Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -66
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (16607 totalt)
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Ja det började som för många andra tänker jag. Köpte en b20 på 185 hk och hängde i .men man tröttnade på den och ville ha värre .här har ni utgångs objektet.





efter ett tag revs inredningen ut och där satt bara en rally stol,efter som jag inte har körkort än (ja de är på väg) så hade jag all tid i världen att lägga på bilen . så underredsmassan skrapades bort så den är ren under lagade all smårost,vart förvånad att de knappt var någon rost alls
motorn lyftes ur och låda mm sen inköptes en fullbur som svetsades dit med lyckat resultat



så nu kan man volta med bilen utan att komma hem i en kasse

även en 4,88utväxling inhandlades av trike kungen från norr (på detta forum Micke Fredriksson)



efter som jag går fordon med personbils inriktning så är intresset STORT så frågan är om man skall använda mina dellorto 45or eller om man ska inrikta sig på megasquirt som kan va bra och kunna i framtiden



planerna är nu detta ..ett b230 ft block med en 16v topp och en del mums (turbo eller sug har jag inte riktigt bestämt mig för än)

nu när buren är på plats så ska bakvagnen få åka ner och en 142 axel ska passas in med utväxlingen

även ett par koni dämpare ska klämmas på plats för det ÄR ju bana som är roligast

så här ser bilen ut nu :





så nu har man massor med ider som bara flödar genom skallen och ni från rejsa fyller huvudet med inspiration och ideer och det tackar man för..


är de nått som ni undrar över eller om ni vill ge mig nått råd eller bara betygsätta projektet så skriv!


MVH Viktor Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med lite historiska banbilar! Ett tips är att kolla med de som faktiskt kör race med amazoner. De berättar nog gärna om vad som är bra och vad som är förkastligt.

Bur i första projektbilen är thumbs up
Men vad tusan har hänt med frontrutan

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Ser kanon bra ut!! Du verkar ha fått tag på ett riktigt bra och relativt rostfritt ex thumbs up
thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Kul med lite historiska banbilar! Ett tips är att kolla med de som faktiskt kör race med amazoner. De berättar nog gärna om vad som är bra och vad som är förkastligt.

Bur i första projektbilen är thumbs up
Men vad tusan har hänt med frontrutan


ingen dum ide.. några på forumet mer än jag som kör amazon racing?..

aha de där med framrutan jag rondell skivan exploderade bitar i hela bilen sprätta på halsen mm gjorde ganska ont

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



bamazonen skrev:

aha de där med framrutan jag rondell skivan exploderade bitar i hela bilen sprätta på halsen mm gjorde ganska ont


Låter ju helt galet.... sånt man aldrig tänker på..

Ser ut som ett kanonbygge thumbs up

Personligen skulle jag välja att börja köra utan turbo på bana.. kraften kommer lite snällare med en sugis. Sen är det ju lite hårigare med en vass sugmotor..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Snacka med Carl R om koni classic dämpare han hade någon fjädersats också. Det finns krängningshämmarsatser att köpa från ipd i usa. 5,5 tumsfälgar med lite rejsigare däck. Att byta ut alla 38 år gamla bussningar (för det är väl en 66:a) kan väl vara på sin plats. Sen får man börja fundera på bakvagnen dels pga av trumbromsarna och del panhardstaget. En diffbromsad 1031 axel från 240/260 passar med modifierade fästen. Fast stelaxel är väl inte så rejsigt egentligen. Själv kör jag inte på bana med min Amazon det beror dels på banbristen här i norr och dels på att bilens skick inte riktigt uppfyller bankriterier. Men det ska väl bli ordning på det framöver.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Ska bli mycket kul att se vad det blir av detta bygge. Det kommer nog att vara rätt trångt med en B230 med 16v topp om du inte ska ha rörframända .

Men det är helt rätt med en amazon thumbs up

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kul att det är fler som gillar att köra Amazon, och från Karlstad dessutom (jag är därifrån). Själv har jag drabbats av tidsbrist vilket gör att mina två Amazoner får stå i kö och vänta på sin tur...
Ser fram mot fler nyheter om projektet.

PaZ skrev:
Sen får man börja fundera på bakvagnen dels pga av trumbromsarna och del panhardstaget. En diffbromsad 1031 axel från 240/260 passar med modifierade fästen. Fast stelaxel är väl inte så rejsigt egentligen. / Pär

Det är inte orejsigt med stel axel. Mikael Mohlin har stel axel på sin RX-7 och med de tider som den presterat i Superstage kan man inte snacka bort att det fungerar.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Lite nyfiken:
Vilken årmodell är det? (har inte lärt mig att identifiera dem än)
När du byter bakaxel, tänker bu köra med orginaluppfästena/stagen?
Gör du något åt framvagnen?

Tröttnar du kan du ju alltid sälja den billigt till mig...

_________________
Mikael Persson
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



PaZ skrev:
Sen får man börja fundera på bakvagnen dels pga av trumbromsarna och del panhardstaget. En diffbromsad 1031 axel från 240/260 passar med modifierade fästen. Fast stelaxel är väl inte så rejsigt egentligen. / Pär

Det är inte orejsigt med stel axel. Mikael Mohlin har stel axel på sin RX-7 och med de tider som den presterat i Superstage kan man inte snacka bort att det fungerar.[/quote]

Visst går det att åka fort med stelaxel. Men andra alternativ har bättre justeringsmöjligheter och om man ändå ska byta så (vilket han iofs inte har påstått men) kan man byta upp sig.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
PDE skrev:
Lite nyfiken:
Vilken årmodell är det? (har inte lärt mig att identifiera dem än)
När du byter bakaxel, tänker bu köra med orginaluppfästena/stagen?
Gör du något åt framvagnen?

Tröttnar du kan du ju alltid sälja den billigt till mig...



min är en 66a
kan ge dig lite saker man kan kolla efter när man bedömer års modell

4 dörrars slutade tillverkas 66
65 fick amazon galon inredning och skivor fram
70 är sista årsmodellen
b20 kom original 68
62 hade man en annan typ av handtag på bagage luckan
64 slutade dom tillverka 2 färgs amazoner
67 fick dom annan bakvagn även bromsservo och 2 krets bromssystem


där har du lite riktmärken

jag tänker använda original upphängningen så gått det går men med en del uniballs men kaross fästena kommer va kvar så gott det går... bakvagns projektet ska verkligen dockumenteras
men nu sla ja slipa klart underedet så de blir fint...

va ska ett underede ha för färg(?sej inte svart för det tog 50 arbetstimmar och få bort den jävla underedsmassan)

har lite planer på gult eller rött eller nån som har nått annat förslag?

amazons motorrum kommer nog inte bli så trångt en flippfront ska passas in men ja vet ingen som kan göra det bra...förslag där med?

MVH Viktor Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



OK!

Jag tänkte mer på de små yttre skillnaderna som skiljer årsmodellerna åt, exempelvis utseende på grill m.m.

om du skall köra med orginalstagen i bakvagnen är det ett bra tips att montera ett högre och hårdare stoppgummi ovanför diffen och se speciellt över mellanläggen i "klämfästena". För om dessa börjar ge sig finns risken att axeln vrider sig under acceleration, och har du tillräckligt bra fäste kan du kröka momentstagen och då börjar bakre kardanknuten att "karva" i tunneln under nedfjädring.

Med mindre eftertraktade resultat...

_________________
Mikael Persson
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
PDE skrev:
OK!

Jag tänkte mer på de små yttre skillnaderna som skiljer årsmodellerna åt, exempelvis utseende på grill m.m.

om du skall köra med orginalstagen i bakvagnen är det ett bra tips att montera ett högre och hårdare stoppgummi ovanför diffen och se speciellt över mellanläggen i "klämfästena". För om dessa börjar ge sig finns risken att axeln vrider sig under acceleration, och har du tillräckligt bra fäste kan du kröka momentstagen och då börjar bakre kardanknuten att "karva" i tunneln under nedfjädring.

Med mindre eftertraktade resultat...

japp de där har ja redan funderat lite på och kommit fram till att man borde bygga egna bärarmar längst ut med en annan funtion för "nypningen" av axeln

har av egna erfarenheter lärt mig att de är absolut inga problem o köra av original bärarmarna vilket får 4hjuls styrning som följd thumbs down

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



PDE skrev:
OK!

Jag tänkte mer på de små yttre skillnaderna som skiljer årsmodellerna åt, exempelvis utseende på grill m.m.

om du skall köra med orginalstagen i bakvagnen är det ett bra tips att montera ett högre och hårdare stoppgummi ovanför diffen och se speciellt över mellanläggen i "klämfästena". För om dessa börjar ge sig finns risken att axeln vrider sig under acceleration, och har du tillräckligt bra fäste kan du kröka momentstagen och då börjar bakre kardanknuten att "karva" i tunneln under nedfjädring.

Med mindre eftertraktade resultat...


Det finns en hel del smågrejer som skiljer mellan årgångarna bland annat baklysen som blev tresmak efter 62?. Grillar verkar man ha bytt vart tredje år ungefär är väl det säkraste sättet att göra en ungefärlig bestämning. Volvo bokstäverna på huven blev silverfärgade 67 istället för guld. Spolarmunstyckena har ändrat utseende, fram till 65 satt de nedanför rutan 66 flyttade de till huven en snygg kromad sak som blev fulare 67. . Jag tog åldern på bamazonens bamazon på ventilationsrutereglaget som fick en ful plastknapp istället för den kromade 67 samt det på huven placerade spolarmunstycket. Det finns några sidor på nätet som behandlar skillnader mellan årsmodeller.

/Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



bamazonen skrev:
kan ge dig lite saker man kan kolla efter när man bedömer års modell
4 dörrars slutade tillverkas 66
65 fick amazon galon inredning och skivor fram
70 är sista årsmodellen
b20 kom original 68
62 hade man en annan typ av handtag på bagage luckan
64 slutade dom tillverka 2 färgs amazoner
67 fick dom annan bakvagn även bromsservo och 2 krets bromssystem

Messersmitten i arbete:
B20 kom hösten 68 som 69: års modell
Tvåkretsbroms också som 69:års modell

Visst är nackdelen med stel axel att den är svår att ställa in men det funkar om man vill

Kolla in på www.kokos-racing.com för lite inspiration. Vi har en ganska vild Amazon Turbo i garra!

(om nån vill ha en vit 69:a Amazon så har jag en till salu i Karlstad. Rost i dörrar, höger skärmkant och samt ytrost här och var men den går väldigt fint... Fast jag vill inte sabba din tråd med att göra om den till en säljesannons så om någon är intresserad, svara inte här utan skicka PM ...!)

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Wankelsport skrev:
bamazonen skrev:
kan ge dig lite saker man kan kolla efter när man bedömer års modell
4 dörrars slutade tillverkas 66
65 fick amazon galon inredning och skivor fram
70 är sista årsmodellen
b20 kom original 68
62 hade man en annan typ av handtag på bagage luckan
64 slutade dom tillverka 2 färgs amazoner
67 fick dom annan bakvagn även bromsservo och 2 krets bromssystem

Messersmitten i arbete:
B20 kom hösten 68 som 69: års modell
Tvåkretsbroms också som 69:års modell

Visst är nackdelen med stel axel att den är svår att ställa in men det funkar om man vill

Kolla in på www.kokos-racing.com för lite inspiration. Vi har en ganska vild Amazon Turbo i garra!

(om nån vill ha en vit 69:a Amazon så har jag en till salu i Karlstad. Rost i dörrar, höger skärmkant och samt ytrost här och var men den går väldigt fint... Fast jag vill inte sabba din tråd med att göra om den till en säljesannons så om någon är intresserad, svara inte här utan skicka PM ...!)


den amazon va fet..kan du fråga din garage kompis om han vet nån som kan tillverka flippfront till amazon?

eller om du kanske vet nån?

tack på förhand

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



rp glasfiber säljer flippfronter till amazon. http://home.swipnet.se/rpglasfiber/

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
PaZ skrev:
rp glasfiber säljer flippfronter till amazon. http://home.swipnet.se/rpglasfiber/

/ P


japp det har jag hört om men jag har även hört att han inte ska ha nån vidare passform..har ja fel?

/ Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Jag har hört såna rykten jag också. Tror det är mer rallycross finish på grejerna han sälger. Har sett någon fler som sälger plastprylar till amazoner men jag minns inte var.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
PaZ skrev:
Jag har hört såna rykten jag också. Tror det är mer rallycross finish på grejerna han sälger. Har sett någon fler som sälger plastprylar till amazoner men jag minns inte var.

/ Pär


okej..ja bilen ska ju se bra ut och inte ram sne om du kommer ihåg eller ser vilken sida de mer var så skicka ett PM är du snäll


/ Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



bamazonen skrev:

den amazon va fet..kan du fråga din garage kompis om han vet nån som kan tillverka flippfront till amazon?
eller om du kanske vet nån?
tack på förhand

Ska höra om han vet när jag träffar honom nästa gång...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -66
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (16607 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande