Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 180zx
2731 besök totalt
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93


Trådstartare
Nissan 180zx -88

Lite bakgrund jag har börjat tillsammans med en kompis på ett till bygge som kommer att bli en kombinerad banbil/strippenbil. Jag är intresserad av bana och polarn av strippen. Så motorn kommer bli aningens svårkörd och vass. Men säkerligen rolig.

Lite historia, köpte bilen för att fixa upp den och sälja den dyrare när jag bytt motor och fixat alla skönhetsfel. Men det bar sig inte bättre än att polarn fick tokiga ideér och ville skjuta till en massa pengar för att bygga en snabb bil, han ville stripp och jag bana, därför kommer det bli en kompromiss mellan dessa två bilsporter, men gatreggad ska den ju givetvis vara. Å jag kommer övertala honom at bara köra bana i framtiden, bara han får känna på det lite =)

Planerna vi har i stort är.

Block från Nissan 200, 1,8l.
Topp från 180:n portad och med lite annat godis.
Turbo i storleken GT40 eller GT42.
VEMS insprutning med bredband, avgastemp, knacksensor osv.
STOR IC.
Nytt Grenrör
Nytt insug/Plenum.
Nissan 200 växellåda, bakklump.
Bättre bussningar i hjulupphägning.
Bättre bromsar.
Nya dämpare och fjädrar.

Lite fulstylad och med vinterpjucksen!





Här ligger allt onödigt som inte behövs i en bil egentligen.





Frammifrån, skönhet??? Lite tuff i alla fall =)


_________________
Rickard Eriksson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



En sån här hade jag som första-bil. Jag ångrar lite att jag sålde den, så här i efterhand hade det nog varit roligare att bygga oöm banbil av den. Men det var innan jag drabbades av banåka-viruset.

Den största nackdelen med den är nog att det inte har sålts så många i Sverige, så att få tag på modellspecifika delar kan kanske bli lite jobbigt. Jag tror att den bara såldes under 1988, året efter ersattes den ju av 200:an. Men det finns ju säkert delar från andra Nissan-modeller man kan använda och det verkar ni ju redan ha gjort.

Utomlands fanns den med en massa olika motorer, bl.a. en 16V turbo och en 16V sugis som båda har mer pulver än den 8V turbo som såldes i Sverige. Den såldes också med den V6:a som fanns i dåtidens 300ZX (Z31).

ridern skrev:
Frammifrån, skönhet??? Lite tuff i alla fall =)

Jag tycker de är snyggast rakt från sidan där man klart ser bilens kilform.
Men någon skönhet är det ju inte precis, däremot väldigt mycket 80-tal

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93


Trådstartare
Jou, det blir lite knepigt med delar, fast kolla lite på bildelsbasen och dom verkar ha en tendens att hamna där faktiskt!

Jou designen är så mycket -80 tal det bara kan bli, gillar det på något vis!

_________________
Rickard Eriksson
Citera
Nykom
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 45



Varför inte en 16V topp från samma 200 som motorn??

_________________
RogeR Nykom
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93


Trådstartare
Det är ändrat, vi kommer köra med en 16v topp.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 180zx
2731 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande