Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (21438 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jag börjar misstänka alltmer att det inte var så att det saknades motorolja då det var mkt kvar i motorn utan att det helt enkelt var så att det var ngt lager som gav sig och då tittade vevstaken ut. Själva oljetråget var nämligen felfritt och därmed så föll min teori om vägbulan i Gislaved

Höga varv och trasigt lager är inte något som rekomenderas

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Mja, det där ser ut som materialutmatning...någon f.d. ägare kanske missade växel och övervarvade motorn för länge sedan. Sen sträcktes bulten/staken och det var på Anderstorp den slutligen gav upp.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Då har det äntligen varit uppstart av den "nya" motorn och det lät och kändes bra. Skall försöka ta en tur ikväll när mörkret lagt sig över Jerusalem. Sen skall bilen "bara" slipas ned och lackas, laga rost, bygga bur, montera huvudströmbrytare samt sätta dit originalruta...........+ lite till.

Jodå, säsongen 2009 är jag nog klar

Målet är Gelleråsen 1:a Juli, då skall allt vara klart, visst arbete får sedan ske löpande under säsongen

Har ställt frågan förut men vilken färg använder man för att måla bilen invändigt? Grått får det bli, verkar vara modefärg förnärvarande

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Kör hårt John, så vi får se dig på träffarna längre fram i sommar!

Invändigt målade jag först med en metallgrundfärg för att sedan lägga ett ytskikt i den kulör jag önskade. Att det blev grått för min del är enbart på grund av bilen i övrigt är grå. Ska du ändå lacka bilen skulle jag sprutat den invändigt också, det blir ju i särklass snyggast!

Mitt råd är därför:
1) Laga rost
2) Bygga bur
3) Skruva ihop det sista
4) Kör hela sommaren
5) Lacka hela bilen (helvit, såklart!) i höst så du hinner köra så mycket som möjligt. Att bygga räserbil tar sååå oerhört mycket längre tid än man tror om man vill göra det snyggt (och det vill du väl?)

Gör dessutom allt ordentligt så du slipper göra om samma sak flera gånger, det är ju aldrig roligt. Man vill ju utveckla bilen inte laga rost två gånger...

Mina


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Var ute och provkörde lite igår efter monterade huv och bagagelås och det var lite ringrostigt både för mig och bilen. Bromsade på mig lite på min specialväg...........sen började helvetet. Verkar ha dels ett jordfel och sedan funkar inte ett Feltema 17Ah batteri, det blev för klent (får ändra i batteri tråden), det knepiga är att jag hade ett liknande batteri förra året och det fungerade utmärkt, har ett vagt minne dock om att det var på 20Ah och det gjorde tydligen en stor skillnad

Får köpa ett nytt batteri idag och se om det löser problemet.

Bilen gick annars riktigt bra men mina R-däck som tillsammans med bilen har stått ute över vintern mår inte så bra. Hårda som backelit och minsta kraftiga inbromsning så blev det svarta spår. Nu var de dock nästan helt slut så det spelar ingen större roll.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nu äntligen har bilen fått smaka bana igen. Igår på Mantorp blev det 3 - 4 torra varv och sedan många blööööta varv med mkt snurr

Farten på långa rakan hade ökat med 10 km/h sedan förra året och tiderna kapades med drygt 2 sekunder, vilket var långt sämre än förväntat. Med de modifieringar jag har gjort så räknade jag med minst 4 sekunder men förmodligen berodde det uteblivna resultatet på att jag dels är ringrostig men också på att chassit inte är optimalt förnärvarnande.

I efterhand fick jag höra att mitt högerframhjul lättade i pariser kurvan. Känns onekligen inte riktigt optimalt Kan bero på att jag har en kraftigare hämmare och hårdare fjädrar ifram men att bilen fortfarande har originalhämmaren och mjukare fjädrar i bak eller

Bifogar också ett bildbevis på att liket lever.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ditt antagande om för lite krägningsmotstånd bak är korrekt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Då har jag ändrat lite i prioriteringsordningen då min lokala mek inte har haft tid att ägna sig åt min Tyska skönhet Har slipat några kvällar och snart är det dags för lack. Inte mkt som syns av den gamla takluckan. thumbs up

Somnade med en intressant fadd smak i munnen och vaknade med samma. Slipdamm är fint för munhygienen. Tur att man bor själv under veckorna




_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Äntligen är bilen registreringsbesiktigad med bur, vågen stannade på 1040 kg inkl. 2 st originalstolar och ett reservhjul och domkraft samt 30 liter bensin. Får se om det finns ngt mer kvar att lätta så att jag kommer ned mot en 930 kg i tomvikt. Borde ligga kring 980 kg nu med lite snabb huvudräkning utan bensin och med racestolen istället för tunga originalstolar. 50 kg kommer dock bli svårt att hitta utan att ge sig på underredsmassan......

Kvarstår är att fixa till huvudströmbrytaren samt nätet till dörren. Allt mtrl finns så det är bara att fixa. Dessutom skall bilen målas invändigt 2 ggr. Har valt en icke lackfärg, vilket är på gott och ont. Den fungerar som både grund och vanligt färg, dock är den mkt känslig för repor har redan upptäckt så jag får se om det blir ngn komplettering på sikt.

Målet är fortfarande att starta på Gelleråsen den 1 Juli i BMW Cup.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vi håller tummarna och hoppas att vi ses 1/7

_________________
BMW MC-klubben
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Säsongen är slut och bilen är tyvärr borta för evigt blev torpederad av en ivrig förare. Om det var till resultat av att han blev påkörd eller inte tvistar de lärde om men faktum kvarstår mina senaste 3 månaders intensiva slit ledde till en mkt kort säsong med en start.

Delarna finns dock kvar så nu letar jag efter en "tomkaross" för att sätta fart och bygga ny bil i höst igen. Får kvala bättre så att jag slipper att ligga brevid folkvagnar.

Den här tråden dör här men ny tråd öppnas när ny bil blir införskaffad.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Det går inte bra för oss och tävlandet John.... himla tråkigt för dig.

Men du kommer igen....glöm nu alla tråkigheter och samla ny kraft och insperation

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Tråkigt att höra Inga bilder på bilen efter smällen??

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Vilket skit!

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Har du haft en plåtslagare/bilriktare att titta på bilen? Har sett en del långloppsbilar bli rejält kvaddade, voltade mm och man tror det är skrot och färdigåkt, men 14 dagar senare så står de där på startlinjen igen..

Kontentan är väl att mer än man tror går att rädda, få ett utlåtande av ett proffs innan du kastar in handduken!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Håller med Rikard, ha en riktig plåtis till att kika på bilen. Är inte buren allt för deformerad är det oftast idé att åtgärda.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Får väl revidera döden av tråden.........

Bur och annat väsentligt är intakt, det som är skadat är fronten, och visst har jag gått med tanken att låta ngn som är proffs att titta på bilen innan jag köper ngt nytt, jag vill dock sondera terrängen paralellt så att jag kan komma vidare framöver.

Jag skall lägga upp lite bilder, haken är att motorn sitter snett i förhållande till växellåda och kylaren är lintrykt mot motorn, möjligt att det går att lösa via ngn som kan rikta bilar.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte sådär jätteovanligt att tävlingsbilar kapas vid torpedvägen någon gång under livstiden. Går att se som en "midlife uppgrade"... är inte bilen rejält tryckt i fronten kan ett par års racing nöta ut styrkan i plåten så att den blir både mjuk/vek och sprucken överallt.
Är buren intakt är stötdämpartornen förmodligen det också. Sitter hjulupphängningarna på rätt plats även i nederkant är det "ett litet" jobb att få fason på den igen thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite bilder på eländet........

Fjäderbenet är av, styrleden har hoppat ur, länkarmsbussningen har hoppat ur, så med lite tur så har länkarmen klarat sig (iofs inte ngn stor kstn annars) Jag har har skruvbur i bilen så den sitter inte fast i fjäderbenstornen. En hel del plåt och lite lampor måste bytas. Kostnaden att få bilen riktad måste vägas mot att köpa en ny E30 kaross och lägga ned ett antal 100 timmar på att .........så frågan är hur man värderar sin fritid i pengar.... Karossen har också spruckit längre bak strax bakom dörrarna på båda sidorna. Ser lite knepigt ut. Har en film på själva kraschen och bilen var på gränsen att tippa över innan den hittade rätt köl igen.














_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag har en länkarm liggandes som jag kan sponsra med ifall du skulle behöva den Tyvärr har jag inte så mkt mer grejor kvar men alltid något iallafall. Många bäckar små

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Som en liten tröst kan jag ju säga att det såg inte så farligt ut, vi har fixat bra mycket värre karosskador på veckokvällarna mellan två tävlingshelger i rallycrossen.

Den här bilen gick tävling två veckor efter den såg ut såhär, bla båda rambenen var helt ihop tryckta in till fjäderbenstornen efter det att han frontade med ett räcke.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (21438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande