Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TCT-97
7583 besök totalt
Activa_danne
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Motor: filter K&N, återcirkulerande dumpventil, cipp ska monteras sen är det möjligtvis nog
Fjädringen: ska sänkas en liten bit och 7X17" ska monteras, sen r-däck eller slicks på OZ fälgar möjligtvis ..."för banåka"

Har en BX 16V åxå men det kommer info om den sen........

_________________
[Daniel Petersson]
Kör en Citroen Activa TURBO
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



fjädring? hmmmm....är det verkligen fjädring på activan?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



ja
inte e den stum

går att reglera höjden genom ett hydralreglage tror jag. iaf på bx16v

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



jo, men det finns inga fjädrar

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Klart det finns fjädrar, men inte primitiva metallhistorier, utan fjädrarna består at kvävgas(innesluten i ett stålklot).

Hårdheten på fjädern regleras med mängden gas.

Höjden regleras med mängden hydraulolja (automatiskt av nivåregulatorn).

Så det är en bil där det är riktigt enkelt att leka med olika höjder och fjäderkonstanter.
och man kan ha olika fjäderkonstant och ridehight för olika endamål.
Ex ett läge till och från banan, och ett annat på banan:up:

Men Activan har dessutom SC.CAR- systemet, som är ett system som blixtsnabbt kompenserar för olika karossrörelser, så man får en riktigt grym väghållning och en bil som inte kränger just något.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



jo, men inga fysiska fjädrar i metall som är spiralformade, dvs inte så enkelt att justera

Har förövrigt en chipsad TCT kombi som familjebil, därför är jag lite envis när det gäller fjädring. Min blev betydligt hårdare efter gaspåfyllning.

John

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



JohnC skrev:
jo, men inga fysiska fjädrar i metall som är spiralformade, dvs inte så enkelt att justera

Har förövrigt en chipsad TCT kombi som familjebil, därför är jag lite envis när det gäller fjädring. Min blev betydligt hårdare efter gaspåfyllning.

John


Jag tycker det är enklare att justera med gaspåfyllning än att köpa nya fjädrar och byta. men det kanske bara är jag som tycker det är krångligt att ha några dussin fjädrar och shifta mellan för att prova fram hårdhet.

Konstigt att den blev hårdare efter påfyllning, borde bli mjukare av det, såvida det inte fylldes på till ett aldeles för högt tryck. Eller att något blev fel så den helatiden går i 'sportläge'

Ett annat alternativ kan ju vara att klockorna från början hade för högt tryck, och 'fyllegubben' rättade till det.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Activa_danne
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 14


Trådstartare
Japp om ventilen till hårdheten kassar ur så är den konstant i sportlägt.
Kan vara ett enkelt elfel eller att den helt enkelt gett upp.....

och Krängningshämmarna är Activa, och vi på Cirtoen säger Gashydralsk fjädring "Går att sänka mycket enklare än en bil med skruvfjädrar eller torosionstavar "

_________________
[Daniel Petersson]
Kör en Citroen Activa TURBO
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Förklarar förmodligen varför jag inte känner ngn skillnad mellan sport och normal.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



Kul att det finns några till här nu som själva kör eller åtminstone intresserar sig för Activa!

Ser fram emot att få lite tips framöver. Vad menas t ex konkret med att "experimentera med sänkning"? Det finns ju 4 lägen på höjden som standard: låg, normal, förhöjd normal och serviceläget (högt). Menar ni alltså att man ska köra bilen på bana i läge låg? Eller menar ni att man kan påverka normal-läget genom att tappa av/på mängden olja?
Själv trodde jag att korrekt mängd olja var en nödvändighet för att t e x hydraulsystemet och Activa-systemet skulle fungera korrekt. Är det inte dessutom så att även bromsar och servo använder samma olja?

Eller har jag fel?

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



De lägen som finns är lågläge, körläge, förhöjt körläge och hög.

Av de är körlägen användbara och de andra endlägen utan fjädring(servicelägen)

Det man kan göra för att labba med höjden är att vrida höjdregulatorn som sitter monterad på krängningshämmaren.

Det är det man gör med spaken på de Citroener som har mekanisk reglering, på de kan man även göra fler *hack* mellan de befintliga.

På de som har elektrisk väljare av höldläge är det stegmotorer som sköter vridningen, och där får man skruva så lägena flyttar sig.

Vet av ett par som har ändrat lägena på sina bilar till låg, bana, gata, hög.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



Magnus L skrev:
Det är det man gör med spaken på de Citroener som har mekanisk reglering, på de kan man även göra fler *hack* mellan de befintliga.
På de som har elektrisk väljare av höldläge är det stegmotorer som sköter vridningen, och där får man skruva så lägena flyttar sig.

Vet av ett par som har ändrat lägena på sina bilar till låg, bana, gata, hög.


Hur vet man om man har elektrisk eller manuell reglering?
Skulle gärna göra den justering du nämner (låg, bana, gata, hög)

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag vet inte själv hur reglaget ser ut på en Xantia.

På XM och BX är det en spak man för längsledes mellan stolarna, man kan hålla den kvar vart man vill, då är det mekanisk.

På CX SerieII är det en elektrisk kontakt i mittkonsollens nederkant, med fyra lägen, på tvären, den är elektrisk.

Testa att ha bilen i höglägem stäng av tendningen och flytta reglaget litt lågläge.

Med elektriskt reglage så händer inget, men med mekaniskt så sänks bilen då oljan släpps ut.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Är det Activa så har den såvitt jag vet aktiva kränghämmare med hydrauliska dämpare/upphängning så det är väl inget man "sänker" genom att montera "kortare fjädrar" direkt? ...eller hur har du tänkt sänka den?

Ta inte illa upp men det låter väldigt mycket Zatzy om det här...pysventil och luftfilter monterad och resten "kommer sen".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



beepbeep skrev:
Är det Activa så har den såvitt jag vet aktiva kränghämmare med hydrauliska dämpare/upphängning så det är väl inget man "sänker" genom att montera "kortare fjädrar" direkt? ...eller hur har du tänkt sänka den?

Ta inte illa upp men det låter väldigt mycket Zatzy om det här...pysventil och luftfilter monterad och resten "kommer sen".



om du läser igenom tråden så ser du att det redan avhandlats.

Det man gör att man berättar för nivåregleringen hur hög man vill ha bilen, och det är riktigt enkelt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Magnus L skrev:



om du läser igenom tråden så ser du att det redan avhandlats.

Det man gör att man berättar för nivåregleringen hur hög man vill ha bilen, och det är riktigt enkelt.


Ahh, sorry. Såg inte. :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TCT-97
7583 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande