Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -70
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (56334 totalt)
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Inspirerad av Kristan Larssons tråd om sin RPB:n, lägger jag upp en beskrivning av min vagn.

Bilen är en Formel Vee av märke RPB från 1970. RPB står för Racing Plast Burträsk, denna lilla biltillverkare konstruerade tävlings- och sportvagnar fram till början av 70-talet då "fabriken" tyvärr brann ner. Denna Formel Vee modell var den sista som tillverkades (en av totalt cirka 15 vagnar) bortsett från ett par modernare SuperVee. Bakom konstruktionen stod bla Bror Jaktlund (motortrimmare) och han körde även sina egna vagnar. Andra kända förare som rattade RPB Formel Vee var Bertil Roos och Gunnar Nilsson (sedemera F1-förare hos Lotus).

Historien bakom bilen är att den köptes och byggdes av Billy Andersson, Tidaholm. Iom nytt reglemente inför säsongen 1973 byggdes den om till annan motorspec (dubbla förgasare mm) och lite vingar monterades. 1976 tog Kjell Ivarsson över bilen och tävlade med den under ett par år. Mellan 1978 och fram till tidigt 2000-tal var bilen "försvunnen".
Jag köpte den i delar sommaren 2003 och den har varit under renovering sedan dess. Målsättningen var att ha den klar till 2004 men 10 mil till garaget gjorde att tidsplanen fick förskjutas en aning. Sedan sommaren står den nu i garage i Göteborg och målet är att få ut den på banan till säsongen 2005.


RPB-70 (dock inte min men bilden visar hur modellen se ut)

Lite gamla bilder från renoveringen:


En första provmontering efter inköpet.


Ramen hemma efter blästring och lack.


Golv på plats.


Ny framvagn monterad.


På hjul för första gången.



Provmontering av kaross.

Fler (nya) bilder kommer....

_________________
/Markus Lefors
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Läcker.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad väger en sådär skapelse???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
fuling skrev:
Vad väger en sådär skapelse???


Reglementet säger minst 375kg utan förare. Personligen hade jag föredragit en minimivikt inkl förare....

_________________
/Markus Lefors
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Kul att se att ännu en RPB är på väg ut på banan igen. Läckert!!

Lycka till med renoveringen.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Niklas Larsson skrev:
Kul att se att ännu en RPB är på väg ut på banan igen. Läckert!!

Lycka till med renoveringen.

Tack!!

_________________
/Markus Lefors
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lefors skrev:

Inspirerad av Kristan Larssons tråd om sin RPB:n, lägger jag upp en beskrivning av min vagn.



Läcker bil i finfint skick thumbs up
Blir nog svårt att hänga med dig runt våra banor... (fast vi kör ju i olika klasser så jag har lite att skylla på)

Fler bilder efterfrågas, var är drivlinan?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

Blir nog svårt att hänga med dig runt våra banor... (fast vi kör ju i olika klasser så jag har lite att skylla på)

Det återstår att se... Skall iaf bli skitskoj att ta ut den på banan igen efter nästan 20 år.
Vad skall jag skylla på då?

Kristian Larsson skrev:

Fler bilder efterfrågas, var är drivlinan?


Motorbygget går snart in i slutfasen, blocket sitter ihop igen, kolvar och cylindrar är på plats. Skall montera toppar och kolla stötstångslängder i helgen. Sen är det inte mycket kvar innan motorn kan lyftas i.

Ngr bilder kan jag väl bjuda på:


Komfort...


Ratten som ska monteras. Kanske inte av historiskt snitt..


Vev och svänghjul balanserat.


Nya lager och kamdrev tillbaka på veven.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Fin bild du hade under fönstret i garaget...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lefors:
Vad är det för spis??? Jag gissar att det är en VW höfläkt.
Gärna lite data thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Galne skrev:
Fin bild du hade under fönstret i garaget...

Farsan körde Mazda på 70-talet. thumbs up
Bland samlingen av klistermärke finns ett för Sveriges GP i Anderstorp 1979.
Tror far ångrade att han klistrade upp det på väggen i garaget...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
fuling skrev:
Lefors:
Vad är det för spis??? Jag gissar att det är en VW höfläkt.
Gärna lite data thumbs up

Stämmer att motorn likt mycket annat på bilen är från VW (Formel Vee... ).
Motorn är en 1300 som får trimmas enligt ett givet tämligen strikt reglemente.
Huvudpunkterna är att
- Kammen får bytas/slipas.
- Topparna får putsas/portas.
- Kompressionen får höjas.
Effekten hamnar kring 70hk.

_________________
/Markus Lefors
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

475/70 --> 6,8kg/hk

Hmm med andra ord sprattlar på rätt bra thumbs up

Med lite justa däck men måste det gå att åka ackans fort i böjarna.

ps jag la på 100kg(375+100), fick indikation på att något var tungt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
fuling skrev:

ps jag la på 100kg(375+100), fick indikation på att något var tungt


_________________
/Markus Lefors
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kul att äntligen få se bilder på bilen!

Det ska bli intressant att höra hur lätt du får bilen. Catharina har nog en av de lättaste bilarna hittills skulle jag tro, fast Rogers RPB är inte många gram tyngre.
Dock har ju Catha ett ointagligt försprång på dig när det gäller förarvikten

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wankelsport skrev:

Det ska bli intressant att höra hur lätt du får bilen. Catharina har nog en av de lättaste bilarna hittills skulle jag tro, fast Rogers RPB är inte många gram tyngre.
Dock har ju Catha ett ointagligt försprång på dig när det gäller förarvikten

Hur lätta är det lättaste? Kommer man ner under minimivikten och får börja labba med balaster eller är minimivikten en utopi?
Det här med förarvikter får vi nog standardisera till nästa reglementsrevision

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Wankelsport skrev:

Dock har ju Catha ett ointagligt försprång på dig när det gäller förarvikten

Har planerat att inte äta något fram till april...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

Hur lätta är det lättaste? Kommer man ner under minimivikten och får börja labba med balaster eller är minimivikten en utopi?

Att komma ner i minimivikten är i stort sett omöjligt. De lättaste (Göran kan säkert rätta mig om jag har fel) ligger kring 390kg.

Kristian Larsson skrev:

Det här med förarvikter får vi nog standardisera till nästa reglementsrevision

Bra ide thumbs up (Tyvärr är det nog få revisioner i det ärendet)

_________________
/Markus Lefors
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



På slutet av 60-talet tävlade en herr Bengt Lefors med RPB i formel ve. Kan det möjligen finnas något samband?

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476


Trådstartare
Niklas Larsson skrev:
På slutet av 60-talet tävlade en herr Bengt Lefors med RPB i formel ve. Kan det möjligen finnas något samband?


Stämmer, Bengt är min far och orsaken till att jag sadlade om till Formel Vee.
Han började i en Beach, byggde sedan en RPB som han körde 3 säsonger.
På 70-talet körde han "hundbod" i SSK. (Bilder)

_________________
/Markus Lefors
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lefors skrev:

Kristian Larsson skrev:

Hur lätta är det lättaste? Kommer man ner under minimivikten och får börja labba med balaster eller är minimivikten en utopi?

Att komma ner i minimivikten är i stort sett omöjligt. De lättaste (Göran kan säkert rätta mig om jag har fel) ligger kring 390kg.


Snälla, säg aldrig att något är omöjligt när du pratar med mig. Nu måste jag ju komma ner i minimivikten

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -70
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (56334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande