Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M Roadster -97
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (13761 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Caspar F skrev:
Apropå Camber inställningar och utseende. Jag tycker att inställningen på min bil är snygg rent designmässigt, men den är faktiskt inte noll.. Den skall enligt BMW's egen spec

Fram -0°46' +/-0°30'
Bak -1°45' +/-0°30'

Uppmätt på min bil är -1°13' resp -1°12' fram och -1°27' resp -1°24' bak. Så jag får helt enkelt hålla med om att det är snyggt med iallafall lite negativ Camber..

Kanske därför den sliter däcken lite mer på insidan fram!! stämmer ej med orginal, kanske beror på att fjädrarna är lite trötta... Nåja bilen skall ju ned 3-6cm och då lär väl cambern bli ännu mer negativ.



Så lite neg camber tror jag inte påverkar däckslitaget signifikant. Däremot så är det hyperkäsnligt med fel toe.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Caspar F skrev:
JanneZ3 skrev:
Sliter den däck på insidan med orginalcamber inställning så är något fel

Då är något fel, alla hjulvinklar är exakta, uppmätta av BMW, plåtis och däckskrängaren pga problem med orolig bil, ramen är också perfekt enligt mätningar. Det är dock dämparna som började bli slut och numera är bilen inte kul. Perfekt timing för lite roligare chassidelar alltså Kan det vara de ruttna dämparna som gör att den sliter snett??


Kikade på din hemsida, såg att du flyttat ut hjulen 20 mm per sida, så stor ändring i skrubbradie tror ivf inte jag är bra för styrkänslan.... Tror inte det går att kompensera så mycket ändring i ET utan hjälp av vinkelslip, borrmaskin och svets i fjädertornen. Ta bort spacerna fram så blir det nog bättre. Det som är snyggare är inte sällan mycket sämre......[/quote]

_________________
Pär Hylander
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kikade på din hemsida, såg att du flyttat ut hjulen 20 mm per sida, så stor ändring i skrubbradie tror ivf inte jag är bra för styrkänslan.... Tror inte det går att kompensera så mycket ändring i ET utan hjälp av vinkelslip, borrmaskin och svets i fjädertornen. Ta bort spacerna fram så blir det nog bättre. Det som är snyggare är inte sällan mycket sämre......


Jo jag är medveten om att det kanske inte är det bästa med 20mm spacers. Iofs beror inte det sneda däckslitaget på det då den bara har rullat knappa hundra mil så och däcken var sneda redan innan. Nu pratar vi inte om några jättesneda däck utan kanske 1-2mm skillnad vid helt nedslitna framdäck.

Min Toe är perfekt, hjulupphängningen är kollad många gånger hos BMW, Plåtverkstan (som även korsmätt bil) och däckskrängaren. Sammanlagt 5 ggr denna sommar..

Spårvidden kommer förhoppningsvis att rätta till sig, om jag har råd så kommer en uppsättning Racing Dynamics fälgar på bilen till våren. Dessa fläskas upp en del i bredd (1,5" båda fram & bak ger ~19mm breddning utåt & innåt) vilket gör att jag kan behålla orginal ET och ändå få samma ytterlinje på däcken som jag har nu. Återigen kanske inte det bästa för styrkänslan men på bana borde iallafall inte spårigheten bli så farlig. 245 resp 285 på 9" resp 10,5" är tanken.

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Caspar F skrev:
Pär Hylander skrev:
Kikade på din hemsida, såg att du flyttat ut hjulen 20 mm per sida, så stor ändring i skrubbradie tror ivf inte jag är bra för styrkänslan.... Tror inte det går att kompensera så mycket ändring i ET utan hjälp av vinkelslip, borrmaskin och svets i fjädertornen. Ta bort spacerna fram så blir det nog bättre. Det som är snyggare är inte sällan mycket sämre......


Min Toe är perfekt, hjulupphängningen är kollad många gånger hos BMW, Plåtverkstan (som även korsmätt bil) och däckskrängaren. Sammanlagt 5 ggr denna sommar..

Spårvidden kommer förhoppningsvis att rätta till sig, om jag har råd så kommer en uppsättning Racing Dynamics fälgar på bilen till våren. Dessa fläskas upp en del i bredd (1,5" båda fram & bak ger ~19mm breddning utåt & innåt) vilket gör att jag kan behålla orginal ET och ändå få samma ytterlinje på däcken som jag har nu. Återigen kanske inte det bästa för styrkänslan men på bana borde iallafall inte spårigheten bli så farlig. 245 resp 285 på 9" resp 10,5" är tanken.


Jo, poängen som jag menade var att du har haft bilen inne på hjulinställning många gånger pga det är spårig och etc, trots vinklar helt bra inom specarna blir det inte behaglig att köra och det är det jag menar kan bero på dina spacers, 20 mm är mycket!!

oj, är det verkligen plats att bredda så mycket inåt? thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jo, poängen som jag menade var att du har haft bilen inne på hjulinställning många gånger pga det är spårig och etc, trots vinklar helt bra inom specarna blir det inte behaglig att köra och det är det jag menar kan bero på dina spacers, 20 mm är mycket!!


Njae... Spacerserna kom på plats för en månad sedan, då var "felet" redan konstaterat, och bilen blev inte värre med dem... Fast jag tror Dig, det är inte det mest optimala med 40mm bredare spårvid. Den lär dock inte välta iallafall.. :-)

Felet var från början flera.. Ett stödlager hade blivit monterat bak-och-fram så jag hade en Caster vinkel på 2° på ena sidan mot 7° som det skall vara (det var inte kul att åka till Rivieran så), att denna vinkel var fel konstaterades redan i början av sommaren och eftersom det inte går att ställa fick de istället söka efter felet. Ett problem med fölsökningen var att på icke M Z'or skall Caster vara ca 3° så felsökningen skedde på fel sida thumbs down tills en "expert" kom tillbaka från semestern.

I augusti konstaterade BMW i Solna att plåtverkstan hade monterat ihop det fel, fixat och klart trodde jag att bilen skulle vara trevlig, men icke.. Den drog förvisso inte längre men oroligheten var inte märkbart mindre. Nya kollar och det visar sig att dämparna är slut, lite tidigt efter 6000mil på gata men det är bara att byta. Nu gör inte det så mycket så jag ändå skall ha in coilovers i vinter och sen hoppas jag att bilen går som den skall...

Blir inte Camber vinkeln per automatik mer negativ när man sänker bilen?? I så fall kanske det blir en lagom kompromiss mellan form och funktion??

Ja ja, jag vet att Ni inbitna banåkare inte tycker att man skall kompromissa för gatåkningen, men än så länge har jag inte kommit dit än!!


Citat:
oj, är det verkligen plats att bredda så mycket inåt? thumbs up


Det finns ledigt 1 tum plats innåt från orginal så det blir inga problem med 10,5" fälgar med 285 sulor. Det rullar faktiskt en Z3'a med 12" fälgar bak och 10" fram utan problem, dock med "smala" däck..

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



oj, sicken tråkigt historia med felmonterade grejor

Jo, normalt sett blir det mer negativ camber om man sänker utan att göra en justering, men justering har du ju redan gjort en massa gånger. Jag tycker att man absolut ska kolla/justera toe om man ändrar höjden, kan blir illa och slita däck som tusan annars.

Det är en mycket svår kompromiss att ha en bil både till ban och gatåka om man vill att det ska funka bra till både och, jag gav upp för ett par år sedan och har nu istället en ren banbil och ren gatbil.

_________________
Pär Hylander
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Pär H skrev:
oj, sicken tråkigt historia med felmonterade grejor

Jo visst är det trist.. framför allt de 500milen på europas motorvägar som inte blev någon höjdare med en bil som var tokorolig från 160km/h och uppåt thumbs down Drog faktiskt aldrig upp den högre än 230km/h och det är inte likt mig.. men jag ville komma hem hel också. Det positiva var att plåtverkstan inte blinkade när det gällde att betala notan. thumbs up thumbs up

Pär H skrev:
Jo, normalt sett blir det mer negativ camber om man sänker utan att göra en justering, men justering har du ju redan gjort en massa gånger. Jag tycker att man absolut ska kolla/justera toe om man ändrar höjden, kan blir illa och slita däck som tusan annars.


Toe fram är det enda som går att justera på bilen och den skall givetvis ställas om vid en sänkning. Fast det var väl neg camber som jag borde öka på för banåkningen?!?

Pär H skrev:
Det är en mycket svår kompromiss att ha en bil både till ban och gatåka om man vill att det ska funka bra till både och, jag gav upp för ett par år sedan och har nu istället en ren banbil och ren gatbil.

Det har Du rätt i. Jag är dock bara i väldigt början av min banåkarkarriär än så det får lov att funka Tog licens för 2½ veckor sedan.. Skall sälja min E60 nu, vilket kanske ger plats åt en Z4 som sommarbil längre fram och då kanske M'en kan dedikeras till banan Vi får se!

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
.... forts på diskussion som inte hade med JanneZ3's bil att göra.. Jannes tråd finns här

Sörpan skrev:
Är det den här du tänker på?


Har bara hört rykten.. men det kan det ju vara!! Coooooool!!!!

Anton Lillsund skrev:
Jarls Z3 lär knappast besöka SBP en gång om året..

Skall det vara nödvändigt??

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Caspar F skrev:
.... forts på diskussion som inte hade med JanneZ3's bil att göra.. Jannes tråd finns här

Sörpan skrev:
Är det den här du tänker på?


Har bara hört rykten.. men det kan det ju vara!! Coooooool!!!!

Anton Lillsund skrev:
Jarls Z3 lär knappast besöka SBP en gång om året..

Skall det vara nödvändigt??


Ser man på! Gattänkandet börjar redan bli urvattnat
Några månader till (läs: "över vintern") så är Ztrean degraderad till banbil, endast besiktad för att kunna åka t.o.r till banan... thumbs up


(Jag var ute och körde en sista sväng innan jag ställde av S2an idag-jisses vilken skillnad mot Passaten.... Drar som besatt efter alla spår i vägen, skramlar överallt, hoppar och far-och djävlar var det skuter på när man gasar -synd att det roliga är över för i år bara )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Tobbe skrev:
Ser man på! Gattänkandet börjar redan bli urvattnat
Några månader till (läs: "över vintern") så är Ztrean degraderad till banbil, endast besiktad för att kunna åka t.o.r till banan...

(Jag var ute och körde en sista sväng innan jag ställde av S2an idag-jisses vilken skillnad mot Passaten.... Drar som besatt efter alla spår i vägen, skramlar överallt, hoppar och far-och djävlar var det skuter på när man gasar -synd att det roliga är över för i år bara )


Du får nog rätt... Kompromissen banbil/gatbil är för svår Fast antagligen inte kommande säsong, det saknas rutin och EFFEKT!!! Jag kommer inte in i lägre klass än Roadsport A, bilen går ej att lätta så mycket som orginaleffekten tillåter så det skall i så fall in en kompressor så slipper jag lätta bilen men får ca 500hk att leka med istället...


Tobbe... skrev:
ohhh, det är bara en tidsfråga innan det spårar ur-lika bra att satsa på en gång isf att göra några halvmesyrer
Köp en sommarbil till, du kommer att behöva den i sinom tid

Skall sanningen fram så är 530'n på väg ut. Blir kanske en 316Ti, litet steg ned från en E60 till en gammal 90-tals minibil.. men det får man ta för att ge plats åt raceplanerna. En sommarbil måste ju finnas och BMW har gjort en del andra fina bilar... Z... ** he he ** ..8

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tro mig, oavsett hur långt ifrån målvikten du kommer med din bil så kommer du inte ha problem med för lite effekt... Det finns så det räcker och blir över i en M roadster. Särskillt om man är nybörjare på bana och ännumera särskillt som ny på racekörning.

Mao, bara sätt igång å bygg eller köp ngt enklare och testa med för att se vad det innebär och om du tycker det är värt det. Mkt jobb är det nämligen...

Lycka till! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tro mig, oavsett hur långt ifrån målvikten du kommer med din bil så kommer du inte ha problem med för lite effekt... Det finns så det räcker och blir över i en M roadster. Särskillt om man är nybörjare på bana och ännumera särskillt som ny på racekörning.

Hmmm... Jag borde lita på Ditt ord...men.. NÄÄÄEEE vill inte . Tycker inte effekten räcker ens till vardagskörning så... Kompressorn låg redan i planerna innan bankörning kom på tapeten.. thumbs up

Andreas L skrev:
Mao, bara sätt igång å bygg eller köp ngt enklare och testa med för att se vad det innebär och om du tycker det är värt det. Mkt jobb är det nämligen...

Lycka till! thumbs up

Tack! Jag tror dock jag håller mig till min plan och ägnar nästa och kanske nästnästa säsong att göra bilen såpass extrem som man står ut med på gata och nosa på bankörning, förarutvecklingskurser, kolla tider, kolla hur jag vill ha bilen osv, osv...


Att det är mycket jobb är noterat. Saknar idag ett vettigt garage så det måste också fixas...

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Tänk på att vridstyvheten i Z3 roadster inte är den bästa, 500hk gör knappast saken bättre. Kul att du blivit så intresserad utav bankörning, det är lätt hänt

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
MatroxMGA skrev:
Tänk på att vridstyvheten i Z3 roadster inte är den bästa, 500hk gör knappast saken bättre. Kul att du blivit så intresserad utav bankörning, det är lätt hänt


Fullt medveten om det men det finns hjälp att få. thumbs up

Strong-Strut har förutom det främre fjäderbensstag som jag redan monterat även vad de kallar butt-strut och body-brace. Dvs på något sånär normal svenska bakre nedre fjäderbensstag resp längsgående stag. Dessa skall på bilen innan våren!! Känns som väl investerade $800..

Butt-strut
Body-brace

Söker dessutom med ljus och lykta efter ett övre bakre fjäderbensstag. Bilmodecenter sade sig ha ett sådant från Wiechers, men när jag beställde blev det dött.. thumbs down Misstänker att jag får låta tillverka ett istället

Idag hängde nästan en MB C-klasse på upp till 190 så en kompressor måste in!!!!

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Caspar F skrev:
....
Kompromissen banbil/gatbil är för svår
Nääää (IMHo )


Caspar F skrev:
Fast antagligen inte kommande säsong, det saknas rutin
...
Bara ut o köra massa banträffar i vår thumbs up


Caspar F skrev:
...och EFFEKT!!!
Nääää

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Caspar F skrev:
[Idag hängde nästan en MB C-klasse på upp till 190 så en kompressor måste in!!!!




Jag vill inte veta var du körde så....



Spelar väl ingen roll vilka andra bilar som går si eller så fort. Det viktiga är väl att du tycker det är kul o köra din bil? om en Skoda Fabia accar ifrån mig så vassego thumbs up Jag trivs utmärkt i min bil ändå

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Citat:
Spelar väl ingen roll vilka andra bilar som går si eller så fort. Det viktiga är väl att du tycker det är kul o köra din bil? om en Skoda Fabia accar ifrån mig så vassego Jag trivs utmärkt i min bil ändå



Exakt min åsikt också, 0-100 och rödljus race går bort hårt. Det är kul när det svänger

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Jag vill inte veta var du körde så....

Givetvis på inhängnad bana utomlands... ehh. Det var iallafall väldigt mycket betong mellan oss och resten av världen..

Magnus skrev:
Spelar väl ingen roll vilka andra bilar som går si eller så fort. Det viktiga är väl att du tycker det är kul o köra din bil? om en Skoda Fabia accar ifrån mig så vassego thumbs up Jag trivs utmärkt i min bil ändå

Hmmm.. Det var väl 18-åringen i mig som blev lite upprörd.

JohnC skrev:
Exakt min åsikt också, 0-100 och rödljus race går bort hårt. Det är kul när det svänger

Håller med om att det är kul när det svänger, men jag tycker ÄVEN om strippen (och således rödljusrace). Jag kanske är lite för oborstad för detta forum än så länge...

Skulle jag bara vilja svänga bra och köra fort på en bana så behövs ju knappast de 321hk jag har och definitivt inte de 500hk+ som jag hoppas sitter i bilen till våren. Då skulle det nog vara bättre att lägga mer pengar på väghållning etc på en billigare bil. Effekten är nog inte problemet på banan, utan på strippen..

Kompromisser, kompromisser.. Man skulle haft en riktigt STOR plånbok...[/quote]

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Inget fel med strippenracing! Inget som faller mig på läppen personligen men smaken är ju olika thumbs up

Rödljusracing är väl mer tveksamt dock....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



Caspar..

500+ hk !! ojoj
vad ska göras med maskinen?
hoppas du inte gör som en annan icke nämnd person och köper Hamann-spoilers. Efter monteringen av dessa hade denna person bestämt en bromsad effekt på 440hk.. hm...

_________________
Johan Dahl
Citera
Caspar F
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 44


Trådstartare
Johan Dahl skrev:
Caspar..

500+ hk !! ojoj
vad ska göras med maskinen?
hoppas du inte gör som en annan icke nämnd person och köper Hamann-spoilers. Efter monteringen av dessa hade denna person bestämt en bromsad effekt på 440hk.. hm...


Ha ha... kanske blir en Hamann-spoiler då.. Klart billigare att trimma så.

Näe, det lutar åt kompressor, för diskussioner med flera personer/företag om vad de kan leverera. Stylingkompaniet krämade tex ut 507hk/734(!!!!)Nm ur en S54B32 (M3 E46 motorn alltså) vid bara 0,6 Bars laddtryck. De torde gå att få ut ungefär detsamma ur min S50B32 motor... Givetvis behövs det lite mer än bara kompressorn för att det skall hålla. thumbs up

Många åsikter har haglat om att det kanske inte är det viktigaste på en bana och jag håller med, men bilen måste fungera som en MPV Multi Purpose (spelling tack!) Vehicle...

Anv. Omr 1 - Gatåka (funkar oftast med orginal effekt, men känns riktigt trött efter ett drygt år)
Anv. Omr 2 - Banåka (kräver absolut inte mer effekt än så länge, men chassit skall också få sin dos)
Anv. Omr 3 - Street (Dvs bara se ball ut och vara ball, fast Sleeper stuk.. Effekt är coolt)
Anv. Omr 4 - Strippen (Kräver MASSOR av effekt!!)

Det kanske blir lite Hamann grejer också, fast bara deras baklucke vinge och baklyktor som är tillräckligt diskret. I övrigt ligger G-powers fulla body-kit i källaren och väntar..

Jag vet att många här inte håller med om att punkt 1,3 & 4 är rätt sätt att använda en banbil, men den är inte dedikerad bana (än..)

_________________
Caspar Friedrich
M Roadster

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M Roadster -97
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (13761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande