väldigt dyrt...

Dom hårda däcksidorna och låga profilen kräver flera hjälparmar och en stark maskin.

Och jag byter inte däck speciellt ofta så inget jag skulle tjäna in.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



RallyQuattro skrev:

Och att köpa en däck krängarmaskin som klarar denna typen av däck och storlek blir väldigt dyrt...

Dom hårda däcksidorna och låga profilen kräver flera hjälparmar och en stark maskin.

Och jag byter inte däck speciellt ofta så inget jag skulle tjäna in.

Nejdå. Det finns inga racingdäck där jag använder hjälparmar - har en klämma och två däckjärn. Rätt säker på att du hade klarat dig finfint med typ Biltemas.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
OscWan skrev:
RallyQuattro skrev:

Och att köpa en däck krängarmaskin som klarar denna typen av däck och storlek blir väldigt dyrt...

Dom hårda däcksidorna och låga profilen kräver flera hjälparmar och en stark maskin.

Och jag byter inte däck speciellt ofta så inget jag skulle tjäna in.

Nejdå. Det finns inga racingdäck där jag använder hjälparmar - har en klämma och två däckjärn. Rätt säker på att du hade klarat dig finfint med typ Biltemas.


Lite underligt när en del kan kränga alla däck med en simpel Biltema maskin när flera däck firmor inte klarar det med dyrare maskiner?

En garage kompis hade tex Porsche cup sliks som skulle krängas på och han fick åka runt till många däck firmor innan någon klarade det och då gick även något sönder på en av maskinerna..

Mina första däck i början av tråden var Federal RSR 255/35-18 som jag försökte få monterade hos dessa lågpris firmor som står 2 gånger om året vid affärer och dom höll på bra länge innan dom gav upp och jag fick åka vidare till en bättre vanlig däckfirma för att få dom monterade och dom däcken är ändå betydligt mjukare än dessa.


(apex.se har väl ändå ordentliga maskiner om det är där du jobbar)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



RallyQuattro skrev:
OscWan skrev:
RallyQuattro skrev:

Och att köpa en däck krängarmaskin som klarar denna typen av däck och storlek blir väldigt dyrt...

Dom hårda däcksidorna och låga profilen kräver flera hjälparmar och en stark maskin.

Och jag byter inte däck speciellt ofta så inget jag skulle tjäna in.

Nejdå. Det finns inga racingdäck där jag använder hjälparmar - har en klämma och två däckjärn. Rätt säker på att du hade klarat dig finfint med typ Biltemas.


Rätt kul när vanliga personer påstår att ni kan kränga alla däck med en simpel Biltema maskin när inte ens däck montörer klarar det med dyrare maskiner, du kan ju knappast test bytt alla sorter och storlekar

En garage kompis hade tex Porsche cup sliks som skulle krängas på och han fick åka runt till många däck firmor innan någon klarade det och då gick även något sönder på en av maskinerna..

Mina första däck i början av tråden var Federal RSR 255/35-18 som jag försökte få monterade hos dessa lågpris firmor som står 2 gånger om året vid affärer och dom höll på bra länge innan dom gav upp och jag fick åka vidare till en bättre vanlig däckfirma för att få dom monterade och dom däcken är ändå betydligt mjukare än dessa.

Men du klarar tydligen allt som andra inte klarar bra thumbs up men tyvärr tror jag inte alls på det..
(apex.se har väl ordentliga maskiner om det är där du jobbar)

Jag är rätt övertygad om att jag har lagt om fler tävlingsdäck än nästan alla andra här inne, av samtliga märken och slag. Dessutom under tidspress ute på tävling - allt från WRC till lokala småtävlingar. Att jämföra det med folk som jobbar med svenssondäck (som du kan lägga på för hand, utan däckjärn och hjälparmar ö.ht om du väger mer än 70kg) är väl inte särskilt relevant, eftersom det är helt olika förfaranden. Speciellt eftersom de just är vana vid att köra med maskiner där de inte behöver göra något själv.

Jag vet inte vad din definition av ordentliga maskiner är, men de vi använder på racing har varken hjälparmar eller är några rejäla klumpar. Hittar inga bättre bilder än dessa, men här ser du hur de ser ut.

Tro mig när jag säger att jag inte överdriver eller ljuger här. Det är inga problem what so ever om man vet vad man gör - och det kan nog de flesta andra som faktiskt lägger om tävlingsdäck hålla med om...




_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ser ut att sitta ett hjälp hjul på baksidan, det använder du väl?

Ser ut att vara en fin dyrare maskin i alla fall än dom hobby maskiner kompisar har.


Men tar vi Skanstulls däck så lägger dom om många race däck och har svindyra maskiner och nu var det länge sedan men även då fick dom gå på en proffs maskin för en halvmiljon för att få på slicks åt mig.


Har även sätt enklare maskiner där dom varit typ 3st med varsitt däcks järn som hängt på dom och slitit hårt för att få på däcket.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



RallyQuattro skrev:
Ser ut att sitta ett hjälp hjul på baksidan, det använder du väl?

Ser ut att vara en fin dyrare maskin i alla fall än dom hobby maskiner kompisar har.


Men tar vi Skanstulls däck så lägger dom om många race däck och har svindyra maskiner och nu var det länge sedan men även då fick dom gå på en proffs maskin för en halvmiljon för att få på slicks åt mig.


Har även sätt enklare maskiner där dom varit typ 3st med varsitt däcks järn som hängt på dom och slitit hårt för att få på däcket.

Nej, det finns inget hjälphjul. Nada, noll och ingenting. Det finns ett ledat huvud, och det är allt. Och jag har lagt på även med Biltemas däckmaskiner utan några större problem. Nackdelen med dem är att huvudet kan flexa så pass mycket att det går emot fälgen med riktigt styva däck, men det är inget som en liten teflonbricka mellan huvud och fälgkant inte löser. I övrigt har jag aldrig stött på patrull.

Enda problemet kan vara vissa typer av fälgar (exempelvis med dubbla kanter) där det inte går att ha huvudet nära fälgen - men det är extremt sällsynt, max en på hundra av min erfarenhet. Eller att få av gaaaamla däck som varit klistrade.

Jag tror inte att du ljuger när du säger att du haft erfarenhet av folk som inte varit särskilt händiga med det. Det enda jag försöker säga är att det inte är maskinens fel. Vill du lägga om själv så behöver du inga dyra prylar för det om du bara tar tid att lära dig hur man gör. Det kommer gå finfint med mer eller mindre alla typer av maskiner, för eget bruk

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



OscWan skrev:
Tro mig när jag säger att jag inte överdriver eller ljuger här. Det är inga problem what so ever om man vet vad man gör - och det kan nog de flesta andra som faktiskt lägger om tävlingsdäck hålla med om...
thumbs up

Dom ända däcken som kompisen har fått jobba lite extra på är långnabbs däck med wrc däckstommar
dom är lite bångstyriga att kränga på.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



super7 skrev:
OscWan skrev:
Tro mig när jag säger att jag inte överdriver eller ljuger här. Det är inga problem what so ever om man vet vad man gör - och det kan nog de flesta andra som faktiskt lägger om tävlingsdäck hålla med om...
thumbs up

Dom ända däcken som kompisen har fått jobba lite extra på är långnabbs däck med wrc däckstommar
dom är lite bångstyriga att kränga på.

Ja, när det kommer till rallydäck är det en annan femma - speciellt WRC-däcken som har förstärkta stommar (Michelin är värst, sedan kommer Pirelli). Men det finns inget racingdäck som kommer ens i närheten av det. Och det går att lägga på dem med däckjärn och klämma också, utan några som helst problem, kräver ibland att man är två personer dock eftersom det är svårt att nå med båda däckjärnen samtidigt där

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Jag som kontorsråtta - med en 1500:-välbegagnad kvalitetsdäckmaskin från Blocket - klarar enkelt själv att montera 18-19".

Allt handlar om teknik, erfarenhet och kompetens. Saknar man förmåga och vilja ska man naturligtvis regelbundet betala 1000 spänn till Gummi-Börje med "halvmiljonsmaskin".

Har lagt på 265/35 x 18 Michelin Pilot Sport 2 med enbart tre däckjärn också. Det går det med om man vill.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



OscWan skrev:
super7 skrev:
OscWan skrev:
Tro mig när jag säger att jag inte överdriver eller ljuger här. Det är inga problem what so ever om man vet vad man gör - och det kan nog de flesta andra som faktiskt lägger om tävlingsdäck hålla med om...
thumbs up

Dom ända däcken som kompisen har fått jobba lite extra på är långnabbs däck med wrc däckstommar
dom är lite bångstyriga att kränga på.

Ja, när det kommer till rallydäck är det en annan femma - speciellt WRC-däcken som har förstärkta stommar (Michelin är värst, sedan kommer Pirelli). Men det finns inget racingdäck som kommer ens i närheten av det. Och det går att lägga på dem med däckjärn och klämma också, utan några som helst problem, kräver ibland att man är två personer dock eftersom det är svårt att nå med båda däckjärnen samtidigt där


Och när det körs så här så förstår man ju varför det är Michelin som gäller


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det finns dom som kan tillverka en skärm med bara hammare och sandsäck men det handlar som sagt om teknik, erfarenhet och kompetens.

Men då inte ens många däck firmor grejar race däck så anser jag det inte är så enkelt för en amatör att greja det på en Biltema maskin...

Så grattis till er som lärt er och lyckas få till tekniken thumbs up

Synd att du Oscar inte håller till nära mig då hade jag mfl gärna gått kurser.


Men nu betalade jag bara 800kr för 4 hjul inkl demontering, montering och balansering thumbs up
Och då hade jag inte ens köpt däcken via däcksfirman som gjorde arbetet, så jag är väldigt nöjd med priset.

Jag byter dessutom 4 däck i snitt mindre än 1 gång per år, så finns ingen anledning att göra det själv eller köpa egen maskin för detta.


MEN tillbaka till förra sidan vad min fråga handlade om, nämligen Yokohama, tillhör dessa det märke som behöver många vikter vid balansering

Kan även passa på att fråga Oscar vilka typer av däck och märken kräver flest eller minst vikter eller du kanske inte lägger det på minnet?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Kan inte påstå att jag sett något mönster kring att vissa däck skulle vara sämre balanserade än andra, utan det är oftast fälgarna som är den stora boven när det kommer till tävlingsbilar. Det är ju inte många som inte har skavanker, om man säger så.

Tittade lite noggrannare på bilden, och att alla fyra hjulen hade motsvarande viktremsa på insidan (som är rätt väl tilltagen) kan mycket väl vara att han hade fel program på balanseringsmaskinen...

Ta ett av hjulen till någon annan och bara be dem sätta upp och kontrollmäta vettja.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Tycker inte att A052 är svårare än något annat att kränga på, mycket vikter har jag dock fått använd (utifrån min erfarenhet). Min teori är att däcken slits rätt fort och att det fastnar pickup från andra däck så det finns ingen större poäng med att göra däck med jättebra balans då den försvinner tämligen omgående. Men det är bara en lekmanna teori från min sida.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det var just det att alla fyra hjulen hade motsvarande väl tilltagen vikt remsa på insidan som gjorde mig fundersam.....


Vi pratade först om att skippa balansering men eftersom jag behöver kunna köra på däcken till och från en bana 5-30mil så vill jag ha balanserat..

Sen angående däck rester så har jag inte upplevt det problemet senaste åren, funderar på om det är för att det blåser så mycket på Gotland ring så allt gummi blåser bort från banan?
Gamla slingan på Gotland är ju annars den bana som sliter mest på däcken av alla banor i Sverige vad jag hört, men ändå sällan som gummi rester fastnar i däcken.
Jag kör alltid kyl varv och håller då undan när bilar kommer bakom så då borde det ju fastna..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



RallyQuattro skrev:
Hade hoppats att någon annan som kör med Yokohama däck hade läst och skrivit hur det ser ut med vikter på dennes fälgar och hur färg markeringarna sitter?
Alltså är Yokohama känt för att behöva fler däcks vikter än tex Michelin eller extra känsliga för vart färg markeringarna hamnar?

OK utan vikter thumbs up


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Eftersom däckkrängandet hände i maj så har du väl säkert redan kollat på en lösning?

_________________
S Örnberg
Citera
Däck för banåka
Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden)
1, 2, 3, 4   >>
37 besök senaste veckan (746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande