Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41155 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Std bil ligger runt 1Hz,. Jänkare ligger lägre 0,7-0,8 om jag mins rätt.
Vid runt 0,5Hz blir man sjösjuk om jag fattat rätt.

Var det sportchassi ligger har jag inge tvärkoll på.
Men i krokarna 2Hz är inte direkt hårt, går bra att åka gata med.

Jag ligger på ca 1,7 fram och 2,2Hz bak, detta pga av avsaknad av k-fjäderar bak.

Karross banbilera ligger runt 3.

En F1 om jag mins rätt ligger på ca 6Hz

Mycket av de som käns stötigt ligger inte i fjädringen utan i stötdämparna.


ok! Bra att ha ett litet hum om vad som gäller på ett ungefär. thumbs up
Jag vet att bland annat du Johan har förklarat detta för mig tidigare. Men jag minns aldrig såna saker.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Skulle väl vilja säga att detdär med 2 Hz är ett värde jag fått för mig inte ger en bil som är helt obrukbar på gata men ändå ger BETYDLIGT bättre feedback och glädje vid lite klubbkörning. Förutsatt att man har det övriga i bra ordning. Tanken är oxå att detta skapas av en fjäder som är så pass mjuk/hård att en dämpare av "sportmodell" (läs: Koni/Bilstein) kan klara av den.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då har jag räknat på en "ganska normal" 318is på 1100 kg, 45kg ofjädrad vikt och 52% av vikten fram.

Har generalliserat lite fel tidigare men iaf legat i bollparken.

15 N/mm: 1,18 Hz (original M-chassi)
40 N/mm: 1,93 Hz
50 N/mm: 2,16 Hz
60 N/mm: 2,36 Hz

Nu är det bara för den samlade expertisen att välja hur hardcore dom är.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Då har jag räknat på en "ganska normal" 318is på 1100 kg, 45kg ofjädrad vikt och 52% av vikten fram.

Har generalliserat lite fel tidigare men iaf legat i bollparken.

15 N/mm: 1,18 Hz (original M-chassi)
40 N/mm: 1,93 Hz
50 N/mm: 2,16 Hz
60 N/mm: 2,36 Hz

Nu är det bara för den samlade expertisen att välja hur hardcore dom är.


Utan att öht räkna något så inser jag nu hur pass hårt Grupp N kitet verkigen är.

Tack för dessa siffror Andreas!! thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329


Trådstartare
Tycker inte det är så hårt ändå, är jag helt då eller. Det är klart att när jag suttit och kört min fiesta som är extremt mjuk typ 5nm eller nåt, så känns ju bmw:n lite hård. Men inte för hård, kan iofs ha att göra med att den fjädrar lite på gummilagringarna både fram och bak i stötdämpartornen. Kanske blir bättre med alu där....

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:

Utan att öht räkna något så inser jag nu hur pass hårt Grupp N kitet verkigen är.


3,34 Hz för att vara exakt...

Som Fuling tidigare skrev ska man nog kunna åka med även detta om dämparn är vettigt avstämd.
Men att säga att det inte är "jättehårt" får vi nog tillskriva avtrubbning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Är inte grupp n kitet betydligt mjukare i bak än i fram?
Det känns iaf så på min bil som enligt uppgift ska ha just detta kit.

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M3Jonas skrev:
Är inte grupp n kitet betydligt mjukare i bak än i fram?
Det känns iaf så på min bil som enligt uppgift ska ha just detta kit.


Beror på vad man anser vara "betydligt"...

3,34 Hz fram och 3,06 Hz bak.

Men dämparna skilljer ju oxå en del så det spelar in betydligt.

Tycker du den är störande mkt mjukare bak?
Problem i ngt parti/situation?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kan inte påstå att jag tycker bilen beter sig dumt på vägen eller banan men man tänker på det om man har bilen på lyften och sen höjer eller sänker snabbt. Då rör den sig betydligt mer bak än fram.
Ska ju tydligen vara mjukare bak för att få fäste ut ur kurvorna istället för att slå loss hjulen så sätter den sig. Detta enligt de som kan sånt betydligt bättre än mig...

_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Andreas Lidström skrev:
Då har jag räknat på en "ganska normal" 318is på 1100 kg, 45kg ofjädrad vikt och 52% av vikten fram.

Har generalliserat lite fel tidigare men iaf legat i bollparken.

15 N/mm: 1,18 Hz (original M-chassi)
40 N/mm: 1,93 Hz
50 N/mm: 2,16 Hz
60 N/mm: 2,36 Hz

Nu är det bara för den samlade expertisen att välja hur hardcore dom är.


thumbs up

vad hamnar man på för frekvens med grupp-n fjädrarna?

Edit.. blablalba..a blööh.. här fanns ju redan ett svar ju
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

M3Jonas:
Vad har du för fjäder fram och bak? (Hz-tal)


Jag kan ganrantera att runt 2Hz är fult farbart på gatan, lite stötigt när det går långsamt. Men upp i fart är det lunkt.
Med 1,7 som jag har fram så går bilen på genomslagsgummina i vissa fall, rätt obra
Går jag upp till 2,1 och sänker bilen lite så halverar jag infjädringen thumbs up
Allså från ca ca 45 mm till ca ca 22mm. Jag ligger ca ca lika mycket i kränging som i pitch.

Så man skall inte bara stirra sig blind på hårdheten utan hela balansen i bilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jonas, jag skulle vilja säga "Nja" på dina iaktagelser.

Att bara kolla på bilen när man sänker den från upphöjt läge handlar ju om utfjädring osv.
Det som är intressant är hur krafterna i pitch (fram/bak) och i roll (höger/vänster) fördelas till däcken.
Men det strår det massor om på andra ställen i forumet.

Fuling, svaret stod nga snäpp upp.

120 N/mm fram och 180 N/MM bak ger 3,34 Hz fram och 3,06 Hz bak. Eller egentligen ngt mindre då M3:an är tyngre än en 318is. (Ca 3,05 fram och 2,75 bak lite grovt räknat med vikten på bilen.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Självklart är det inget vetenskapligt test man gör när man hissar eller sänker bilen på en lyft men såg ganska tydligt då att bilen verkade vara mjukare i bak. Nu har ju jag inte monterat kitet själv på min bil utan det satt på när jag köpte den så det kan ju vara nåt annat hopplock som sitter på...

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Nu ska jag inte säga emot er som kan det här bättre än mig. Men på detta forum snackas det ofta om att det är bra med en mjuk bil, iallafall verkar det oftast som att en hård bil är negativt. Visst kan jag hålla med om det när vi går till extremer. Men 3hz är inte speciellt hårt för det vi håller på med. Man får uppfattningen om det ibland.

Jag körde en "standardbil" för tävling häromdagen med 220nm/mm fjädrar fram och med McPerson. Vikt på framhjulen cirka 450kg, alltså 225kg per hjul. Ni som kan kan väl räkna på Hz-talet och se va det blir. Nu vet jag att detta är för hårt på gatan. Men kom inte och säg att 3hz är för hårt för bana.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:
Självklart är det inget vetenskapligt test man gör när man hissar eller sänker bilen på en lyft men såg ganska tydligt då att bilen verkade vara mjukare i bak. Nu har ju jag inte monterat kitet själv på min bil utan det satt på när jag köpte den så det kan ju vara nåt annat hopplock som sitter på...


Det ska va mjukt bak för att få traction ut ur kurvor. Så länge balansen finns där ändå är det ju kanon om man kan ha den lite mjukare bak. Min är likadan men det funkar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Ja du är en av dem som säger att det ska vara så.
En annan kamrat säger samma sak och han är från den äldre generationen som höll på med Grupp A bilarna på den tiden det begav sig. Fast han höll då iofs inte på så jättemycket med BMW utan han utvecklade volvos tegelsten...

_________________
Jonas Edling
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Andreas Lidström skrev:
Tror inte ngn här har påstått att 3 Hz på ngt sätt är för hårt för banåka.
Skulle gissa på att vissa ligger uppemot 4 och lite till tom inom klubbracing med framgång.

Men då merparten här trots allt kör nga meter på väg med sina bilar då och då tycker iaf jag att man får nyaserar sig ganska fint. För det ÄR skillnad på 2 och 3 Hz. En stor sådan.

Genom alla åren M3:orna "dominerat" banträffar i BMW SC med Grp.N-chassin har jag hört samma sak att "Ska du köra snudd enbart bana så är kittet (Grp.N) kanonballanserat och iaf inte för hårt. Kör man mest gata och bara ngn banträff per år skulle jag dock välja ett vanligt Sprintkit."

Nu anser jag att skillnaden mellan dessa kit är för stora och ngt mer banvänligt men som inte sabbar komforten FÖÖÖR mkt samt funkar ihop med lite mjukare dämpare, så att frugan inte ens vill ta bilen till ICA för en liter mjölk, vore intressant. Jag tror du hajjar vad jag menar.

På tal om frekvenser kan jag avslöja att Opel tex har åkt med ca 2,3 - 2,5 Hz i DTM. Men krängarna var som telefonstolpar. (Info direkt från OPC... )

Sen håller jag med om att det ibland blivit väl överdrivet att inte gå upp på för hårda fjädrar när diskussionerna förs här på rejsa. FÖR hårt är ju aldrig bra, men att 3 Hz skulle vara i överkant för en snudd enkom leksak anser inte jag heller. Skulle jag bygga en ren racer E30 skulle jag antagligen gå upp lite till.

Utan korrfaktor och ofjädrad vikt kan man egentligen inte göra en exakt beräkning men på ett ungefär så kan man använda en del tumregler för den bilen jag tror du kört och då hamnar man en bit över 5Hz.
Men den har ett chassi som är otroligt vridstyvt, slicks och bilen är byggd av riktiga proffs. thumbs up
BMW envisades med liknande frekvenser på M3:orna... Funkade sådär på våra hoppiga banor. Men endel fick till det trots allt. Det är helheten som avgör i slutändan.

Bra att du kommer med dina intryck Samuel, det behövs. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mjukare bil ger traction, helt korrekt och av godo.

Men att den "sätter sig" är/kan även vara geometriskt betingat och kan härledas till squat/anti squat och detta beteendet som en del BMW påvisar är egentligen "fel". Nu är det ingen stor sak på just dessa modellerna utan är mer en kännsla man får när man kör och det ger förtroende och just en bra kännsla. Snabbt går det oxå. Svårt att säga utan att mäta och räkna vad som ger vad bara...

En modell som är mkt värre är riktigt gammla RC-Porschar. Inte riktigt så bra... IMHo.
En bil ni kan kolla på när ni är i skogen och spanar rally nästa gång är Ascona A, den har anti squat i överflöd och brukar driva på fint ur böjjarna. Ser ut som ett höghus i utgångarna i baken. Förutsatt att de inte sabbat detta genom att sänka den för mkt bak då.

Rätta mig gärna den som ser att jag har fattat fel. Detta är en mer eller mindre egen teori som jag fått för mig stämmer efter en del års frekventa besök på Knäckebrödsvängen, Lingontuvan och allt vad de heter de lokala rallyna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag körde en "standardbil" för tävling häromdagen med 220nm/mm fjädrar fram och med McPerson.
Vikt på framhjulen cirka 450kg, alltså 225kg per hjul.

Hmm det skall vara 220N/mm, nm som skall skrivas Nm är ett momet. Kraft gånger en hävarm.


f=(220*1000*0.9/225)^0,5/2/pi ---> f=4,7Hz
Förmodligen högre pga att jag inte räknat med den ofjädrade vikten.

Hmm det käns jä..... hårt, men man måste ha alla parametar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Andreas Lidström skrev:
Skulle väl vilja säga att detdär med 2 Hz är ett värde jag fått för mig inte ger en bil som är helt obrukbar på gata men ändå ger BETYDLIGT bättre feedback och glädje vid lite klubbkörning. Förutsatt att man har det övriga i bra ordning. Tanken är oxå att detta skapas av en fjäder som är så pass mjuk/hård att en dämpare av "sportmodell" (läs: Koni/Bilstein) kan klara av den.


Låg ungefär på 2 Hz med min 02 i år, men nya fjädrar är på G inför nästa år. MAo tillräckligt hårt för att åka BMW Cup med, men tar dig också till och från banan utan problem! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
citat:
Jag körde en "standardbil" för tävling häromdagen med 220nm/mm fjädrar fram och med McPerson.
Vikt på framhjulen cirka 450kg, alltså 225kg per hjul.

Hmm det skall vara 220N/mm, nm som skall skrivas Nm är ett momet. Kraft gånger en hävarm.


f=(220*1000*0.9/225)^0,5/2/pi ---> f=4,7Hz
Förmodligen högre pga att jag inte räknat med den ofjädrade vikten.

Hmm det käns jä..... hårt, men man måste ha alla parametar.


Som jag skriver i texten Magnus lagt in, tom 5,2 om man räknar med lite ofjädrat och lite andra korrfaktorer.

Hårt mao...

Frågan är då om de inte har lite aerodynamik som faktiskt funkar på dessa vagnar och sådant spelar ju in. Blir än mer komplext med ens.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande