Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (20075 totalt) |
Jag mätte lite utväxlingar och sånt i somras. Ev räknade jag fel men jag kan gå igenom det och lägga upp här om intresse finns. Det är ju rätt häftig skillnad (=utväxling) mellan hjulet och kränghämmaren både fram och bak. _________________ Pär Hylander |
||||
Tack! skall nog beställa lite från Lesjöfors då.. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
citat:
Jag mätte lite utväxlingar och sånt i somras. Ev räknade jag fel men jag kan gå igenom det och lägga upp här om intresse finns. Det är ju rätt häftig skillnad (=utväxling) mellan hjulet och kränghämmaren både fram och bak. Japp, klart intresankt _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu använder ju inte jag Excel kom jag på
Tror inte så många har nöje av mitt gnumeric-spreadsheet .. Så det blir en bild igen. Jag har uppdaterat med lite mer mer eller mindre kända fjädrar. RD är red devil-porschen. I formel-fältet kan man se formlen jag använder för wheel rate -> Hz. Omräkningsfaktorerna för spring -> wheel finns också, 0.9 fram och 0.56 bak. Jag har hittat lite olika uppgifter på bakvagnen, 0.56 och 0.6x nått, men dom flesta använder 0.56. Kanske olika för olika bakvagnar? Posta gärna vad du har kommit fram till vad gäller kränghämmare, Pär! |
||||
GNU är väl nått fritt i Unixstil, så jag antar det är något i den stilen. Misstänker att Dan inte gärna använder ngt från Microsoft om ngt Unix/Linux-aktigt finns att tillgå ;-) Dan: Ang utväxlingen, är det angivna kvadrerat eller ej? Alltså är den geometriska längdutväxlingen 0,9 så blir ju fjäderkonstantutävxlingen 0,9^2 = 0,81 och vise versa. _________________ Pär Hylander |
||||
Det är riktigt. Jag tycker det är lite dumt att betala för något man inte behöver betala för. Speciellt om alla ens alster medför kostnader för alla som ska ta del av dom (även om det kanske inte är så rent praktiskt )
Jahaja. Ja, det är multiplikation rakt av. Givet 120N/mm fjäder så är wheel rate 0.9 * 120 N/mm. Siffrorna och räknesättet är från det världsomspännande datanätet internet och kanske inte så tillförlitliga. Jag har altså inte mätt och så. Blir det fel? |
||||
När jag sätter mig vid min egen dator kan jag skicka upp en skalenlig bild av framvagnen om du är intresserad av att kontrollmäta Johan (jag misstänker att du inte har en 944 nära tillhands..).
Här är annars en länk med info om våra hjulupphängningar http://dspace.dial.pipex.com/town/pi _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag har fattat det som så att den geometriska utväxlingen ska kvadreras för att få "fjäderkonstantutväxling". Ex geometrisk utväxling på 0.8 och 100 N/mm på hjulet blir 100 / 0,8^2 =>156 N/mm i fjäderkonstant. Innan jag tänkt efter så tyckte jag att 0,9 verkade för lite fram så därför blev jag frågande... på vilken av ovanstående två utväxlingar som används i ditt kalkylark. Jag har inte mätt, men är den geometriska utväxlingen 0,9 så är det 0,81 i fjädern. Är det 0,9 i fjädern så är det ca 0,95 geometriskt. Skulle det vara 0,95 geometrisk så innebär det att fjäderbenet lutar ca 18° från hjulets "rörelselinje" (ca 18° från lod alltså om undre bärarmen är nära horistontellt) och det verkar ju rätt rimligt. Så jag tror jag kom fram till att utväxlingen i ditt ark är direkt mellan hjulkonstant och fjäderkonstant. Jag borde mäta lite mer seriöst.... Du får spara ner ditt ark i ngt MS-kompatibelt format..! _________________ Pär Hylander |
||||
Denna tråden är lite lustig.. hade vi bara gått ut i garagen med måttband hade vi fått många svar och mer exakta uträkningar. Nu är ju detta den teoretiska biten av forumet där vi kan dryfta uträkningar
Här är ytterligare ett bidrag i debatten. (Det är väl det geometriska förhållandet som är intressant och det borde man kunna mäta fram på bilden??) Som jag har fattat det så finns det två utföranden av hjulupphängning på våra bilar. 924 och 944 fram till -85B har en variant med främre länkarmar i stål och bakre länkarmar med "skålar" för dämparinfästningen (Pärs och min bil). Om jag inte har helt fel fick 944 efter -85 lite annorlunda geometri, bla längre länkarmar fram samt infästningen för bakre stötdämparen omarbetades(Dans bil). Jag har hittat liknande uppgifter som Dan när jag söker på nätet dvs länkarmsföhållande bak på antingen 0,6 eller 0,56. Skilnaden tror jag ligger i vilken typ av upphängning man har mätt på. (Nu spekulerar jag vilt! ) Bilden ovan gäller Dans bil. Någon liknande bild på bakre hjulupphängningen kan jag tyvärr inte hitta. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jo, jag ska mäta när jag skruvar av fjäderbenen för ombyggnaden
Här är mitt ark i Excelformat, vet inte om det funkar i "LiteMjuk Överglänsa" http://hovang.zapto.org/porsche.xls |
||||
Funka halvbra; värdena kom med men formler och referenser gick inte. Jaa... jag ska oxo mäta... Edit, 16° fick jag det lutningen på fjäderbenet till i bilden, mätte jag rätt? _________________ Pär Hylander |
||||
Samma problem hos mig, värdena ok men referenserna funkar inte.
om jag lyckas locka ut latmasken skall jag själv attakera bilen med mätutrustning om jag inte mäter helt tossigt på bilden får jag den "kvadrerade geometriska utväxlingen" till 0,9, precis som Dan har redovisat _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Efter en lååång fördröjning så ligger nu mitt dokument på här: http://web.telia.com/~u43006774/ 041207 chassidata...
Jag har säkert räknat fel lite här och där... _________________ Pär Hylander |
||||
Hade missat ditt inlägg anders, självklart är ivf jag intresserad! _________________ Pär Hylander |
||||
Pär Hylande:
citat från ditt excel ark Utväxling kh vs hjul Led till kh 210 Led till mitt hjul 430 0,49 Måste kolla lite bara a=yttre kulbult på undrebärarm b=inföstingspunkt för krängre på bärarmen c=bärarmsinfästing i karossen a---b------------c Mellan krängre och hjul blir då (bc/ac)^2 Är det så du gjort????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, jag tror att vi menar lika. Resultatet blir väl detsamma, men det är en (semi)trailing bakvagn vilket gör att c är infästning i kaross och centrumlinjen för (tvärgående) torsionsstav. a är den tänkta axeln mellan bakhjulen (centrum av bakhjulet alltså). Din uppritade vy är alltså en sidovy av bilen. b stämmer helt Har jag räknat rätt? _________________ Pär Hylander |
||||
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (20075 totalt) |