Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B TURBO | 1, 2 >> 15664 besök totalt |
Motor: Volvo B230 FT, 531 topp, större turbo, 2,5" avgas. Mappad på rullande landsväg till 265 hk och 300 Nm.
Transmission: M46 växellåda, Bakaxel med lamelldiff. Kaross: ombyggd torpedvägg och växellådstunnel, utbankade skärmkanter. Chassi: DeCarbon dämpare runtom. Sänkta orginalfjädrar. Bromsar: 4-kolvsok med rekordskivor fram, orginal bak. Fälgar: 7,5x17" Inredning: Recaro stol, Stor varvräknare med shift-light och 3 småmätare, vipp-brytare till tändning-bränslepump-elfläkt. Båge på väg i. _________________ Tommy Andersson |
||||
Sjuttiotalsturbo!
M46, är det någon Volvohistoria? och vilken bil kommer bakaxeln ifrån? |
||||
M46 är Volvo ja, 4+1 växel om jag inte minns helt avigt ... EDIT: glömde helt bort att ge komplimanger till trådskaparen supernajjs! nu blir jag sådär avundsjuk igen _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Helrätt bygge.
Men du får inte denna igenom reg. bes va? Varför la du inte i B230FK-motorn som går att regga med? Tror du att m46:an kommer att hålla? Brukar inte de precis hålla för 250 om man har tur? Hur busig är bilen med denna låda, är den inte för otät-stegad? Går i funderingar att själv bygga nåt liknande på min vinterbil, Ascona B det också. _________________ ______________ Andreas Nyström |
||||
Det såg trångt ut på längden motormässigt! Har du tagit bort hela värmepaketet? Det syns lite dåligt på bilden. (Du får gärna lägga in en bättre om du har någon)
Mer ingående fakta vore skoj! Snart fler bus OPLAR än BMW 318is här nu! Edit: oOOPS DETTA MEDELANDE SKULLE VARIT POSTAT MED ETT ANNAT LOGIN Posten skriven av: Marcus Nyström _________________ ______________ Andreas Nyström |
||||
Bilen är inte besiktigad. Tycker det bromsar kreativiteten... Den väger definitivt under 1000 kg som den är nu. Och visst, det rör på sig... Bakaxeln kommer från Manta men skall bytas till volvo 1031 med 4 länk. Torpedväggen är ombyggd för att växellådan och fördelaren skulle få plats. Värmepaketet är bort-rationaliserat. _________________ Tommy Andersson |
||||
M46:an verkar hålla fastän den har misshandlats ganska duktigt. Men tänker byta ut den mot en Sellholms M45 dogboxlåda med sekventiellt lock så fort jag hittar någon. Någon som vet någon till salu? Upplys mig ! Vilken bil sitter B230FK i? och varför går det att besiktiga med den men inte med FT ? _________________ Tommy Andersson |
||||
FK är väl lättrycksturbon, 135 hk och katalysatorrenad så är den klockren att regga en sånt här bygge med. Inget avgasintyg behövs och det blir inte heller diskussion om effekten (den ska ju vara i originalskick).
Nu är i och för sig den här bilen ombyggd såpass att den kan reggas som ombyggt fordon och då är inte effekten det stora problemet - man kan ju tillämpa max 15kW/100kg tjänstevikt istället. /Gustaf (kul bil, förresten) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
hmm veet inte om båda har de men en av motorerna tror ganska säkert de är FK motorn som har oljekylda kolvar vilket tydligen kan strula till de ganska bra när dom stejkar minsta lilla för då sickar dom in de i bränslet och sänker oktantalet kraftigt och motor spikar ...ganska ordentligt MVH Viktor karlsson _________________ viktor karlsson är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul Amazing rejsing |
||||
Det är ok från volvo 240. Men jag har skaffat flong nya 4-kolvs Brembo-ok nu som skall på så småningom. Det blir 305 eller 330 mm skivor. Har inte bestämt mig ännu. _________________ Tommy Andersson |
||||
Som sagt är det oftast bara wastegaten och programvaran som skiljer. Men det kan i vissa fall sitta en mindre turbo(går det att hitta mindre ) på LPTn. Vad det gäller oljekylningen skall det vara det på alla turbomotorer från 94-95 och FKn kom samma år, men som vanligt kan man inte vara säker med Volvo . Det lönar sej at kolla själv vad det sitter för prylar. Edit: Helrätt busbygge utav trådägaren |
||||
De passar faktiskt i orginal hålen, men oket hamnar lite för långt ut / rekord-skivorna är lite för små. Så det blir 2-3 mm på beläggen längst in som inte tar. För min del tyckte jag det inte spelade någon roll eftersom det ändå var en tillfällig lösning i jakt på något bättre. Det skulle nog gå att få in dem lite till om man fräser upp hålen lite, det finns bra med material. Dock all heder till 240 oken, de är faktiskt riktigt bra med rätt bromsolja som tål lite temperatur. Har man ferrodos taxi-belägg i oxå så blir det helt ok. Det som dock aldrig håller på dem efter att man piskat runt på bana i 2timmar i sträck är kolvtätningarna. _________________ Tommy Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B TURBO | 1, 2 >> 15664 besök totalt |