Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE TURBO
1, 2   >>
8137 besök totalt
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
hej jag har precis köpt en R 5 GTE turbo men jag har inte provkört den en kompis besitktigade den åt mig. nu e jag lite nyfiken vad för trimmings alternatov det finns om man eventuellt kan stoppa in en volvo motor i den hör lilla kaxiga bilen? och hur ska man köra med en sån här bil? har bara haft stööre bilar vet inte hur en liten bil funkar vid hörge hastigheter


mvh torgny

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
Bilar jag har kört tidiagre är en mustang 76 en impreza och så en dodge neon så ni får nån uppfattning om vad jag har haft för bilar tidigare

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
här e pärlan :P

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare



_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Lemasive skrev:
hej jag har precis köpt en R 5 GTE turbo men jag har inte provkört den en kompis besitktigade den åt mig. nu e jag lite nyfiken vad för trimmings alternatov det finns om man eventuellt kan stoppa in en volvo motor i den hör lilla kaxiga bilen? och hur ska man köra med en sån här bil? har bara haft stööre bilar vet inte hur en liten bil funkar vid hörge hastigheter


mvh torgny


Allt som finns till alla motoerer.

Förbättra andningen genom motorn aka portning, kam etc. Bättre laddluftkylare, kanske avgassystem.

Bra fjädringskomponenter, bromsar.

Skippa ankartyngder i bilen (volvo)

Med mindre vikt kan du bromsa senare, gå på hårdare etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
jo jag har funderat på att sätta in en högtrycks turbo men har ingen lust att spträcka blocket :/

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41534

Forumägare
Forumägare

Lägg pengarna på att använda en så skoj bil thumbs up


Jag tittar gärna på lite fler bilder om du har!


PS: Jag flyttar tråden till "Våra banåkarbilar"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare




det är tyvärr allt jag har thumbs down

jag e rätt ny på det här som sagt och alla tips e värda guld

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
som ni kanske ser har jag bytt ratt och säten gillade lite ljusare den har ju runt 170 hp är 4wd och väger bara 800 kg men jag har nog inte råd med den så länge e ju bara 22 år och försäkringen kommer nog äta upp mig hel och spotta ut min tomma plånbok

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



den ser ju redan ganska modifierad ut, men det bästa tipset är nog att lyssna på magnus, lägg pengarna på att lära dig köra den först, har den 170hp å väger 800 kg behöver du inte mer mos på ett bra tag.

Se till att kolla så hjulvinklarna är ok. Ge dig ut på ett par banträffar (får väl bli efter vintern antar jag), se ifall bromsarna håller (försök bromsa rätt bara, kort och hårt utan låsning). Jag antar att motorn är lite trimmad redan som det ser ut på bilderna, så håll koll fall kylningen räcker till, både olja och vatten.

Sen skulle jag vilja ställa mig frågande till om du verkligen vill ge dig ut på bana med just den här bilen, lacken kommer garanterat ta en del stryk och det finns ju risk att du åker av.

Tänk på att däck, bromsar och bensin kostar massvis av pengar, så prioritera det och se om du kanske ska modifiera något du inte är nöjd med sen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41534

Forumägare
Forumägare

800 kg och 4wd.... hmmm finns det info om den här modellen på nätet nånstans?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Byt huv så man ser att det är en Renault 5
Som sagt tidigare-fokusera på hur motorn hanterar värmeutvecklingen på banan, jag visste knappt om oljetempmätaren funkade innan jag vek ut på banan...nu vet jag att den funkar bra
Det första jag rekommenderar att du gör till våren-byt bromsvätska! om belägg och skivor klarar av bankörning märker du på ett eller annat sätt, om vätskan klarar märker du när bromspedalen plötsligt tappar allt motstånd och bottnar stumt mot golvet thumbs down

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



har du precis importerat bilen??
vad sitter det för motor och drivlina i den lilla skönheten??

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

xEmil skrev:
Vad sitter det för motor och drivlina i den lilla skönheten??


Den här bilden vill jag se, fast större...


_________________

Rice and shine
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Kom det en R5 GTE Turbo från fabriken eller är detta en GTE som turbokonverterats?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
Den har konverterats den e på väg från tjeckien just nu dom kör in den på söndag....

jag har inger mer bilder tyvärr men jag funderar på att göra om den till vinterbil för det finns inga vinterbanor som en amatör kan köra på???

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Har den där bilen verkligen 4wd?

Har det ens tillverkats R5:or som är 4wd???

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
Lemasive

Här sen Okt 2004
Inlägg: 9


Trådstartare
det var dem som till mig vet inte om den e moddad på nått sätt

_________________
Torgny Walfridsson
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Renault 5 GTE fanns bara FWD men med tanke på hur instrumenten ser ut i bilen har de antingen bytt till GT Turbons intrument eller så är det en äkta GT Turbo.
Skillnaden på motorerna e ganska så stora
GTE 1,7L insprutare sugmotor OHV 95 hk
GT Turbo 1.4 stötstångs förgasarturbo motor på 115-120hk orginal beroende på om det är en ph1 lr 2

_________________
Tim Olofsson
Citera
HenkeTIC
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Killen ljuger rakt av för er, här är en länk till bilderna han lagt in, gå in i Gallery och sen vol1 inga av dom kommer från samma bil.

http://come.to/the.five

Mvh Henke

_________________
Henke Carlsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vårt första troll minsann

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE TURBO
1, 2   >>
8137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande