Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (28440 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
I boken Chassis Engineering (Herb Adams) kan man läsa att camber/toe justeras på en stel bakaxel genom att värma på ovansidan resp framsidan av rören (som då expanderar av värmning och dras ihop när de svalnar)..

undrar bara om här finns någon som gjort liknande på sin axel samt hur mycket camber ni då kör med?
Hade gärna haft någon grad camber, men känner mig lite tveksam att ge mig på detta själv... Eller låter det läskigare än vad det är?

Finns det inget annat sätt?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Känns som att det kan slita lite på splinesen på drivaxeln om man knäcker mycket. Det kan väl inte bli tal om mycket mer än nån grad eller?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är vad som kallas att "skränka" axeln och har gjorts i urminnes tider.
hur mkt du kan skränka beror på invändiga toleranser i lager/splines etc.
på 1030/1031 från volvo 1-200-serien kan nog 1,5-2grd vara max om man vill åka ngn längre stund.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Toleranser? Jag kör ju amerikanare

Tänkte inte 'skränka' mer än 1 grad... man kan 'vicka' axeln ganska friskt i splinsen, så det är nog ingen risk..

Fast då kommer ju frågan, märker man någon skillnad på att gå från 0 till 1° eller blir det högst marginellt?

"Heating a spot of the tube 6,0" (15 cm) long until it is red-hot will usually heat-shrink it for a 1/2 degree bend"

Hmmm, usually..
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Jeppsson skrev:
Toleranser? Jag kör ju amerikanare

Tänkte inte 'skränka' mer än 1 grad... man kan 'vicka' axeln ganska friskt i splinsen, så det är nog ingen risk..

Fast då kommer ju frågan, märker man någon skillnad på att gå från 0 till 1° eller blir det högst marginellt?

"Heating a spot of the tube 6,0" (15 cm) long until it is red-hot will usually heat-shrink it for a 1/2 degree bend"

Hmmm, usually..


Ta med gas-svetsen när du gör fyrhjulsinställningen! thumbs up
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag jobbade ett kort tag för evigheter sedan på en Scania-verkstad och hjälpte bl.a. till att rikta ramar. Han som jag jobbade med då var helt ofattbart skicklig på att fririkta ramar med gassvets. Värmde i lite olika kilformar på ett antal ställen och sedan började det knaka för fullt när ramen riktade till sig. thumbs up Så bara man kan så går det nog bra att skränka till en bakaxel med tillräcklig precision, men om man aldrig har gjort det förut vete tusan. Men nån typ av riktbänk i kombination med värme kanske vore en bättre ide?

Förresten förvånande vad dåligt ramarna håller på överlastade timmerbilar som framförs lite hårt på usla skogsvägar...
Han sparade in mången krona till åkarna då alternativet annars vore att plocka bort en massa saker ifrån ramen för att sätta den i riktbänk = lång tid = mycket pengar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Toleranser? Jag kör ju amerikanare

Tänkte inte 'skränka' mer än 1 grad... man kan 'vicka' axeln ganska friskt i splinsen, så det är nog ingen risk..

Fast då kommer ju frågan, märker man någon skillnad på att gå från 0 till 1° eller blir det högst marginellt?

"Heating a spot of the tube 6,0" (15 cm) long until it is red-hot will usually heat-shrink it for a 1/2 degree bend"

Hmmm, usually..


Ta med gas-svetsen när du gör fyrhjulsinställningen! thumbs up


mmm, blir säkert poppis Något att diskutera i fikarummet efteråt iaf
AndersY skrev:
Jag jobbade ett kort tag för evigheter sedan på en Scania-verkstad och hjälpte bl.a. till att rikta ramar. Han som jag jobbade med då var helt ofattbart skicklig på att fririkta ramar med gassvets. ...


Du har ingen kontakt med honom längre gissar jag?

Att göra det själv är jag också väldigt tveksam till, kommer att sluta med att jag får köpa ny bakaxel..
Men om någon känner någon som känner någon etc så hade det ju varit fint
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:

Gustav Sundberg skrev:

Ta med gas-svetsen när du gör fyrhjulsinställningen! thumbs up


mmm, blir säkert poppis Något att diskutera i fikarummet efteråt iaf


Jag har snart hjulinställningsgrejjer i verkstan. Så då är det ju möjligt, gör inget om det tar en stund då ju.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Sandström skrev:
Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.


??
Hur går det till?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Daniel7xQ skrev:
Niklas Sandström skrev:
Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.


??
Hur går det till?


Man drar en svets på röret inne vid klumpen på den sida som man vill att röret ska böja sig åt, kräver lite övning innan man lär sig hur långt man ska dra den.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel7xQ skrev:
Niklas Sandström skrev:
Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.


??
Hur går det till?


lägger bara en sträng med svetsen på ovansidan för camber och framsidan för toe-in thumbs up thumbs up
sen är det bara att fortsätta att lägga strängar tills valt mått dyker upp

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Sandström skrev:
Daniel7xQ skrev:
Niklas Sandström skrev:
Vi brukar köra med pinnsvetsen när vi skränker bakaxlar, det blir många mätningar men det har alltid blivit bra tillslut.


??
Hur går det till?


Man drar en svets på röret inne vid klumpen på den sida som man vill att röret ska böja sig åt, kräver lite övning innan man lär sig hur långt man ska dra den.


Aha, då fattar jag, smidigt när man fått in snitsen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



åker man volvo och bra polare så dimper det in en axlen med bultade bakaxlerör (grupp-A axlen). skränkning vad är det?? när man kan shimsa.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Gustav Sundberg skrev:

Ta med gas-svetsen när du gör fyrhjulsinställningen! thumbs up


mmm, blir säkert poppis Något att diskutera i fikarummet efteråt iaf


Jag har snart hjulinställningsgrejjer i verkstan. Så då är det ju möjligt, gör inget om det tar en stund då ju.




thumbs up


Pinnsvets - var ju smart, fast det känns som om man får bränna på ganska rejält?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
LuddeR skrev:
åker man volvo och bra polare så dimper det in en axlen med bultade bakaxlerör (grupp-A axlen). skränkning vad är det?? när man kan shimsa.


Ja, fast en volvotandpetare kommer aldrig att funka på min bil









(är bara avis för att ni volvoåkare har det så enkelt för er)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Min far var smed (nu är han pensionär). Har riktade en av mina krokiga axlar för länge sedan, med kedja och
domkraft, utan värme. Det fungerade alldeles utmärkt. Toe-in både bak och fram funkade inget vidare
på en Fiat 124:a

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



På Alforna brukar man kapa med rondellen och svetas ihop den som man vill ha den (de-Dion), man har givetvis en jigg...
Fast toe kan man justera med MIG, dra ett par fetingar på främre delen och mät.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



vad ska man sträva efter för vinklar på stelbakaxlen. mer caber känns rätt naturligt. men sen då.

finns det några nackdelar att ha toe in på en stelaxel?




jeppson skrev:
är bara avis för att ni volvoåkare har det så enkelt för er)


va sa du? för att jag ensam kan bära en volvoaxel med klump och axlar i, medans du måste ha två polare till hjälp..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Så himla lätta är inte volvoaxlarna heller. Vår väger utan skivor, ok och andra yttre attribut 55 kg, så totalt ca 115 kg med allt på inkl. hjul, halva bärarmarna, etc. - över 10% av totalvikten i ofjädrad bakvagnsvikt känns inte helt optimalt...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersY skrev:
Så himla lätta är inte volvoaxlarna heller. Vår väger utan skivor, ok och andra yttre attribut 55 kg, så totalt ca 115 kg med allt på inkl. hjul, halva bärarmarna, etc. - över 10% av totalvikten i ofjädrad bakvagnsvikt känns inte helt optimalt...


Dom finns i Gr A Aluminium variant med

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Skruva banåkabil
camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (28440 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande