Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2024-05-10 MSCC KM1 Ring Knutstorp
26 besök senaste veckan (202 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4042


Trådstartare
Klass: Roadsport A
Plats: Ring Knutstorp
Väder: Regn på förmiddagen, molnig eftermiddag och ca +13°C, lätt vind

Väderprognosen sade torrväder så jag monterade på torrdäck innan jag packade ekipaget och begav mig till Ring Knutstorp. På kvällen började regnet och när jag vaknade så var det duggregn. Banan var våt så det blev hektiskt att byta till regndäck och nu när jag kan justera krängningshämmaren gjorde jag den mjukare. Hade ställt in den till ungefär samma mått som den jag hade innan. Har inte kört så mycket i regn och hade däcktryck på 1,8 bar i däcket med lägst tryck så det fick bli starttrycket i alla däcken. I och med alla däckbyten hann jag inte fotografera så mycket...
Fri träning - 13 minuter: Duggregn och blött men inga pölar, var ringrostig och tog det försiktigt. Fick 5 varv där jag tog det lite väl lugnt, snabbaste varv blev 1:31.008.
Tidsträning 1 - 16 minuter: Tyckte styrresponsen var bättre än i regnet sist så jag lät krängningshämmaren vara men justerade varmtrycken till 1,8 bar efter fria träningen. Fortfarande duggregn och blött, tänkte ligga på lite mer men redan vi krönet upp till idioten fick jag släpp. Fick 9 varv och de sista 3 varven fick jag upp farten lite, snabbaste varv blev 1:27.416, allt för långsamt jämfört med de andra i klassen.
Tidsträning 2 - 23 minuter: Regnet slutade och det såg ut att kunna bli torrt, bytte till torrdäck men hann inte justera krängningshämmaren och hade ett förhållandevis högt starttryck i däcken då det inte var helt torrt. Det kändes inte fel så kanske har jag tidigare kört med för hård krängningshämmare. Efter 3 varv blev det rödflaggat för en bärgning. Fick ytterligare 2 varv och då var det helt torrt, snabbaste varv blev 1:11.714, inte helt illa med för högt däckstryck. Det innebar 9:e startplats (4:e och sist i klassen).
Tävling 1 (8 varv): Bilen framför (Mats) tjuvstartade och stannade igen vilket gjorde att jag kom av mig i starten. Bilarna bakom (Leif och Elias) körde om mig innan första kurvan, Leif snurrade uppe i idioten. Var snabbare än Elias framför men vågade inte mig på en omkörning, backade av för att få ett snabbt varv för startplaceringen i andra tävlingen, snabbast blev inte så snabbt, 1:12.572, slutade 3:a i klassen då Rasmus inte kom till start. Efter racet blev de 3 första i Roadsport A vägda, min bil hade en racevikt på 668 kg, ganska bra då min tillåtna minimivikt är 665 kg.
Tävling 2 (10 varv): Startade på 7:e plats och fick en OK start men var försiktig in i första kurvan så både Leif och Elias var om mig, jag måste ta för mig bättre in i första kurvan! Både jag och Leif var snabbare än Elias och det blev trång i första kurvan efter varv 1. Leif kom om och sedan lyckades även jag komma om Elias och jag tog upp jakten på Leif som jag också var snabbare än. Lagom till jag var ikapp Leif blev jag dock varvad och fick inte chansen att göra ett omkörningsförsök. Satte ett nytt personbästa med en varvtid på 1:10.294 och blev 3:a i klassen.

Tack till Ellens Agentur, en gåva på 750 kr (50 kr/poäng) skänks till Gunnar Nilsson Cancerstiftelse.






_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Ronny
Vinslöv
Här sen Maj 2005
Inlägg: 59



Fyller på med lite bilder

































_________________
Ronny Persson
Citera
Eftersnack
2024-05-10 MSCC KM1 Ring Knutstorp
26 besök senaste veckan (202 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande