Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Körsimulatorn hos VTI testad :-) | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6514 totalt) |
Jag var nere i Linköping idag och provkörde den gigantiska körsimulatorn. Jag var en av en bunt deltagare i "test av spårkänslighet"
Som gammal pc-simracer så var det ju extra speciellt med allt från "surroundbildskärm" till riktig "full motion cockpit" Här sitter gud och styr och ställer med verkligheten. På en sekund kan man bli förflyttad till en helt annan väg, byta bil, däck, hjulinställningar eller från FWD till RWD och massa andra saker med bara några knapptryckningar. Ungefär som vi undrade om knappen märkt "Race" i Ferrari Enzo: Blev man verkligen hypertransporterad till en racebana om man tryckte på den Tyvärr var vägen väldigt rak för dagen. Det är ju kul när det svänger Men jag kommer gärna tebax o kör _________________ Magnus Thomé |
||||
Det ser kanonkul ut! Hur pass realistisk är en sådan där simulator? Kopplingen tex, är den helt identisk med en riktig koppling? Får man en känsla för g-krafter också? Eller är det kanske omöjligt att få in på ett vettigt sätt? _________________ /Anton Lillsund |
||||
G-krafter brukar funka bra i sådana här burkar. Man bara tippar "kojan" och håller "bilden rätt". Jäklar vad det känns. Provade en riktig flygträningssimulator för 1000 år sedan och den imponerade stor. Jag inbillar mig att de är hur realistiska som helst nu för tiden (m.a.p. g-grafter). _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Hela cockpiten står väl på nån typ av räls? Jag tycker det ser ut så i alla fall. Borde gå att skapa ganska ordentliga g-krafter i sidled.
_________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Jag var i på Ljungbyhed (tror jag eller så var det i uppsala) med flygvapen ungdom o testade deras viggen simulator. Där hade dom deaktiverat hydralerna till cockpit då dom sa att doom gav en felaktig känsla hos piloterna så dom förstörde bara. Dom tyckte attd et var bättre att bara ha modulen ståendes på stilla horisontelt. Hursom Grymmt kul var det _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Bilen var iaf idag med "automatlåda". Det satt inte ens en kopplingspedal i den men en vanlig växelspak som vi inte använde. Vägen var tyvärr väldigt rak och ett antal "bilar" skulle testas hur de betedde sig i den för dagen väldigt spåriga vägbanan. De små sidokrafter som uppstod när man åkte ner eller upp ur spåren i vägbanan var mycket övertygande IMHo. Lite yviga filbytande var det enda ytterligare sidokrafter jag testade. Tänk om man fått en krokig väg o prova Sen var ju inte dagens bilar några M3'or eller Porschar precis . Så sidokrafter verkar funka bra utifrån det lilla jag provat. Däremot fungerade inte acc och bromskrafter vettigt alls. Det kändes bara fel fel fel. T.o.m så fel att jag inte ville ville titta på "skärmen" när man gasade för hela kroppen sa att det inte stämde alls. Hade jag börjat busköra o gasat o bromsat en massa så hade det nog slutat med en barfbag Att få ha en så bred bildskärm är fantastiskt trevligt. Att det även i ögonvrån händer "rätt saker" var kanon. Men tyvärr var det mycket oskarp bild även när objekt kom nära. Att ha lite "blur" på objekt som befinner sig längre bort är ju okej, att ha ett visst "motion blur" är också okej. Men att det alltid är oskarpt var för mig ganska störande, kändes som man fick grus i ögonen och den känslan satt i en lång stund efteråt. Det det märktes tydligast på IMHo var mittlinjens streck när de närmade sig bilen. Suddiga hela vägen, kändes som jag behövde gå till en optiker. Grafiken rent allmänt hade varit superimponerande för bara två-tre år sen men är idag klart omsprungen av vissa racingspel. Summa sumarum är trots blandade plus o minus att det var SKITSKOJ! Jag åker gärna o är "försöksperson" igen! Hoppas på krokigare väg då _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag gick ju på transportgymnasiet här i Göteborg (98-99) och där fanns det en liknande grej fast där fick man inte köra en volvo 850 utan Volvo FH16 tror jag att det var. Vi fick tillfälle att prova den en gång under våra två år på gymnasiet, och så där värst verklighetstroget kändes det väl inte direkt, men den utvecklades ständigt den där maskinen och nu kanske den är annorlunda.
_________________ Peter Karlsson |
||||
Det är kul med simulatorer även om jag av någon anledning har svårt för just bilsimulatorer... hittar inte känslan
Dock har det väl hänt att man klivit svettig ur en och annan flygsimulator Ang. 37-sim (och även 39-sim) så kör man numera utan hydraulerna. Anledningen är att det skiljer lite mot verkligheten och det räcker för att förarna ska bli Vanliga dödliga märker inte det Mer långsamtgående simulatorer (hkp, trafikflygplan etc) har dom däremot fått till klockrent. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag har kört simulatorn på Volvo för en massa år sedan. Den saknade hydralik men hade en bildskärm som täckte hela synfältet. Precis om magnus säger kändes det väldigt skumt vid gas och broms när det inte gick i hop sig mellan synen och balanssinnet.
Innan jag fick köra frågade de minst 100ggr om jag hade anlag för åksjuka. De hade nämligen fått simulatorn nerspydd vid några tillfällen _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Jag har haft förmånen att prova en av simulatorerna på Arlanda. Vi fick testa A340 (Airbus) simulatorn och det var en häftig känsla. Vår instruktör som är pilot hos SAS sa att det inte är någon skillnad på att flyga simulatorm som att flyga på riktigt. För att bli pilot kör man 14 timmar i simulatorn sedan 1 gång i riktigt plan utan passagerare för att sedan börja flyga med passagerare...
A340 simulatorn står på tre hydraler med ganska lång slaglängs vilket gör att det krävs bälte i cockpit för att man inte ska kastas ur sätet. Enda nackdelen som jag märkte är att då jag är ganska lång (1.90) såg nerkanten på skärmen som sitter ett par meter framför rutan och då tappade jag lite av känslan. |
||||
I min ungdom körde jag föregångaren till den här simulatorn. Det var 1979 och då var den LÅNGT före sin tid (analog var den också, inget digitalt fjoll inte). Just den den dag jag provade funkade inte G-kraftsimuleringen (bilen stod alltså still och rörde sej inte i någon ledd), däremot fick jag prova med och utan riktig feedback i ratten. På halt underlag och utan feedback i ratten var den helt okörbar. Med feedback var det fruktansvärt realistiskt, jag fick hjärtklappning och kallsvett när jag tappade den och åkte av! En upplevelse.
_________________ Johan Rådlund |
||||
Det skulle ju vara hur kul som helst... ... men säkerligen otroligt dyrt att hyra, om det ens är möjligt.... _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Jepp. När man gasade så lät det och det kändes fullt realistiskt precis som en sur gammal missskött automatväxlad Volvo _________________ Magnus Thomé |
||||
Måste ha varit 740 automat ljudet du fick med För dom låter verkligen Bleeeee..... _________________ --VVTS-- |
||||
Körde en ferarri 355 simulator på grand canaria.. Stod i nån spelhall.. var med koppling o allt.. Dock stod den ju bara still Men det var kul o köra iaf.. Fick inte så bra tider, då jag messt körde runt o driftade..
|
||||
Trevlig input ni hade på mina frågor!
Jag får en känsla av hur det fungerar iaf. Vore kanonskoj att testa detta nångång. När jag gjorde lumpen på F16 så fanns där en 37-simulator (Viggen). Vi ville komma in för att se på den åtminstone, men det var så hemligt eller vad dom sa att det inte var möjligt.
En sådna körde jag också på Gran canaria, Puerto rico. En trevlig sak som verkade ha något år på nacken. En vidare utveckling av den hade jag gärna haft hemma hos mig. _________________ /Anton Lillsund |
||||
OT: Varför åka så långt bort?? Finns/Fanns på Liseberg. _________________ /David Söderblom |
||||
Allmänt banåkaforum Körsimulatorn hos VTI testad :-) | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6514 totalt) |