Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
En svensk sportbil?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13521 totalt)
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Något som jag har drömt om länge är att bygga mig en egen sportbil. Då menar jag inte en "färdig" kitcar
utan en helt egen designad bil. Okej det hade nog varit lättare att ta ett färdigt chassi och "bara" bygga
karossen själv. Men det hade ju varit roligare att bygga hela själv.

Det hade varit kul och höra om fler här har lekt med tanken på att bygga en egen bil.

I vilket fall som helst så är här lite bilder på mina design försök. Jag är inte riktigt nöjd med fronten. håller
på med lite nya förslag för den.

Ni får gärna berätta vad ni tycker och vad ni hade ändrat på.




Självklart måste man ju ha en race variant




_________________
Christofer de Maré
Citera
Martin_mcs

Här sen Jun 2004
Inlägg: 61



Riktigt snygg... thumbs up thumbs up

_________________
martin röndahl
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vem har inte haft sådana drömmar..

Jag tycker om det förslaget du har presenterat, riktigt fin bil thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 94



ska inte race-versionen ha centrumbult? det hade ju dragit upp känslan...

fö. riktigt snygga bilar detdär!

_________________
Björn Forsberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du gillar vipern ser jag

raceversionen ser ruggigt bra ut thumbs up , men gatversionen får en lite udda form med det korta taket och bakåtdragna vindrutan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Överlag tycker jag det ser förbaskat bra ut! thumbs up Snyggt tekniskt genomförande av 3D-modellerna också.

De linjer jag personligen kan ha synpunkter på är området där vinruta går över till tak, samt framlampornas utséende.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Raceversionen är helt underbart läcker thumbs up Keep up the good work!!!

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Schumi skrev:
Raceversionen är helt underbart läcker thumbs up Keep up the good work!!!

Förresten,vad har du tänkt för prestanda,motor,v-låda mm?

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tänk om man kunde rita i datorn på det viset.... thumbs up thumbs up

Trots avsaknaden av kunskap om att själv skapa bildesign digitalt, så är jag en stor tyckare
Jag tycker raceversionen är betydligt vassare i sin framtoning. Färgvalet eller?
om jag utgår från gatbilen tycker jag nosen med hjulhusbågarna är för hög i förhållande till midjan.
Höga hjulshusbågar ser rejsigare ut om även nosen är lägre.
Nu ser det lite "nedsjunket" ut på mitten.
Luftintaget i nosen luktar för mycket Mazda, även om t.ex. även Honda m.f.l. kopierat Mazdas femkantiga grill numera.
Bakparti, det korta taket och den annurlunda a-stolpen/vintrutan gillar jag. Det ger bilen en egen karaktär och profil.
Tror en sänkning av nosen och inte så mycket Mazda influens i "grillen" gör att bilen lyfter från 95% till 100%.
Även om jag har synpunkter på nosen, måste jag säga att jag blir riktigt imponerad av din designförmåga

Egna bilbyggar drömmar:
Jag har i 25 års tid funderat på en lätt nostlagi-sportvagn, med enkel plåt eller aluminium semimonocoque med rörambultad i bakre delen för drivline och bakvagnsinfästning. (i värsta fall ett helt rörramschassi)
Enkel framvagns med dubbla A-armar och coilovers traditionellt placerade fram, styrväxel från Saab 96 innan -70 (2,3 varv) Bak dubbla A-armar och radialstag. Drivlinan ska vara en Saab 2-T strokad och borrad till ca 1050 cc, med en tätstegad V4-ådam ed 7:39 i slutväxel och lammeldiff. (har funderat på en V4 motor som alternativ, men 4-taktare låter så mesigt...)
Karossen tidigt 60-talsinspirerad, lite i stil med Lotus 30 (men mindre) nosen inspirerad av designelementen på Saab 96 "Kortnos"
Vikt 450 kg ca 90-100 hk skulle ge kul egenskapet.
Eftersom jag inte påbörjat bygget på 25 år, så förblir det väl en tanke, men visst en egen konstruktion, vore kul som nästa steg när man tröttnat på att åka racing (om man nu gör det???)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Vindrutan ska gå längre upp på taket, "bulan" på motorhuven lägre pga. sikt framåt.
Ses bäst på racebild 3.

Alt. något högre bakom bulan, mot och inkl.vindrutan.
Annars...otroooooligt läcker! thumbs up thumbs up

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Väldigt snyggt! thumbs up

Inte mycket plats för fjädringsväg dock..


Hur gör man för att modellera på detta sätt? Jag skulle också vilja kunna.... Vilket program används?

_________________
William Ekström
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Ser prydligt ut bortsett från 34"-fälgarna och att fronten är för hög.
Du har lyckats få in linjer från många bilar på ett bra sätt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Den är jättefin thumbs up . Jag har samma drömmar som du.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Riktigt schyssta bilder! Vad har du använt för program?

Angående formen, bulan på fronten är kanske en aning hög. Men det jag "stör" mig mest på är de dubbla luftintagen i fronten, först ett litet som ser ut som det är taget från en standardbil, samtidigt som du har de feta där under. Försök pilla bort det lilla kanske? Baken är däremot helt sagolik!

_________________
Henning Olsson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mmmm, funderat en del har man ju gjort. Här är en skiss från min ungdom:


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



snygg bil, men som sagt.. antingen är bilen oerhört liten eller så är hjulen extremt stora, gilllar speciellt diffusorn, så ska det se ut

kraniel >> du gillar/gillade lotus elise va? ser kul ut, på ett japansk vis

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Snygg bil, och jag är jätteimponerad av dina fina bilder thumbs up , jag har två saker som jag skulle vilja ha annorlunda, delvis rent estetiska och estetik är ju subjektiv och helt personlig, och smaken är som baken och allt detdär.

Jag tycker som fler att hjulen ser för stora ut, tycker det ser mycket 2F2F och spoilernytt ut, eller west-coast customs. stora hjul är tunga, och hjul är ofjädrad vikt.

Sen tycker jag övergången mellan rutan och huv går ner för djupt i förhållande till frontens/hjulhusens höjd, vilket i mitt tycke gör att det ser ut att vara en *knäck* där, licksom att man skall bryta av bilen där.

Men jättebra ritat thumbs up thumbs up

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Snyggt, bifaller dock i många av (de små) invändningarna som tidigare tagits upp... Vill särskilt stödja Lennarts åsikter om fälgarna...

Rejsversionen ser grym ut men Le-mansränderna, cobra-ränderna eller vad man nu ska kalla dom borde sitta mycket tätare IMHo. Kolla på anrda bilar med liknande ränder så fattar du var jag menar.


_________________
Mattias Meldert
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Tycker bilen liknar en korsning mellan Mazda RX-8 och Dodge Viper, och då kan det inte gärna bli annat än snyggt.
Annars brukar jag också leka med tanken att designa en bil. Jag har dock aldrig lärt mig rita och aldrig haft tålamod nog att modellera en bil i något 3d-program. Därför satsar jag istället på en karriär som konstkritiker.
om jag nu just skall leka konstkritiker skulle jag vilja ge rådet att fundera mer på bilens funktion i detalj. Jag tycker det ser ut som du har utgått ifrån att göra en snygg design och sedan har det blivit en muskelbil av det hela. Med en såndär huv måste det ju bli en stor motor där fram, men är det verkligen optimalt? Kanske gör den sig bättre bak i bilen? Isåfall får du flytta fram taklinjen och göra ett kortare framparti. Luftintag till motorn lär också behövas. Sådär stora fälgar lär också väga en hel del vilket inte gynnar väghållningen. Med mindre fälgar bör hjulhusen också göras mindre. A-stolparna smalnar av ganska mycket nedtill, vilket kanske blir lite trist vid en smäll. Luftintagen vid hjulen behöver nog vara djupare om de skall göra någon nytta, backspeglarna ser ut att kunna brytas av lite väl lätt och luftintaget i taket behövs nog bara i race-versionen(som givetvis saknar bekvämligheter som AC).
Kanske låter jag väldigt negativ, men jag vill bara visa på ett sätt att tänka som jag tycker är bra. Förenar man funktion och design är det lättare att hitta något helt unikt(även om man knappast skall klaga på inspiration från vackra bilar som Viper).

Hursomhelst tycker jag det var grymt snyggt. thumbs up
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Tack för responsen. Både ris och ros.

om ni tycker att dom skiljer sig i utformningen så är det bara en illusion. Det är väll färgerna som gör det.
Det ända som skiljer dom åt rent formmässigt är att Race varianten har kjolar som går längre ner.

Jag har tänkt mycke på det där att den är så låg innan vindrutan. Jag har provat att ha den högre där men
jag tycker att den får mer karaktär när den e låg där.

Angående fronten så ville jag ha ett aggressivt utseende med en hög front.

Men jag tänkte ändå prova lite av det ni har sagt (när jag får tid). Så kan jag lägga upp lite bilder så ni ser
hur det blir.

Fälgarna är för stora, jag vet. Jag gjorde dom överdrivet stora för att den skulle se extra fet ut. Men dom
hade ju inte funkat i verkligheten. finns liksom ingen fjädringsväg.

Just det, angående motor val och så. När jag började fantisera så ville jag att det skulle vara en ganska
"stor" bil, typ i Ferrari 550 klassen med V12 o allt. Sedan när man började se på det lite mer realistiskt
så blev jag mer inne på att ha en rak 6:a. Kanske en BMW M-motor. Men man skulle t.o.m. kunna ha den
i miata-klassen med en fyra i. Typ 150-200 hk och 700-800kg.

"cobra-ränderna eller vad man nu ska kalla dom borde sitta mycket tätare" Det är nog lite av en smak fråga.



Programet jag har använt mig av är 3D-StudiOMax-7

_________________
Christofer de Maré
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Säger bara en sak : Race varianten är skitsnygg

_________________

--VVTS--
Citera
Bilder o videos
En svensk sportbil?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande