Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (21436 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Många var tipsen på bra och trevlig banbil (tack) men 318is maffian i kombination med att jag faktiskt har minst 10 000 mil bakom ratten på E30 modellen fällde sitt avgörande.

Det fick bli en 318is, "farbrorkörd" under de senaste 11 åren ungefär 700 mil per år samt inte en enda buckla på hela bilen så passade den mig perfekt.

Ingen synlig rost men desto mer kul som inte syntes först (höger hjulhus, upptäcktes en regnig dag 7 dgr efter köpet blev bra blött i bagageutrymmet).

Bilen köptes förövrigt hos en bilhandlare som haft den alltför länge. Efter sedvanlig prutning så blev det affär.

Bilen har så här långt rullat 15500 mil, tre ägare och jag är mkt nöjd med köpet.



318is är en perfekt balanserad bil, jämfört med mina tidigare 325 E30 så är det faktiskt stor skillnad till 318is favör. Det som definitivt dock saknas är mer kraft, kommer att försöka mig på sugtrim initialt men om det inte ger rätt utslag så kan det bli tal om kompressor (på sikt) .

Bilen vägde in på stadiga 1120 kg (halv tank), vilket har lättats med drygt 34 kg hittils. Mattor 10 kg, reservhjul 17 kg, domkraft och annat krafs 5 kg, främre högtalare 2 kg.

Dessutom har jag tagit bort vänster heljus och byggt en liten lösning som ger betydligt bättre kylning åt det numera väldigt avskärmade koniska öppna filtret Snyggt blev det inte men jag lär mig hela tiden.

Att göra utan inbördes ordning:

Chassie:

byta stolar klart
Stötdämpare och fjädrar (vill ha något för 6000 - 10000 kr som funkar bra på bana, komfort oväsentligt).
Genomfört och klart, blev ett bättre begagnat H&R kitt. Sänkte minst 5 cm, vilket inte var tanken men får leva med det....bilder kommer inom snart.


plast huv Inte aktuellt för BMWCUP
grövre krängningshämmare Delvis klart

delrin bussningar bak och fram klart!
Nya skivor runt om (slitsade fram) samt nya orginalbelägg (som tydligen funkar på bana)

ev. på sikt svetsa ihop den förb... takluckan som uppenbarligen väger bly med alla förstärkningar

Klart

Motor och driv:

Trimchips från Mario blev ett annat men klart!

Nytt 2,5 tums avgassystem (kapar lite vikt också) klart
Racekat

bromsad diffklump

portning och planing av topp Ingen portning men planing klart

trimkammar från Cat Cams klart! Sålda! Då det inte var förenligt med Standard regl.

Allt detta skall förhoppningsvis göras inom 2 - 3 års tid, räknar med att i slutändan ha en bil som väger 1040kg (halvtank) samt drygt 160 hk (utan kompressor), jag tror att det är klart realistiskt med de åtgärder som jag nämnt ovan. klart! Ger drygt 165 hk


Sen har jag som mål att bara ta en sak i sänder så att jag får åka så mkt som möjligt då det ändå är därför jag köpt bilen, räkna med att få se mig på BMWSC träffar nästa år samt att jag kommer att plåga er med allehanda frågor under den närmaste tiden.

Bilder får läggas upp på sikt då jag inte har ngn digitalkamera

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
hmmmm,,,,glömde att nämna att r-däck också måste inköpas tillsammans med ett par vettiga 15" fälgar.

Inköpt, inkört och klart

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



JohnC skrev:
räkna med att få se mig på BMWSC träffar nästa år

Välkommen!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

Nästa vecka vet jag säkert, men troligen kan du få köpa mitt Mario-chip då. Då kommer det hem snabbt vettu...å du slipper vänta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



JohnC skrev:
Många var tipsen på bra och trevlig banbil (tack) men 318is maffian i kombination med att jag faktiskt har minst 10 000 mil bakom ratten på E30 modellen fällde sitt avgörande.


Lycka till med din bil, den var verkligen fin i karossen.
Hoppas du kan skrämma upp motorn så som planerat, för det den var lite seg när jag provkörde den.

Synd att det inte blev en Honda för dig. Hoppas att du blev lite sugen ändå!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Benci,

jo det lär krävas att den skräms upp en hel del om jag skall hänga med din VTEC Men skam den som ger sig. Får jag till en bra väghållning så tror jag att mkt löser sig thumbs up

Sen måste jag lära mig att hantera bilen på bana också och det ser jag som en minst sagt rolig uppgift

Andreas, jag väntar lite med min beställning från Mario så får vi se om du vill sälja ditt chips.

Ha det

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator





Håll oss uppdaterade!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Ta ett snack med Stacke om bromsarna, orginalbelägg fungerar säkert bra på bana, om du endast ska köra familjepassen......


Jag har ju också rätt nyligen skaffat en E30, fast en 325:a. så jag ska också göra många av de sakerna du nämner att du vill göra, vi får väl tipsa varandra under byggandets gång......

Min ligger också uppe här om du vill ta dig en titt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13628

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bistec skrev:
Ta ett snack med Stacke om bromsarna, orginalbelägg fungerar säkert bra på bana, om du endast ska köra familjepassen......


Jag har pratat med Stacke en hel del, visst vore det kul med vassare belägg. Men originalbeläggen gör inte bort sig alls tycker jag. Jag har kört på dom hela sommaren.
Med passagerare verkar dom få det lite svettigare än om jag är själv i bilen. Slitaget är obetydligt med tanke på hur dom används. En solklar thumbs up från mig.
Billigt blir det också.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jodå Bistec, jag kommer att följa ditt projekt, är ju en gammal beprövad rova du har i bilen. Mkt trevlig tycker jag personligen. Dessutom verkar du fått tag i ett riktigt snyggt exemplar även om du kommer att modifiera den ordentligt.

Mina tankar förnärvarande är vilket stötdämpare/fjäder paket som skall inhandlas tidigt i vår. Det lutar åt Koni men Bilstein sägs passa bra till BMW, ämne för diskussion

Jag vill att det skall vara optimerat för bana, privat bryr jag mig inte om det är stötigt, problemet är kanske att budgeten är begränsad 6000 - 10000 kr kan jag tänka mig att lägga, vet inte om Koni dämparna ställt på hårt läge tillsammans med ett par ngt dyrare (än vad som brukar skickas med) kan vara melodin Eller om det skall vara Bilstein dito . Som sagt ett ämne för diskussion.

Ett Leda chassie vore kul men då pratar vi 20000 kr istället och det blir tyvärr inte aktuellt

Någon som har tänkt kring det här??

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



JohnC skrev:
Jodå Bistec, jag kommer att följa ditt projekt, är ju en gammal beprövad rova du har i bilen. Mkt trevlig tycker jag personligen. Dessutom verkar du fått tag i ett riktigt snyggt exemplar även om du kommer att modifiera den ordentligt.

Mina tankar förnärvarande är vilket stötdämpare/fjäder paket som skall inhandlas tidigt i vår. Det lutar åt Koni men Bilstein sägs passa bra till BMW, ämne för diskussion

Jag vill att det skall vara optimerat för bana, privat bryr jag mig inte om det är stötigt, problemet är kanske att budgeten är begränsad 6000 - 10000 kr kan jag tänka mig att lägga, vet inte om Koni dämparna ställt på hårt läge tillsammans med ett par ngt dyrare (än vad som brukar skickas med) kan vara melodin Eller om det skall vara Bilstein dito . Som sagt ett ämne för diskussion.

Ett Leda chassie vore kul men då pratar vi 20000 kr istället och det blir tyvärr inte aktuellt

Någon som har tänkt kring det här??


Tja, jag har juh Fula Goni runt om med Kilen fjädrar på... det funkar thumbs up
Det är garanterat inte där begränsningarna går för tillfället, snarare bakom ratten
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



20 ska väl inte ett Leda behöva kosta...

10 kan man nog få till det vettigt med om man väljer Gula Koni och RÄTT fjädrar. (Läs: Ingen sänksats är hård nog.)

15 plus minus nga lusentappar är nog mer nära sanningen för ett riktigt vettigt och prisvärt chassikit.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Hmmm.....det stämmer nog när det gäller LEDA chassit 14000 kr var det nog snarare, svårt att hålla isär begreppen ibland , har skickat prisförfrågningar åt alla möjliga håll. Tror dock att man måste hamna mkt nära 10 000 kr för att bli riktigt nöjd tror att 6000 kr paketen med H&R fjädrar blir lite för mjukt, men jag får prova någon av era bilar för att se först.

Kan förövrigt meddela att urplockandet av mattor och annat kraffs ger en ny dimension åt ordet motorljud. Helt plötsligt hör man absolut allt som händer (eller inte händer) under huven.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



JohnC skrev:
Hmmm.....det stämmer nog när det gäller LEDA chassit 14000 kr var det nog snarare, svårt att hålla isär begreppen ibland , har skickat prisförfrågningar åt alla möjliga håll. Tror dock att man måste hamna mkt nära 10 000 kr för att bli riktigt nöjd tror att 6000 kr paketen med H&R fjädrar blir lite för mjukt, men jag får prova någon av era bilar för att se först.

Kan förövrigt meddela att urplockandet av mattor och annat kraffs ger en ny dimension åt ordet motorljud. Helt plötsligt hör man absolut allt som händer (eller inte händer) under huven.


Har plockat ut både det ena och det andra... det ända som låter mer är avgasljudet... så till den milda grad att jag aldrig mer åker utan golvmattan i bagageluckan
Men motorn måste juh jobba en del, för annars skulle väll inte avgaserna låta heller
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



JohnC skrev:
har skickat prisförfrågningar åt alla möjliga håll.


Har du frågat mig...

JohnC skrev:
Tror dock att man måste hamna mkt nära 10 000 kr för att bli riktigt nöjd tror att 6000 kr paketen med H&R fjädrar blir lite för mjukt, men jag får prova någon av era bilar för att se först.


om du menar HR Race med "6000kr-paketet" så kommer det aldrig funka bra utan att du byter dämpare. Mjukt är det inte heller vilket vi konstaterat med lite räkning i Bistecs 325-tråd. Men ok, för racing kanske det är i understa laget, men med rätt krängare så ska det funka som en mkt bra som en "halvkompromiss" tror jag. Men direkt prisvärt vet i tusan om jag tycker just dom fjädrarna är.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nja, det H&R paketet som jag tänker på är ett riktigt budget alternativ, gula koni + H&R fjädrar för drygt 6000 kr, jag tror dock att jag inte blir nöjd med de fjädrarna, förmodligen blir det så att jag köper Koni dämparna men några andra ngt dyrare fjädrar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då är jag med och skulle säga att HR Race skulle funka ok för dig ihop med de dämparna. Dock till en kostnad av just 5500 kr bara för fjädrarna... thumbs down

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334




_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Tack för tipset, men det blev att jag köpte ett begagnat H&R kitt (tror att det kostar 11 000 kr nytt). Fick mitt oanständigt billigt och monterade det för några veckor sedan, sänkte bilen kraftigt, vilket inte var tanken men konsekvensen.

Skall lägga upp bilderna snart på bil och arbete.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur har det gått med bussningsbytet?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (21436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande