Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök senaste veckan (21485 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har nu rivit bort ventilkåpan i helgen och kammarna var oskadda, har lagt ut dem till försäljning då jag först tänkte inhandla en M20 motor istället. Så blir nu inte fallet då jag fått tag i en "ny" motor med trasig topplockspackning.

Blir till att fixa till det och eventuellt låta ngn fila lite på toppen. Att bygga en rejäl motor +185 hk kostar drygt 17 000 kr (med den firman jag har kollat med) då exkl. det kammarna som jag redan har men inkl. allt övrigt matrial.

Det finns ingen ekonomi till det under den här säsongen då jag kommer att behöva 2 uppsättningar däck (slicks och r-däck), nya fjädrar bak 140 nm. Bygga bur dyyyrt , samt ställbara krängare.

Min delägare har lämnat in då han tyckte att dels att det inte riktigt var hans grej samt att det sprang iväg ekonomiskt. Har full förståelse för det då han fått extremt lite körtid i år.

HT2 är därmed lämnat åt framtiden och målet är istället att tampas med Bistec, Samson och Arne i modifierad (BMWCUP). Jag kommer att ha startfäletets klenaste motor men förhoppningsvis den lättaste bilen, vilket förhoppningsvis kan kompensera delar av effektunderskottet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dissa slicksen! Snabbare, men ställer högre krav inte minst vid sidan av banan. Slicks är för den som åkt en hel del. Min två cent iaf. Sen är det ju snart dax för nytt reglemente i Cupen...
Avvakta!

Bur är bara dyrt om man lejer bort det.

185hk ur en M42 är ganska mkt men ska inte behöva kosta 17 000...om du redan har lite vassare kammar. maskinbearbetning av block osv som arborrning osv kostar men känns nästan lite overkill om man ska leka i klubbracing och pengarna är tighta. Bättre lägga det där det verkligen gör nytta.

Tycker du det är ngn som försöker få allt att låta så mkt bättre än det kanske är?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nja, snarare är det så att jag måste uppgradera mitt kontaktnät så att jag får saker utförda till en billigare penning. Vad ger mest "bang for the buck" är ngt som jag är intresserad av. Dvs vad skall jag göra med motorn som ger mest effekt för minst antal kronor, är tyvärr medveten av att många saker är avhängiga av varandra, dvs att det individuellt inte ger så stor skillnad.

Men utgå från att jag har ngt vassare kammar, vad är nästa steg? Byta sprut eller porta topp?

Vad gäller slicks så skall jag ta en ordentlig funderare, men mjuka slicks i kombination med en bil på 920 kg borde vara ganska effektivt om man har förstärkt lite infästningar här och där.

Blir att köpa en svets under vintern.

Vad gäller regl.förändringar så kan jag ju vänta med inköp av däck till nästa säsong så det är ingen panik.

Andreas, om du känner ngn som vill bygga en bur till vettigt pris så får du gärna höra av dig. Vettigt för vissa är säkert 15000 kr + inköp av bur men för mig så är det mkt pengar, allt är relativt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ang. motorn:
Balansera grejorna, nya lager, ringar och sånt.
Sen ger du dig på toppen och matchportar den så du får samma volym i alla kanalerna.
Blästra kanalerna och ska du vara overkill så kan du polera avgaskanalerna, men det ger inte så extremt mycket.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Hallå där!
Jag hade samma funderingar som du för ett tag sedan och tipsades om att läsa på denna sidan: http://www.roadster.se/Portning.html Kan inte garantera att dom vet vad dom pratar om men jag fick den uppfattningen i alla fall
Ska alla börja tävla nästa år förresten? Verkar som man blir själv kvar i skojgruppen! /Mvh Dan

_________________
Dan Byström
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Intressant det där, lättförståligt, om det är 100% rätt kan jag inte uttala mig om men likväl läsvärt och lättbegripligt även om jag kanske tyckte att den procentuellaförbättringen lät lite i överkant.

Tål att funderas vidre på.

Jag kommer säkert att köra vissa av lekpassen också men kanske med olja i motorn i framtiden

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



15 000kr är absolut inte lite pengar. Ville bara säga det så du inte tror att jag täljer guld med kniv...
Men det är mkt jobb att bygga bur, men är man noga och fråga mkt kan det bli väldigt bra.

Vad mer än motorn tänker du ändra som gör att den inte klassar in i Standard?
Ta nästa år där med fin väghållning så kan du trimma nästa vinter.
Bygg bara en bra bottendel redan nu då allt ändå är isär. Vikta och balansera.

Egentligen skulle du ha i andra kolvar för högre komp men det får du inte i Std.
Förutom att portningen kan släppa lös en hel del kusar så är det mest hämmande kammarna på M42. Allt för snälla! Men där har du ju redan lite vassare doningar. thumbs up
Fixa sen toppen själv eller lämna iväg den till ngn kunnig. Borde kunna bli en fin maskin som lämnar bortåt 180 hk kanske.

I Fyndbörsen Cup lämnade enligt utsago de compacter som gick där för nga år sedan 167 hk i Grp.N-utförande.
Har även testat en annan Grp.N M42 och den var väääldigt rapp och vass. Bromsad till likannde effekt.
Men Grp.N-trimmning är dyrt då man mest betalar för tid.

Sätt dig ner, planera långsiktigt och försök inte göra allt på en gång. Jag har testat och det blir inte så bra alltid...

Bättre du åker nästa år överhuvudtaget i std än inte alls...

Sen kan jag förstå att du vill passa på att göra saker nu när det ändå behövs...
Då får du väl se första året som ett mellanår med lite för lite maskin. Arne åkte ju med originalmaskin i år och det gick ju fort. Jasse åkte tidigare ERF med sin bil och en M10 på 145hk till en början. Vill minnas att de var på pallen med den en gång.

Får du ihopa en fin väghållning i en lätt bil kommer 180hk inte göra den slö.

Lycka till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Är det separata spjällhus på den spisen?
Annars vore kanske ett gäng sådana inte helt fel?
Flytta ut spridarna en bit från toppen också om du har möjlighet till det, så går den bättre på högvarv

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Krille_hlm skrev:
Är det separata spjällhus på den spisen?
Annars vore kanske ett gäng sådana inte helt fel?
Flytta ut spridarna en bit från toppen också om du har möjlighet till det, så går den bättre på högvarv


Det är det inte, men det finns "bolt on".
Kräver dock nytt sprut vilket spräcker budgeten just nu.

Flytta ut spridarna osv osv arkiverar vi i mappen "Extrema överkurstips vi inte lyssnar på just nu då vi vill åka redan nästa år"...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vilka spjällhus är det som passar rakt av? typ mina?
Varför måste man byta sprut? Kör man med plenum så kan man väl använda samma LMM?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Krille_hlm skrev:
Vilka spjällhus är det som passar rakt av? typ mina?
Varför måste man byta sprut? Kör man med plenum så kan man väl använda samma LMM?


M3 E36 passar... Heter dom M52???

Varför ska man trillskas med sepparata spjäll när det är just LMM som är problemet egentligen?
Sen misstänker jag ett visst strul att få det att bli riktigt bra...utan mappning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas, till och med du borde ju veta att alla M motorer börjar på S

S50 heter den i M3E36 och passar prima, men som sagt så är det ju rätt onödigt när man fortfarande har kvar LMM, lägg krutet på att få bort den isåfall.

Det jag skulle tro ger mest hk per krona är riktiga kammar, helst uträknade efter just din motorspec. Och med ett nytt styrsystem. Med riktiga kammar menar jag inte Dr. Skräcks sportkammar eller motsvarande

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Andreas, till och med du borde ju veta att alla M motorer börjar på S

S50 heter den i M3E36 och passar prima, men som sagt så är det ju rätt onödigt när man fortfarande har kvar LMM, lägg krutet på att få bort den isåfall.

Det jag skulle tro ger mest hk per krona är riktiga kammar, helst uträknade efter just din motorspec. Och med ett nytt styrsystem. Med riktiga kammar menar jag inte Dr. Skräcks sportkammar eller motsvarande


Mkt troligt helt sant...

Jag skrev S...men raderingen av alla siffror gjorde att det följde med...och sen bidde det fel.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Här är spjällhus till en S38B38 annars. fyra st för 2000:-
http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=170141

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Efter mkt funderande och ältande fram och tillbaks samt mailande till Lars-Åke i regelkommiten så har jag kommit fram till att standard är en billig början.

Dvs i med originalkammarna igen!

Lexanrutor är inte tillåtet så de får ligga på hyllan till ett senare tillfälle (när de väl levererats)

Min utväxling 4.45 är ok så länge jag har ett homogloseringsintyg från SBF (ingen aning om vad det innebär men får ta reda på det).

Lätta kan jag nog inte göra så mkt mer med hänsyn till att all inredning redan är borta

Dock skall jag undersöka varenda liten möjlighet innan jag ger upp på den fronten.

Någon som har ngt tips på vad man kan lätta och som är godkänt?

Det där med rutorna var Lars-Åke tydlig på men nog finns det originalcups åkare idag som har lexan?!

om jag har förstått reglementet så skall bilen inkl. förare närhelst man väger ha minst 7,3 kg/hk.

Idag väger min bil 980 kg inkl. 30 liter bensin. Jag väger 93 kg. Det innebär att bilen inkl. mig i skall väga minst 992 kg. Idag kommer vi tillsammans upp i 1043, vilket är 51 kg för mkt. Vad skall jag ta av?

Edit: underredsmassa borde göra 15 - 20 kg, kul

Edit2: Skrapa underredsmassa 20 kg och då får jag en vikt inkl 30 liter bensin och förare på 1053 får nog räkna med lite säkerhetsmarginal på 30 kg (liter) så att man inte går under 992 kg i något läge. Dvs 992 skall vara bilens tomvikt. Det finns ytterligare 31 kg + bur 35 kg att hämta någonstans. Dvs 66 kg skall bort. Föraren borde kunna lätta 5 - 8 kg till nästa säsong men det tar jag inte för givet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Hmm, det vore inte fel att lätta 10 kg på sig själv, samt skaffa sig lite kondis, den är HELT obefintlig idag...


Ska bli kul och se vart vi hamnar i vikt, tycker det är såååå konstigt att min väger så mycket mer än din som den gör, ska bli kul och se om man kan hitta en massa dolda kilon...., men det är klart, tyngre motor, tyngre diff, tyngre låda, styrservo, ABS etc etc....det blir kilon....jag ska verkligen försöka hitta vartenda onödigt kilo, dett värdefullt tips jag fick från AL var just att man inte ska räkna med att hitta 3 kg på 5 ställen, utan kanske 3 hg på 40 ställen typ....


Lycka till.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Vart får jag tag i Grupp N reglementet för min motortyp M42? Skulle vara intressant vad jag får göra med motorn innan jag gör ngt dumt som kostar onödiga pengar.

Att jag får balansera allt förstår jag men kan jag göra ngt med toppen, vilka värden är det på Grupp N kamaxlar osv osv?

Eftersom en Grupp N motor (blueprintad) skall lämna 15 - 20 hk mer än original (enligt utsago) så är det onekligen intressant att veta alla dessa värden.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



L-Å måste nog läsa på i reglementet lite. Alla original utväxlingar och lådor är oki i standard.
Så var det förr och kan lätt räkna upp 5 bilar eller fler som åker så idag.

Grp.N-motorer får du inte göra ngt med...förutom att leka inom de toleranser BMW skrivit ut i sin verkstadshandbok. Mao, du kan plana ner toppen till minvärde, blocket likaså (kolla ventil/kolvfrigången bara), lägga alla lagerspel "på rätt" håll, fixa rätt ventilsätesvinklar (inom toleranserna) så flödet blir lite bättre osv osv. Mao är det massor med tid som behövs och nogrannhet samt en hel del kunskap/verstadsutrustning. Så en Grp.N-maskin kan idag springa iväg till 30-40 000kr i kostnad. Men gör du mkt själv och skippar en del "onödiga" moment kan detta kapas massor.

Grp.N-kammarna ger knappt ngt alls skulle jag säga. Kanske upp till 5 hk max...och för kostnaden är det inte värt det om man inte åkaer SM eller liknande. Värdena är exakt samma som original, men slipade med större precision och alla toleranser på nockarna "åt rätt håll".

Däremot har du justerbara kammar på M42. Lek på en rullande landsväg under nga timmar, det kan göra underverk.

Sen kräver allt en bra mappning. Kostar en slant men släpper nog lös 10hk iaf samt att alla andra mods kommer mer till sin rätt.

Rikligt med kalluft till filtret ger ngn kuse till.

Ett uträknat, BRA, avgasrör.

Där har du en grund.

Grp.N handlar om att hitta 1-3 hk på många ställen. 10hk på en mod är nog bara mappningen som ger.

Viktmässigt kan jag bara säga att det går...

Lycka till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har inte hänt så mkt. Smålänningar kan inte avvara ett mekgarage till en mektörstande Stockholmare utan att jag skall behöva pantsätta hela min familj. 3000 kr för ett garage i lilla Husqvarna bör likställas med ocker. Men jag tror att det är det som kallas utbud och efterfrågan och jag som alltid varit för marknadsekonomi fram till idag

Inte bara sorger dock. Jag har i dagarna köpt nya bakdämpare som skall tåla 140 nm fjädrar. Det blev ett par nästan nya Grupp N dämpare från en M3 ägare här på forumet. Nu måste jag bara få tag i ett par styva fjädrar. Jag har dessutom tingat (och delbetalat) en M42 motor med blåst topplockspackning. Den får dock stå kvar hos nuvarande ägaren tills jag har någonstans att vara.

Skall titta på ett litet hus imorgon med 100 kvm garage. Om det är ett starkt argument om det blir affär så är dock inte inflyttning förrän till senvinter/vår. Blir stressigt för mig i vår om jag inte hittar ett tillfälligt garage i Huskvarna/Jönköping.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Lycka till John.....hoppas du hittar en kåk med lämpligt ( ) garage snart...... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
ändrat

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök senaste veckan (21485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande