Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aningens undermotoriserade men utsökta välbalanserade bilar
1, 2   >>
3966 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är inte de här utsökt välbalanserade bilar som borde fått några hästar till?

- M3 E30 (kom ju EVo sen o hjälpte upp det hela iof ;-)
- Porsche 968
- Miata
- Honda Accord Type R
- flera??


Jag dyker ner o tar skydd bakom

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Som före detta innehavare av Accord type R gläder jag mej åt uppmärksamheten, men undermotoriserad?
Samma Porsche 968. 240 hästar undermotoriserad?

Mitt tips:

Merca C220 med automat (den förra, inte den nya med McPersson, kuggstång och andra lågprislösningar). Den mest neutrala bil jag någonsin haft. På torr asfalt fick man verkligen ligga i för att få den att över eller understyra. På lite halkigare underlag, när motorn orkade vrida loss bakhjulen, kunde man köra den med önskad attityd och känna sej som världens bästa rallyförare.

Trots detta var den aldrig "kul" och byttes bort mot en Alfa

Förresten, det var en C230 kompressor emellan, men allt ovan gällde för den också.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Enligt många tester så är ju cooper S:en undermotoriserad också, men det finns ju bot på det också (Hartge t.ex.)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Platsar inte Ascona SM 1,2 ? Den fick väl en lagom motor med 1,9 liters klumpen och blev övermotoriserad, enligt Martin G., med 2,0 an.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag tror jag skall starta en egen tråd för oss med > 10kg/hk!
Väldans undermotoriserade men utsökt välbalanserade bilar!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5747



Hej

Ford Capri 2.0S, givetvis. Säg inget annat innan ni provkört ett fräscht exemplar...
2.8i med 160 hk V6 såldes inte i Sverige men lider aningen av för mycket vikt fram, varför en rak fyra på 140-180 hk (ja, eller 200 då) är ganska lagom.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Scirocco LS
Tidig 1500cc:are med förknasare men med ett ruggigt välbalanserat chassie... Undermotoriserad ?? Jaa, jag tycker nog det !

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Marcos 2t coupe
125 hästars rak 6:a med 3:22 bakaxel
Men snäll och välbalanserad Dock lite tung ca 900-1000 kg

Kan även som synes köras utan chaufför (Som om det gör någon skillnad)
Johan Lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Håller helt klart med om att ATRens chassi/däck/vridstyvhet behöver några hästar till precis som dom flesta pretandabilarna från Honda.

Läs Fredrik Ekbloms syn på saken: http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9907/990709.html

En S2000 är nog det bästa exemplet dock. Dess chassi/däck/vridstyvhet skulle behöva många fler hästar. Dämpare med separata oljebehållare, 30mm krängämmare fram/bak, dubbla triangellänkar i alu, mkt hårda bussningar, Mkt lätta 16" med special S-02 däck, enormt vridstyv kaross, 50/50 viktfördelning, etc.......

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Håller helt klart med om att ATRens chassi/däck/vridstyvhet behöver några hästar till precis som dom flesta pretandabilarna från Honda.


Jag tyckte nog att den var underdäckoriserad. D.v.s. att chassit verkade vara gjort för åtminstonde R-däck. Draget i motorn var helt OK för mej.

Förresten, på vinterväg var farsans Lada makalöst bra. Den bästa vinterbil jag kört. Ville man sladda så gjorde man det, ville man inte så slapp man. T.o.m. min morsa körde med uppställ runt gathörnen!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hazze skrev:
Scirocco LS
Tidig 1500cc:are med förknasare men med ett ruggigt välbalanserat chassie... Undermotoriserad ?? Jaa, jag tycker nog det !


Instämmer fullständigt, min stackars Scirocco från -75 orkade max upp i 160 knutar, då med solen i ryggen, hemlängtan och en svag nedförsbacke

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Skoda octavia RS är en mycket trevlig bil, den biter sig fast något enormt.
Dock så måste man göra så rackars mycket med motor för att få över 220-230 hk..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Alfa Gulietta och Alfa 75 hade varit ännu roligare med mer pulver.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alfa har väl en hel räcka med bilar där den utsökt välbalanserade (med fyra) känns en liten anings klen och den med mullig sexa är lite tungfotad i fram....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Alfa har väl en hel räcka med bilar där den utsökt välbalanserade (med fyra) känns en liten anings klen och den med mullig sexa är lite tungfotad i fram....


Det där med tungfotad fram stämmer inte riktigt och sexan är rätt klena.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



jag vill faktiskt slå ett slag för andra generationens honda crx och civic! underbart billiga bilar som e grymt billiga att förbättra vad gäller vridstyvhet och effekt... väghållningen e det inga problem med om man införskaffar något så enkelt som gula koni runt om...

bilen är i org utförande redan grymt balanserad... genom körskicklighet så skiftar man mellan över och understyrning med dessa bilar hur enkelt som hällst... rolig bil som e undermotoriserad och tyvärr saknar diffbroms som går satan på knixiga vägar!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Det är väl först 156:an som känns tung i nosen...75 V6 och GTV6 tycker jag känns helt okej om än inte riktigt lika välbalanserade som med fyran...fast visst skulle dom haft mer effekt, för att inte tala om SZ:an som borde haft rejält mycket mer effekt.

Annars kan jag definitivt hålla med om att Miatan borde haft mer effekt. Inte så vansinnigt mycket mer men med 50-60 hästar till hade den blivit ännu trevligare utan att förstöra konceptet!

/Patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OT-varning (sorry)

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Alfa har väl en hel räcka med bilar där den utsökt välbalanserade (med fyra) känns en liten anings klen och den med mullig sexa är lite tungfotad i fram....


Det där med tungfotad fram stämmer inte riktigt och sexan är rätt klena.


3-liters sexan är jättemullig tycker jag!!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 85



min 518 är enormt kul och undermotoriserad, härlig balans och driftar fint vid fuktigt väglag. Det är väl en bil att lägga på listan, eller vad tycker du, Johan f.ak M3e30

_________________
Optimerar bilar i Halmstad
JMB optimering www.jmbo.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Instämmer Går ofta på tvären bara för att det går så bra.

Synd bara att jag inte har kvar den diffbromsade klunpen från 325:an, i så fall hade det varit nära till hands med en diffbromsad 518.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



JohanR skrev:

Mitt tips:

Merca C220 med automat (den förra, inte den nya med McPersson, kuggstång och andra lågprislösningar). Den mest neutrala bil jag någonsin haft. På torr asfalt fick man verkligen ligga i för att få den att över eller understyra. På lite halkigare underlag, när motorn orkade vrida loss bakhjulen, kunde man köra den med önskad attityd och känna sej som världens bästa rallyförare.


Tack för att nån äntligen fattat det. När jag påstår att min C280sport har grym väghållning och balans får man bara höra att det är en tråkig gubb bil utan känsla. Men har inte bilen känsla får man ha det själv istället, fort går det åka iallafall. För övrigt till salu thumbs up http://www.attitudemotorclub.com/bilar/c280sport.html

Några andra bilar än nämda kommer jag inte på just nu, Men M3E30 skulle inte må dåligt av 100hk till.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Aningens undermotoriserade men utsökta välbalanserade bilar
1, 2   >>
3966 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande