Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TCT -96
5068 besök totalt
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Ful, vinröd färg (enl. min sambo). Inköpt som rolig och udda budget-banbil bara för att jag inte vill karva i min Impreza som är vardagsbilen. Tänker enbart köra bana på öppna sammankomster och klubb-träffar. Tänker inte köra riktig racing.

Xantia Activa, för er som inte vet om det, är bilen med aktiva krängningshämmare som gör att bilen knappt lutar i kurvor hur hårt den än pressas. Jag skriver "knappt lutar" för den tillåts faktiskt luta lite innan hydraulsystemet börjar kompensera. Dessutom är det så att däckens deformering under kraftig kurvtagning innebär en viss lutning. De aktiva krängningshämmarna innebär alltså att man kan köra fortare i kurvor. Bilen är dock standard ganska tung och har inte mer än 150 hk lågtrycksturbo.
Mer info om tekniken finns här:
http://www.ukcar.com/features/tech/suspension/activa.htm
http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/2.html
Har även läst ett påstående någonstans som säger att Xantia Activa är den bil som snabbast någonsin kört igenom Teknikens Världs älg-test. Att den dessutom kunde kört ännu fortare om bara testförarna hunnit veva på ratten tillräckligt snabbt igenom konerna.

Prioriteringarna ser i stort ut som följer i ordningsföljd:
1) Lätta bilen genom att rensa ut all onödig komfortutrustning och inredning inklusive baksäte
2) Bygg en störtbåge invändigt som även kan fungera som infästning för 6-punktsbälte.
3) Köp race-mässig förarstol och montera 6-punktsbälte.
4) R-däck och (kanske) Superleggera
5) Lätta vidare genom att rensa motor-rummet på onödig komfortutrustning, även kanske byta ut tung motorhuv, framskärmar, dumpa dimljusen etc
6) Besiktiga som ändrat fordon 2-sitsig.
7) Ev. några hästar till genom billigt trimchips

Det ser kanske ut som små ambitioner för en del läsare men då ska ni veta att jag varken har kunskaper, erfarenhet av sånt här eller allmänt praktisk yrkesbakgrund. Inte heller har jag en massa bilbyggar- kompisar som bor granne som man kan fråga. Jag får försöka läsa mig till hur jag ska göra, söka info här på rejsa eller annars på nätet, ringa nån man tror vet något , besöka verkstäder etc.

Ta bara som exempel nuläget: när jag äntligen slitit bort merparten av dörr/vägg/tak-panelerna så blottläggs en miljon kabelhärvor som sticker iväg kors och tvärs in i karossen och i diverse kontrollboxar och reläer. Hur tusan vet man vilka man kan rensa bort och vilka som måste vara kvar??!! och vad händer om jag rycker "fel" kabel eller i fel ordningsföljd? Minns t ex att jag läst någonstans att den sensor som känner av om bakdörrarna är öppna även ger information till bilens ECU som reagerar genom att ställa om hydraulsystemet om en dörr är öppen (!)

Jag är inställd på att bara fas 1 (lättningen) i mitt projekt kommer ta nog så lång tid och vara en väl så stor utmaning. Jag insisterar dessutom på att göra så mycket jag någonsin kan själv för att ha kontrollen över vad som görs och lära mig om bilen.

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182



Fräckt bilval. Har du kollat in den här sidan?

http://nasa.one.pl/xantia/

_________________
Niklas Grahn
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
BALAN skrev:
Fräckt bilval. Har du kollat in den här sidan?

http://nasa.one.pl/xantia/


Känner igen rallycross-Xantian. Den tillhörde Jean-Luc Pailler, fransman som fortfarande slåss mot Eklund, Hansen och grabbarna. Men nu kör han nåt annat vad jag vet. Finns det nån som vet vart hans rallycross-Xantia blivit av så vill jag gärna veta det.

EDIT: Fick just svar på mitt mail till JLP:
BONJOUR
LA XANTIA EST AU MUSEE DE LOHEAC PRES DE RENNES 35

A BIENTOT
JEAN LUC

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kul bilval, kör själv Xantia TCT kombi till vardags och kan säga att ett trimchips gör mkt stor skillnad, skulle tro att du kommer upp i 180 - 190 hk med rätt chips. Mitt var dock inte billigt 6500:-, men skillnaden var stoooor. Min bil är dock bara till för transport från A - B med säkra omkörningar. Körglädje finns inte någonstans i denna bil.

John

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



Kommer ihåg ett gammalt test från Teknikens Värld typ 1999 där dom testade Xantia V6 mot Golf V6 4motion.
Xantian sopade rent gällande väghållning och den hade sjukt mycket högre farter i ALLA svängtester....
och Golf V6 4motion är faktiskt inte så dålig som man tror genom detta (dock understyrd)!

_________________
Andreas Holmström
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



I just svängtester brukar Xantia-Activa sopa rent med *alla* andra bilar i fabriksutförande.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TCT -96
5068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande