Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M Roadster -97
1, 2, 3   >>
13750 besök totalt
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Har precis fått blodad tand för banåkning så bilen är än så länge nästan inte alls preppad... Det sitter sen i somras ett fjäderbenstag fram från Strong-Strut och en HT kom på bilen i höst för att iallafall skapa en illusion av någon sorts säkerhet.. Fast man kan ju se det som att jag har ett fritt fält att göra vad jag vill med bilen.

Försöker få klarhet från Ground-Control om deras racechassi med ställbart camber/caster och givetvis höjd osv till M3 E36 passar rakt av på Z'an men utan att hitintills fått några svar.. Strong struts butt-brace och body-brace skall också beställas.

Körde första ban-repan 8 oktober på Challenge uppe i Lunda 26 sep och följde sedan upp med att ta förarlicens på nere på Linköpings MS.

Så ser älsklingen ut med HT på








I källaren står iallafall nya Sparco stolar och väntar på montering

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Caspar F skrev:
Försöker få klarhet från Ground-Control om deras racechassi med ställbart camber/caster och givetvis höjd osv till M3 E36 passar rakt av på Z'an men utan att hitintills fått några svar.. Strong struts butt-brace och body-brace skall också beställas.

Fram passar dom men inte bak pga Z3:an har samma typ av bakvagn som E30.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Niklas skrev:
Fram passar dom men inte bak pga Z3:an har samma typ av bakvagn som E30.


Tack för info Niklas!! Det blir alltså att antingen byta hela bakvagnen... NOT
eller köpa 2 halva kit... E36 fram och E30 bak...

Det är lite förrvirrande eftersom GC på sin tidigare WEB skrev att M3 E36 delarna passade på M bilarna...

Jag skall ta ett ryck när kassan är påfylld igen och beställa grejerna (innan nästa säsong såklart!!)

[/quote]

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Nice bil.

Den blir riktigt snygg med HT, e annars inget Z fan.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Babbe skrev:
Nice bil.

Den blir riktigt snygg med HT, e annars inget Z fan.


Tack Babbe:

Jag håller med om att bilen blir rejält snyggare med ht på!! Det blir jobbigt i vår, jag brukar börja cabba ner när jag tar ut bilen.. i början av mars...

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej å välkommen Casper

Kan varmt rekomendera KW variant 3 chassi, funkar kanon både på bana å gatan.

Till å börja med så räcker det att skifta sida på orginal topplagringarna = ca3 grader camber

97:a då har du inget tjafs som ac å elmanövrerad sufflet thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hej å välkommen Casper

Kan varmt rekomendera KW variant 3 chassi, funkar kanon både på bana å gatan.

ok, jag får kolla på dem.

Citat:
Till å börja med så räcker det att skifta sida på orginal topplagringarna = ca3 grader camber

Blir inte bilen "kobent" då?? Jättefult!! Det är viktigare (än så länge) att hon ser bra ut än att jag får ut det sista.. Begränsningen sitter ändå inte i bilen utan bakom ratten..

Citat:
97:a då har du inget tjafs som ac å elmanövrerad sufflet thumbs up

Näe, någon usel elsufflet som bara är långsam har jag inte, MEN ac sitter givetvis i bilen och det är det sista som ryker.

Jag lovar att vinka till Dig varje gång Du vinner

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Caspar F skrev:

Citat:
Till å börja med så räcker det att skifta sida på orginal topplagringarna = ca3 grader camber

Blir inte bilen "kobent" då?? Jättefult!! Det är viktigare (än så länge) att hon ser bra ut än att jag får ut det sista.. Begränsningen sitter ändå inte i bilen utan bakom ratten..




Är det viktigare att bilen ser "bra" ut (hur nu 0° camber kan få den att bättre ut) än att du får bra handling och icke snedslitna däck (och därmed betydligt kortare livslängd)?

_________________
Pär Hylander
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Pär Hylander skrev:


Är det viktigare att bilen ser "bra" ut (hur nu 0° camber kan få den att bättre ut) än att du får bra handling och icke snedslitna däck (och därmed betydligt kortare livslängd)?


Givetvis skall den inte slita däck snett osv.. Den sliter dock redan däcken snett, mest på insidan så en förändring åt det hållet som jag tror att Jannes förslag ger (ingen fena på hjulvinklar dock) gör det ju bara ännu värre.

Jag tycker att kobenthet är fult!! Både på människor och på bilar...

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Sliter den däck på insidan med orginalcamber inställning så är något fel

Förstår hur du tänker gående utseendet men du måste ha ca 3 grader camber annars eldar du upp utsidan av däcken på första banträffen.

Jag har ca 3,2 grader fram och 2grader bak men som du ser på bilden så det nästan positivcamber på hjulen under belastning. Skulle förvisso gå att åtgärda med uniballs å annan geometri på undrelänkarmen fram, men tänk hur hjul vinklarna skulle se ut på bilden med orginal inställningar



Allt som är rejsigt å gör bilen snabbare är snyggt för det är konstruerat med tanken.
Funktion före form

_________________
Jan Ekehage
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Pär Hylander skrev:
Caspar F skrev:

Citat:
Till å börja med så räcker det att skifta sida på orginal topplagringarna = ca3 grader camber

Blir inte bilen "kobent" då?? Jättefult!! Det är viktigare (än så länge) att hon ser bra ut än att jag får ut det sista.. Begränsningen sitter ändå inte i bilen utan bakom ratten..




Är det viktigare att bilen ser "bra" ut (hur nu 0° camber kan få den att bättre ut) än att du får bra handling och icke snedslitna däck (och därmed betydligt kortare livslängd)?


Det är väl alltid ett ställningstagande man för göra när det gäller en gatbil som även används på bana. Sen så behöver man absolut inte ha 0grader camber för att bilen ska se bra ut. Har man dock möjlighet att ändra på camber vinklarna så gör det, stor skillnad på bana.
Att din 944:a ser vettig ut är inget du behöver fundera så mkt på eftersom den enbart används på bana

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Sliter den däck på insidan med orginalcamber inställning så är något fel

Då är något fel, alla hjulvinklar är exakta, uppmätta av BMW, plåtis och däckskrängaren pga problem med orolig bil, ramen är också perfekt enligt mätningar. Det är dock dämparna som började bli slut och numera är bilen inte kul. Perfekt timing för lite roligare chassidelar alltså Kan det vara de ruttna dämparna som gör att den sliter snett??

JanneZ3 skrev:
Förstår hur du tänker gående utseendet men du måste ha ca 3 grader camber annars eldar du upp utsidan av däcken på första banträffen.x

Jag har ca 3,2 grader fram och 2grader bak men som du ser på bilden så det nästan positivcamber på hjulen under belastning. Skulle förvisso gå att åtgärda med uniballs å annan geometri på undrelänkarmen fram, men tänk hur hjul vinklarna skulle se ut på bilden med orginal inställningar

Hmmm, ser onekligen ut som Du säger och jag får ge mig. Vilken tur att jag skall försöka få in GC's grejer då de har enkelt justerbar Camber (och Caster för den delen) Dvs lätt att ställa om. Bilen kommer att forsätta att rulla mest på gatan. Kör närmare 3000 mil per år med cabben...

JanneZ3 skrev:
Allt som är rejsigt å gör bilen snabbare är snyggt för det är konstruerat med tanken.
Funktion före form

Jag kanske är för mycket glidare för att vara på banan?!?!

Föresten. Måla INTE om bilen!!!!!

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Caspar F skrev:
JanneZ3 skrev:
Sliter den däck på insidan med orginalcamber inställning så är något fel

Då är något fel, alla hjulvinklar är exakta, uppmätta av BMW, plåtis och däckskrängaren pga problem med orolig bil, ramen är också perfekt enligt mätningar. Det är dock dämparna som började bli slut och numera är bilen inte kul. Perfekt timing för lite roligare chassidelar alltså Kan det vara de ruttna dämparna som gör att den sliter snett??

JanneZ3 skrev:
Förstår hur du tänker gående utseendet men du måste ha ca 3 grader camber annars eldar du upp utsidan av däcken på första banträffen.x

Jag har ca 3,2 grader fram och 2grader bak men som du ser på bilden så det nästan positivcamber på hjulen under belastning. Skulle förvisso gå att åtgärda med uniballs å annan geometri på undrelänkarmen fram, men tänk hur hjul vinklarna skulle se ut på bilden med orginal inställningar

Hmmm, ser onekligen ut som Du säger och jag får ge mig. Vilken tur att jag skall försöka få in GC's grejer då de har enkelt justerbar Camber (och Caster för den delen) Dvs lätt att ställa om. Bilen kommer att forsätta att rulla mest på gatan. Kör närmare 3000 mil per år med cabben...

JanneZ3 skrev:
Allt som är rejsigt å gör bilen snabbare är snyggt för det är konstruerat med tanken.
Funktion före form

Jag kanske är för mycket glidare för att vara på banan?!?!

Föresten. Måla INTE om bilen!!!!!



ohhh, det är bara en tidsfråga innan det spårar ur-lika bra att satsa på en gång isf att göra några halvmesyrer
Köp en sommarbil till, du kommer att behöva den i sinom tid

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MatroxMGA skrev:


Det är väl alltid ett ställningstagande man för göra när det gäller en gatbil som även används på bana. Sen så behöver man absolut inte ha 0grader camber för att bilen ska se bra ut. Har man dock möjlighet att ändra på camber vinklarna så gör det, stor skillnad på bana.
Att din 944:a ser vettig ut är inget du behöver fundera så mkt på eftersom den enbart används på bana


Jag kör faktiskt inte på bana med min 924, jag kör ju till och från banan oxo ;-)

En grej att betänka är att det faktisikt kan ge möjlighet till mer däck (alltså bredare) med mer neg camber, eftersom hjulet kommer in ovankant (om det är skärmkanten som begränsar). På bilar som är gjorda för mycket däck spelar det kanske mindre roll, men på på standardbilar (typ sedaner, halvkombi och kombibilar och sportkupeer baserade på sedanplattor) som har det trångt i hjulhusen kan det vara till nytta.

Har grunnat lite nu sedan frågeställnignen kom upp, har kommit fram till att jag tycker det ser "snyggare" ut med mkt neg camber. Antar att anlednignen är att jag vet att det är bra på dom flesta bilar för banbruk, och funktion är vackert

_________________
Pär Hylander
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



För mycket glidare hehe

Det brukar gå över när man fåt smak på bankörning. Så bli inte förvånad om du en dag sitter i en stenhårt fjädrad,bullrig bil utan AC +kramiga racestolar och är hur lycklig som helst samtidigt som du tänker mes om killen som kör om dig i sin nya BMW 5serie, eftersom det regnar å du kan inte köra fortare än 70kmh på dina slitna R-däck utan att riskera vattenplaning

Jag själv mår lite illa nu när jag åker runt i en standard Audi A3 med sportline paket.Skulle det vara sportigt thumbs down

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



Janne!!

är det något fel med att köra om dig i en 5-serie? (har ju i alla fall sportpaket...)

_________________
Johan Dahl
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Johan Dahl skrev:
Janne!!

är det något fel med att köra om dig i en 5-serie? (har ju i alla fall sportpaket...)


Jag menade inget illa eller så

_________________
Jan Ekehage
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Janne, Pär mfl: Jo jag tror att Ni har rätt. Bara de två gånger jag varit på bana har fått alla hornen att sticka ut!! :woot:

Fast det kanske vore bättre att skaffa en banbil istället.. Roadstern är ju inte direkt optimal som grundämne, en Coupe kanske vore grejen istället...

Jag har ju redan en 5-serie (530dA E60) så den kan ju få rulla de regniga dagarna. Vore ju ganska kul att köra om Dig med 5'an med leksaken på trailer...

Har faktiskt redan börjar fundera om.. Z'an blir inte pimpbilen utan det får 5'an stå för.

off-topic: Hur får man in 500+ hästar i en diesel 3,0a?? MÅSTE slå nya M5, vridet har jag ju (men chip från G-powe blir det 610Nm!!!) men effekten ligger i lä...

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



vill man verkligen ha in 500+ hästar i en 3-liters diesel?
med tanke på att du troligtvis har nybilsgaranti på bilen i synnerhet och motorn i allmänhet så skulle jag inte ens rekommendera ett trimchip... thumbs down

nöj dig med effekten i bruksbilen o lägg slantarna på banbilen... thumbs up

_________________
Johan Dahl
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Johan Dahl skrev:
vill man verkligen ha in 500+ hästar i en 3-liters diesel?
med tanke på att du troligtvis har nybilsgaranti på bilen i synnerhet och motorn i allmänhet så skulle jag inte ens rekommendera ett trimchip... thumbs down

nöj dig med effekten i bruksbilen o lägg slantarna på banbilen... thumbs up


Du har nog rätt...

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Apropå Camber inställningar och utseende. Jag tycker att inställningen på min bil är snygg rent designmässigt, men den är faktiskt inte noll.. Den skall enligt BMW's egen spec vara

Fram -0°46' +/-0°30'
Bak -1°45' +/-0°30'

Uppmätt på min bil är -1°13' resp -1°12' fram och -1°27' resp -1°24' bak. Så jag får helt enkelt hålla med om att det är snyggt med iallafall lite negativ Camber..

Kanske därför den sliter däcken lite mer på insidan fram!! stämmer ej med orginal, kanske beror på att fjädrarna är lite trötta... Nåja bilen skall ju ned 3-6cm och då lär väl cambern bli ännu mer negativ.

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M Roadster -97
1, 2, 3   >>
13750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande