Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 518 -88 VEMS-Projektbil! | << 1, 2, 3, 4 >> 25 besök senaste veckan (15849 totalt) |
Det va ju en trevlig överaskning . Synd bara att kamaxeln är sliten och att det inte finns pengar för en fattig studerande att fixa det _________________ Jesper Jensen |
||||
Lite fortsatt pul idag på kärran.
Förrådet inventerades på användbara komponenter som kabel, div kontakter, tempgivare, test-TPS och lite annat smått och gott. Vi har nu bestämt bygga en helt separat kabelhärva och försöka förbereda så att det "bara" är att plugga in denna härva och försöka starta bilen med VEMSet sen. Samma härva kommer sen att leva vidare på en annan M10.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
kul projekt...
Tog ett par poster innan jag fattade att topicen inte var en fråga: vems projektbil?... |
||||
Bettan fortsätter imponera på oss!
Idag gick hon rakt igenom besiktningen med endast en liten önskan om att vi skulle sätta fast batteriet lite bättre samt att någon damask började bli sprucken och vore bra om vi bytte för egen del. Man blir bara så glad! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Då har vi varit på lokala skroten och köpt på oss diverse prylar för konverteringen. Lite blandade givare, kontakter så vi har lite att välja på.
Hittade även denna spole från en nyare BMW som är klar för att köra med helt sekvensiell tändning. Dock har vi ingen kamtrigger än så vi får köra wasted spark till att börja med. Ett par lösa remskivor från veven. Dessa kommer under veckan som kommer att modifieras för att enkelt kunna montera triggerhjul (a la Samuel ). Vi har skippat idén om att börja med bränsle och sen ta tändningen, utan vi kommer att köra allt på en gång. Även om det låter mer avancerat så är det förmodligen det lättaste iaf. Ger oss dessutom mer tid att pula med grejorna så som de är tänkta att fungera framöver. I övrigt så har vi nog kommit ganska långt. Återstår en del mjukvarubitar, bygga kabelhärva samt svetsa i lambdasond och bygga fäste för VR-sensor till triggerhjulet innan vi kan försöka starta upp. Sen återstår ju förstås mappning med allt vad det innebär.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Då har även triggerhjulet kommit! Riktigt snyggt gjort och lite speciellt (missing gap) då det tydligen funkar bäst så med VEMSet.
Kommer att se ut ungefär såhär när det är monterat på remskivan på veven. Fäster triggerhjulet med 4 skruvar men gör 8 hål så att det går att flytta runt "missing-gap" i 45 graders intervall. Stålomspunnen kabel till tändspolen.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Ahh.. siffermärkt använder en hel del ölflex i jobbet.. både skärmad å inte.. jaa varför poppis i audiofil världen??? |
||||
Skulle en likannde kabelstrumpa kanske lösa problemet jag har med ngn form av störning på RPM-signalen kanske??? Helt kass på allt med sladd att göra...förutom att löda ihopa skiten. |
||||
MMmm jag tänkte det jag också. Kanske du ska skaffa några meter sån sladd, AL. _________________ William Ekström |
||||
|
||||
Ytterligare lite tid nedlagd på bilen!
Igår flyttades VEMS-labbet från Johans skrivbord till garaget. Bredbandslambdan monterades och det mesta av kabeldragningen i bilen gjordes. Dock hann vi bara med en kort provtur och hann inte bli riktigt kloka på hur loggningen funkar. Om frun inte sätter käppar i hjulen så hinner vi kolla mer på detta under dagen. Prio 1 på "hårdvarusidan" är nu att få triggerhjulet på bilen och snickra ihop en hållare till VR-sensorn. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Efter många om och men så har VEMS-bilen fått lite omvårdnad. De fådda vinterdäcken (Tack Johan! ) har fått smaka på diverse garagemedlemmars tidvis mycket vilda framfart på öde industriområden och till sist fick vi ge upp dem. Ett radiellt spel på ca 3 cm kändes inte acceptabelt ens på en brukshink.
Triggerhjulet sitter nu på bilen och hållaren till givaren är färdig men ännu inte på plats. Förhoppningsvis hinns detta med inom kort så att vi kan gå vidare med det elektriska. Dock prioriteras RaceCamp 2005 högre så det finns väl en viss risk att det drar ut på tiden. Lägger in några bilder på det fina vårvädret vi fått i Skåne. Dessvärre kom det en galning i en gammal 518 ivägen. Hoppas ni kan ha överseende med detta.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Snöväg har vissa underliga bieffekter på chafförer av 518E28, chaffören börjar och bilarna blir bredare av någon konstig anledning. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Då kan du ju räkna ut vad som händer när det handlar om 528E28... :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
... att tråget far åt ***** då det kommer en stor sten under Det hände oss iaf oljevarningslampan funkade ju iaf _________________ Edvard Wendelin |
||||
OT
Vill bara påpeka att balansen i 518E28 troligen är sisådär 10000ggr bättre än i sina större kusiner... |
||||
Balansen i 518 E28 är nästan lika bra som i en M3 E30.... Och det säger väl en del
Visst, en original M10-spis är inte en sådär jättestark maskin, men håller man bara flåset uppe så M10-spisen är ju dessutom trevligt bensinsnål även med blyfot. Hmm, det har visst snöat i skåne idag, ska nog ut på en liten kvälls-sladdar-runda med min 518 _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 518 -88 VEMS-Projektbil! | << 1, 2, 3, 4 >> 25 besök senaste veckan (15849 totalt) |