Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Långlopp och wankel | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7621 totalt) |
Hej alla glada motorentusiaster.
Sitter och spanar lite på framtida projekt. är riktigt sugen på att börja köra lite långlopp men har dålig koll på vilka klasser som wankel är tillåtet i. Någon som har lust att upplysa mig? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
SLC kl.2, kl.3 efter ansökan hos mig och kl.4 utan ansökan för där är det mesta tillåtet. |
||||
Kommer inte ihåg så här på en Lördagskväll (då jag är för seg för att kolla upp det) men skicka mig ett PM så ska jag svara dig på måndag eller så..... |
||||
I MSLS ska det nog inte heller vara några problem att köra med wankel. Mig veterligen finns bara begränsningar i motorvolym kontra antal ventiler i de olika klasserna i MSLS. Mer info hittar du under regler på denna sida: www.msls.info
|
||||
Varfor kor inte alla Wankel isf? _________________ Anders Hansson |
||||
Bra fråga... ingen aning... kanske för att det är enklare/billigare att hålla sig till vanliga ottomotorer?! Eller så har jag missat något i reglerna som gör att man inte kan använda Wankel... |
||||
Det har du rätt i. Det står i alla fall inget om att wankel är förbjudet. Det glädjs vi över! _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Så nu får vi se en wankelbil i MSLS till våren!? Men vänta nu... ni hamnar väl inte i klass 5 väl?! Vill ju inte ha fler snabba konkurrenter... Skämt och sido, vore kul om ni dök upp, oavsett klass! "Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans..." |
||||
Gzon, jag säger bara tummen upp till dina funderingar!
Alla andra som är skeptiska till wankel behöver inte vara oroliga. Långa lopp torde ju vara rena döden för wankelmotorer som "öh" rasar i tid och otid, ha ha ha! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Visst vore det kul om han får ihop en Wankel till Endurance........ men det är 2 saker främst tror jag som han behöver hjälp med och fixa till och det är Ljudnivån (då det är 95Db på svenska Långloppstävlingar) och även till viss del Bensinförbrukningen, då det är bra om man kan få 100 liter att räcka iaf 1,5 - 2 timmar innan man behöver tanka igen. |
||||
Martin,
Det finns ju en gen 1 rallybil med sugmotor byggd av Lasse till salu. Du kan ju slå till på den och göra en snabb modifiering för bana nu över vintern. Har faktiskt funderat på om inte jag ska anpassa min Roadsport B RX-7 åt långloppshållet när jag ändå bygger den från grunden. Det kommer ju framför allt att innebära stor tank. Att man sen inte skulle ha med någon tätstrid att göra kan jag ta... Antar att takluckan måste läggas igen om man kör i SLC? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om det är glaslucka, ja......om det är plåt, njae då kan det räcka med att göra den orörlig...... Fast dom flesta tar ju bort takluckorna och lägger igen det med enkel plåt eftersom det om något är onödig vikt på absolut fel ställe...... |
||||
Ett tankstopp extra tar och gör många sekunder per varv.
genom att tanka på 1/4 del av tiden hade vi hoppat fram en handfull placeringar. 2 sekunder bättre per varv hade gjort kanske en placering. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hej alla Att få en Wankel att hålla i långlopp är nog inga problem det visade väll Mazda 1991 när dom vann Lemans Men det var också den enda bilen som hördes runt hela banan och året efter så förbjöds Wankelmotorn Vi i vårt team har 2 st RX7 som gått i Hollendska långloppsserier och vad vi förstår så var det inga problem med motorerna eller bensinförbrukningen, det som kan bli problem är nog ljudnivån om man vill ha lite pulver i maskin utan turbo och dyrt blir det också. Vad jag har läst i vissa långloppsseriers reglemente så är det OK, men ska man börja räkna upp wankeln enligt gamla och bortagna uppräknings faktorn från FIA på x1,8 som gärna många CUP arrangörer gör så fugerar det nog inte i de mindre klasserna, och det beror även på om dom tar hänsyn till om den är axiellt eller radiellt portad. Vad jag vet är det iallafall förbjudet i ERF så vi har stoppat i en Honda motor i våran långloppsbil, tråkigt men så är det.
MVH Jamahoto racing www.jamahoto.se http://www.jamahoto.se/sportvagns/in _________________ Jan Påhlsson www.jamahoto.se Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. |
||||
I SLC far ni numera bade aka Honda motor eller wankel motor..... Om ni vill/vagar |
||||
Fredrik, hur skulle du klassa min RX-7 om den kördes i SLC?
Bilen kommer att ha en RX-7 gen 1 kaross med full bur enligt alla konstens regler så det är ju inget konstigt. Då spårvidden ökas från orginal med ca 50 mm blir den försedd med någon form av skärmbreddare. Plåttaklucka finns men jag kan ju se till att "låsa" den eller möjligen svetsa igen den... Motorn blir en otrimmad wankel, Mazda 13B turbo. Angiven effekt 182 hk (i Roadpsort räknas denna upp 15% då bilen går att chippa). Framvagnen kommer från en 1988 RX-7 turbo och bakaxeln blir (antagligen) en hemmagjord de dion baserad på delar från RX-7 turbo 1988. Racevikten i Roadsport B utförande blir 1090 kg men antagligen måste jag barlasta för att komma upp i det. Tanken ska jag ändå byta mot en säkerhetstank så man skulle ju kunna montera en ganska rymlig avsedd för långlopp! Skulle vara intressant att köra någon tävling, inte för att apirera på att vinna utan för att ha kul! Fast hamnar man i ett heat med bara toksnabba bilar som kommer att varva mig efter ett halvt varv känns det ju inte lika roligt...! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Heheheh!!! om vi vågar, klart att vi vågar! jag har ögonen på SLC, klass 2 som motsvarar ERF skulle väll inte vara något problem, inte 2004 iallafall, det var ju inte mycket till competition i den klassen . Men nu när du ändrat reglementet i klass 2 så kanske det blir några fler bilar till 2005. men vad jag tror så är priset för högt för att rejsa i SLC, därför väljer nog många att köra i ERF. Så Fredrik upp med alla argumenten till varför vi ska åka SLC. För det undrar säkert många ERF team. Ha en go jul _________________ Jan Påhlsson www.jamahoto.se Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. |
||||
Kortlopp..... dar finns idag SLC GT.... men jag haller pa med lite annat som kommer offentligoras snart forhoppningsvis...... Endurance..... later som den kan ga i kl.2, kanske med dispens men om det ar den effekten sa far du det helt klart. |
||||
oj, det ar mycket som skiljer...... tycker jag iaf... Var ska vi borja, tja TV-sandningar till och borja med... Och sen ar det mycket mer an sa..... Men ett erbjudande som ni ALLA ERF-team kan fa ar att testa en SLC tavling till samma pris som en ERF tavling och se om mer skillnaden ar vart det........ |
||||
Allmänt banåkaforum Långlopp och wankel | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7621 totalt) |