Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi 1999
4058 besök totalt
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Efter ett antal lite roligare bilar som tog kol på min ekonomi så kör jag ett friår med en lite billigare bruxare som ändå är roligare än jag hade förväntat mig! thumbs up

Chassi:
H&R Coilovers
H&R Krängare fram&bak
Bonrath justerbara k-hämmarstag
Powerflex bussningar i framvagn samt motorfäste.

Bromsar:
312mm TT-skivor samt ok fram (tänkte byta ut oken mot SEAT 4-kolvs brembo)

Motor:
Dahlbäck chip samt oettinger system

Fälgar:
18" BBS Challenge med något jap-crap på som ska bytas till r-däck till våren.

Hittade en dålig bild på telefonen. Får bli bättre till våren.



_________________
/Per Hylthén
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



Stiligt! Verkar vara lagom till vardags.

_________________
Johan Syrén
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Den såg stilig ut. thumbs up thumbs up thumbs up
Har själv funderat på en GTI eftersom dom är relativit billiga...

Hur upplever du att den är på bana?

/T

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
jurkko skrev:
Den såg stilig ut. thumbs up thumbs up thumbs up
Har själv funderat på en GTI eftersom dom är relativit billiga...

Hur upplever du att den är på bana?

/T


Har inte hunnit testa den på bana än. Men vid lite forcerad körning på gata så är den ganska tail-happy.
Skulle vilja ha en lite mjukare k-hämmare bak. Alt mixtra med en mjukare fjäder.

Vill helst inte tänka på hur den skulle bete sig under brun på kullen. Känns som risken är ganska stor att baken vill ut.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Thomas T har grejat lite med hämmare och kört en del bana med sin.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4215

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Nämen hej Per. Long time no see.
En Golf MkIV!! De är superfina att köra, den går garanterat att ha kul med på bana. Jag har bara kört sådan bil på en enda bana. Men det gick alldeles utmärkt bra. (Banan kan med fördel testas, den ligger i Eifelbergen och är riktigt rolig. )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Klart läcker! Med nya sulor istället för japs-degen blir det kanon! Måste säga att Golf IV blir riktigt prydliga med lite större hjul bara! thumbs up

_________________
Nils Erixon
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
BTG skrev:
Nämen hej Per. Long time no see.
En Golf MkIV!! De är superfina att köra, den går garanterat att ha kul med på bana. Jag har bara kört sådan bil på en enda bana. Men det gick alldeles utmärkt bra. (Banan kan med fördel testas, den ligger i Eifelbergen och är riktigt rolig. )


Halloj!
Jag har siktet inställt på påskhelgen! På ringen blir ju inte framhjulsdriften lika påtaglig som på snävare banor heller. Jag har inte varit nere sedan -02 så man är klart sugen på att lägga några varv nu.

I övrigt är väl inte fwd den bästa uppfinningen för körglädjen men den får rulla ett tag tills man kan komplettera med något roligare.

Skulle vilja ha en vettig diff fram bara. Verkar finnas en del prisvärda varianter i staterna.

_________________
/Per Hylthén
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Kul med någon mer som kör mkIV!!


Per Hylthén skrev:
Men vid lite forcerad körning på gata så är den ganska tail-happy.
Det är ju hur kul som helst!!!

Per Hylthén skrev:
Vill helst inte tänka på hur den skulle bete sig under bron på kullen. Känns som risken är ganska stor att baken vill ut.
Var också lite orolig innan jag testat ordentligt, med R-däck och mjukare fjädring än vad du har så gick det hur bra som helst.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
ThomasT skrev:
Kul med någon mer som kör mkIV!!


Per Hylthén skrev:
Men vid lite forcerad körning på gata så är den ganska tail-happy.
Det är ju hur kul som helst!!!

Per Hylthén skrev:
Vill helst inte tänka på hur den skulle bete sig under bron på kullen. Känns som risken är ganska stor att baken vill ut.
Var också lite orolig innan jag testat ordentligt, med R-däck och mjukare fjädring än vad du har så gick det hur bra som helst.


Ja på gata är det faktiskt riktigt kul att kasta in den i rondellerna och låta rumpan komma :woot:

Tror inte det är så farligt om man får upp lite värme i däcken bak. Jag har aldrig åkt felhjulsdrift på bana så jag vet inte hur bilen reagerar riktigt. Kan tänka mig att det är lite svårare att få upp riktig temp bak.

Har du hittat några justerbara topplagringar? Känns som att bilen behöver lite mer camber fram. Möjligheterna att justera är ju typ obefintliga.

_________________
/Per Hylthén
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Per Hylthén skrev:
Har du hittat några justerbara topplagringar? Känns som att bilen behöver lite mer camber fram. Möjligheterna att justera är ju typ obefintliga.


Det finns dåligt med topplagringar. AceCompetiton har med plattor som skruvas fast inne i fjäderbenet, som man kan få fritt valbar camber/caster men ej justerbar.

MEN jag håller på och mailar med en kille i USA. Han tillverkar justerbara, som monteras utan åverkan på bilen.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



ThomasT skrev:
Per Hylthén skrev:
Har du hittat några justerbara topplagringar? Känns som att bilen behöver lite mer camber fram. Möjligheterna att justera är ju typ obefintliga.

AceCompetiton har med plattor som skruvas fast inne i fjäderbenet, som man kan få fritt valbar camber/caster men ej justerbar.

Så här ser Ace-varianten ut som Jani fotograferade när vi var på studiebesök

_________________
Peter Karlsson
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230



ruskigt fin bil va själv väldigt nära på att köpa den när ja letade 1.8t
antar att de är samma iaf http://62.13.40.49/~anders/anders/golfiv/main.html
dräpar snygg bil thumbs up

_________________
Erik
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Per Hylthén skrev:
Har inte hunnit testa den på bana än. Men vid lite forcerad körning på gata så är den ganska tail-happy.
Skulle vilja ha en lite mjukare k-hämmare bak. Alt mixtra med en mjukare fjäder.


Kom på en sak...... du har den hårdare främre hämmaren(26mm) vilket betyder att du borde ha samma balans i bilen som orginal....

Jag har en 22mm fram och samma som du bak vilket ger betydligt livligare bakvagn.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Nu kan jag ju inte jämföra med annat än original men om min är hyffsat livlig i baken kan jag tänka mig hur din är


ErikS: Visst är det den bilen!

_________________
/Per Hylthén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi 1999
4058 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande