Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (41155 totalt) |
ok! Bra att ha ett litet hum om vad som gäller på ett ungefär. Jag vet att bland annat du Johan har förklarat detta för mig tidigare. Men jag minns aldrig såna saker. _________________ /Anton Lillsund |
||
Skulle väl vilja säga att detdär med 2 Hz är ett värde jag fått för mig inte ger en bil som är helt obrukbar på gata men ändå ger BETYDLIGT bättre feedback och glädje vid lite klubbkörning. Förutsatt att man har det övriga i bra ordning. Tanken är oxå att detta skapas av en fjäder som är så pass mjuk/hård att en dämpare av "sportmodell" (läs: Koni/Bilstein) kan klara av den.
|
||
Då har jag räknat på en "ganska normal" 318is på 1100 kg, 45kg ofjädrad vikt och 52% av vikten fram.
Har generalliserat lite fel tidigare men iaf legat i bollparken. 15 N/mm: 1,18 Hz (original M-chassi) 40 N/mm: 1,93 Hz 50 N/mm: 2,16 Hz 60 N/mm: 2,36 Hz Nu är det bara för den samlade expertisen att välja hur hardcore dom är. |
||
Utan att öht räkna något så inser jag nu hur pass hårt Grupp N kitet verkigen är. Tack för dessa siffror Andreas!! _________________ /Anton Lillsund |
||
Tycker inte det är så hårt ändå, är jag helt då eller. Det är klart att när jag suttit och kört min fiesta som är extremt mjuk typ 5nm eller nåt, så känns ju bmw:n lite hård. Men inte för hård, kan iofs ha att göra med att den fjädrar lite på gummilagringarna både fram och bak i stötdämpartornen. Kanske blir bättre med alu där....
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
3,34 Hz för att vara exakt... Som Fuling tidigare skrev ska man nog kunna åka med även detta om dämparn är vettigt avstämd. Men att säga att det inte är "jättehårt" får vi nog tillskriva avtrubbning. |
||
Beror på vad man anser vara "betydligt"... 3,34 Hz fram och 3,06 Hz bak. Men dämparna skilljer ju oxå en del så det spelar in betydligt. Tycker du den är störande mkt mjukare bak? Problem i ngt parti/situation? |
||
Kan inte påstå att jag tycker bilen beter sig dumt på vägen eller banan men man tänker på det om man har bilen på lyften och sen höjer eller sänker snabbt. Då rör den sig betydligt mer bak än fram.
Ska ju tydligen vara mjukare bak för att få fäste ut ur kurvorna istället för att slå loss hjulen så sätter den sig. Detta enligt de som kan sånt betydligt bättre än mig... _________________ Jonas Edling |
||
vad hamnar man på för frekvens med grupp-n fjädrarna? Edit.. blablalba..a blööh.. här fanns ju redan ett svar ju |
||
M3Jonas:
Vad har du för fjäder fram och bak? (Hz-tal) Jag kan ganrantera att runt 2Hz är fult farbart på gatan, lite stötigt när det går långsamt. Men upp i fart är det lunkt. Med 1,7 som jag har fram så går bilen på genomslagsgummina i vissa fall, rätt obra Går jag upp till 2,1 och sänker bilen lite så halverar jag infjädringen Allså från ca ca 45 mm till ca ca 22mm. Jag ligger ca ca lika mycket i kränging som i pitch. Så man skall inte bara stirra sig blind på hårdheten utan hela balansen i bilen. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jonas, jag skulle vilja säga "Nja" på dina iaktagelser.
Att bara kolla på bilen när man sänker den från upphöjt läge handlar ju om utfjädring osv. Det som är intressant är hur krafterna i pitch (fram/bak) och i roll (höger/vänster) fördelas till däcken. Men det strår det massor om på andra ställen i forumet. Fuling, svaret stod nga snäpp upp. 120 N/mm fram och 180 N/MM bak ger 3,34 Hz fram och 3,06 Hz bak. Eller egentligen ngt mindre då M3:an är tyngre än en 318is. (Ca 3,05 fram och 2,75 bak lite grovt räknat med vikten på bilen.) |
||
Självklart är det inget vetenskapligt test man gör när man hissar eller sänker bilen på en lyft men såg ganska tydligt då att bilen verkade vara mjukare i bak. Nu har ju jag inte monterat kitet själv på min bil utan det satt på när jag köpte den så det kan ju vara nåt annat hopplock som sitter på...
_________________ Jonas Edling |
||
Nu ska jag inte säga emot er som kan det här bättre än mig. Men på detta forum snackas det ofta om att det är bra med en mjuk bil, iallafall verkar det oftast som att en hård bil är negativt. Visst kan jag hålla med om det när vi går till extremer. Men 3hz är inte speciellt hårt för det vi håller på med. Man får uppfattningen om det ibland.
Jag körde en "standardbil" för tävling häromdagen med 220nm/mm fjädrar fram och med McPerson. Vikt på framhjulen cirka 450kg, alltså 225kg per hjul. Ni som kan kan väl räkna på Hz-talet och se va det blir. Nu vet jag att detta är för hårt på gatan. Men kom inte och säg att 3hz är för hårt för bana. |
||
Det ska va mjukt bak för att få traction ut ur kurvor. Så länge balansen finns där ändå är det ju kanon om man kan ha den lite mjukare bak. Min är likadan men det funkar. |
||
Ja du är en av dem som säger att det ska vara så.
En annan kamrat säger samma sak och han är från den äldre generationen som höll på med Grupp A bilarna på den tiden det begav sig. Fast han höll då iofs inte på så jättemycket med BMW utan han utvecklade volvos tegelsten... _________________ Jonas Edling |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Mjukare bil ger traction, helt korrekt och av godo.
Men att den "sätter sig" är/kan även vara geometriskt betingat och kan härledas till squat/anti squat och detta beteendet som en del BMW påvisar är egentligen "fel". Nu är det ingen stor sak på just dessa modellerna utan är mer en kännsla man får när man kör och det ger förtroende och just en bra kännsla. Snabbt går det oxå. Svårt att säga utan att mäta och räkna vad som ger vad bara... En modell som är mkt värre är riktigt gammla RC-Porschar. Inte riktigt så bra... IMHo. En bil ni kan kolla på när ni är i skogen och spanar rally nästa gång är Ascona A, den har anti squat i överflöd och brukar driva på fint ur böjjarna. Ser ut som ett höghus i utgångarna i baken. Förutsatt att de inte sabbat detta genom att sänka den för mkt bak då. Rätta mig gärna den som ser att jag har fattat fel. Detta är en mer eller mindre egen teori som jag fått för mig stämmer efter en del års frekventa besök på Knäckebrödsvängen, Lingontuvan och allt vad de heter de lokala rallyna... |
||
citat:
Jag körde en "standardbil" för tävling häromdagen med 220nm/mm fjädrar fram och med McPerson. Vikt på framhjulen cirka 450kg, alltså 225kg per hjul. Hmm det skall vara 220N/mm, nm som skall skrivas Nm är ett momet. Kraft gånger en hävarm. f=(220*1000*0.9/225)^0,5/2/pi ---> f=4,7Hz Förmodligen högre pga att jag inte räknat med den ofjädrade vikten. Hmm det käns jä..... hårt, men man måste ha alla parametar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Låg ungefär på 2 Hz med min 02 i år, men nya fjädrar är på G inför nästa år. MAo tillräckligt hårt för att åka BMW Cup med, men tar dig också till och från banan utan problem! _________________ Rikard Ahlin |
||
Som jag skriver i texten Magnus lagt in, tom 5,2 om man räknar med lite ofjädrat och lite andra korrfaktorer. Hårt mao... Frågan är då om de inte har lite aerodynamik som faktiskt funkar på dessa vagnar och sådant spelar ju in. Blir än mer komplext med ens. |
||
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (41155 totalt) |