Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
tråden läst  
167734 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Nästa>>
 
   
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1225
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2014 02:39     Citera

Du får nog läsa lite bättre i reglerna


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Wärhner
Huddinge





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 2752
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2014 14:35     Re: Citera

MickeNorrort skrev:
Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

https://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf


Perfekt med tolkningsfrågor. mina a stolpar är modiferade och sitter med sådana plåtar, så eftersom buren tar i karossen då så svetsar jag fast dem haha. 3mm borde bli bra =)


Visst är det så thumbs up, dock råkar jag känna killen som svetsat i buren i din bil jävligt bra


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MickeNorrort
Arlanda





Här sedan: 05 Okt 2006
Inlägg: 161
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2014 16:27     Re: Citera

Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

https://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf


Perfekt med tolkningsfrågor. mina a stolpar är modiferade och sitter med sådana plåtar, så eftersom buren tar i karossen då så svetsar jag fast dem haha. 3mm borde bli bra =)


Visst är det så thumbs up, dock råkar jag känna killen som svetsat i buren i din bil jävligt bra


Ofan de säger du=) undra om han vill se hur det såg ut när taket försvan hur svetsarna såg ut......Men de blir det ordning och reda nu med tigen.


_________________
Mikael Engblom
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
magnus428
Kumla





Här sedan: 26 Jul 2008
Inlägg: 482
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2014 08:18     Re: Citera

Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Har läst nya TR, men kan inte hitta detta. Vet du vilket kapitel det står i?


MickeNorrort skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Tackar over and out!

Kör vi fråga nr 2.

Rattstång infästning i skyddsbur som dem gjort här. Får man göra så? hittar inget i SBF om det.





Vad gäller stag från buren till rattstång så verkar det iaf vara OK, förutsatt att kalssreglementet inte säger annat.


_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Brand
Åtvidaberg





Här sedan: 28 Okt 2004
Inlägg: 49
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2014 08:44     Citera

TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av
säkerhetsbältets infästning i överensstämmelse med TR 5.6 (att använda demonterbara
rörkopplingar i detta stag är förbjudet).
För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska
minst vara 30 grader.
Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen.
Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på
instrumentbrädan.
För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över
rattaxellagringen.
Racing och Rallycross: Styrkolonn och/eller rattstång får monteras i tvärgående stag om inte annat
anges i klassreglemente.
Detta är också tillåtet i vissa nationella klasser även i Rally. Se resp. klassreglemente.


_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
seb280z
klippan





Här sedan: 14 Mar 2009
Inlägg: 120
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2014 11:22     Re: Citera

Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Jag hittar inte vart det framgår?


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13704
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2014 11:52     Re: Citera

seb280z skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.
Jag hittar inte vart det framgår?

Brand skrev:
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Mitt på sidan 31 i denna PDF
https://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Som du hittar här: https://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus428
Kumla





Här sedan: 26 Jul 2008
Inlägg: 482
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2014 12:14     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
seb280z skrev:
Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.
Jag hittar inte vart det framgår?

Brand skrev:
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Mitt på sidan 31 i denna PDF
https://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015.pdf
Som du hittar här: https://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/


Nu var det väl inte rattstången som Sebastian syftade på, utan förstärkningsplåtar mellan bur och a-stolpar i bilen som Babbe hade läst skulle vara tillåtna med nya reglementet.


_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13704
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2014 14:58     Re: Citera

magnus428 skrev:
Nu var det väl inte rattstången som Sebastian syftade på, utan förstärkningsplåtar mellan bur och a-stolpar i bilen som Babbe hade läst skulle vara tillåtna med nya reglementet.
Sista orden i
TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi skrev:
Detta är minimikrav på fastsättning.
Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas
till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition TR 5.8.3.1) får svetsas till chassi/kaross.
Hur den får svetsas till kaross är garanterat upp till personlig tolkning, det är ju FIA/SBF det gäller.

Citat:
These are minimum requirements.
In addition, more fasteners may be used, the support plates
of the mounting feet may be welded to reinforcement plates,
the safety cage (as defined by Article 253-8.3.1) may be
welded to the bodyshell/chassis.

Ces exigences sont des minima.
En complément, des fixations supplémentaires peuvent ętre
utilisées, les plaques d'appui des pieds d'arceaux peuvent
ętre soudés aux plaques de renfort, l'armature de sécurité
(telle que définie par l'Article 253-8.3.1) peut ętre soudée ā
la coque/châssis.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
seb280z
klippan





Här sedan: 14 Mar 2009
Inlägg: 120
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2014 10:09     Citera

Hmm, det där var inte speciellt mycket tydligare tyckte jag. Det var ju tillåtet att svetsa buren där den låg an mot karossen tidigare, här i den nya texten står ingenting specifikt om att lägga till plåt mellan kaross och bur/sträva.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13704
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2014 10:55     Re: Citera

seb280z skrev:
Hmm, det där var inte speciellt mycket tydligare tyckte jag. Det var ju tillåtet att svetsa buren där den låg an mot karossen tidigare, här i den nya texten står ingenting specifikt om att lägga till plåt mellan kaross och bur/sträva.
Just den texten är samma som förra regelementet, men i just TR står det inget annat om svetsning mot rutram/Astolpe etc.

Det är möjligt att jag störsänder och det är annan text som styr/har styrt möjligheterna att lägga extraplåtar mellan kaross och bur. Att söka här på Rejsa kan nog ge lite tips om historiken.
Edit: Gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=470201#470201
Lite mindre gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42767
Så det verkar som just regeltexten inte ändrats på länge. Förvirringen består.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
N Wiberg
Västerås/Sthlm





Här sedan: 27 Jan 2011
Inlägg: 625
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2015 11:43     Citera

Har lite frågor ang. förstärkningsplattor och infästning.

1. Hade tänkt mig att slippa svetsa något i bilen och undrar över lösningen på bilden


Saxat från SBFs text:
För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsade till karossen.
Tolkar jag det rätt då om man kör en platta under bilen, en platta på insidan på golvet och sen fastsättningsplattan i buren och bult genom allt så är det OK?

2. Sen undrar jag lite över infästningen i bakre hjulhusen. Bild nedan:

Här behöver man inga förstärkningsplattor då alltså? Räcker med att svetsa buren på en 60cm2 platta som sedan bultas i karossen?

3. Demonterbara förbindningar överensstämmande med skisserna 253-37, 253-40, 253-43, 253-46,
och 253-47 är endast tillåtna för att tillägga valfria strävor och förstärkningar beskrivna i art.TR
5.8.3.2.2.

Jag skulle vilja göra min bur så skruvbar som möjligt men ändå få den OK enligt SBF reglementet. Således tänker jag mig rörhylsor för infästning av bakåtsträvor i huvudbågen. Tolkar jag det rätt att det är en OK lösning och att 253-41 föreställer en rörhylsa och är godkänd som en demonterbar lösning även på obligatoriska strävor?



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 SMGII -03
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Hewran
Örebro



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 14 Jan 2015
Inlägg: 1
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2015 08:03     Citera

Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O


_________________
Olle Engberg - Svetsar alu,rf och svart, hör av er 0702 58 06 34
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
seb280z
klippan





Här sedan: 14 Mar 2009
Inlägg: 120
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2015 09:44     Re: Citera

Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O

Jag har inte läst på just nu, men vill minnas att bakre begränsning är krängningshämmarfästet, längre bak får man inte dra rören. Sen är det ju vissa vinkar på rören som styr, så att baksträvorna inte blir för brant ner, såvida man inte har en bil där det är omöjligt att följa reglementet (typ min Datsun), där får man anpassa efter bilen och får dispans om man pratat med sin SBF representant. Annars är det ju ganska fritt fram att välja själv sålänge det ser ut som skisserna. Men ofta vill man ju ha fästpunkterna i stötdämpartornen då man får ett stabilare chassie.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
safe
Stockholm / Kalmar





Här sedan: 03 Jan 2006
Inlägg: 1035
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2015 09:58     Re: Citera

Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O



Det viktigaste är att sätta buren i en stark del av karossen, helst en punkt som tar upp kraften från hjulupphängningen, vanligen stötdämpartornet, för att göra karossen starkare.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77
Porsche 911 Coupe -69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Brand
Åtvidaberg





Här sedan: 28 Okt 2004
Inlägg: 49
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2015 11:22     Re: Citera

Hewran skrev:
Hej.

Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med.

Men till frågan:

Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak.

Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör.

Tips, ideer?
MVH
O


Sista stycket i TR 5.8.3.1 Grundutförande
Bakåtsträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på
båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar.
Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen,
riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt.

TR 5.8.3.2.5 Tilläggsbestämmelser:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre
och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare).
Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur
och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren i karossen/chassi.


_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
N Wiberg
Västerås/Sthlm





Här sedan: 27 Jan 2011
Inlägg: 625
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2015 10:28     Citera

Hej,

vänder mig till expertisen här och frågar ang. vinklar och rörnotchning .
Slet mitt hår i helgen men lyckades inte få till det.

Det är bakåtsträvornas anslutning i huvudbågen. Dom ska ju anslutas i närheten av taklinjen. Snyggast och smidigast blir om man kan ansluta dom mitt i radien på huvudbågen.
Problemet som jag då inte förstår hur jag ska lösa riktigt är att bakåtsträvan dels lutar ner mot golvet (typ 30grader) men samtidigt även ut ett antal grader mot fönstret så att säga. Samtidigt behöver notchen även kompenseras för att den går mitt i en radie på huvudbågen.

Hur fasen ska man tänka här?! Använder Tubemiter men lyckades inte få till någon bra vinkel alls som funkar. Hjälp!





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 SMGII -03
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sik_co
Östergötland





Här sedan: 02 Sep 2005
Inlägg: 327
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2015 17:35     Citera

Hittat en beg bur, men blir inte riktigt klok på vad som är godkänt när det gäller demonterbara strävor.

I detta fall så är alla stag demonterbara med FIA infästningar. Ex dörr strävor, kryss staget i taket.

Huvudbågen är även skruvad bortsett från golv så är den skruvbar vid B-stolpen och sedan från B till bakre fjäderbenstorn.
Värt att spara sig den tiden eller bör man köpa och bygga en helsvetsad?








_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13704
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2015 17:47     Re: Citera

Sik_co skrev:
Inga rör bakom bakre hjulupphängning, som det ser ut nu så behövs det bara en enkel påbackning för att skicka krafter in i skyddscellen.

Hur bra/anus resten ser ut låter jag andra kommentera, men när triviala regler/råd är missade så kan man börja fundera över resten.

Kopplingarna verkar vara valda för att underlätta svetsningen?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sik_co
Östergötland





Här sedan: 02 Sep 2005
Inlägg: 327
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2015 18:32     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Sik_co skrev:
Inga rör bakom bakre hjulupphängning, som det ser ut nu så behövs det bara en enkel påbackning för att skicka krafter in i skyddscellen.

Hur bra/anus resten ser ut låter jag andra kommentera, men när triviala regler/råd är missade så kan man börja fundera över resten.

Kopplingarna verkar vara valda för att underlätta svetsningen?


De borde jag kanske nämnt att den delen då kapas bort. I mina ögon fyller den ingen funktion och i tillägg så är den ivägen.

Men det övriga vore synpunkter värdefulla.


_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Sik_co
Östergötland





Här sedan: 02 Sep 2005
Inlägg: 327
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2015 15:27     Citera

Ingen som har en åsikt huruvida den gröna buren är godkänd för ex TA, drifting, racing etc?

Det enda jag finner på som information på sbf är att svets ändarna ska va godkända och rätt skruv.


_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
tråden läst  
167734 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.361 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec