Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89
1, 2   >>
15766 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Ja, dags att presentera den nya banåkarbilen

Det blev varken miata, 318is eller 944, utan den nya modebilen här på rejsa en alfa romeo 75 TS av 89 års modell



Tack till maz för tipset om denna ypperliga vagn

Tanken är väl ett projekt inspirerat till stor del av Eric Josefssons peugeuot, och några av 318is'arna, det blir nog bara banträffar till att börja med i alla fall och givetvis lite drifting. Men först ska jag se över vad som behöver fixas så inget slutar fungera i slutet av rakan

Ännu har den inte fått vara med om speciellt mycket, diffbromsen testades med lite svängigheter på en öde parkering, den fungerar utmärkt thumbs up

Bilen drog lite olja och bromspedalen tog väldans långt ner efter en stunds gasande, så för att undersöka vad det kunde bero på drog några vänner och jag och införskaffade en pallbock och ett fälgkors (alla garage var ju vida avlägsna och det var en fin eftermiddag )



Ingen av oss har någon vidare vana men vi gjorde så gott vi kunde Smarten visade sig vara en aldeles utmärkt servicebil!



Himla bra med kompisar som vill vara med och skruva lite, jag till vänster, Anton till höger

Beläggen var det inget fel på, så jag har en hypotes om att bromsvätskan helt enkelt är tok-kass och inte funkar så bra när den blir varm, byta ut den är alltså nästa projekt.

Jag hittade även en bussning som såg ut att inte vilja vara med längre



Såhär såg den ut inifrån hjulhuset



Den på andra sidan var inte heller riktigt kry, ser dessutom ut som att mutten där kan ställa till med lite bekymmer.



Detta var alltså mina första stapplande steg med den nya bilen, som förhoppningsvis ska lära mig både köra och skruva och ge många timmars och säkert ännu fler

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Fyhr skrev:
Ja, dags att presentera den nya banåkarbilen


Yippppeee! thumbs up Grattis och välkommen i Alfaträsket. Jag kände knappt igen dig med ny
avatar och allt. 75:orna går att åka ruggigt snabbt med.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Grattis till den nya Italienska rosthinken
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



Casterstagsbussningarna ser ut sådär nya, och skall väl egentligen bytas mot kullederna från 105 serien fortare än fan. Det finns massa trevliga faq på diverse alfasidor. 75TS är en bil som med små moddar är svinkul och relativt snabb, att dom tål massa smisk gör väl inte det hela sämre.


Kul att se fler som trillar i alfaträsket... lycka till och försäk få tag på Motul RBF600 och byt slangarna mot stålomspunnet, billigt och bra bromsmod.

skickar med en bild från vår 116 kärra


_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Tacktack

Jo vi får se hur långt ner i träsket jag sjunker, än har jag inga planer på att dra mig upp!
Å Jet, lite nersjunken var jag ju sen innan, jag har ju kört en hel del 147a

Så farligt rostig är den inte Andrew

Jag läste maz' kulleds FAQ på alfapower, var får jag tag på själva kulleden? Powerflex-bussningar verkar lite enklare men kanske inte är lika bra?

Vi ska ut på jakt efter 116 bil till Anton också, så fort han gjort sig av med smarten förhoppningsvis blir det GTV6 åt honom, för variationens skull.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18625



Sedär, har väntat på att denna tråden skall dyka upp...

Gå nu med i Alfaklubben Länk

Gör som Säl säger och byt till kullederna, går att köpa på alla ställen där det säljs Alfadelar och det är som med försäkringar, det lönar sig VERKLIGEN att ringa runt.
Personligen gillar jag inte powerflexbussningarna i just den applikationen eftersom de ger ett visst motstånd när hjulet fjädrar in och ut, kulleden är klockren och väldigt bolt-on (på staget).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12867



grattis till din nya kärra!

Hmmm, var i Lund är fotona tagna? Ute vid Tunaområdet?


'garagebesök' möjligtvis?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Äsch, jag är bara avis fårstår du väll
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
grattis till din nya kärra!

Hmmm, var i Lund är fotona tagna? Ute vid Tunaområdet?


'garagebesök' möjligtvis?


På parkeringen mellan klosters fälad och vildanden

Givetvis blir det garagebesök, vi har öppet dygnet runt om det skulle råka regna kan vi ju alltid ljuga lite över en kopp te. Ta gärna med jänkestålet

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fyhr skrev:
Anders Jeppsson skrev:
grattis till din nya kärra!

Hmmm, var i Lund är fotona tagna? Ute vid Tunaområdet?


'garagebesök' möjligtvis?


På parkeringen mellan klosters fälad och vildanden

Givetvis blir det garagebesök, vi har öppet dygnet runt om det skulle råka regna kan vi ju alltid ljuga lite över en kopp te. Ta gärna med jänkestålet


Tyckte väl det såg ut som den stora parkeringen på Vildanden (stenkast från Netto ).
Själv bor jag på Gunnesbo inte så lång ifrån kommer gärna över och kollar in fullblodet någon dag.

Kul att det blev en alfa thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157



Ja det är väl bara att gratulera

Grattis!

Behöver du hjälp eller tips bor vi inte så långt ifrån varandra, bara att höra av sig.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Då kanske tom jag tittar förbi med min TS någon gång också!! jobbar ju i Lund.

Ta bort locken för dimljusen och led in lite luft till bromsarna vetja!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



www.kgtrimning.com ligger nära (stenkast)
de säljer bra bromsolja till bra priser

jag befinner mig vid willys, kämnärsrätten

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Grattis då

Som Sälen skrev, bussningarna var slut när dom monterades på fabriken. Ett tips när du monterar är att du skrapar bort färg o skit runt kanten på plåtförstärklningen runt hålet så du ser hur mycket rost du har där. Av någon skum anledning så har dom en dålig tendens att rosta just runt denna kant.

Kolla gärna mitt galleri för information/inspiration till bilen
http://vp.mine.nu/gallery/

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Grattis till köpet! thumbs up

Får väl erkänna för 318is-maffian att det lite är mitt fel Pontus ville kika på min 318is men det rann ut i sanden .. Annars hade det ju givetvis inte blivit dehär spaghetti-junket


Du får åka på Sturup på söndag så man får spana lite på åket!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Grattis till köpet! thumbs up

Får väl erkänna för 318is-maffian att det lite är mitt fel Pontus ville kika på min 318is men det rann ut i sanden .. Annars hade det ju givetvis inte blivit dehär spaghetti-junket


Du får åka på Sturup på söndag så man får spana lite på åket!

Tacktack!

Äsch ingen fara det Dan, det blir nog bra såhär med jag spanar gärna in is'en ändå givetvis, om inte annat för att inse mitt misstag

Sturup på söndag var väl bara för bilar med båge vagnbok och förare med flamsäkra kläder eller är det öppet för hugande gatbilsåkare som mig också?

om inte annat kan jag ju komma dit och spana lite, var allt för länge sedan

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fyhr skrev:
Sturup på söndag var väl bara för bilar med båge vagnbok och förare med flamsäkra kläder eller är det öppet för hugande gatbilsåkare som mig också?

om inte annat kan jag ju komma dit och spana lite, var allt för länge sedan


Nädå, det går bra att åka med gatbil. Sen ska man ha heltäckande bommulskläder, hjälm och hanskar. Har man ingen licens kostar det 50 kr på plats.

Så det är bara att premiäråka loss!!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Ja, bilen premiärkördes ju på sturup för ett par veckor sen och det gick väl fint. Bromsa ska jag väl lära mig någon gång men det var himla kul ändå och det är väl det viktigaste!

Nu har bilen fått ta plats i garaget hemma hos mina föräldrar och jag har hunnit börja skruva lite i alla fall.

Bussningen till casterstaget höger fram som mådde lite dåligt sist hade kastat in handduken aldeles och förpassat sig själv till de sälla jaktmarkerna



Jag SKA beställa sånnadär trevliga kulleder nya bromsslangar och belägg är på gång också. Kan även ha hittat mig ett par lämpliga banåkarfälgar från OZ i 15" och 7" breda, originalfälgarna från speedline väger verkligen BLY!

En lite oroväckande slang hade lossnat någon gång under veckan också, den går ut från höger sida av motorblocket och jag har inte den blekaste vart den ska sitta (har stått och kliat mig i huvudet över detta ett tag nu)!



Vidare har jag rensat ut bagageutrymmet och hittat lite rost i reservhjulsbaljan, men det var inte så farligt faktiskt...

Ska försöka komma åt att skruva loss huvlåsvajern idag, vore ju fint att prova sig fram lite med glasfiber sen...

mer så ofta skolan tillåter

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088


Trådstartare
Äntligen hemma på vischan igen, tillbaka hos bilen

Reservhjulsbaljan var inte så farligt rostig men ett litet hål var det allt i den


Men, den ska kapas ur, väger enligt uppgift 6kg! Enda problemet är att tanken sitter typ 10cm ifrån på närmsta stället, ingen jättebra ide å ge sig på med vinkelkap där direkt!? Hur borde jag gå tillväga?

Jag har lyft ut stolarna och baksätets sittdyna (inte hittat vad som håller fast ryggstödet än )


Stolarna satt väldigt hårt och insexnyckelns handtag av plast gav sig före skruvarna, så jag å farsan lagade det, enkelt och hållbart!


Gav mig på att montera bort bromssköldarna för att kunna dra kylning till skivorna, men skivorna måste av också vad det verkar



Det går alltså väldigt sakta för mig, men det går i alla fall frammåt (får väl se hur det går när jag ska sätta ihop allt sen igen )

Någon båge blir det nog inte till den här säsongen, men förhoppningsvis en bil som håller för många långa bandagar!

Har fått hem mina bromsbelägg och stålomspunna slangar, ska bara hitta lämplig leverantör av casterstag, nytt luftfilter och tändstift. Samt en tur till jan & lisa ska klaras av, så jag kan prova ut vilken stol som passar rumpan (och plånboken!)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18625



För att få ut reservhjulsbaljan borrade jag ur punktsvetsarna helt enkelt.
Ryggdynan lyfter man bort efter att ha lossat skruvarna som sitter i kardantunneln och på båda sidorna i nedre yttre hörnen, sen är det bara att lyfta den rakt upp, sitter hakar i ovankanten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



släng ner batteriet i baljan!

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89
1, 2   >>
15766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande