Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (75861 totalt)
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Har hängt här ett tag så nu är det högt tid att lägga upp bilen.

En alpinvit 535:a som tyvär har varit i garaget i tre år.
orsaken var att jag fick ett haveri, en vipparm som klättrade upp på vipparmen bredvid inte kul.
Då var det tänkt att bilen skulle bli lite vassare motormässigt än vad den för tillf. var, men så har det hela spårat ur fullständigt.

Bygger en helt ny motor:

Blocket är toppdeckat och henat.
Vev och svänghjul balanserat.
Vevstakarna är lättade och invägda.
Toppen har fått uppflyttade och omgjorda kanaler, adapterplatta för 3par spjällhus som ska toppas med 6st alutrattar.
Kolvarna blir med ventiluttag för att gå fritt.
Kamaxel fick jag tag i en från en 635 Gr. A (sprillans ny) reservkam som blivit liggandes, verkar dock som att detta kommer bli orsaken till att jag inte kommer få ut så mycket effekt. (Lite för snäll).
Kompförhållande 11.0-1. (org. 10.0-1)
Sachs koppling med tryckplatta 500Nm+.
Blåa spridare ifrån Volvo S60R.

Autronic smc kommer sköta motorstyrningen. (Direkt fire med tre dubbelspolar som är byggda i ett paket).

Extraktorgrenrör och för tillfället 2*2.5" avgas, men när bilen kommer ut sitter det 3" på plats.

Har precis haft bilen iväg för lite ändringar:

Nedre delen på framskärmarna har bytts ut och nya domkraftsfästen har gjorts,
trösklarna slipades rena även bakänden, sen blev det ny lack från trösklarna upp till list + bakändan.

Håller för tillf. på med att slipa ner och göra om spoilern bak.

Har plockat tillbaka all inredning. ingen lättning har istället isolerat ännu mer!

OMP ratt och stolar för övrigt org. invändigt.

Bilstein sprint dämpare och fjädrar, men har fått AL att räkna på nya fjädrar åt mig, ska bygga om fjäderbenen fram och bak.
Ska också fixa adaptrar att sätta under fjäderbenet för att få bättre vinklar för länkarmarna.
25mm kränghämmare fram 18mm bak med Verrera bussningar.
M5 3.6 bromsar fram och org. bak.

Bilen ska gå på gata så hoppas SBP släpper igenom mig nästa år.

Nya lycktor fram, plus dimljus och vita blinkers runt om.

Har nog glömt en hel del men vi får börja så här.
Kommer lägga ut lite bilder senare.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Letar efter en slutväxel så om någon vet om en M5 E34 klump så hör av er (3.91).

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Låter som ett intressant projekt! thumbs up

Hmm, var är bilderna....
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Jag håller med Andreas....
Bilder vill vi se, av en schyst BMW!
(haha, de rimmar)

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare

Hoppas att det här funkar....

Här är bilen uppe på släpet efter haveriet med vipparmen, på väg till garaget.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



ojoj vad snygg bil... varför har man inte själv körkort och pengar över

_________________
Björn Hansson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Frän kärra thumbs up ! Har aldrig tyckt om vita bilar... men jag börjar mjukna på den punkten thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare

Här är en bild på nya domkraftsfästen fram, trösklarna är renslipade och tennspacklade.


Tröskeln bak

Nederkant på framskärm

Framskärmen igen fast utan rostig plåt.

Kommer fler bilder på det färdiga resultatet har inte tagit några än men det kommer.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Hittade några kort till tagna inne i bilen




Plåt i golvet över domkraftsfästena som är bytt.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Härligt!

Hur mycket effekt räknar du med att få ur spisen?
Jag funderade också på att trimma min befintliga motor, men jag sprang på en M5 3,6 istället..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Hur mycket effekt det blir i spisen är svårt att säga men det blir betydligt mer än i en M5 3.6l blir nog iofs. mer än vad 3.8l orkar med också .

Kammen är inte exakt uppmätt än så det är där begränsningen ligger på motorn.
Förhoppningsvis så är toppen just nu färdigställd och flödestestad så imorgon vet jag svaren på vad den klarar av att leverera .

Räknar ialf. med 100hk per liter till att börja med sen får vi se var det slutar.

Vi kommer tampas i samma liga nästa år då...... thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Vad kör du för vev? orginal?
Vilket max varv kommer den att hamna på?
Vad väger bilen?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
org. vev ska jag köra med.
Max varv vet jag inte än, får se vad kammen klarar av, men jag skulle nog tippa på runt 7500rpm, sen flackar nog effektkurvan av så då finns det ingen anledning att varva mer.
Bilens vikt ligger för tillf. på runt 1400kg.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Toppen flödestestad med bra resultat, ser ut som att det kommer bli runt 100hk/l.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Kammen är uppmätt och jag blev förvånad!

Vid 0.3mm ventilspel så var insug på 324gr och ventillyft 12.1mm, avgas 308gr och ventillyft på 11.9mm, men har för mig att Dr. Schrick kammarna ska köras med mindre ventilspel, 0.25mm körde jag på min gamla 284gr kam någon som kanske kan svara på detta?

Kommer mer bilder snart på bilen och motorbygget.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det skall ställas på 0,25 in och 0,30 ut. Ställs alltid med kall motor! Detta gäller BMW:s M20 och M30 motorer med 12v toppar.
Det gäller oavsett kamaxel.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Är inte 0.25 in och 0.3 ut BMW:s rekomendation?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jupp, det är bmw:s rekommendationer, -och det skall (rent logiskt ) även gälla dr. schrick kammarna eftersom materialen utvidgar sig lika mycket, tror inte att dr. schrick kammarna är gjorda i ett annat material än bmw:s orginal kammar och därför skulle ha en annan värmeutvidgningskoeficcient..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Man får väl börja med 0.25 och 0.30.

Här kommer lite nya bilder.





_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Idag har man fått tag i en slutväxel 3.91!

_________________
Henrik Andersson
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



ojoj vad dessa e28:or är snygga alltså!! thumbs up Mer bilder bara!
följer denna tråd med stort intresse och det ska bli riktit itressant att de hur dendär motoren kommer att bli!!

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (75861 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande