Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Aningens undermotoriserade men utsökta välbalanserade bilar | 1, 2 >> 3966 besök totalt |
Är inte de här utsökt välbalanserade bilar som borde fått några hästar till?
- M3 E30 (kom ju EVo sen o hjälpte upp det hela iof ;-) - Porsche 968 - Miata - Honda Accord Type R - flera?? Jag dyker ner o tar skydd bakom _________________ Magnus Thomé |
||||
Som före detta innehavare av Accord type R gläder jag mej åt uppmärksamheten, men undermotoriserad?
Samma Porsche 968. 240 hästar undermotoriserad? Mitt tips: Merca C220 med automat (den förra, inte den nya med McPersson, kuggstång och andra lågprislösningar). Den mest neutrala bil jag någonsin haft. På torr asfalt fick man verkligen ligga i för att få den att över eller understyra. På lite halkigare underlag, när motorn orkade vrida loss bakhjulen, kunde man köra den med önskad attityd och känna sej som världens bästa rallyförare. Trots detta var den aldrig "kul" och byttes bort mot en Alfa Förresten, det var en C230 kompressor emellan, men allt ovan gällde för den också. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Hej
Ford Capri 2.0S, givetvis. Säg inget annat innan ni provkört ett fräscht exemplar... 2.8i med 160 hk V6 såldes inte i Sverige men lider aningen av för mycket vikt fram, varför en rak fyra på 140-180 hk (ja, eller 200 då) är ganska lagom. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Marcos 2t coupe
125 hästars rak 6:a med 3:22 bakaxel Men snäll och välbalanserad Dock lite tung ca 900-1000 kg Kan även som synes köras utan chaufför (Som om det gör någon skillnad) Johan Lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Håller helt klart med om att ATRens chassi/däck/vridstyvhet behöver några hästar till precis som dom flesta pretandabilarna från Honda.
Läs Fredrik Ekbloms syn på saken: http://www.aftonbladet.se/bil/biltes En S2000 är nog det bästa exemplet dock. Dess chassi/däck/vridstyvhet skulle behöva många fler hästar. Dämpare med separata oljebehållare, 30mm krängämmare fram/bak, dubbla triangellänkar i alu, mkt hårda bussningar, Mkt lätta 16" med special S-02 däck, enormt vridstyv kaross, 50/50 viktfördelning, etc....... _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Jag tyckte nog att den var underdäckoriserad. D.v.s. att chassit verkade vara gjort för åtminstonde R-däck. Draget i motorn var helt OK för mej. Förresten, på vinterväg var farsans Lada makalöst bra. Den bästa vinterbil jag kört. Ville man sladda så gjorde man det, ville man inte så slapp man. T.o.m. min morsa körde med uppställ runt gathörnen! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Instämmer fullständigt, min stackars Scirocco från -75 orkade max upp i 160 knutar, då med solen i ryggen, hemlängtan och en svag nedförsbacke _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det där med tungfotad fram stämmer inte riktigt och sexan är rätt klena. |
||||
jag vill faktiskt slå ett slag för andra generationens honda crx och civic! underbart billiga bilar som e grymt billiga att förbättra vad gäller vridstyvhet och effekt... väghållningen e det inga problem med om man införskaffar något så enkelt som gula koni runt om...
bilen är i org utförande redan grymt balanserad... genom körskicklighet så skiftar man mellan över och understyrning med dessa bilar hur enkelt som hällst... rolig bil som e undermotoriserad och tyvärr saknar diffbroms som går satan på knixiga vägar! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Det är väl först 156:an som känns tung i nosen...75 V6 och GTV6 tycker jag känns helt okej om än inte riktigt lika välbalanserade som med fyran...fast visst skulle dom haft mer effekt, för att inte tala om SZ:an som borde haft rejält mycket mer effekt.
Annars kan jag definitivt hålla med om att Miatan borde haft mer effekt. Inte så vansinnigt mycket mer men med 50-60 hästar till hade den blivit ännu trevligare utan att förstöra konceptet! /Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||||
OT-varning (sorry)
3-liters sexan är jättemullig tycker jag!!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
min 518 är enormt kul och undermotoriserad, härlig balans och driftar fint vid fuktigt väglag. Det är väl en bil att lägga på listan, eller vad tycker du, Johan f.ak M3e30
|
||||
Instämmer Går ofta på tvären bara för att det går så bra.
Synd bara att jag inte har kvar den diffbromsade klunpen från 325:an, i så fall hade det varit nära till hands med en diffbromsad 518. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Tack för att nån äntligen fattat det. När jag påstår att min C280sport har grym väghållning och balans får man bara höra att det är en tråkig gubb bil utan känsla. Men har inte bilen känsla får man ha det själv istället, fort går det åka iallafall. För övrigt till salu http://www.attitudemotorclub.com/bil Några andra bilar än nämda kommer jag inte på just nu, Men M3E30 skulle inte må dåligt av 100hk till. |
||||
Allmänt banåkaforum Aningens undermotoriserade men utsökta välbalanserade bilar | 1, 2 >> 3966 besök totalt |