Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (21424 totalt) |
Har ju en sats coiloverfjädrar + gängade rör som jag hade tänkt att använda till min is men iom jag inte ska ha den till bankörning/ ev sälja den så kan jag ju kolla ifall det finns intresse av att köpa dom?
Tror de ska vara 60N/mm fram och 80-100 N/mm bak, AL vet med säkerhet. Edit: Hus med 100 kvm garage vore ju inte helt fel _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Hmmm....tyvärr inte intressant för mig då jag tänkte ha 100nm fram och 140 nm bak. Men det du har är perfekt för banträffar och lite seriöst småvägsåkande Jag tror dock att jag behöver lite hårdare set up.
Den bromsade diffen måste dock köpas innan för annars blir det lite lagom problem med traction. Jag har fått tag i en bromsad diff förövrigt (ej inköpt ännu) men jag måste hitta ngn som kan flytta över den från en klump till en annan. Jag vill gärna har kvar min 4.45 utväxling då den är riktigt perfekt på 318is. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Hejsan!
Det har varit tyst här ett tag. Hur går det med garageletandet? om du ska bygga ny bakaxel med broms (dvs behålla din trevliga utväxling) kan du leta lammellpaket från 528i E28. Det är precis samma prylar (endast täck-kåpan bak skiljer) som det stora huset på E30 (som jag har för mig att du har) men betydligt lättare att hitta än färdig bakaxelklump till E30 (som du med all säkerhet redan märkt... ) Kör hårt nu så du hinner klart till vårkanten! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Jag är lite orolig för premiärstarten då garagefrågan inte har löst sig, men hoppas på en snar lösning. Köpte inte huset med 100 kvm garaget det var ngn annan som absolut skulle ha det och då tyckte inte jag att det längre var ekonomiskt försvarbart. Alla tips när det gäller garage är välkomna. Angående diffbroms så håller jag utkik och som jag tror att jag skrev tidigare så vet jag vad det finns två stycken. Mannen som äger dom är dock mkt prismedveten. Jag hoppas alltid på att hitta ngn som inte vet sakers värde men de blir allt färre
Jag har dock lååång tid på mig till våren ............not. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Då har jag efter mkt re-search beställt en "skruvbur" med FIA certifiering via Johann .
Jag har varit i kontakt med tre olika SBF besiktningsmän som har varit samstämmiga om att jag kan använda buren trots avsaknad av vissa stag till racing i Sverige. Är medveten om att vridstyvheten inte kommer att bli optimal men det är inte resten av bilen heller så jag tror inte att skillnaden blir så markant. Detta var dessutom ett ekonomiskt klart billigare alternativ när man inte känner någon svetsare som gör det till en vettig peng. De jag har pratat med räknar med 40 timmars arbete och även om man skulle glömma vissa avgifter så blir det svårt att komma under 15 000 kr inkl. byggsatsen. Därav mitt val av skruvbur. Jag återkommer säkert med frågor om hur man bultar fast den i chassit _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Tycker detta är en klart evttig lösning när det gäller klubbracing.
Bra att du tog på dig att reda ut denna soppa. Får man fråga vad en bur kostar? |
||
Det får du fråga Johann om Jag blev iallafall nöjd.
När det gäller SBF och regler hit och dit så var de iallafall samstämmiga nu även om det inte har varit det historiskt. Precis som du säger så öppnar det möjligheten för flera att tävla på gräsrotsnivå Har man inte bra kontakter så sticker det gärna iväg kraftigt annars. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
OK! Nästa fråga, använder man befintliga fäst punkter/ hål för att skruva fast buren eller borrar man nya hål? _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Hmm....den frågan förstod jag inte riktigt om du menar att det skulle finnas några befintliga hål i bilen så tror jag inte det. Men jag gissar att du undrar om det finns några hål i plattorna som bultas fast i karossen och det utgår jag från att det finns.
Jag har aldrig sett en skruvbur live ännu så det blir en liten överraskning för mig också men jag utgår ifrån att det inte "rocket science" att montera den. Möjligt att man måste förstärka med någon svetsad platta dock men det lär jag få reda på under resans gång. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Jo, det jag var ute efter att veta var om jag kan montera skruvbur i bilen utan att göra några som helst påverkan på kaross/bilen. Alltså använda skruv hål och sånt som redan finns! Svårt och få tankarna på "papper"! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Burarna från Wiecher kräver att du borrar hål om det inte mot förmodan redan skulle finnas hål på exakt rätt plats. Mig veterligen finns det inga burar som kan skruvas i/med befintliga hål/skruvar, i synerhet inte några med FIA-certifikat. Däremot finns det bågar till bland annat E46 M3 som kan skruvas i befintliga bältesfästen, har för mig OCL Brorssons säljer såna. |
||
SBF borde kräva att man svetsar i de karossförstärkningsplåtar de alltid kräver vid "eget burbygge"?
Fick du ngn klarhet i detta John? |
||
Har äntligen hittat en lokal jag kan husera i under en kortare tid, jag har hittat en helt egen "Pierre" trodde att Martin (Bistec) hade ensamrätt på namnet Pierre men så var inte fallet.
Hur som helst bilen har tagit mkt stryk under vintern, lacksläpp. Mögel på ett säte och rost invändigt. En något otät svetsad lucka är nog den största syndaren. Trist extra jobb men det får bli att fixa den biten successivt. Nu till den roliga biten, rev isär toppen igårkväll och den var i stort sätt intakt. Ni som har sett min vevstake efter Anderstorp förstår kanske att det borde vara fysiskt omöjligt. Två ventiler hade fått lite stryk men inga märken på toppen. Kolven hade en stor spricka i mitten men vevstaken valde den enklaste vägen när den stack dvs ned i oljetråget, vilket besparade toppen Kanon för mig då jag då har en extra topp. Dessutom har jag beställt ytterligare en topp av en tidigare 318is ägare här på forumet, vilket gör att jag kommer att ha 2 extra toppar. Börjar känna mig som Team CSN i sinna glansdagar när det gäller att samla delar Vidare har jag köpt in 4 nya r-däck och två uppsättningar BBS fälgar. Race skall det förhoppningsvis bli i Juli då jag tänker göra premiär i BMW cup om burhelsiket kommer från Tyskland någongång...... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Fick du kammar sålda? Annars är jag intresserad!
Det är kul att läsa om dina äventyr. Jag har precis köpt en 318is och småpillar på den inför sommaren. Angående byte till bättre LMM: pratade med Jürgen Weisse om just detta och han rekomenderade mig att få tag på film-mätare från nyare 318 istället för 535. Han tyckte att 535 LMM var för stor för effekt man får ur M42 motorn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Kammarna är sålda till någon lycklig människa från Skåne som senare under året skulle förstöra körbarheten med en turbo
Vad gäller LMM så har jag hört från flera håll att man använder 535 LMM men inte ngt om senare 318 bilar. Kan vara värt att undersöka........dock lite off limit för mig då jag skall köra standard och då är det nog inte riktigt godkänt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Bilder är inget jag har rosat marknaden med tidigare i min tråd men igår dagen till ära så hade jag med mig kameran
M42 under demontering M42 urplockad Ett litet mindre hål i blocket som gjorde att vevstaken tittade ut på Anderstorp Vevstaken skall väl inte se ut så här Kan väl säga att det fanns ganska mkt järnskrot i motorn det lät onekligen som en stenkross när den gav sig men att det skulle se så jävligt ut kunde jag faktiskt aldrig ana. Toppen har dock klarat sig vilket är ett mirakel. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (21424 totalt) |