Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 518 -88 VEMS-Projektbil!
<<   1, 2, 3, 4   >>
25 besök senaste veckan (15849 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare

Habbe skrev:
Fulländad funktion = Alfa Romeo GTV 2000


_________________
Rikard Ahlin
Citera
JeppeJ
Skanör
Här sen Mar 2004
Inlägg: 6



Rikard Ahlin skrev:
M10an är en legendarisk motor!

Med denna som grund byggde BMW F1 turbomotorer på sjuttiotalet. Om jag minns rätt så räknar man med att man plockade ut upp till 1550 hk ur 1,5 liter.. Att siffran är uppskattad skall enl sägnen vara att bromsbänken "bara" gick till 1400 hk.. Till dessa motorer använde man block som köptes från skrotar då de blocken var "färdigheatcyklade", dvs alla ev spänningar från gjutningen var borta.

Mao, det är en liten guldklimp du har under huven!



Det va ju en trevlig överaskning . Synd bara att kamaxeln är sliten och att det inte finns pengar för en fattig studerande att fixa det

_________________
Jesper Jensen
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Lite fortsatt pul idag på kärran.

Förrådet inventerades på användbara komponenter som kabel, div kontakter, tempgivare, test-TPS och lite annat smått och gott. Vi har nu bestämt bygga en helt separat kabelhärva och försöka förbereda så att det "bara" är att plugga in denna härva och försöka starta bilen med VEMSet sen. Samma härva kommer sen att leva vidare på en annan M10..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12880



kul projekt...

Tog ett par poster innan jag fattade att topicen inte var en fråga: vems projektbil?...
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Bettan fortsätter imponera på oss!

Idag gick hon rakt igenom besiktningen med endast en liten önskan om att vi skulle sätta fast batteriet lite bättre samt att någon damask började bli sprucken och vore bra om vi bytte för egen del.

Man blir bara så glad!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Då har vi varit på lokala skroten och köpt på oss diverse prylar för konverteringen. Lite blandade givare, kontakter så vi har lite att välja på.



Hittade även denna spole från en nyare BMW som är klar för att köra med helt sekvensiell tändning. Dock har vi ingen kamtrigger än så vi får köra wasted spark till att börja med.



Ett par lösa remskivor från veven. Dessa kommer under veckan som kommer att modifieras för att enkelt kunna montera triggerhjul (a la Samuel thumbs up ). Vi har skippat idén om att börja med bränsle och sen ta tändningen, utan vi kommer att köra allt på en gång. Även om det låter mer avancerat så är det förmodligen det lättaste iaf. Ger oss dessutom mer tid att pula med grejorna så som de är tänkta att fungera framöver.



I övrigt så har vi nog kommit ganska långt. Återstår en del mjukvarubitar, bygga kabelhärva samt svetsa i lambdasond och bygga fäste för VR-sensor till triggerhjulet innan vi kan försöka starta upp. Sen återstår ju förstås mappning med allt vad det innebär..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Då har även triggerhjulet kommit! Riktigt snyggt gjort och lite speciellt (missing gap) då det tydligen funkar bäst så med VEMSet.



Kommer att se ut ungefär såhär när det är monterat på remskivan på veven. Fäster triggerhjulet med 4 skruvar men gör 8 hål så att det går att flytta runt "missing-gap" i 45 graders intervall.



Stålomspunnen kabel till tändspolen..


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Rikard Ahlin skrev:



Hmmm...är det inte en bit Ölflex styrkabel mitt öga skådar?
Tycker det liknar den iaf. Denna kabel är mkt populär i HiFi DIY världen där jag har mitt andra intresse.
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Jodå, Ölflex Classic-110CY, 4x1,5mm² till tändspolen några bilder längre upp.

Visste inte att den var poppis i audiofil-världen... Vad é så bra med denna?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Rocco-82 skrev:
Jodå, Ölflex Classic-110CY, 4x1,5mm² till tändspolen några bilder längre upp.

Visste inte att den var poppis i audiofil-världen... Vad é så bra med denna?


Ahh.. siffermärkt använder en hel del ölflex i jobbet.. både skärmad å inte.. jaa varför poppis i audiofil världen???

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sebastian Petersson skrev:
Rikard Ahlin skrev:



Hmmm...är det inte en bit Ölflex styrkabel mitt öga skådar?
Tycker det liknar den iaf. Denna kabel är mkt populär i HiFi DIY världen där jag har mitt andra intresse.


Skulle en likannde kabelstrumpa kanske lösa problemet jag har med ngn form av störning på RPM-signalen kanske???

Helt kass på allt med sladd att göra...förutom att löda ihopa skiten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Andreas Lidström skrev:
Skulle en likannde kabelstrumpa kanske lösa problemet jag har med ngn form av störning på RPM-signalen kanske???


MMmm jag tänkte det jag också. Kanske du ska skaffa några meter sån sladd, AL.

_________________
William Ekström
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Eller skaffa en mikrofonkabel.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Ytterligare lite tid nedlagd på bilen!

Igår flyttades VEMS-labbet från Johans skrivbord till garaget. Bredbandslambdan monterades och det mesta av kabeldragningen i bilen gjordes. Dock hann vi bara med en kort provtur och hann inte bli riktigt kloka på hur loggningen funkar. Om frun inte sätter käppar i hjulen så hinner vi kolla mer på detta under dagen.

Prio 1 på "hårdvarusidan" är nu att få triggerhjulet på bilen och snickra ihop en hållare till VR-sensorn.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Efter många om och men så har VEMS-bilen fått lite omvårdnad. De fådda vinterdäcken (Tack Johan! ) har fått smaka på diverse garagemedlemmars tidvis mycket vilda framfart på öde industriområden och till sist fick vi ge upp dem. Ett radiellt spel på ca 3 cm kändes inte acceptabelt ens på en brukshink.

Triggerhjulet sitter nu på bilen och hållaren till givaren är färdig men ännu inte på plats. Förhoppningsvis hinns detta med inom kort så att vi kan gå vidare med det elektriska. Dock prioriteras RaceCamp 2005 högre så det finns väl en viss risk att det drar ut på tiden.

Lägger in några bilder på det fina vårvädret vi fått i Skåne. Dessvärre kom det en galning i en gammal 518 ivägen. Hoppas ni kan ha överseende med detta..




_________________
Rikard Ahlin
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Rikard Ahlin skrev:
Lägger in några bilder på det fina vårvädret vi fått i Skåne. Dessvärre kom det en galning i en gammal 518 ivägen.

Snöväg har vissa underliga bieffekter på chafförer av 518E28, chaffören börjar och bilarna blir bredare av någon konstig anledning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



GunnarÖ skrev:
Snöväg har vissa underliga bieffekter på chafförer av 518E28, chaffören börjar och bilarna blir bredare av någon konstig anledning.


Då kan du ju räkna ut vad som händer när det handlar om 528E28... :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61



Spiidfriik skrev:
GunnarÖ skrev:
Snöväg har vissa underliga bieffekter på chafförer av 518E28, chaffören börjar och bilarna blir bredare av någon konstig anledning.


Då kan du ju räkna ut vad som händer när det handlar om 528E28... :-)


... att tråget far åt ***** då det kommer en stor sten under Det hände oss iaf oljevarningslampan funkade ju iaf

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



OT

Vill bara påpeka att balansen i 518E28 troligen är sisådär 10000ggr bättre än i sina större kusiner...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Balansen i 518 E28 är nästan lika bra som i en M3 E30.... Och det säger väl en del
Visst, en original M10-spis är inte en sådär jättestark maskin, men håller man bara flåset uppe så

M10-spisen är ju dessutom trevligt bensinsnål även med blyfot.

Hmm, det har visst snöat i skåne idag, ska nog ut på en liten kvälls-sladdar-runda med min 518

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2619


Trådstartare
Såååådääärja! Nu äntligen sitter sensorn till triggerhjulet på plats. Blev stadigt och bra! thumbs up Tänker inte skriva nåt om när vi skall fortsätta men lägger upp ett par bilder iaf.




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 518 -88 VEMS-Projektbil!
<<   1, 2, 3, 4   >>
25 besök senaste veckan (15849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande