Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -72
1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (29573 totalt)
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Har länge gått å funderat på vad jag ska göra av min jänkare... har vart inne på att bygga en halvsnabb stripp bil men det har kännts lite trist då just denna modell av novorna knappt finns på gatorna längre då den är väldigt populär som stripp bil, så nu har jag bestämmt mig den ska bli en banracer istället typ transam bilarna men ska ändå kunna brukas på gatorna.


bilen är en cheva nova från 1972 som gått som bruks/busbil de senaste 20 åren tror jag, så skicket är där efter( dock ingen pilsnerhäck) men det finns att göra om man vill ha den fin!
motor är en ganska standard 350 i behov totalrenoverning, och lådan är en renoverad th350

är väl inte mycket orginal på denna då alla som haft den verkar ha vart riktiga hemmaklåpare till ägare.... Och orginal lär den aldrig mer bli heller!

bilen är i nu läget höjd a`la -70 tal med total noll väghållning, men det är där jag tänkte börja min uppfräschning, eller ombyggnad ska man kanske säga...

bilen skall rensas på allt onödigt
bur ska in, plåt ska bytas mot plast eller aluminium osv...

Det som ligger närmast är en sänkning av hela bilen och byte av framvagns detaljer troligtvis blir det nya a-armar och annat godis från Globalwest eller DSE. Nya bussningar runt om och krängningshämmare från hotchkis ligger o väntar på hyllan

bakvagnen har jag inte bestämmt fall det ska fortsätta vara bladfjädrar eller om man ska byta mot nyare varianter så som: Corvette, BMW M5, Jagga

någon som har nån bra ide om andra bakvagnar eller synpunkter på de jag skrev här så vore det kul att höra!

en bild av bilen



(edit: la upp en ny bild på kärran)

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Kul med folk som vill bygga svänga bil av dessa gamla jänkejärn thumbs up

Lite OT: känner du ägaren till Nova -66 i bakgrunden?

Jag har studerat denna bil under byggets gång för många år sedan och det är ett kanonfint bygge.

om jag minns rätt så sitter det komplett corvett ZR1 fram och bakvagn, högglanspolerade ZR1fälgar bur mm.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Gött med lite mer amerikanskt blod på rejsa!


Ska följa tråden med stort intresse!

Ang bakvagn; Själv ska jag behålla pinne, i vinter (om jag har tid) så blir det trelänksupphängning istället för bladen.

Lycka till! thumbs up thumbs up
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det låter som ett trevligt projekt thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Ang. nova 66an, känner o känner, man träffas ett antal gånger per säsong på nova träffar...
jo det är corvette fram o bakvagn på den, jäkligt fint bygge!


var inne först på att ha kvar min stela axel men den måste renoveras eller bytas vilket kostar lika mycket som att köpa en IRS bakvagn, så det känns mer lockande!


nån som är bra på M5ornas bakvagnar? skulle behöva lite mått o annat tips vilken man ska kika efter

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Corvette bakvagnen är ett säkert kort.
Själv gillar jag Jaguar......men större bakbromsarn behövs.
Så det är frågan hur mycket du kan tillverka själv. Har du inte tillgång till svarv och fräs........så skulle jag gå på Corvette, eller BMW.......om någon kan verifiera att den håller .

oavsett vad du väljer......så lär det bli en SFRo-besiktning........då krafterna från upphängningen kommer på ett helt annas ställe än med bladfjädrad.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
som läget är nu så har jag inte tillgång till svarv o fräs, har inte ens tillgång till ett ordentligt garage så man får skruva i bostads garaget....

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
En liten uppdatering!

orginal bakvagn kommer behållas fast med nya rejälare bitar

spoiler bygge har påbörjats... utgångsobjektet är en orginal camaro 67 spoiler som förlängs och breddas en bit, kall luft intag till bromsarna byggs av rör till bas lådor då dessa har en snygg men funktionell form samt är enkla att skarva med det böjliga kylröret.


ny motor och manuell fyrpetare har införskaffats, så ombyggnad av pedalstället skall påbörjas....

har ännu inte fått in bilen i vinter garaget men så snart den är inne så kommer mer att hända

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



inspirerade jag dig till en uppdaterin nu?

Låter fint!


Vad ska du göra i bakvagnen?
Det sitter häst&vagn upphängning på din också va?
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Jajemänsan

jo min har den gamla beprövade och värdelösa upphängningsvarianten, men som jag ser det så kunde dom få till väghållningen på trans am bilarnapå 70 talet så borde det gå nu oxå!

nytt blad paket ligger å skvalpar på stora sjön, av märket Hotchkis får se om dessa ska moddas lite mer efter hand

samt ny bakaxel skall byggas + skivbromskonvertering
bakaxeln blir en 8,5 10b med troligtvis 3:90 eller 4:10 utväxling och moroso diff

plus någon bra form av bussningar till det hela

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



såg förresten att du kollat lite på DSE o global west...

Min åsikt ang DSE o global west är att de är företag som poppat upp och lever på "protouringtrenden", de tillverkar bra saker, med hög finish... Men de tar även sanslöst betalt för delarna! Dvs riktar sig till folk som inte förstår bättre

Du hittar med all sannoliket det mesta du behöver på ställen som tex speedwaymotors, musclemotorsports eller coleman racing och liknande som är mer inriktade mot banracing.. Till ett pris som är en tredjedel jämfört med 'modefirmorna'. Kanske inte "bolt on" men oftast ingen större modifiering!
Det du inte hittar där, lär du med all sannolikhet kunna få tillverkat hos den lokale mekaniske verkstan!

Ju billigare saker man handlar, desto mer kan man handla!


edit:

www.colemanracing.com/
www.speedwaymotors.com/
www.musclemotorsports.com/

Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
jo efter att ha kollat runt lite så känns priserna på SCP,speedwaymotors mfl mer acceptabla så det blir nog armar från något av de företagen istället...

troligt vis får man väl modda dom lite men så är det ju med hela bilen

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



novajonas skrev:
bakaxeln blir en 8,5 10b med troligtvis 3:90 eller 4:10 utväxling och moroso diff



om du inte ska ha en motor som varvar 10 000 rpm.........så är nog utväxlingen för låg.

Du bör ha ganska låg profil på däcken.......och helst R-däck om du ska få lite väghålning i bilen.

245-45-16 med 4:10......ger 200 km/h vid 7000 rpm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
novajonas skrev:
bakaxeln blir en 8,5 10b med troligtvis 3:90 eller 4:10 utväxling och moroso diff



om du inte ska ha en motor som varvar 10 000 rpm.........så är nog utväxlingen för låg.

Du bör ha ganska låg profil på däcken.......och helst R-däck om du ska få lite väghålning i bilen.

245-45-16 med 4:10......ger 200 km/h vid 7000 rpm.



10 000 vore ju inte helt fel men där spricker min budget totalt!

slut växel på lådan 1:1 vad rekomenderas? max 3:73 eller? har 2:73 nu o den är seg som faan men det kan ju bero på tråkig turbin o lite ork i maskinen

lådan blir en munchie 4 petare o effekt i motorn beräknas hamna på ca 4-450 friska bänkade kusar , vilket kanske inte är super mycket men det räcker till o börja med kommer ej varva över 6500 rpm....

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



3,73:1 blir nog ganska lagom med 1:1 på fyran.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



novajonas skrev:

slut växel på lådan 1:1 vad rekomenderas? ...


6500rpm - 3.07:1 --> 250 km/h
6500rpm - 3.31:1 --> 240 km/h
6500rpm - 3.54:1 --> 235 km/h
6500rpm - 3.77:1 --> 210 km/h

Detta med 245-45-16........

Så 3.30 till 3.50 verkar vara vettigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
tackar för tipset Håkan!




skall beställa allt till axeln i veckan.. vad skall man använda istället för c-clips i axeln?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



novajonas skrev:



skall beställa allt till axeln i veckan.. vad skall man använda istället för c-clips i axeln?


Det finns något som heter "C-clip-elemenator"......men jag vet inte hur dom ser ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
har hörttalas om sådan oxå....

hittade i alla fall en bild på dom

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=1166&prmenbr=361

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det enda problemet med c-clips, så som jag upplevt det, är att ibland när man ska lossa skruven som låser diffdrevsaxeln i diffhuset, så går skruven av och man har ett h*****e att gänga ut den..
Har skruvat i mååånga 8,5" axlar..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Det enda problemet med c-clips, så som jag upplevt det, är att ibland när man ska lossa skruven som låser diffdrevsaxeln i diffhuset, så går skruven av och man har ett h*****e att gänga ut den..
Har skruvat i mååånga 8,5" axlar..



åhh fan det låter ju inte så himla kul finns det några andra varianter eller är det c-clip eleminators som gäller?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -72
1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (29573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande