Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect" | 1, 2, 3 >> 3224 besök totalt |
Mini Midas som från början gick till Tyskland och ställdes undan efter bara några 100 mil, köptes 2018 av en Tysk (riktig tysk inte jag) som projekt.
Plockades ner men sen gick det utför och i fredags hämtade jag den istället. Midas började på 70 talet utveckla en ny version av den då gamla Mini Marcos/Mini Jem karossens "utdaterade" design. Det blev en MK1, MK2 som Gordon Murray stödde med aerodynamiken och slutligen MK3 som han också delvis var med på. Sen som vanligt: Fabriken brann och saker började gå neråt. Detta är en "Gold" = Fabriksbyggd och kom original med en 1275 A+ motor automat. Vinröd gelcoat med revolution fälgar med guld centrum samt en grå/röd snygg inredning. Flera år (gissningsvis större delen mellan 1989-2018) så har bilen stått utomhus oanvänd. Gelcoaten är "slut" och hela bilen behöver lackas. Den var 90% nedplockad när jag fick den och efter 6 timmar i söndags så var allt grovt sorterat. Bilen är nu tvättad och påbörjad vattenslipning för att avslutas med polering. Den kommer se sliten ut men jag prioriterar att få ihop den snabbt. Bak/framvagn ska bara demonteras, blästras, lackas och sen ihop igen. Motorn ska byggas i Juni (fick 3.5 motorer och växellådor) Sen ska resten bara skruvas dit igen för att kunna besiktigas. Inredningen blir ny i ett senare skede. Dämparna blir coilovers runt om (ställbara spax bak är standard, fram är hydrogas) När tidigare ägare hämtade hem den Hämtning i fredags Igår efter tvätt / påbörjad vattenslipning och polering _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Detta är #4 i Sverige så inte jätteovanlig Strax över 700 kg ska dom väga, så egentligen rätt tung bil kontra storleken _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
"tung bil", fan vad skadad du blivit Grattis! Kul val _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Ja jag noterade (var ju 1000% tvungen att Googla när tråden dök upp här ) att Gordon var inblandad, det var mer än jag visste https://en.wikipedia.org/wiki/Midas_ _________________ Magnus Thomé |
||||||
Haha Tack ! Ja den ska nog bli lite lättare Är nog en bil ifrån att bli tvångsintagen nu _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Ja någon måste ju samla på sig alla glasfiberbilar från ön Kunde inte säga nej när den var bortskänkes ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Också en anledning till att jag tog hem den ! Exakt sånt jag gillar, väldigt aerodynamisk med en slät undersida och bara en tunnel för att få bort avgassystemet från luften. Ställbara coilover bak original också. Plus att jag verkligen gillar "breddningen" på karossen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Yes tyvärr, men kommer bli konverterad till manuell _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Nej ush, blir en 1275 A+ med 020-030 borrning, std SU HIF44 förgasare, lätt portad 12G940 topp, viktad och balanserad bottendel och ev en annan kamaxel _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Härligt traditionell trimning _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Borde landa runt 75 hk ungefär. Rätt lagom för 700 kgs bruksbil _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Självklart ! Traditioner måste fortsätta. Har en vattenbläster som tur är så jag kan vattenblästra alla aluminiumdelar dessutom. Ska självklart bli en snygg motor som antagligen även får guldflake i lacken.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Möjligt för det är väldigt få delar jag saknar. Har du tips på blästring i närheten så hojta till.. Måste blästra bakvagnsbryggan till en början. 1. Demontera hela karossen 2. Vattenslipa / Polera / Tvätta 3. Montera ihop rutor / dörrar / lysen etc 4. Lacka bränsletank / bakvagn - Montera Sen kan jag fortsätta med framvagn / inredning / elsystem. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
[quote="Andreas T"]
Inte supermycket att fixa. Det är ju löst på en helg med lite blod i spritomloppet. Går snabbare då Jo, en bekant i Skogaby blästrar och kan ta stora grejor. Jag skickar kontaktuppgifter på Messenger. Han kan pulverlacka till dig också. Det var han som blästrade och pulverlackade hela min Europa-ram. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect" | 1, 2, 3 >> 3224 besök totalt |