Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B TURBO
1, 2   >>
15664 besök totalt
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Motor: Volvo B230 FT, 531 topp, större turbo, 2,5" avgas. Mappad på rullande landsväg till 265 hk och 300 Nm.
Transmission: M46 växellåda, Bakaxel med lamelldiff.
Kaross: ombyggd torpedvägg och växellådstunnel, utbankade skärmkanter.
Chassi: DeCarbon dämpare runtom. Sänkta orginalfjädrar.
Bromsar: 4-kolvsok med rekordskivor fram, orginal bak.
Fälgar: 7,5x17"
Inredning: Recaro stol, Stor varvräknare med shift-light och 3 småmätare, vipp-brytare till tändning-bränslepump-elfläkt. Båge på väg i.







_________________
Tommy Andersson
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



En till gammel Opel.... bästa motorn också
Välkommen till forumet! Riktigt bra bus-skick!!!
Är den besiktad i det skicket???

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sjuttiotalsturbo! thumbs up

M46, är det någon Volvohistoria? och vilken bil kommer bakaxeln ifrån?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1695



Kraftig inflation på gammeloplarna nu .

265 hk och ~1200kg (?) rör på sig rätt bra va? Borde vara ruskigt kul att köra .

_________________
Markus Ålind
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Du kanske skulle lacka den i en passande tvåtoners kulör och montera förstora hjul????

Hoppas du inte misstycker att jag tog mej friheten?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Kraniel skrev:
M46, är det någon Volvohistoria?

M46 är Volvo ja, 4+1 växel om jag inte minns helt avigt ...

EDIT: glömde helt bort att ge komplimanger till trådskaparen supernajjs! nu blir jag sådär avundsjuk igen thumbs up

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Qaz skrev:

265 hk och ~1200kg (?) rör på sig rätt bra va? Borde vara ruskigt kul att köra .


Jag vet inte hur tung volvo-spisen är, men min orginal-ascona väger 1050 enligt pappret.

_________________
William Ekström
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Helrätt bygge.

Men du får inte denna igenom reg. bes va?
Varför la du inte i B230FK-motorn som går att regga med?

Tror du att m46:an kommer att hålla? Brukar inte de precis hålla för 250 om man har tur? Hur busig är bilen med denna låda, är den inte för otät-stegad?


Går i funderingar att själv bygga nåt liknande på min vinterbil, Ascona B det också.

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 52



Det såg trångt ut på längden motormässigt! Har du tagit bort hela värmepaketet? Det syns lite dåligt på bilden. (Du får gärna lägga in en bättre om du har någon)

Mer ingående fakta vore skoj!

Snart fler bus OPLAR än BMW 318is här nu!

Edit: oOOPS DETTA MEDELANDE SKULLE VARIT POSTAT MED ETT ANNAT LOGIN
Posten skriven av: Marcus Nyström

_________________
______________
Andreas Nyström
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Paul skrev:
En till gammel Opel.... bästa motorn också
Välkommen till forumet! Riktigt bra bus-skick!!!
Är den besiktad i det skicket???


Bilen är inte besiktigad. Tycker det bromsar kreativiteten... Den väger definitivt under 1000 kg som den är nu. Och visst, det rör på sig... Bakaxeln kommer från Manta men skall bytas till volvo 1031 med 4 länk. Torpedväggen är ombyggd för att växellådan och fördelaren skulle få plats. Värmepaketet är bort-rationaliserat.

_________________
Tommy Andersson
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Krögarn skrev:
Helrätt bygge.

Men du får inte denna igenom reg. bes va?
Varför la du inte i B230FK-motorn som går att regga med?

Tror du att m46:an kommer att hålla? Brukar inte de precis hålla för 250 om man har tur? Hur busig är bilen med denna låda, är den inte för otät-stegad?


Går i funderingar att själv bygga nåt liknande på min vinterbil, Ascona B det också.


M46:an verkar hålla fastän den har misshandlats ganska duktigt. Men tänker byta ut den mot en Sellholms M45 dogboxlåda med sekventiellt lock så fort jag hittar någon. Någon som vet någon till salu?

Upplys mig ! Vilken bil sitter B230FK i? och varför går det att besiktiga med den men inte med FT ?

_________________
Tommy Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



FK är väl lättrycksturbon, 135 hk och katalysatorrenad så är den klockren att regga en sånt här bygge med. Inget avgasintyg behövs och det blir inte heller diskussion om effekten (den ska ju vara i originalskick).

Nu är i och för sig den här bilen ombyggd såpass att den kan reggas som ombyggt fordon och då är inte effekten det stora problemet - man kan ju tillämpa max 15kW/100kg tjänstevikt istället.

/Gustaf (kul bil, förresten)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Vilka fykolvsok har du använt till rekordskivorna?????

Mv.


_________________
Ascona_A
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Alltid kul med gamla oplar..
Speciellt med "lite" mer maskin thumbs up

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182



Vad skiljer FK och FT förutom wastgaten? det är väl samma motor bara att den ena är lättryckare och den andra är fulltryckare va?

_________________
Niklas Grahn
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



BALAN skrev:
Vad skiljer FK och FT förutom wastgaten? det är väl samma motor bara att den ena är lättryckare och den andra är fulltryckare va?

hmm veet inte om båda har de men en av motorerna tror ganska säkert de är FK motorn som har oljekylda kolvar vilket tydligen kan strula till de ganska bra när dom stejkar minsta lilla för då sickar dom in de i bränslet och sänker oktantalet kraftigt och motor spikar ...ganska ordentligt thumbs down




MVH Viktor karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
johan sekéus skrev:
Vilka fykolvsok har du använt till rekordskivorna?????

Mv.



Det är ok från volvo 240. Men jag har skaffat flong nya 4-kolvs Brembo-ok nu som skall på så småningom. Det blir 305 eller 330 mm skivor. Har inte bestämt mig ännu.

_________________
Tommy Andersson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Helrätt! Mer Opel åt folket! Men det är lite "fusk" att köra med Volvodrivlina...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



bamazonen skrev:
BALAN skrev:
Vad skiljer FK och FT förutom wastgaten? det är väl samma motor bara att den ena är lättryckare och den andra är fulltryckare va?

hmm veet inte om båda har de men en av motorerna tror ganska säkert de är FK motorn som har oljekylda kolvar vilket tydligen kan strula till de ganska bra när dom stejkar minsta lilla för då sickar dom in de i bränslet och sänker oktantalet kraftigt och motor spikar ...ganska ordentligt thumbs down




MVH Viktor karlsson


Som sagt är det oftast bara wastegaten och programvaran som skiljer. Men det kan i vissa fall sitta en mindre turbo(går det att hitta mindre ) på LPTn.
Vad det gäller oljekylningen skall det vara det på alla turbomotorer från 94-95 och FKn kom samma år, men som vanligt kan man inte vara säker med Volvo . Det lönar sej at kolla själv vad det sitter för prylar.

Edit: Helrätt busbygge utav trådägaren thumbs up

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Citat:
Det är ok från volvo 240.


ok, fick du fixa någon typ av distans bricka eller på annat sätt modda skivan eller oken....eller var det bara "bolt on" med Volvo oken???

Mv.



_________________
Ascona_A
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
johan sekéus skrev:
Citat:
Det är ok från volvo 240.


ok, fick du fixa någon typ av distans bricka eller på annat sätt modda skivan eller oken....eller var det bara "bolt on" med Volvo oken???

Mv.




De passar faktiskt i orginal hålen, men oket hamnar lite för långt ut / rekord-skivorna är lite för små. Så det blir 2-3 mm på beläggen längst in som inte tar. För min del tyckte jag det inte spelade någon roll eftersom det ändå var en tillfällig lösning i jakt på något bättre. Det skulle nog gå att få in dem lite till om man fräser upp hålen lite, det finns bra med material. Dock all heder till 240 oken, de är faktiskt riktigt bra med rätt bromsolja som tål lite temperatur. Har man ferrodos taxi-belägg i oxå så blir det helt ok. Det som dock aldrig håller på dem efter att man piskat runt på bana i 2timmar i sträck är kolvtätningarna.

_________________
Tommy Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B TURBO
1, 2   >>
15664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande