Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (2025 totalt)
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Hej Och välkommen till mitt projekt!

Robin Heter jag. Bmw entusiast bosatt straxt utanför kalmar och jag bygger någon form av gatbil som kan ta med hela familjen på en tur, men samtidigt inte göra bort sig helt på en trackday. Älskar bmw 02 serien så det var självklart att det skulle bli en sån Utgångsobjektet är en 2002 från 1973 som inhandlades i januari 2023 efter ca 2 års letande.Har tidigare haft en 2002tii med zender kit och en 2002 touring reggad med m20 Första halvåret med denna gick mest åt till att sakta riva ner bilen i smådelar, och inse hur jäkla dålig den faktiskt är. Såg väldigt skaplig ut vid inköp men det gömdes en hel del rost som jag nu håller på att fixa!

Planen med bilen är att bygga 2L m10 turbo och regga den. Byta ut samtliga chassi grejer och få en bil med bra balans, effektmålet är ca 300-350hp. Utseende mässigt blir det nog som den är nu med turbopaket fast med någon annan rolig färg. Orginal är bilen "Ceylon gold metallic" vilket förvisso är väldigt ovanligt, men väldigt tråkig färg. Så ska hitta på något annat kul

Såhär stod den och vilade när jag var och kikade på den. Inte mycket plats att undersöka bilen på haha senaste besiktningen är 2003 så det är ju ett tag sen







Och när jag hämtade den så såg det ut såhär











På plats i garaget som förövrigt är väldigt litet. Motorn är en 2L med dubbla weber 40 och okänd schrick kam.






Sen började jag inspektera och riva ner för att se hur illa det var. Finns att göra kunde man ju snabbt konstatera. Detta är ju givetvis bara ett smakprov på vad som finns haha.




















Köpte lite plåtdelar! Och fortsatte riva.









Köpte mig även en liten motivations höjare i form av ATS classic 13x7 och 13x8



Tröttnade på barnfind dammet så spolade av den lite. Ser ju blank o fin ut men den är helt knottrig av sprutspackel.. så lär behöva slipa den plåtren









Köpte mig även en e21 323 bakvagn med lsd till ett väldigt bra pris. Så kommer använda bärarmarna för att få skivor bak



Lite mer rivnings bilder.











Sen började rostlagningen och där är vi idag. Jag kämpar på med den begränsade tid man har som småbarnsförälder, blir mest kvällar och endel helg nätter. Men tycker det går framåt kommer bli mest rostlagningsbilder ett tag framöver men hoppas ni har överseende med det! Kanske hjälper det någon i framtiden med

Klicka för större bilder!



Fronten var trött och ska bytas så den åkte av. Sen fixade jag iordning höger balk som var väldigt rostig invändigt . Klicka för större bilder!


Och här är vi nu idag! Mycket rost som ska lagas men jag tar det lugnt och metodiskt även om jag ju givetvis vill ha ut bilen så snabbt det går haha

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Trevligt bygge!!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Inget ovanligt med den bruna pesten men tur att det finns ny plåt att köpa. En kompis hade en 02:a när de fortfarande tillverkades i mitten av 70-talet. Tror den var någon Alpina utrustad då den hade dubbelljusgrill. Den byttes senare till en 3.0 CS med 3 Weber. Såg på ett tyskt TV program för ett tag sedan (typ Overhaulin') där de fixade en 02:a som visade sig vara riktigt dålig. Massor av plåtlagning och de bytte akterplåten så det blev runda bakljus. När den var klar såg den utvändigt ut som en Turbo med obligatorisk motivlack som tyskar gillar. Kämpa på och rädda en 02:a till. Du har rätt svets också

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Michael Th skrev:
Trevligt bygge!!!!


Tack så mycket! Man får kämpa på

_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
c311 skrev:
Inget ovanligt med den bruna pesten men tur att det finns ny plåt att köpa. En kompis hade en 02:a när de fortfarande tillverkades i mitten av 70-talet. Tror den var någon Alpina utrustad då den hade dubbelljusgrill. Den byttes senare till en 3.0 CS med 3 Weber. Såg på ett tyskt TV program för ett tag sedan (typ Overhaulin') där de fixade en 02:a som visade sig vara riktigt dålig. Massor av plåtlagning och de bytte akterplåten så det blev runda bakljus. När den var klar såg den utvändigt ut som en Turbo med obligatorisk motivlack som tyskar gillar. Kämpa på och rädda en 02:a till. Du har rätt svets också


Nä men precis fy vad dessa bilar kan rosta. Riktigt felkonstruerade i fram med där smuts och vatten kan komma in men inte ut.. men ja de va väl inte meningen att dem skulle hålla 50år heller kanske trevligt med 3.0cs det är ju stora drömmen egentligen men det är ju en skaplig prislapp på dem nu alltså. Får kika upp detdär med overhaulin, vore ju kul att se! Wheeler dealer hade ju ett inslag med om en tii men den va ju tok fin i karossen.

Ja jag kämpar på! Har gett upp på två 02or innan somsagt men denna gången har jag mer kunskap och garage på hemma plan så
Känns ändå som man ror detta i land även om det tar tid Ja kempomaten är fan underbar. Inte gjort nått mer än att bytt gas på den. Inte ens bytt kontaktmuntstycke på 10år och då har det ändå svetsats en del

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?


Tack så mycket! Har läst din tråd. Det är ett otroligt fint bygge det med thumbs up
Dem är köpta begagnade. Et 21 i fram och et 3 bak så fram blir det nog någon spacer, men bak satt set ganska bra faktiskt med skärmbreddarna. Sen kommer jag köra med 323 bärarmar bak och dem bygger ut 5mm med har jag läst. Dock lite osäker på om dem kommer lira med större bromsar fram. Har tänkt köpa e21 hubbar (om man nu kan hitta några) sen 323 skiva och volvo ok och tror det blir tight inne i dem. För det är ganska tight även med orginal bromsarna så kanske blir andra senare. Måste mäta lite på det.

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?


Tack så mycket! Har läst din tråd. Det är ett otroligt fint bygge det med thumbs up
Dem är köpta begagnade. Et 21 i fram och et 3 bak så fram blir det nog någon spacer, men bak satt set ganska bra faktiskt med skärmbreddarna. Sen kommer jag köra med 323 bärarmar bak och dem bygger ut 5mm med har jag läst. Dock lite osäker på om dem kommer lira med större bromsar fram. Har tänkt köpa e21 hubbar (om man nu kan hitta några) sen 323 skiva och volvo ok och tror det blir tight inne i dem. För det är ganska tight även med orginal bromsarna så kanske blir andra senare. Måste mäta lite på det.


Jag har 323 skivor, , ti fjäderben och turbons ok. Det är på håret att de får plats i mina Minilite 13".

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?


Tack så mycket! Har läst din tråd. Det är ett otroligt fint bygge det med thumbs up
Dem är köpta begagnade. Et 21 i fram och et 3 bak så fram blir det nog någon spacer, men bak satt set ganska bra faktiskt med skärmbreddarna. Sen kommer jag köra med 323 bärarmar bak och dem bygger ut 5mm med har jag läst. Dock lite osäker på om dem kommer lira med större bromsar fram. Har tänkt köpa e21 hubbar (om man nu kan hitta några) sen 323 skiva och volvo ok och tror det blir tight inne i dem. För det är ganska tight även med orginal bromsarna så kanske blir andra senare. Måste mäta lite på det.


Jag har 323 skivor, , ti fjäderben och turbons ok. Det är på håret att de får plats i mina Minilite 13".


Haha kan tänka mig att det blir tight. Det är ett jävla jobb du lagt ner på din bil. Verkligen Kul läsning. Därför jag kände att det vore roligt att göra ett projekt själv med. Är ju bra för framtidens entusiaster att samla info och kika på olika lösningar.

Kör du med tii huvudbroms cylinder till dina bromsar? Läste i en annan tråd att nån körde med en från 2800 och att den passade rakt på med.

_________________
Robin Bengtsson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Huga.. Nu kommer traumatiserande rostlagningsbilder som påminner om min 02a. Där kunde jag plocka loss delar för hand bla bakvagns infästningarna. Slutade med att jag fick tag i ett helt golv från b stolpe och bakåt som en vänlig gammal proffs svetsare bytte åt mig.
Kämpa på , det är trevliga bilar och M10 turbo låter helt rätt.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?


Tack så mycket! Har läst din tråd. Det är ett otroligt fint bygge det med thumbs up
Dem är köpta begagnade. Et 21 i fram och et 3 bak så fram blir det nog någon spacer, men bak satt set ganska bra faktiskt med skärmbreddarna. Sen kommer jag köra med 323 bärarmar bak och dem bygger ut 5mm med har jag läst. Dock lite osäker på om dem kommer lira med större bromsar fram. Har tänkt köpa e21 hubbar (om man nu kan hitta några) sen 323 skiva och volvo ok och tror det blir tight inne i dem. För det är ganska tight även med orginal bromsarna så kanske blir andra senare. Måste mäta lite på det.


Jag har 323 skivor, , ti fjäderben och turbons ok. Det är på håret att de får plats i mina Minilite 13".


Haha kan tänka mig att det blir tight. Det är ett jävla jobb du lagt ner på din bil. Verkligen Kul läsning. Därför jag kände att det vore roligt att göra ett projekt själv med. Är ju bra för framtidens entusiaster att samla info och kika på olika lösningar.

Kör du med tii huvudbroms cylinder till dina bromsar? Läste i en annan tråd att nån körde med en från 2800 och att den passade rakt på med.


Alltid kul att kunna inspirera andra men det är väl bl.a. därför som vi lägger upp info här. En annan sak är att man får hjälp från alla håll och kanter, vilket är bra när man inte har full koll på allt.
-Yes, jag använder tii bromscylinder. Nu har jag tagit bort servot men om det får plats under Webrarna så kommer det kanske att monteras igen. Vi får se när bilen kan köras för första gången, vad som behövs ändras på.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Såg svetsen nu oxå...
Har själv en likadan som min far köpte för ca 30 år sedan... fick byta slang paketet för några år då mitt engelska hjul ramlade vid tillverkningen och klippte halvt av det.. men annars svetsar den fantastiskt bra...

_________________
Michael Thulesius
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
02wobin skrev:
Kjell 944 skrev:
Hejsan

Kul med fler 02 bilar på forumet
Blir intressant att följa.
Lite nyfiken på var du köpte dina nya fälgar och vilket et som du valde?


Tack så mycket! Har läst din tråd. Det är ett otroligt fint bygge det med thumbs up
Dem är köpta begagnade. Et 21 i fram och et 3 bak så fram blir det nog någon spacer, men bak satt set ganska bra faktiskt med skärmbreddarna. Sen kommer jag köra med 323 bärarmar bak och dem bygger ut 5mm med har jag läst. Dock lite osäker på om dem kommer lira med större bromsar fram. Har tänkt köpa e21 hubbar (om man nu kan hitta några) sen 323 skiva och volvo ok och tror det blir tight inne i dem. För det är ganska tight även med orginal bromsarna så kanske blir andra senare. Måste mäta lite på det.


Jag har 323 skivor, , ti fjäderben och turbons ok. Det är på håret att de får plats i mina Minilite 13".


Haha kan tänka mig att det blir tight. Det är ett jävla jobb du lagt ner på din bil. Verkligen Kul läsning. Därför jag kände att det vore roligt att göra ett projekt själv med. Är ju bra för framtidens entusiaster att samla info och kika på olika lösningar.

Kör du med tii huvudbroms cylinder till dina bromsar? Läste i en annan tråd att nån körde med en från 2800 och att den passade rakt på med.


Alltid kul att kunna inspirera andra men det är väl bl.a. därför som vi lägger upp info här. En annan sak är att man får hjälp från alla håll och kanter, vilket är bra när man inte har full koll på allt.
-Yes, jag använder tii bromscylinder. Nu har jag tagit bort servot men om det får plats under Webrarna så kommer det kanske att monteras igen. Vi får se när bilen kan köras för första gången, vad som behövs ändras på.


Ja helt klart. Och som du säger perfekt att folk bara kan flika in om dem har någon idé eller bättre lösning på något.

Härligt! Blir spännande att sen när din är igång för första gången. Ska se till att få tag på en tii cylinder sen då. Inte så prio nu kanske. Men det är ju bra att samla på sig.

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag tänkte först "Åh, en 2002 skulle man ju ha igen" och såg sen rosten och påmindes om när min bakvagnsbalk gick av så jag fick slå i ett armeringsjärn från sida till sida för att ta mig hem från Åland.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Glömde bort bilderna på när jag tog ur motorn. Har inte hunnit kolla upp än vilken schrick kam det är. Numret i framkant är handgraverat och syns dåligt. Så får ta och mäta upp den.

Själva grund idén var väl att behålla motorn som satt i och bara fräscha upp allt, samt montera extraktor och 5 växlad låda. Men sen kom turbo drömmarna ikapp mig återigen så det har ändrats lite. Har en vän som i ett 02 köp fick med en turbo preppad motor, och han har även passande turbo, grenrör, aluplenum, trigger med mera så tror det blir att köpa hans motor istället med all kringutrustning. Och då tror jag denna motorn får säljas för att ha råd med den andra.













Har även köpt ett "nytt" turbo paket då det gamla var i dåligt skick. Sen köpte jag 5växlad getrag 240 låda och kardan från e30 318 som enligt uppgifter ska passa rakt på när man har e21 diff som jag kommer använda. Köpte även en bättre tank och fasta camber plattor fram.





Min vän som ska sälja turbomotorn till mig har även en fin 02 kaross med bur som säljas. Medföljer grupp 2 kit i glasfiber på sidan av. Skriv ett pm om det är intressant

_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag tänkte först "Åh, en 2002 skulle man ju ha igen" och såg sen rosten och påmindes om när min bakvagnsbalk gick av så jag fick slå i ett armeringsjärn från sida till sida för att ta mig hem från Åland.


Haha känns som alla har nån form av relation till 02an. Bra som dåliga skönt du kom hem helskinnad iaf

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



02wobin skrev:


Sen köpte jag 5växlad getrag 240 låda och kardan från e30 318 som enligt uppgifter ska passa rakt på när man har e21 diff som jag kommer använda. [/b]


Osäker på om lådan får plats i 02:and smala kardantunnel. Du borde nog testmontera innan du lägger ner för mycket tid på den. Toppen såg spännande ut, tänker att den är lite lätt tillsnyggad i kanalerna. Har du mätt upp kammen?

_________________
/Anders C
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
02wobin skrev:


Sen köpte jag 5växlad getrag 240 låda och kardan från e30 318 som enligt uppgifter ska passa rakt på när man har e21 diff som jag kommer använda. [/b]


Osäker på om lådan får plats i 02:and smala kardantunnel. Du borde nog testmontera innan du lägger ner för mycket tid på den. Toppen såg spännande ut, tänker att den är lite lätt tillsnyggad i kanalerna. Har du mätt upp kammen?


Hej anders! Du har ju också en spännande projektråd precis som Niklas

Den är lite smäckrare än en getrag 245 så jag tror det kommer passa rätt skapligt. Sprängkåpan är bara lite större än en 232 som sitter orginal. Är i princip lika bred/hög/lång dom 232 lådan med vilket ju är perfekt sen är det kanske inte den hållbaraste lådan att åka 300hp på.. återstår att se sen har jag ju iofs alla möjligheter att bredda tunneln lite grann nu när den är tom. Ska test montera den först, tack för en heads up

Har inte hunnit mäta upp kammen än tyvärr. Toppen ser lite filad ut och när jag köpte den så sades det vara en "köhler motor" i den. Vilket jag tkr känns märkligt att det skulle sitta weber 40 och orginal grenrör på en sån motor. Men det kan ju vara bortplockat grejer i omgångar också. Är inget chassi nummer på blocket heller så förhoppningsvis är den borrad. Ska undersökas

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



02wobin skrev:
Anders Carlsson skrev:
02wobin skrev:


Sen köpte jag 5växlad getrag 240 låda och kardan från e30 318 som enligt uppgifter ska passa rakt på när man har e21 diff som jag kommer använda. [/b]


Osäker på om lådan får plats i 02:and smala kardantunnel. Du borde nog testmontera innan du lägger ner för mycket tid på den. Toppen såg spännande ut, tänker att den är lite lätt tillsnyggad i kanalerna. Har du mätt upp kammen?


Hej anders! Du har ju också en spännande projektråd precis som Niklas

Den är lite smäckrare än en getrag 245 så jag tror det kommer passa rätt skapligt. Sprängkåpan är bara lite större än en 232 som sitter orginal. Är i princip lika bred/hög/lång dom 232 lådan med vilket ju är perfekt sen är det kanske inte den hållbaraste lådan att åka 300hp på.. återstår att se sen har jag ju iofs alla möjligheter att bredda tunneln lite grann nu när den är tom. Ska test montera den först, tack för en heads up

Har inte hunnit mäta upp kammen än tyvärr. Toppen ser lite filad ut och när jag köpte den så sades det vara en "köhler motor" i den. Vilket jag tkr känns märkligt att det skulle sitta weber 40 och orginal grenrör på en sån motor. Men det kan ju vara bortplockat grejer i omgångar också. Är inget chassi nummer på blocket heller så förhoppningsvis är den borrad. Ska undersökas


Som bonus kan jag berätta att jag troligen är en av ägarna av din m20-touring, den ägde jag på mitten av 90-talet.

_________________
/Anders C
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
02wobin skrev:
Anders Carlsson skrev:
02wobin skrev:


Sen köpte jag 5växlad getrag 240 låda och kardan från e30 318 som enligt uppgifter ska passa rakt på när man har e21 diff som jag kommer använda. [/b]


Osäker på om lådan får plats i 02:and smala kardantunnel. Du borde nog testmontera innan du lägger ner för mycket tid på den. Toppen såg spännande ut, tänker att den är lite lätt tillsnyggad i kanalerna. Har du mätt upp kammen?


Hej anders! Du har ju också en spännande projektråd precis som Niklas

Den är lite smäckrare än en getrag 245 så jag tror det kommer passa rätt skapligt. Sprängkåpan är bara lite större än en 232 som sitter orginal. Är i princip lika bred/hög/lång dom 232 lådan med vilket ju är perfekt sen är det kanske inte den hållbaraste lådan att åka 300hp på.. återstår att se sen har jag ju iofs alla möjligheter att bredda tunneln lite grann nu när den är tom. Ska test montera den först, tack för en heads up

Har inte hunnit mäta upp kammen än tyvärr. Toppen ser lite filad ut och när jag köpte den så sades det vara en "köhler motor" i den. Vilket jag tkr känns märkligt att det skulle sitta weber 40 och orginal grenrör på en sån motor. Men det kan ju vara bortplockat grejer i omgångar också. Är inget chassi nummer på blocket heller så förhoppningsvis är den borrad. Ska undersökas


Som bonus kan jag berätta att jag troligen är en av ägarna av din m20-touring, den ägde jag på mitten av 90-talet.


Haha men vad kul hsh321 var regnr på den. Ganska rolig bil men rostig den med tyvärr. Såldes till holland och är numera total renoverad. lackades vit med turbo paket och stripes så det var roligt att den hamnade rätt.

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kulturgärning!

Kul projekt, skall bli spännande att följa!

Men hujja, vad mycket rost...!

Bra kämpat!!! thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (2025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande