Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 19 16v, R5 GTE | 6683 besök totalt |
jaha då får man väl berätta vad man åker med då.
R19 16v de e bruksbilen som fått en smärre översyn nu när motorn tyvärr skurit pga en sten som slog sönder tråg och vev. Sitter K.A.W/koni sportchassie på den samt att ja håller på o kollar vad ja ska köra med för sportiga belägg till nästa säsong då de våras för banträffar. motorn ska få en smärre uppgradering när den nu renoveras upp genom nya kammar toppen ska få portning och planing samt en mira fräsning o nya ventilsäten. R5 GTE(clio v6 edition) det är kommande tävlingsbilen men som i dagsläget står i ett varmgarage i väntan på att jag ska hitta hela drivlina o subframe från clio V6. _________________ Tim Olofsson |
då får man väl uppdatera lite nu. Tyvärr har de hänt mindre under vintern än vad jag har velat då ekonomin nästintill varit körd i botten för att man har gått arbetslös men lite har iaf hänt de övre fjäderbenstallrikar som spruckit på R19 e iaf bytta samt att motorn e urplockad o ligger i delar så här inför premiären men har fått tag på en lite fräschare motorsom ska i om 3 veckor med nya remmar o det nödvändigaste.
I vår NÄR man har ett jobb så ska bilen styvas upp med en båge samt i med en "sitta kvar" stol till. sak kontakta herr kruse med o se vad man kan få tag i från Renault Sport i frankrike till den. Självklart så ska de åkas på de banträffar som är i närheten samt hjälpa Carlshamns Racing Club med deras verksamhet på Uråsa och få fler medlemmmar att åka bana o konbana mer än rattlås. Lite bilder kommer när jag får tag i en kamera _________________ Tim Olofsson |
Tjena!
Blev plåtbreddningen klar eller den ligger också på is? Hur har du gått tillväga med den turbokonverterade motorn, har du bytt kolvar och stakar? Hur sänkte du kompet? Nyfiken eftersom det är så få som har konverterat just den motorn, i alla fall i Sverige. Var inne på det ett tag när jag hade en Clio 16V men sen kom studier mellan... Mvh Peter _________________ Peter Vighagen |
Breddningen är klar nu så ligger hela den bilen i molekyler för o få lite nya delar i framvagn o bakvagn så ja kan öka spårvidden så att det passar på breddningen.Buren är dock färdigsvetsad och ska klara FIAs krav i banracing.
Den turbokonverterade motorn som sitter i sitter det nya kolvar och stakar har ett kompförhållande på 8,2:1. Tog och bytte allt som fanns i motorn så som lager och allt annat som slits. Kammarna i den motorn kan jag inte s'ga så mkt om då jag inte riktigt har fått veta alla mått och durationer på den ännu. Eftersom ja har haft stor hjälp av en firma nere i nederländerna som har en R19 16v som demobil och har olika steg trimningar till F7P maskinen så bad ja dom att plocka ihop en maskin samt mappa den för turbo. Deras demo bil går tydligen rätt ofta nere på nordslingan o testas ut _________________ Tim Olofsson |
Är det www.fastchip.nl du menar? Hittade dock inget på deras sida om turbokit nu men vet att de har haft innan. Det verkar som de hänvisar till www.bbperformancetuning.co.uk när det gäller turbokit.
Eller är det någon helt annan firma? Hade varit kul att se lite bilder på den breddade karossen så lägg gärna upp så fort du får tillgång till en kamera! _________________ Peter Vighagen |
visst e de fastchip som har byggt motorn men de har lagt de mesta till BB nu eftersom det är större marknad på överladdat på den ön till renault. Dock har ja funderingar på att få tag i en gammal Clio/megane maxi maskin då ja e lite av en trattfetish älskar ljudet mer från trattar som suger än snigeln som pumpar. de e rätt skoj att de e fler nerifrån landet som håller på med R5or som din och en som heter Sam Björnestrand som bor utanför Höör. Han har byggt om sin TS till en GTE med Clio cup maskin.
_________________ Tim Olofsson |
oj här har ja inte uppdaterat på länge, inte för att de har hänt så mkt egentligen den röda e igång dock så väntar ett kopplingsbyte på den så fort de här lappmöglet kan ta o försvinna så man kommer in i garaget.
R5an står fortfarande nedplockad i väntan på bättre ekonomi men lite bilder kan väl tas o läggas upp. Den röda har fått nya fälgar till iår en lite ändrad front så man kan få dit kylscoop till bromsarna inredningen får sig en omgång samtidigt _________________ Tim Olofsson |
Våra race- och banåkarbilar Renault 19 16v, R5 GTE | 6683 besök totalt |